Gå til innhold

Hjelp! Søvnproblemer!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er midt i førtiåra og har plutselig fått søvnproblemer 😢 Det begynte i sommer med at jeg våknet etter 5-6 timers søvn. Normalt sover jeg ca 8 timer hver natt. 

Jeg tenkte det ville bli bedre når kveldene ble mørkere, men det blir bare verre! Nå sover jeg kun 4-5 timer per natt. Det er grusomt!

Har ikke noe problem med å sovne når jeg legger meg, men våkner midt på natta og klarer ikke sove lenger. 

Har forsøkt å lese på nettet. Der står det at søvnproblemer ofte skyldes psykiske ting i livet. Men jeg har det helt fint. Jeg er ingen grubler, tvert imot er jeg lett til sinns. 

Så jeg klarer ikke forstå hva som skjer med meg og hva jeg skal gjøre med det. Noen som kan gi meg noen gode råd? 😢

Anonymkode: f7fcf...472

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Premenopaus tenker jeg. Kan starte så tidlig som 10 år før du faktisk kommer i overgangsalderen 🙄

Anonymkode: 62725...d7a

• Liker 1
Skrevet

Jeg har hatt søvnproblemer mange år. Det som hjelper meg er å legge inn mer hvile på dagtid, begrense inntrykk, unngå koffein etter 12, unngå skjerm siste timen før jeg legger meg, ikke mobil på soverommet. Og hvis du er spent i kroppen, avspenningsøvelser.

Anonymkode: 5ddc5...c9a

Skrevet

Tydeligvis har mange kvinner i overgangsalderen det slik, noen har det verre enn andre. 

Jeg har sovet 3-5 timer hver natt i ca ett år, senere et par uker ++ helt uten søvn katalysert av noe personlig. 

Har endelig kommet i normal rytme. Fryktelig slitsomt for hodet. Har brukt tre ulike typer medisin for å sove. 

Lykke til 🥰 vær glad for at du får litt søvn iallefall, jeg har erfart det nå å ikke få noe i en periode og det er grusomt. 

Er jo bare å snakke med legen og håpe de gir deg det du trenger. Kanskje noe hormonelt ? 

Nå er det normalt for meg å sove 4- 6 timer og bonus hvis jeg sover mer enn 7. 

God bedring 🙂

Anonymkode: 9aefb...f75

• Liker 1
Skrevet

Et lite tips som kan hjelpe, men jeg tør ikke garantere at det funker for alle. 

Jeg lyttet til en bok " overcoming insomnia". Der ble søvnen beskrevet som en due som man ønsker, men ikke klarer å fange ( jeg syntes det var en bra beskrivelse). Veldig frustrerende når duen bare stikker når man vil fange den. 

Tipset som fungerte for meg var å ikke prøve så hardt å fange duen, prøve å holde seg våken. Igjen, jeg ikke noe profesjonell person, men det fungerte for meg. 

Anonymkode: 9aefb...f75

Skrevet

Takk for gode tips dere! 

Perimenopause 😩 Jeg hadde håpet dette gikk over snart. Blir helt bomull i hodet av søvnmangel….

Må legge til at jeg ikke drikker koffein i det hele tatt. Er normalvektig og i aktivitet hver dag. Spiser og drikker ikke etter kl 19. Har fast døgnrytme. Forsøker også å dempe belysning og høre på klassisk musikk før jeg skal sove. Men sover like dårlig uansett…

TS

Anonymkode: f7fcf...472

• Hjerte 1
Skrevet

Er nok overgangsalder ja. Begynnende fase. Og at man blir eldre og trenger mindre søvn. Neste blir hetetokter og vektøkning. 

Anonymkode: a862c...42e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...