Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det er faktisk sånn det fungerer for enkelte. Vi har ulike opptaksevner. Jeg har lengre responstid f.eks på alle medikamenter. Samt at en del medikamenter som normalt sett fungerer for alle ikke har effekt på meg. 

Opptak av f.eks vitaminer og mineraler kan påvirkes av mengden man allerede har i kroppen og inntar i daglig kost. B12 er ett slikt tilfelle - sammen med jern, magnesium, kalsium osv.. 

Ett vitamin/medikaments virkningstid eller halveringstid er i noe grad individuelt. Og det som er satt som en standard er gjennomsnittet av den forskning og forsøk som er gjort på medikamentet. 

Anonymkode: 0eff5...ba2

Hvis en har såpass b12 mangel at en har fått symptomer så tar det lenger tid enn umiddelbart etter en tablett å fikse. Tabletten har jo ikke rukket å løse seg opp engsng før ts sier effekten har gått bort (effekten varer i 30 minutter etter inntak i følge henne) dette høres mer ut som placeboeffekt. 

Anonymkode: e7f55...4db

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Folk er ulike. Jeg har alltid reagert fort på ting, om det er vitaminer eller medisiner. 

Anonymkode: 86d4e...fa6

Stedet jeg bor på hadde en gammel kommunelege. Han var meget populær hos eldre, særlig eldre damer. De følte seg tappet for energi og «blodfattige» (som man sa på den tiden når noen var lett deprimerte, slappe, triste, nedfor, hadde lite energi etter ellers bare var vagt uvell) og trengte mest av alt at noen nikket sympatisk til deres små plager som følger med alderdom og så gav dem en «pille».

En yngre kollega ble litt urolig. For pasienter flest trenger ikke piller på resept - de trenger hvile, trening og godt kosthold. Og alle legens pasienter fikk piller. Vitaminpiller. Som legen selv visste var helt uten effekt. Pasientene opplevde placebo, som er en medisinsk beviselig effekt.

Du opplever placebo. Det er en reell effekt. Men det handler ikke om B12. Bedringen er samtidig reell, og irrelevant for årsaken til at du er dårlig. Som trolig bare er «gravid». Det er ikke uvanlig å bli skikkelig dårlig av å være gravid. Og å forbli det til langt etter man har født. Jeg sier ikke at du skal ignorere placebo - det er din beste venn. En medisin som beviselig funker og også beviselig har 0 bivirkninger. Men forhold deg til forskning, ikke synsing av folk som mener seg «unike». (Og når en selv begynner føle seg «unik» så er psykolog, ikke allmennlege, riktig fagperson)

Anonymkode: 67120...63b

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg har hatt B12 mangel over flere år, og flere i familien som har hatt samme problem. Likevel har ingen av oss fått sprøyte for det. Tidligere spurte jeg legen flere ganger om jeg ikke kunne få sprøyte, men ble avvist hver gang. De ga meg ikke noe grunn, men har inntrykk av at man først og fremst skal ta det i tablett form, så sant som man klarer å ta tabletter.

Jeg har brukt TrioBe nå i 3 år, og det tok faktisk 2 år før jeg selv merket bedring og til at B12 stabiliserte seg.

Så er nok ikke så enkelt å bare «få en sprøyte» og alt blir «bra». Ta tablettene hver dag.

Jeg tar blodprøver jevnlig, og ber av og til om å få sendt svarene digitalt, med referanseområder. På B12 står det at normal ref.område er 167-540. Så du er nok innenfor normalen. Spør legen din om å få B12 på resept. Desse har høyere innhold av B12.

Anonymkode: f595c...600

Jeg har hatt lav b12 i perioder og fikk sprøyte av én lege jeg gikk hos, men ikke en annen. Fikk inntrykk av at sprøyte i utgangspunktet brukes hvis man ikke tar opp b12 i tarmen. Noen mangler noe, slik at de ikke gjør det og tabletter ikke har en funksjon. Det er ikke tilfellet hos meg, så for meg er egentlig førstevalg tabletter.

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Stedet jeg bor på hadde en gammel kommunelege. Han var meget populær hos eldre, særlig eldre damer. De følte seg tappet for energi og «blodfattige» (som man sa på den tiden når noen var lett deprimerte, slappe, triste, nedfor, hadde lite energi etter ellers bare var vagt uvell) og trengte mest av alt at noen nikket sympatisk til deres små plager som følger med alderdom og så gav dem en «pille».

En yngre kollega ble litt urolig. For pasienter flest trenger ikke piller på resept - de trenger hvile, trening og godt kosthold. Og alle legens pasienter fikk piller. Vitaminpiller. Som legen selv visste var helt uten effekt. Pasientene opplevde placebo, som er en medisinsk beviselig effekt.

Du opplever placebo. Det er en reell effekt. Men det handler ikke om B12. Bedringen er samtidig reell, og irrelevant for årsaken til at du er dårlig. Som trolig bare er «gravid». Det er ikke uvanlig å bli skikkelig dårlig av å være gravid. Og å forbli det til langt etter man har født. Jeg sier ikke at du skal ignorere placebo - det er din beste venn. En medisin som beviselig funker og også beviselig har 0 bivirkninger. Men forhold deg til forskning, ikke synsing av folk som mener seg «unike». (Og når en selv begynner føle seg «unik» så er psykolog, ikke allmennlege, riktig fagperson)

Interessant kommentar ☺️

Anonymkode: 0cc08...cbe

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvis en har såpass b12 mangel at en har fått symptomer så tar det lenger tid enn umiddelbart etter en tablett å fikse. Tabletten har jo ikke rukket å løse seg opp engsng før ts sier effekten har gått bort (effekten varer i 30 minutter etter inntak i følge henne) dette høres mer ut som placeboeffekt. 

Man skal ha ganske lave verdier før man får symptomer som tar tid å snu, men man kan derimot oppleve små symptomer tidlig. 

Som gravid kan det være en sammensatt årsak til nedsatt B12. Og gjerne mangler man litt av flere mineraler og vitaminer, men gjerne i så små mengder at en lege ikke nødvendigvis ser sammenhengen umiddelbart. TS har ikke så lave verdier at det vil ta lang tid før tilskudd vil ha virkning. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det den kunnunelegen gjør er i bestefall i gråsonen for hva som er etisk rett å gjøre. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Man skal ha ganske lave verdier før man får symptomer som tar tid å snu, men man kan derimot oppleve små symptomer tidlig. 

Som gravid kan det være en sammensatt årsak til nedsatt B12. Og gjerne mangler man litt av flere mineraler og vitaminer, men gjerne i så små mengder at en lege ikke nødvendigvis ser sammenhengen umiddelbart. TS har ikke så lave verdier at det vil ta lang tid før tilskudd vil ha virkning. 

Ts skylder symptomene sine på b12 mangel. Og at disse forsvinner i 30 minutter ved inntak av b12 tabletter. Men ikke lenger. Og ønsker seg derfor injeksjoner. 

med såpass høye b12 verdier som ts har så tas dette nok opp i tarmennog b12 tabletter er nok i såfall riktig hvis noe skal medisineres. Men symptomene forsvinner ikke SÅ fort etter inntak av en tablett. Og bruk over tid forbedrer faktisk symptomene. Så ts kan prøve å ta b12 over tid å se om ting bedrer seg. Men generelt er det vanlig med både hjernetåke og utslitthet når en er gravid. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 27.8.2023 den 16.11):

Jeg har gjort det i noen dager . Kanskje for kort tid til å merke effekt, men jeg merker vanligvis ganske fort når noe virker. hodet klarner og humøret letter når jeg tar B12 (har tatt opptil 3000mcg daglig). Men effekten varer så kort, bare ca 30 min per tablett før energien daler igjen og hodetåken er tilbake. Derfor jeg lurer på om jeg kanskje skulle hatt sprøyte. 

Dette høres ut som placebo, og jeg har b12-mangel selv og tar injeksjoner. B12 er ikke noe man merker umiddelbart, og kroppen har lager for flere år normalt sett. Du har nok noe problemer med opptak med de verdiene, og det er lavt, men at du får umiddelbar bedring tror jeg ikke på. Heldigvis er det ikke noe problem å ta for mye...

Du kan få tabletter på resept som er mye mindre stress enn injeksjoner, og så ta nye blodprøver, men det er komplekse greier. Har du verdier for folat og homocystein også?

Jeg ville fått sjekket alt det der, og så er det en blodprøve som heter "MMA", metylmalonat, som kan være nyttig å ta.

Tabletter er "førstelinje" og bedre enn injeksjoner om det har effekt. Det finnes noe som heter "TrioBe" som du kan få på resept.

Anonymkode: e90b5...438

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 27.8.2023 den 23.19):

Ts skylder symptomene sine på b12 mangel. Og at disse forsvinner i 30 minutter ved inntak av b12 tabletter. Men ikke lenger. Og ønsker seg derfor injeksjoner. 

med såpass høye b12 verdier som ts har så tas dette nok opp i tarmenn og b12 tabletter er nok i såfall riktig hvis noe skal medisineres. Men symptomene forsvinner ikke SÅ fort etter inntak av en tablett. Og bruk over tid forbedrer faktisk symptomene. Så ts kan prøve å ta b12 over tid å se om ting bedrer seg. Men generelt er det vanlig med både hjernetåke og utslitthet når en er gravid. 

Dette med b12 er veldig komplisert, og det er mye mer enn serumverdier som er viktig. Veldig mange med b12-mangel har normale serumverdier. Det er viktig å få sjekket folat blant annet, og så kan som nevnt homocystein være en god indikator. Man kan også måle aktivt b12, men det er en spesialprøve som bare kan analyseres i Vestfold og terskelen for å få ta denne prøven er høyere.

Vitamin B12, kobalamin - NHI.no

Her står litt.

... og her er litt mer og dypere:

retningslinjer-vitamin-b12_endelig-120318.pdf (legeforeningen.no)

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Dette med b12 er veldig komplisert, og det er mye mer enn serumverdier som er viktig. Veldig mange med b12-mangel har normale serumverdier. Det er viktig å få sjekket folat blant annet, og så kan som nevnt homocystein være en god indikator. Man kan også måle aktivt b12, men det er en spesialprøve som bare kan analyseres i Vestfold og terskelen for å få ta denne prøven er høyere.

Vitamin B12, kobalamin - NHI.no

Her står litt.

... og her er litt mer og dypere:

retningslinjer-vitamin-b12_endelig-120318.pdf (legeforeningen.no)

Ja men effekten av en tablett kommer ikke umiddelbart og varer i 30 minutter.. den effekten tyder på placebo. Men ts kan fremdeles ha behov for b12 tilskudd. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 27.8.2023 den 16.11):

Jeg har gjort det i noen dager . Kanskje for kort tid til å merke effekt, men jeg merker vanligvis ganske fort når noe virker. hodet klarner og humøret letter når jeg tar B12 (har tatt opptil 3000mcg daglig). Men effekten varer så kort, bare ca 30 min per tablett før energien daler igjen og hodetåken er tilbake. Derfor jeg lurer på om jeg kanskje skulle hatt sprøyte. 

Tabletter er myyyye bedre enn sprøyte. Rart at ikke legen din ikke vet det. B12-spøryter er på vei å fases ut.

Anonymkode: af1df...84e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...