Gjest Gjest Skrevet 19. januar 2006 #1 Skrevet 19. januar 2006 hei..jeg er en mor med to barn...nå nylig flyttet min datter til faren sin..har alltid fått ca2500kroner tilsammen for begge barna av faren..hvordan blir det nå?..har allerede fått inn bidrag for denne mnd(for begge) etter at hun flyttet...tenker selvfølgelig å betale dette tilbake til faren...men lurer på om det er slik nå..at vi kommer i null,begge to...?noen som vet?
Gjest Gjesta Skrevet 19. januar 2006 #2 Skrevet 19. januar 2006 Det kommer vel an på inntekten deres det? Slik jeg forstår det så skal dere komme ut i null om dere har lik inntekt.
Far til 2 Skrevet 19. januar 2006 #3 Skrevet 19. januar 2006 hei..jeg er en mor med to barn...nå nylig flyttet min datter til faren sin..har alltid fått ca2500kroner tilsammen for begge barna av faren..hvordan blir det nå?..har allerede fått inn bidrag for denne mnd(for begge) etter at hun flyttet...tenker selvfølgelig å betale dette tilbake til faren...men lurer på om det er slik nå..at vi kommer i null,begge to...?noen som vet? ← Dere kommer til å "betale bidrag til hverandre". "Bidragskalkulatoren" (tror du finner den på sidene til "Barne og Familiedepartementet" eller "trygdeetten"). I realiteten betyr dette at den av dere som har høyest inntekt betaler et mindre beløp til den andre. det er imidlertid litt mer komplisert ettersom det også taes hensyn til om foreldrene har nye kjærester til å dele utgiftene med, samt mengden samvær. Beløpet du har fått for mye vil far kunne kreve tilbakebetalt gjennom trygdeetaten, så det er best å ikke bruke dem opp. I så fal vil det avregnes mot senere bidrag + konflikt med far. For å få det riktige bidraget beregnet foreslår jeg at dere kontakter trygdekontoret. det koster riktignok 7-800 kroner hver, men så er det også større sansynlighet for at ingen av dere blir lurt.
Gjest Gjest Skrevet 19. januar 2006 #4 Skrevet 19. januar 2006 kan jeg spørre hvor gamle barna dine er ...trådstarter ?
Gjest Gjest_rose_* Skrevet 22. januar 2006 #5 Skrevet 22. januar 2006 Hei! Ang. bidrag kommer det an på hvor gamle deres barn er og str. på inntektene deres og om dere deler bolig med en annen voksen og samværet med barna. Vist barna er på samme alder vil jo det beste for dere å ha privat avtale, kanskje bli enig om å ikke betale bidrag til hverandre? Blir dere ikke enige så er Trygdekontoret en mulighet for hjelp. De skal ha 860 kroner i gebyr(hos hver av dere) for å beregne bidrag.
Montezuma Skrevet 23. januar 2006 #6 Skrevet 23. januar 2006 Jeg bare blander meg inn med et spørsmål til om bidrag, jeg: Er det så at bidraget høynes for barn som er over 11 år (fordi de koster mer i den alderen)? Hvilken konsekvens får det at bidragspliktige har fått en ny baby?
Gjest villa Skrevet 23. januar 2006 #7 Skrevet 23. januar 2006 Tuppelure: bidraget forhøyes ved 11 år, men du må søke om det (altså, om bidraget går gjennom trygdekontoret). Det skjer ikke automatisk, men ungen kommer da i en ny inntektsklasse slik at det er dyrere. Om BP har fått nytt barn så kan det få betydning for bidragets størrelse, rett og slett fordi det kan gjøre at BPs bidragsevne reduseres. Det kommer an på resten av situasjonen også, dvs. hvor mange barn i husholdningen, deler med en annen voksen etc. Prøv på kalkulatorn på trygdeetatens sider, den gir i allfall en pekepinn
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå