AnonymBruker Skrevet 27. august 2023 #1 Skrevet 27. august 2023 Jeg trenger hjelp til å løse dette scenarioet: Du søker en haug med jobber, inkludert jobber du kun søker på fordi det er mye bedre å ha en jobb enn å være arbeidsledig. 2 uker etter at du har søkt får du jobbtilbud i en butikk eller kiosk for eksempel. Du vet at det er dårlige tider i arbeidsmarkedet, og takker ja til denne jobben. Fulltid. 1 uke etter at du har startet i butikkjobben blir du plutselig innkalt til intervju hos noen du virkelig vil jobbe for, som er relatert til utdannelsen din. Du går videre i prosessen og blir plutselig tilbudt jobb her også. Hva gjør man da??? Jeg har så mange slike scenarioer i hodet mitt. Jeg spør fordi jeg ikke har vært borti dette men ser for meg at dette er et reelt scenario. Anonymkode: e6e71...735
AnonymBruker Skrevet 27. august 2023 #2 Skrevet 27. august 2023 Man sier opp stillingen sin og jobber ut oppsigelsestiden med mindre arbeidsgiver lar deg slutte tidligere. Anonymkode: 484a9...ff5 8 2
AnonymBruker Skrevet 27. august 2023 #3 Skrevet 27. august 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Man sier opp stillingen sin og jobber ut oppsigelsestiden med mindre arbeidsgiver lar deg slutte tidligere. Anonymkode: 484a9...ff5 Dette. Anonymkode: 42f60...634 2
AnonymBruker Skrevet 27. august 2023 #4 Skrevet 27. august 2023 Jeg gjorde det en gang, men da var det sommerjobb, så det er sagt. Fikk kontrakten i posten en dag og trengte virkelig en sommerjobb, så jeg signerte og leverte inn. Bare uker før jeg egentlig skulle begynne fikk jeg tilbud fra en mye bedre og mye mer relevant sommerjobb. Ringte de som sendte tilbud først og forklarte situasjonen, og det gikk fint. Fikk egentlig ingen spørsmål, det var bare sånn: "Det var dumt, men OK." Og så skjedde det ikke mer. Vet ikke hvordan lovverket er, men en kontrakt er jo bindende 🤔 Så egentlig lurer jeg på det juridiske rundt det jeg også, haha. Anonymkode: 0d526...9fe
Kipling Skrevet 27. august 2023 #5 Skrevet 27. august 2023 2 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg trenger hjelp til å løse dette scenarioet: Du søker en haug med jobber, inkludert jobber du kun søker på fordi det er mye bedre å ha en jobb enn å være arbeidsledig. 2 uker etter at du har søkt får du jobbtilbud i en butikk eller kiosk for eksempel. Du vet at det er dårlige tider i arbeidsmarkedet, og takker ja til denne jobben. Fulltid. 1 uke etter at du har startet i butikkjobben blir du plutselig innkalt til intervju hos noen du virkelig vil jobbe for, som er relatert til utdannelsen din. Du går videre i prosessen og blir plutselig tilbudt jobb her også. Hva gjør man da??? Jeg har så mange slike scenarioer i hodet mitt. Jeg spør fordi jeg ikke har vært borti dette men ser for meg at dette er et reelt scenario. Anonymkode: e6e71...735 I den situasjonen ville jeg takket ja til nr 2 og så sagt ifra til nr1 at du ikke kan begynne likevel. Hadde det vært at du var advokat og så takket ja til et firma og så fikk et litt bedre tilbud fra en konkurrent så ville jeg aldri gjort det, men når det er butikk vs hva enn du er utdannet som så hadde jeg ikke nølt. Men, har ikke gjort det selv, så finn ut juridisk sett om du er pliktig i å møte og eventuelt hvor lang oppsigelse du har på den første og så si til nr 2 at du takker ja, men eventuelt må starte den og den datoen. Du er vel under prøvetid, så da er det nok kort tid, men som sagt jeg aner ikke da jeg aldri har gjort noe sånt. Dette er forsåvidt bare relevant om du har signert noe, har du ikke det så er det bare å takke ja til nr 2 og begynne med en gang der
Tipaa Skrevet 27. august 2023 #6 Skrevet 27. august 2023 Fleste har vel bare 1mnd oppsigelse så ingen krise. Arbeidsgivere tar vel ikke for gitt at alle som søker er allerede arbeidsledig og kan starte på dagen.
newman01 Skrevet 28. august 2023 #7 Skrevet 28. august 2023 Man aksepterer det nye tilbudet, med en presisering om at du allerede er i jobb/har en jobb. Så ringer du første arbeidsgiver og forklarer situasjonen. Så leverer du oppsigelse samme dagen. Juridisk sett har de krav til at du møter på jobb til avtalt tid, men siden du da vil jobbe 14 dager (eller en måned, avhengig av kontrakt) før du slutter er det få arbeidsgivere som orker bryet med å lære opp en person for maks 22 arbeidsdager før de slutter.
AnonymBruker Skrevet 28. august 2023 #8 Skrevet 28. august 2023 Det er vel ingen arbeidsgivere som tror at folk kan starte umiddelbart i ny jobb, så dette er uproblematisk Anonymkode: 3720b...adb 1 1
IANIAN Skrevet 28. august 2023 #9 Skrevet 28. august 2023 Helt normalt å synes det er kjipt å si opp den jobben du fikk, men du må bare takke ja til den som er relevant til utdannelsen din og den du ønsker deg
Enmanelskeråhate Skrevet 28. august 2023 #10 Skrevet 28. august 2023 Sier opp der du er og jobber oppsigelsestiden, i prøvetid er det stort sett 14-30 dager nye arbeidsgivere er vant med 3mnd så sjeldent noe problem
hjärterdam Skrevet 28. august 2023 #11 Skrevet 28. august 2023 Jeg var i denne situasjonen tidligere i år. Rakk ikke å begynne i jobben jeg fikk tilbud om først pga oppsigelsestiden i den jeg hadde, men jeg ringte og ga beskjed om at jeg hadde fått et annet tilbud som jeg ønsket å takke ja til og sa fra meg stillingen jeg hadde takket ja til hos dem. Måtte ikke jobbe noe, men det ville vært utrolig lite effektivt for dem å ha meg inne i to uker i den typen jobb.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå