Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har blitt omtrent sengeliggende i det siste , helt tappet for energi og er veldig tungpustet og nedstemt i humøret.  Er i uke 25 nå. 
Fikk målt B12 til 208, og legen sier prøvene er fine. Er de nå egentlig det? Etter å ha Googlet det så er verdiene lave. Ønsker å få rettet opp i dette snarest mulig. vet noen om man kan få b12 sprøyter med slike nivåer? Tar gravid vitaminer daglig. 

Anonymkode: 86d4e...fa6

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg har blitt omtrent sengeliggende i det siste , helt tappet for energi og er veldig tungpustet og nedstemt i humøret.  Er i uke 25 nå. 
Fikk målt B12 til 208, og legen sier prøvene er fine. Er de nå egentlig det? Etter å ha Googlet det så er verdiene lave. Ønsker å få rettet opp i dette snarest mulig. vet noen om man kan få b12 sprøyter med slike nivåer? Tar gravid vitaminer daglig. 

Du kan jo bare ta b12 tabletter selv. Jeg har b12 mangel og tar tabletter ikke sprøyter. 

Anonymkode: e7f55...4db

• Liker 1
Skrevet

Jeg har gjort det i noen dager . Kanskje for kort tid til å merke effekt, men jeg merker vanligvis ganske fort når noe virker. hodet klarner og humøret letter når jeg tar B12 (har tatt opptil 3000mcg daglig). Men effekten varer så kort, bare ca 30 min per tablett før energien daler igjen og hodetåken er tilbake. Derfor jeg lurer på om jeg kanskje skulle hatt sprøyte. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Jeg har gjort det i noen dager . Kanskje for kort tid til å merke effekt, men jeg merker vanligvis ganske fort når noe virker. hodet klarner og humøret letter når jeg tar B12 (har tatt opptil 3000mcg daglig). Men effekten varer så kort, bare ca 30 min per tablett før energien daler igjen og hodetåken er tilbake. Derfor jeg lurer på om jeg kanskje skulle hatt sprøyte. 

Da er dette psykisk. For tablettene virker ikke SÅ fort. De virker over tid. Det tar tid å bygge opp b12 lagerene. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Ville stolt mer på en lege enn Google sånn sett da.. Kildekritikk er i det minste viktig hvis du skal benytte Google istedenfor å stole på legen din.  Men du kan alltids kjøpe B12 tabletter. 

Jeg får det av legen på respekt, men fås kjøpt uten også, dog med lavere dose. Men igjen så har jeg B12 mangel. 

Med tabletter får man daglig dose istedenfor en høy stigning som ved sprøyte som fungere bedre for meg enn sprøytene. 

Anonymkode: 0eff5...ba2

Skrevet

Det er ikke så vanskelig å Google seg til Helsedirektoratet og nhi sine anbefalinger og se at jeg tydeligvis har en mangel da. Er selvsagt Kritisk til kilder.  

Jeg har og hatt legetime med en annen lege, som mente at optimalt nivå er 500, og at jeg har B12 mangel. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er ikke så vanskelig å Google seg til Helsedirektoratet og nhi sine anbefalinger og se at jeg tydeligvis har en mangel da. Er selvsagt Kritisk til kilder.  

Jeg har og hatt legetime med en annen lege, som mente at optimalt nivå er 500, og at jeg har B12 mangel. 

Igjen så er det opp til deg hvilken lege du vil stole på eller ei.. og ikke opplyste du om hva kilder på nett du refererte til heller... 

Skrevet

Du burde ta stoffskifte prøver.

Anonymkode: cceac...47e

• Liker 1
Skrevet

Det er mer eller mindre umulig å få i seg for my b12, så du kan like godt ta en tablett i ny og ne

Anonymkode: d6db5...0c0

• Liker 1
Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker said:

Du burde ta stoffskifte prøver.

Anonymkode: cceac...47e

De har jeg tatt og var visst fine, ifølge legen . 

Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker said:

Igjen så er det opp til deg hvilken lege du vil stole på eller ei.. og ikke opplyste du om hva kilder på nett du refererte til heller... 

Absolutt, men det er ikke så lett å vite hva man skal gjøre når hodet er tåkete og energien er på bånn, og legen sier alt er fint mens jeg blir verre og verre i formen. 
og beklager jeg ikke opplyste om hvilke kilder til av samme grunn, men nå vet du det :)

Skrevet

Det er mulig med sprøyter, du kan også få tabletter på resept. Men det krever jo at legen din er enig…

Jeg hadde byttet lege, faktisk. 

Anonymkode: ca101...8c9

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er mulig med sprøyter, du kan også få tabletter på resept. Men det krever jo at legen din er enig…

Jeg hadde byttet lege, faktisk. 

Anonymkode: ca101...8c9

Ja, jeg skal snakke med en annen lege om det snart heldigvis. Håper å få orden på det. Bare litt frustrert i denne situasjonen og måtte lufte det . 

Skrevet

Jeg har hatt B12 mangel over flere år, og flere i familien som har hatt samme problem. Likevel har ingen av oss fått sprøyte for det. Tidligere spurte jeg legen flere ganger om jeg ikke kunne få sprøyte, men ble avvist hver gang. De ga meg ikke noe grunn, men har inntrykk av at man først og fremst skal ta det i tablett form, så sant som man klarer å ta tabletter.

Jeg har brukt TrioBe nå i 3 år, og det tok faktisk 2 år før jeg selv merket bedring og til at B12 stabiliserte seg.

Så er nok ikke så enkelt å bare «få en sprøyte» og alt blir «bra». Ta tablettene hver dag.

Jeg tar blodprøver jevnlig, og ber av og til om å få sendt svarene digitalt, med referanseområder. På B12 står det at normal ref.område er 167-540. Så du er nok innenfor normalen. Spør legen din om å få B12 på resept. Desse har høyere innhold av B12.

Anonymkode: f595c...600

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Ja, jeg skal snakke med en annen lege om det snart heldigvis. Håper å få orden på det. Bare litt frustrert i denne situasjonen og måtte lufte det . 

Det tar mange måneder å bli bra av b12 mangel både med sprøyter og tabletter. Det at du merker bedring i 30

minutter etter en tablett vitner om at dette kan være psykisk. Klart det skal tas alvorlig dersom du føler deg så dårlig. Men det er mange ting som kan spille inn. Det trenger ikke være b12

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det er mer eller mindre umulig å få i seg for my b12, så du kan like godt ta en tablett i ny og ne

Anonymkode: d6db5...0c0

Det er feil.. Ved bruk av tilskudd er det absolutt mulig å få i seg for mye.. Selv jeg som har hatt B12 mangel i mange år, har tidvis for høye verdier enn hva som er bra, og stopper du bruken av B12 for en periode. Men verdiene synker raskt så tar ikke lang tid før jeg er tilbake på tablettene. 

Skrevet
4 hours ago, AnonymBruker said:

Det tar mange måneder å bli bra av b12 mangel både med sprøyter og tabletter. Det at du merker bedring i 30

minutter etter en tablett vitner om at dette kan være psykisk. Klart det skal tas alvorlig dersom du føler deg så dårlig. Men det er mange ting som kan spille inn. Det trenger ikke være b12

Folk er ulike. Jeg har alltid reagert fort på ting, om det er vitaminer eller medisiner. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Folk er ulike. Jeg har alltid reagert fort på ting, om det er vitaminer eller medisiner. 

Det fungerer ikke sånn. Det er ikke Paracet vi snakker om her. 

• Liker 1
Skrevet

Sjekket D-vitamin mangel?

Anonymkode: 8c7c7...66a

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det fungerer ikke sånn. Det er ikke Paracet vi snakker om her. 

Det er faktisk sånn det fungerer for enkelte. Vi har ulike opptaksevner. Jeg har lengre responstid f.eks på alle medikamenter. Samt at en del medikamenter som normalt sett fungerer for alle ikke har effekt på meg. 

Opptak av f.eks vitaminer og mineraler kan påvirkes av mengden man allerede har i kroppen og inntar i daglig kost. B12 er ett slikt tilfelle - sammen med jern, magnesium, kalsium osv.. 

Ett vitamin/medikaments virkningstid eller halveringstid er i noe grad individuelt. Og det som er satt som en standard er gjennomsnittet av den forskning og forsøk som er gjort på medikamentet. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...