Gå til innhold

Sikre sparepengene til barnet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi skal skilles. Har ikke vært til mekling, men fått time. Og er derfor ikke separert enda. Problemet er, at vi skal selge huset. Jeg har spart til barnet vårt på en sparekonto i mitt eget navn. Slik jeg har forstått det, blir disse pengene tatt med som min formue vår vi skal fordele boet?

Snakket med banken, og de sa at jeg kan sette pengene inn på en egen konto som jeg lager i barnets navn, men denne kontoen får også far tilgang til. Men da blir ikke disse pengene regnet med som min formue lenger, i oppgjøret av boet? Ikke sant?

Er redd for å sette pengene i konto som far disponere, fordi jeg stoler ikke ett sekund på at han ikke stjeler dem.. Han er et økonomisk rotehode, og har allerede fjernet ting fra huset med verdi, slik at de ikke kan deles når vi deler boet.. 

Hva i all verden gjør jeg nå for å sikre sparepengene til barnet? Det er til fremtidig bolig, typ tangerudbakken, fordi barnet kommer ikke til å kunne spare det opp selv, og muligens aldri komme seg ut i arbeid...

Anonymkode: 00869...ab9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg satte pengene i et fond til barnet, med et krav om at begge foreldre må skrive under på ved uttak. 

• Liker 4
Skrevet

Hadde ikke satt pengene i fond nå som verden står på kanten av stupet med en mulig kommende ny finanskrise på trappene. Ta heller ut pengene cash om du har mulighet fram til ting har roet seg. Cash is king!

Anonymkode: 4b34e...4ca

Skrevet

Hvor mye er det snakk om?

• Liker 1
Skrevet

Hvor gammel er barnet?

Om det fyller 18 om litt så hadde jeg vurdert å sette det direkte inn på en konto som kun barnet disponerer.

:skya:

Anonymkode: b59fd...a90

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvor gammel er barnet?

Om det fyller 18 om litt så hadde jeg vurdert å sette det direkte inn på en konto som kun barnet disponerer.

:skya:

Anonymkode: b59fd...a90

Så lenge barnet er under 18 så har begge foreldre tilgang til kontoen 

Anonymkode: 74c7f...486

• Liker 1
Skrevet

Det er "bare" 500.000 det er snakk om. Barnet er under 6 år, så kan ikke ha konto? (etter det jeg har forstått?)

TS

Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Hadde ikke satt pengene i fond nå som verden står på kanten av stupet med en mulig kommende ny finanskrise på trappene. Ta heller ut pengene cash om du har mulighet fram til ting har roet seg. Cash is king!

Anonymkode: 4b34e...4ca

Ts her

Kan man ta ut 500.000 uten at det regnes som mistenkelig aktivitet?

Skrevet
AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Det er "bare" 500.000 det er snakk om. Barnet er under 6 år, så kan ikke ha konto? (etter det jeg har forstått?)

TS

Det er ingen nedre aldersgrense for å ha konto, men begge foreldrene på signere på kontoavtalen.

AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Ts her

Nei, det er mistenkelig.

Anonymkode: 4449b...a19

• Liker 2
Skrevet

Siden det er til boligformål, sett dem inn i barnets navn og la statsforvalteren ta styring over kontoen. Men da må du være klar over, at heller ikke du får ut pengene på kontoen, om du skulle trenge det. 

Anonymkode: 1195e...ee1

• Liker 1
Skrevet

Jeg tror pengene kan settes på en konto i barnets navn og ordne det sånn at hvis det skal taes ut penger fra kontoen så må begge signere,

Vet at broren min og samboeren har det sånn med kontoen til fellesbarnet pga han bitchet over at han behøvde penger til hans del av en reparasjon på huset, og de deler alle utgifter 50%, han var blakk og svigerinnen min nektet å signere pga han er et økonomisk rotehode og må hele tiden «låne» penger av faren  vår (låne i hermetegn pga han betaler aldri tilbake)

Men en ting jeg ville sjekket opp når barnet bare er 6 år og allerede har 500 000 på konto og du/dere fortsetter å spare i det tempoet er hvor grensen går før barnet har så mye penger på konto at det ikke får stipend og studielån  fra Lånekassen. Studielån er det gunstigste lånet man kan ha, og det ville vært kjedelig å bruke sparepenger på husleie, strøm og mat når det heller kan brukes til egenkapital til bolig 

Og; er det ikke noe med at fylkesmannen/overformynderi kommer inn i bildet og tar styring/kontroll over pengene hvis det dreier seg om veldig høye summer? Med denne farten så har barnet fort rundt 2mill når det blir 18, medregnet konfirmasjonspenger og renter 

• Liker 2
Skrevet
skruf skrev (11 timer siden):

Jeg tror pengene kan settes på en konto i barnets navn og ordne det sånn at hvis det skal taes ut penger fra kontoen så må begge signere,

Vet at broren min og samboeren har det sånn med kontoen til fellesbarnet pga han bitchet over at han behøvde penger til hans del av en reparasjon på huset, og de deler alle utgifter 50%, han var blakk og svigerinnen min nektet å signere pga han er et økonomisk rotehode og må hele tiden «låne» penger av faren  vår (låne i hermetegn pga han betaler aldri tilbake)

Men en ting jeg ville sjekket opp når barnet bare er 6 år og allerede har 500 000 på konto og du/dere fortsetter å spare i det tempoet er hvor grensen går før barnet har så mye penger på konto at det ikke får stipend og studielån  fra Lånekassen. Studielån er det gunstigste lånet man kan ha, og det ville vært kjedelig å bruke sparepenger på husleie, strøm og mat når det heller kan brukes til egenkapital til bolig 

Og; er det ikke noe med at fylkesmannen/overformynderi kommer inn i bildet og tar styring/kontroll over pengene hvis det dreier seg om veldig høye summer? Med denne farten så har barnet fort rundt 2mill når det blir 18, medregnet konfirmasjonspenger og renter 

Barnet vil aldri trenge stipend, eller studielån, men vil trenge penger til bolig. Tror jeg skal sette alt inn på en konto til bolig som begge må signere for å ta ut. 

Håper det betyr at disse pengene ikke må deles, siden de allerede står i barnets navn når det sendes inn begjæring om separasjon?

Ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Vi skal skilles. Har ikke vært til mekling, men fått time. Og er derfor ikke separert enda. Problemet er, at vi skal selge huset. Jeg har spart til barnet vårt på en sparekonto i mitt eget navn. Slik jeg har forstått det, blir disse pengene tatt med som min formue vår vi skal fordele boet?

Snakket med banken, og de sa at jeg kan sette pengene inn på en egen konto som jeg lager i barnets navn, men denne kontoen får også far tilgang til. Men da blir ikke disse pengene regnet med som min formue lenger, i oppgjøret av boet? Ikke sant?

Er redd for å sette pengene i konto som far disponere, fordi jeg stoler ikke ett sekund på at han ikke stjeler dem.. Han er et økonomisk rotehode, og har allerede fjernet ting fra huset med verdi, slik at de ikke kan deles når vi deler boet.. 

Hva i all verden gjør jeg nå for å sikre sparepengene til barnet? Det er til fremtidig bolig, typ tangerudbakken, fordi barnet kommer ikke til å kunne spare det opp selv, og muligens aldri komme seg ut i arbeid...

Ta dem ut for å så sette dem inn igjen etterpå.

Anonymkode: 70fcc...ba4

Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Ts her

Hva er mistenkelig hvis du forklarer hvor pengene kommer fra, hva de skal brukes til og at situasjonen du er i nå ikke er gunstig om det plutselig skal deles. ALLE hadde forstått formålet ved å ta det ut. Det er dine penger og du kan gjøre som du vil med dem.

Anonymkode: 70fcc...ba4

Skrevet

Når det er et så høyt beløp så snakker du med advokat i stedet for å høre på KG hvor folk gjetter.

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Her ville jeg kontaktet min advokat for å se om hen hadde noen gode løsninger. Forstår godt at du ikke vil at far skal ha tilgang til disse pengene, som er øremerket til barnet.

Det er ikke sikkert advokaten kunne hjulpet, men kanskje. Er far for eksempel ville til å holde den kontoen utenfor fordelingen deres i bruddet. Om han ikke er det er han i hvert fall særdeles smålig.

• Liker 1
Skrevet

Settes pengene inn på konto i barnets navn så vil overformynderiet gå inn å styre. Dette kan være en fordel og en ulempe.

• Liker 1
Skrevet
Nymerïa skrev (9 minutter siden):

Når det er et så høyt beløp så snakker du med advokat i stedet for å høre på KG hvor folk gjetter.

Veldig enig. Dette er for viktig til å spørre KG om råd. 

Anonymkode: 7ac9a...dc7

• Liker 1
Skrevet

Sperra konto til atten elker 20 år.

Anonymkode: d9f54...5a0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...