Gå til innhold

Er nødt til å kaste ut 18 åring

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er i en forferdelig situasjon.  Min yngste sønn på 18 år må ut.  Han har gått på skole på en annen kant av landet de to siste årene og skulle egentlig ha gått et år til. Men han har fått et så dårlig rykte at nå er det ingen som vil leie ut til han og da blir det ikke mulig for han å få fullført siste året.  Han fremstiller seg selv som offer og tar ikke ansvar for hvorfor ting har blitt som de har.  Jeg tror faktisk ikke lenger på noe av det han sier, da det har vært for mange løgner og jeg oppdager daglig flere. Konfrontert med ting han sier og gjør blir han rasende.  Han bidrar overhodet ikke praktisk eller på andre måter.  Han har null respekt for meg og mine personlige ting. Stjeler fra meg, Lyver meg rett i ansiktet. Griser, roter og ødelegger i hjemmet mitt. Truer med å sette fyr på huset imens jeg sover, sier jeg noe han ikke liker og det siste var at han skal knuse skallen min. 

Han er ikke villig til å be om hjelp fra familie vern kontoret. Heller ikke villig til at vi ta i mot hjelp fra annen instans. Han hater faren sin og sier han har tenkt å drepe han. Jeg forstår hvorfor det ble sånn.  Og jeg vet han trenger hjelp.  Han er ikke enig i at han har behov for hjelp.  Jeg får dermed ikke gjort noe.  

Jeg vet at han er glad i meg og jeg vet at bak all dritten så finnes det en fantastisk fyr. Og jeg elsker han betingelsesløst, uansett.  

Jeg klarer ikke å gå rundt å være redd i mitt eget hjem , for jeg er redd han nå og jeg er psykisk utslitt av han . jeg klarer ikke å hjelpe han på rett kjøl heller .  Det er mye mer..... Men er det noen som har liknende erfaringer her ? Har gitt han et ultimatum. Enten så respekterer du de reglene jeg setter i mitt eget hus og bidrar til fellesskapet eller så må du ut. Det blir bare gjort narr av.

Anonymkode: 72615...46e

• Liker 2
  • Hjerte 46
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Oj….

Har han blitt utredet? 

• Liker 5
Skrevet

Snakk med politiet, anmeld ham for tyveriene og draps- og branntruslene han kommer med!

Anonymkode: 71090...a5f

• Liker 28
  • Nyttig 4
Skrevet

Du må faktisk få hjelp. Det nytter ikke å bare kaste han ut. Han er en trussel for deg. Jeg syns du skal ta en telefon til krisesenteret for å få litt veiledning. Du blir utsatt for psykisk vold av ditt barn og barnet ditt er voksen nå. Selv om det er tøft, så bør du nok også ta en samtale med forebyggende enhet i politiet. 

Når det gjelder tak over hodet, så har han krav på nødbolig av NAV, men først når du faktisk har kastet han ut. 

Anonymkode: cdf73...429

• Liker 30
  • Hjerte 1
Skrevet

Lurer også på om han er utredet? Det høres ut som at det kan ligge noe sånt bak.

Unge voksne kan synes at det er kjedelig å bidra og sånne ting, men det er ikke normalt å true på den måten, både det å skulle sette fyr på huset, drepe sin far, skade deg, ødelegge hus og ting, bli så sint som du beskriver osv.

Jeg vet ikke hvor du kan henvende deg, kanskje snakke med politiet først. Og ringe politiet hver gang han klikker. 

Jeg vet ikke, men går det an å ta kontakt med psykisk ambulantteam, om det finnes der? Ringe bekymret til fastlegen? Ringe legevakt når han klikker? Som sagt så vet jeg ikke, men disse kan hvertfall veilede deg om hvor du kan henvende deg og få hjelp.

Du kan ikke leve slik, verken du eller han har det noe godt nå. Hva sier eldre søsken? Og far?

Anonymkode: 1369f...cc1

• Liker 6
  • Nyttig 2
Skrevet

Hadde kaster han på dør..

Det hadde jeg ikke funnet meg i..

Vi har selv en på snart 18,som ikke bidrar en dritt..han skal ut så fort han fyller 18,fordi vi ikke klarer mer..

De må lære seg å klare seg på egenhånd,og når man har,prøvd i alle år,men de tror mamma og pappa skal hjellpe med alt resten av livet...,nei.

Anonymkode: 6fc21...0ae

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Håper du ikke bor i flermannsbolig for det setter andre folks liv i fare. Du ser vel at du har et ansvar her… 

Anonymkode: f9e92...28f

• Nyttig 1
Skrevet

Hadde kastet han ut og fått kontaktforbud.

• Liker 4
Skrevet

Dere som sier at hun skal kaste han ut, sjansen er jo stor for at han havner på gaten da. Jeg forstår jo at hun ikke kan ha han i hus når han er som han er, men det må jo gå an å snakke med noen slik at de får hjelp. Og slik at noen andre tar over ansvaret for han. Han er jo ikke frisk, og man må skjerme seg når det er som det er, men samtidig så virker det så kaldt å bare slå hånden av han og la han seile sin egen sjø. 

Det må finnes noen man kan kontakte og få hjelp, om så på tvang. Jeg tviler på at det kommer noe godt ut av å kaste han ut, og få et besøksforbud. Da kommer han ikke til å ha en sjanse til å klare seg.

Ts. Går det an å snakke med han i fredstid? Og igjen, hva sier søsken og far? Har du noen rundt deg som kan hjelpe deg med dette, og som er en støtte?

• Hjerte 4
Skrevet

Huff, for en vanskelig situasjon. Kan det være noe rus inne i bildet?

Anonymkode: ccb1d...230

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Dere som sier at hun skal kaste han ut, sjansen er jo stor for at han havner på gaten da. Jeg forstår jo at hun ikke kan ha han i hus når han er som han er, men det må jo gå an å snakke med noen slik at de får hjelp. Og slik at noen andre tar over ansvaret for han. Han er jo ikke frisk, og man må skjerme seg når det er som det er, men samtidig så virker det så kaldt å bare slå hånden av han og la han seile sin egen sjø. 

Det må finnes noen man kan kontakte og få hjelp, om så på tvang. Jeg tviler på at det kommer noe godt ut av å kaste han ut, og få et besøksforbud. Da kommer han ikke til å ha en sjanse til å klare seg.

Ts. Går det an å snakke med han i fredstid? Og igjen, hva sier søsken og far? Har du noen rundt deg som kan hjelpe deg med dette, og som er en støtte?

Han trenger ikke hjelp annet enn å sitte i fengsel for truslene. 

• Liker 8
Skrevet

Her er det et eller annet som har sviktet, ja..

Tyverier, drapstrusler og andre trusler om vold må anmeldes til politiet.

Anonymkode: 3e94c...db9

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Dere som sier at hun skal kaste han ut, sjansen er jo stor for at han havner på gaten da

Så får han oppføre seg ordentlig da! Han er et voksent menneske, og moren er redd for ham. 

Anonymkode: d5170...be2

• Liker 7
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Han har krav på nødbolig via NAV. Det er komplett umulig å få hjelp til han, dersom han ikke ønsker det selv. Ofte så ser de ikke seg selv og sin egen handling. Dette kan eskalere til vold, derfor er det viktig å få han ut av huset. 

• Liker 10
  • Nyttig 2
Skrevet
Honey Dew skrev (7 minutter siden):

Han trenger ikke hjelp annet enn å sitte i fengsel for truslene. 

At han mest sannsynlig er syk, betyr ingenting? Hva tror du et fengselsopphold hadde gjort for/mot han?

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Så får han oppføre seg ordentlig da! Han er et voksent menneske, og moren er redd for ham. 

Anonymkode: d5170...be2

Om han er syk, så er det ikke bare til å ta seg sammen.

Jeg forstår at mor er redd han, jeg har kommet med flere forslag om tiltak som kan hjelpe både mor og sønn.

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Han har krav på nødbolig via NAV. Det er komplett umulig å få hjelp til han, dersom han ikke ønsker det selv. Ofte så ser de ikke seg selv og sin egen handling. Dette kan eskalere til vold, derfor er det viktig å få han ut av huset. 

Han har jo tydeligvis ikke boevne, hva skjer når han raserer leiligheten, evt ikke betaler husleie?

Igjen, jeg forstår at han ikke kan bli hos mor.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Har han greid å fullføre de 2 skoleårene godt nok til at det ville vært vits i å fortsette på 3.året? Det er mulig å kjøpe en gammel campingvogn som han kan bo i, om det finnes plass å parkere den på. Da slipper han å ødelegge andres boliger.

Ta gjerne kontakt med politiet, de skal ha hjelpemidler innen forebyggende enhet, for selv om den gode gutten din er inni dette monsteret ett sted så kan det bli alt for skummelt å bare vente på at han skal klare å komme til seg selv igjen.

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Det kommer også for oss mennesker en tid der barna også må bære sitt ansvar for å holde relasjonen god. Forstår deg godt ts. Her har jeg heldigvis ikke måtte kaste noen ut, men jeg sa nei til at voksen sønn fikk flytte hjem igjen av ulike årsaker. Det har vært det beste for oss alle, også ham. 

Anonymkode: 5aab0...0c4

• Liker 8
  • Hjerte 1
Skrevet

Eg er einig med dei som ber deg kontakte krisesenter/førebyggande i politi. Tenkjer at når han nektar behandling/utredning, så får han evt bli tvangsinnlagt på psyk/politi mtp at han er fare for andre(deg) - der blir han i alle fall utreda og får behandling. Å kun hive han ut kan jo bli direkte farleg for deg. Men du kan ikkje ha han buande med deg slik ting er no!

Har dette skjedd akutt? Depresjon? Rus? Psykisk sjukdom i familien?

Klem til deg, ts! ❤️ Håpar du og han får hjelp!

• Liker 3
  • Nyttig 4
Skrevet

Han høres ruset ut.

Anonymkode: 61831...66a

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Hva med tvangsinnleggelse hvis han er til fare for andre? Ville sendt bekymringsmelding til legen hans.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...