AnonymBruker Skrevet 27. august 2023 #1 Skrevet 27. august 2023 Dette er lånet vi sitter med. Veldig høy rente, som dere ser. Vi har alltid bodd billig og hatt lite lån, men måtte bygge om huset og gjøre store endringer på tomta for rullestolbruker. Under byggingen gikk prisene opp pga korona og barkebiller så budsjettet sprakk, takkonstruksjonen måtte endres så budsjettet sprakk mer, og deretter gikk renta opp. Uansett, vi må jo bare stå i det, men spørsmålet er litt hva dere som har mer greie på dette råder oss til? Vi prøver å betale ned ekstra, men hvor mye ekstra bør vi betale ned for å komme oss ned på en ok rente? Er det noen andre grep vi bør gjøre? Ny takst? Alle råd tas imot med takk 😊 Anonymkode: 44d73...5bb
AnonymBruker Skrevet 27. august 2023 #2 Skrevet 27. august 2023 Jeg trodde at det var nettopp slike endringer (til å bli rullestolvennlig o.l.), som man kunne søke om husbanklån til? https://www.husbanken.no/person/lan-fra-husbanken/ Kanskje ta kontakt med dem, og høre om muligheten for å få flyttet lånet? Anonymkode: d1f7b...088 2 1
AnonymBruker Skrevet 27. august 2023 #3 Skrevet 27. august 2023 AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Jeg trodde at det var nettopp slike endringer (til å bli rullestolvennlig o.l.), som man kunne søke om husbanklån til? https://www.husbanken.no/person/lan-fra-husbanken/ Kanskje ta kontakt med dem, og høre om muligheten for å få flyttet lånet? Anonymkode: d1f7b...088 Nei, vi fikk bare 40.000 i støtte fra Husbanken, det hjalp ikke mye. Vi tjente for godt, slike lån var for vanskeligstilte fikk vi beskjed om. Vi har grei økonomi, men det er klart at det er en krevende økonomisk situasjon nå. Uansett, takk for tips! Anonymkode: 44d73...5bb 3
AnonymBruker Skrevet 27. august 2023 #4 Skrevet 27. august 2023 Sjekk om dere kan flytte lånet til en annen bank, for eksempel Bulder. Dere kan også øke nedbetalingstiden (om problemet er høye månedsavdrag) eller få ny takst (om dere tror den har økt og dere da kan få billigere lån). Anonymkode: 00087...b05 2
AnonymBruker Skrevet 27. august 2023 #5 Skrevet 27. august 2023 Ja, det aller letteste og viktigste er å prute på renta og sjekke andre banker. Anonymkode: 91e67...4dd 1
AnonymBruker Skrevet 27. august 2023 #6 Skrevet 27. august 2023 Den renten dere har er dessverre en veldig vanlig rente og det lar seg godt å gjøre å forsøke å prute den ned med mindre dere har flere produkter hos banken. Har dere kun lånet der kommer dere sjeldent langt med pruting. Anonymkode: 32fbd...60c 4 1
AnonymBruker Skrevet 27. august 2023 #7 Skrevet 27. august 2023 Mange banker har jo bedre vilkår enn dette, har dere mulighet til å flytte lånet? Hvor høy belåningsgrad har dere? Jeg har rammelån på 4,8%, innenfor 60%. De har ikke varslet renteoppgang etter siste heving enda (kommer sikkert). Jeg skal prøve å forhandle den ned om det skjer. Anonymkode: d1942...67b 1
AnonymBruker Skrevet 27. august 2023 #8 Skrevet 27. august 2023 Har dere spurt forsikringen som hjelp for å bygge om hjemmet til rullestolbruker? Akkurat sånn forsikring vi har. For å få det dekket hvis ting skulle skje med oss. Både vi som foreldre og barna. Anonymkode: 1d748...4e6 1
AnonymBruker Skrevet 27. august 2023 #9 Skrevet 27. august 2023 Jeg har 5.15% rente på lånet mitt. Ser ikke at lånet deres er helt horribelt, kommer an på hvor mye belånt huset er? Anonymkode: ce598...fe6 1
AnonymBruker Skrevet 27. august 2023 #10 Skrevet 27. august 2023 Ville først gått over inntekter og utgifter for å se om dere er konkurs eller ikke. Sitter ekstremt langt inne hos folk å innse at man ikke har råd. De boutgiftene burde jo vært halvert Anonymkode: 4a6e0...43c
AnonymBruker Skrevet 27. august 2023 #11 Skrevet 27. august 2023 Be om avdragsfri Anonymkode: 3dcb4...2bd
AnonymBruker Skrevet 27. august 2023 #12 Skrevet 27. august 2023 Regner med dere har sjekket alt som sjekkes kan for å få dekket noe som helst mer av den nødvendige utbyggingen. Alt dere kan betale inn ekstra i måneden på avdraget vil hjelpe å spare renter. Vi kommer til å løse inn lånet vårt 13 år før tiden, det er veldig mye penger i renter spart. Men det krever såklart at dere har noen tusenlapper til overs i måneden. Jeg ville prioritert å gjøre det, men dere har jo et fryktelig stort lån. Håper dere har gode forsikringer i tilfelle noe mer skjer. Du sier dere har gode jobber begge to, så uføreforsikring/kritisk sykdom/livsforsikring er et absolutt must her i tilfelle noe mer skjer en av dere. Anonymkode: c7738...dbd 2
AnonymBruker Skrevet 27. august 2023 #13 Skrevet 27. august 2023 Jeg er YS medlem og har 5.15 i effektiv rente i Nordea. Ca 60% belåning. Er dere medlemmer i noe fagforening? Anonymkode: c9c13...fc6 1
AnonymBruker Skrevet 27. august 2023 #14 Skrevet 27. august 2023 AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Mange banker har jo bedre vilkår enn dette, har dere mulighet til å flytte lånet? Hvor høy belåningsgrad har dere? Jeg har rammelån på 4,8%, innenfor 60%. De har ikke varslet renteoppgang etter siste heving enda (kommer sikkert). Jeg skal prøve å forhandle den ned om det skjer. Anonymkode: d1942...67b Hvilken bank er dette? Jeg har 5.05% på Rammelån innenfor 50%. Sbanken. Anonymkode: 59fc3...76e
AnonymBruker Skrevet 27. august 2023 #15 Skrevet 27. august 2023 Vi klarer å betjene det, men når det har økt med 14.000 i måneden etter renteoppgangen er det klart det blir en annen situasjon. Men alt i alt klarer vi oss og får betalt regninger osv. Er mer det med bekymring rundt store uforutsette utgifter. Fikk en regning på 25.000 på bilen i fjor og en større tannlegeregning kan jo også bli mye. Har vurdert å si opp uføreforsikring siden den er dyr, men har beholdt alt av forsikringer enn så lenge ja. Takk for alle råd, skal se litt på de bankene dere nevner. Er medlem av NITO fagforening. Brukte forsikringen på å slå sammen to rom til større bad. Men måtte også bygge på og endre noen av rommene innvendig pluss nytt inngangsparti uten trapp. Så man kommer ikke langt med forsikring heller, det er veldig dyrt med håndverkere. Vi har høy belåningsgrad, men det er den jeg lurer litt på. For huset er jo mer verdt etter at vi har bygget på. Bør man få en ny takst? Anonymkode: 44d73...5bb 1
AnonymBruker Skrevet 27. august 2023 #16 Skrevet 27. august 2023 AnonymBruker skrev (40 minutter siden): Vi klarer å betjene det, men når det har økt med 14.000 i måneden etter renteoppgangen er det klart det blir en annen situasjon. Men alt i alt klarer vi oss og får betalt regninger osv. Er mer det med bekymring rundt store uforutsette utgifter. Fikk en regning på 25.000 på bilen i fjor og en større tannlegeregning kan jo også bli mye. Har vurdert å si opp uføreforsikring siden den er dyr, men har beholdt alt av forsikringer enn så lenge ja. Takk for alle råd, skal se litt på de bankene dere nevner. Er medlem av NITO fagforening. Brukte forsikringen på å slå sammen to rom til større bad. Men måtte også bygge på og endre noen av rommene innvendig pluss nytt inngangsparti uten trapp. Så man kommer ikke langt med forsikring heller, det er veldig dyrt med håndverkere. Vi har høy belåningsgrad, men det er den jeg lurer litt på. For huset er jo mer verdt etter at vi har bygget på. Bør man få en ny takst? Anonymkode: 44d73...5bb Jeg ville ikke ha sagt opp uføreforsikringen. Hva om du er så uheldig at du blir varig syk eller skadet? Da blir det jo enda vanskeligere å håndtere det høye lånet. Sjekk i hvertfall om du har uføreforsikring gjennom jobben først. Hvis belåningsgraden er basert på boligens verdi før ombyggingen, vil det absolutt være en ide å få en ny verdivurdering fra en eiendomsmegler. Har DNB selv, og min erfaring er at de ikke gir bedre rente om man har lavere belåningsgrad. Muligens kan det bidra i en totalvurdering når man prøver å forhandle rente. Andre banker hensyntar belåningsgraden direkte, sjekk f. eks. Bulder Bank. De gir også kundeutbytte. Det bør være mulig å få ned renta litt. NITO har vel avtale med en eller annen bank på boliglånsrente? Det er ikke sikkert det er nødvendig å bytte bank, men finn ut hvor lav rente det er mulig å få, og be banken deres om å matche denne. Har dere mye penger på bok kan det være lurt å betale ned litt på lånet, men pass uansett på at dere sitter igjen med en god buffer. Anonymkode: 290a0...02f 3
Schmuhu Skrevet 27. august 2023 #17 Skrevet 27. august 2023 Det er selvsagt veldig kjip å lese om. Livet skal ikke være lett altså. 3 hours ago, AnonymBruker said: Veldig høy rente, som dere ser. Men her må jeg legge inn et veto. En rente på 5,85% eff. er ikke så høy. En rente på 26% eff. hadde vært en høy rente. Når det er sagt så er ikke renten problemet, men at summen som lånes er for høy. 3 hours ago, AnonymBruker said: Uansett, vi må jo bare stå i det, men spørsmålet er litt hva dere som har mer greie på dette råder oss til? Jeg råder til å nettopp ikke stå i det. Om detter blir ikke håndterbar så må en være ærlige og selge seg ned. 3 hours ago, AnonymBruker said: Vi prøver å betale ned ekstra, men hvor mye ekstra bør vi betale ned for å komme oss ned på en ok rente? Det er bra å betale ned ekstra. Men spørsmålet bør heller være hvor mye i måneden ønsker dere å bruke på å bo? Jeg for min del hadde aldri brukt mer enn 1/3 av inntekten min. Schmuhu 2
AnonymBruker Skrevet 27. august 2023 #18 Skrevet 27. august 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Sjekk om dere kan flytte lånet til en annen bank, for eksempel Bulder. Dere kan også øke nedbetalingstiden (om problemet er høye månedsavdrag) eller få ny takst (om dere tror den har økt og dere da kan få billigere lån). Anonymkode: 00087...b05 Bulder er vel 5,15% effektiv (fra oktober?). Det er med under 50% belåningsgrad. Så er ikke SÅ mye å hente. Anonymkode: 14a14...881
AnonymBruker Skrevet 27. august 2023 #19 Skrevet 27. august 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Bulder er vel 5,15% effektiv (fra oktober?). Det er med under 50% belåningsgrad. Så er ikke SÅ mye å hente. Anonymkode: 14a14...881 Du kommer nok ikke under 5,00%hvis det er det du håper på. Om det er en bank som lokker med noe lavere enn 5% så har ikke banken satt opp renteøkningen enda og da vil dere få den også midt i fleisen. Anonymkode: 32fbd...60c 2
AnonymBruker Skrevet 27. august 2023 #20 Skrevet 27. august 2023 Renta deres ligger litt høyere enn det som er vanlig i dag. Men hvis dere har veldig høy belåningsgrad så kan det jo være derfor. Jeg hadde prøvd å finne en bank som vil gi dere bedre rente og prøvd å få banken dere bruker i dag til å matche den renten. Hvis ikke så hadde jeg byttet. Jeg hadde ikke brukt opp alle pengene på å betale ned mest mulig. Det å betale ned noen få tusenlapper i mnd kommer ikke til å gjøre så mye med renten deres. Jeg hadde heller spart de pengene til buffer da det høres ut som at dere ikke har så mye å gå på. Hvis dere klarer å betjene lånet deres så hadde jeg sittet stille i båten. Inflasjonen (såfremt dere får lønnsøkning) kommer til å spise opp noe av lånet de neste årene og det er stor sjanse for at renta går nedover fra neste år. Jeg skjønner at dere merker renteøkningen, men dere visste vel at renta kunne/skulle øke da dere tok opp lånet? Vi har 5,4 i lån og vårt har økt med ca 10 000kr i mnd. Dette tok vi høyde for da vi tok opp lånet. Anonymkode: 2da47...228 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå