AnonymBruker Skrevet 27. august 2023 #1 Skrevet 27. august 2023 Føler ikke salt smaker salt lenger, prøvd 2 i det siste, men de smaker jo ikke salt. Hva er greien? så hvilken salt smaker salt?😂 Anonymkode: 952e4...acc
AnonymBruker Skrevet 27. august 2023 #2 Skrevet 27. august 2023 Salt er Salt. Himalaya osv er bare markedsføring Anonymkode: b7e1c...62a 3
AnonymBruker Skrevet 27. august 2023 #3 Skrevet 27. august 2023 Jeg liker himalaya salt best, er absolutt smaksforskjeller om man har smaksløker. Anonymkode: 30aae...1b5 5
Ugresset Skrevet 27. august 2023 #4 Skrevet 27. august 2023 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Jeg liker himalaya salt best, er absolutt smaksforskjeller om man har smaksløker. Anonymkode: 30aae...1b5 Enig. Det har en mild, rund og god smak, men det er viktig å kjøpe ekte Himalayasalt som ikke er tilsatt rosa farge. Dette koster mer. Dette saltet bruker jeg som topping, mens I retter som skal koke bruker jeg kvernet havsalt som også har en fin smak. Såkalt "bordsalt" smaker kjemisk salt og kommer aldri inn i mitt hus. Jeg salter aldri(!) mat med denne type salt på restauranter/fast food. 2
AnonymBruker Skrevet 27. august 2023 #5 Skrevet 27. august 2023 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Jeg liker himalaya salt best, er absolutt smaksforskjeller om man har smaksløker. Anonymkode: 30aae...1b5 http://www.katechury.com/content/2017/3/8/fact-or-fiction-himalayan-rock-salt-edition Forskjellen er at den er mer uten, mindre ren salt. Anonymkode: b7e1c...62a 1
AnonymBruker Skrevet 27. august 2023 #6 Skrevet 27. august 2023 Just now, AnonymBruker said: http://www.katechury.com/content/2017/3/8/fact-or-fiction-himalayan-rock-salt-edition Forskjellen er at den er mer uten, mindre ren salt. Anonymkode: b7e1c...62a Mer uten? Anonymkode: 61456...3bb
NakenPanda Skrevet 27. august 2023 #7 Skrevet 27. august 2023 Placebo effekten er ihverfall stor med Himalaya salt. Det er dyrt og fancy salt, ut over det er fordeler helt klart ikke verdt prisen Det er steinsalt (tatt fra fjell og ikke fra hav) så de er mer grovkornet og det inneholder jern som gjør det rødt, det er fremdeles 98% NaCl som alt annet salt. 1 1
AnonymBruker Skrevet 27. august 2023 #8 Skrevet 27. august 2023 NakenPanda skrev (Akkurat nå): Placebo effekten er ihverfall stor med Himalaya salt. Det er dyrt og fancy salt, ut over det er fordeler helt klart ikke verdt prisen Det er steinsalt (tatt fra fjell og ikke fra hav) så de er mer grovkornet og det inneholder jern som gjør det rødt, det er fremdeles 98% NaCl som alt annet salt. Og inneholder mindre mikroplast enn havsalt. Enn så lenge. Uansett er «smak» en vitenskap mennesket ennå ikke har knekket koden til. Vi vet feks ikke hvordan vi produserer vanilje som smaker som - vanilje. Eller jordbærsaus som smaker - jordbær. Ikke så mye fordi vi ikke vet hvilke stoffer de inneholder, fordi vi ikke vet hvordan måten de er sammensatt, tiden de har vært sammensatt etc påvirker smaken. Vi vet at de gjør det - men hvordan? Like mystisk som magesår var i 1970. Anonymkode: e5325...321 1
NakenPanda Skrevet 27. august 2023 #9 Skrevet 27. august 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Og inneholder mindre mikroplast enn havsalt. Enn så lenge. Uansett er «smak» en vitenskap mennesket ennå ikke har knekket koden til. Vi vet feks ikke hvordan vi produserer vanilje som smaker som - vanilje. Eller jordbærsaus som smaker - jordbær. Ikke så mye fordi vi ikke vet hvilke stoffer de inneholder, fordi vi ikke vet hvordan måten de er sammensatt, tiden de har vært sammensatt etc påvirker smaken. Vi vet at de gjør det - men hvordan? Like mystisk som magesår var i 1970. Anonymkode: e5325...321 Faktisk har vi falsk vanilje så det har vi nok, selv om det kommer fra en biologisk kilde. Når de damper inn havvann kan de etterpå skille den fra alle fremmedmaterialer pga vekt differanser så igjen ikke spesielt riktig. Mye av saltet kommer i tilegg fra Steinsalt hvor vann pumpes ned og tas opp til overflaten akkurat det samme som Himalayasalt bare ikke med de samme mineralene for farge https://boingboing.net/2011/11/10/potash-mining-on-the-colorado.html Besøkte denne siten på feltur i USA det er også salt
AnonymBruker Skrevet 28. august 2023 #10 Skrevet 28. august 2023 AnonymBruker skrev (På 27.8.2023 den 19.45): Salt er Salt. Himalaya osv er bare markedsføring Anonymkode: b7e1c...62a Havsalt er definitivt mer enn bare salt. 23% av havsaltet består av andre mineralsalter enn natriumklorid (bordsalt). Bordsalt er raffinert havsalt der andre mineraler enn klor og natrium er fjernet. Bordsalt er rent natriumklorid. Vanlig havsalt inneholder bare 77% natriumklorid og 23% andre mineralsalter. Mest magnesiumsalt (16%) og kalsiumsalt (4%). De siste prosentene består av 70 forskjellige mineraler og sporstoffer som kroppen også har bruk for. Inntil vi begynte å spise bare raffinert salt, var havsalt vår viktigste kilde til magnesium. https://snl.no/havsalt Anonymkode: 2d158...db7 1
AnonymBruker Skrevet 28. august 2023 #11 Skrevet 28. august 2023 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Havsalt er definitivt mer enn bare salt. 23% av havsaltet består av andre mineralsalter enn natriumklorid (bordsalt). Bordsalt er raffinert havsalt der andre mineraler enn klor og natrium er fjernet. Bordsalt er rent natriumklorid. Vanlig havsalt inneholder bare 77% natriumklorid og 23% andre mineralsalter. Mest magnesiumsalt (16%) og kalsiumsalt (4%). De siste prosentene består av 70 forskjellige mineraler og sporstoffer som kroppen også har bruk for. Inntil vi begynte å spise bare raffinert salt, var havsalt vår viktigste kilde til magnesium. https://snl.no/havsalt Anonymkode: 2d158...db7 Ja det er mineraler i tillegg, mindre ren salt. Anonymkode: b7e1c...62a
AnonymBruker Skrevet 28. august 2023 #12 Skrevet 28. august 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Ja det er mineraler i tillegg, mindre ren salt. Anonymkode: b7e1c...62a Havsalt inneholder bare 77% rent salt, for å si det med tall. 23% er andre mineraler. Anonymkode: 2d158...db7 1
Polyester Skrevet 4. september 2023 #13 Skrevet 4. september 2023 Jeg liker havsalt best fordi det er mer mineralrikt og jeg synes det har en mer komplett og bedre smak enn ren natriumklorid som føles litt sterkere men tommere i smak. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå