Gå til innhold

Bo hvor i Arendal (eller nabobyer)?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan noen tipse meg om et sted det trygt og rolig å bo i Arendal, og ikke veldig tett med hus? Med bra kollektivtilbud? 

Det jeg tenker foreløpig:

Myra - for dyrt og kaksete, for tettbygd og for mange småbarnsfamilier

Saltrød/Rykene -dårlig rykte. Narkotika, rus, mange fattige og uten utdanning?

Nyli- ekstremt tettbygd, dårlige sosiale levevilkår, rus, ghetto

Hisøy - for de rike

Birkenlund - litt som Nyli? 

Nedenes - for usentralt? Bønder som jobber og sprer møkk året rundt?

Asdal - dårlig område?

Sentrum utgår. 

Foreløpig tenker jeg mest på Tromøy, men få tilgjengelige boliger og langt fra sentrum. 

Noen med innspill? Bør jeg heller lete i nabobyene? Vet ingenting om bomiljø osv der. 

Vil helst ha en liten, rimelig enebolig med stor uteplass, har dyr. 

Anonymkode: ffbe6...4b2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nedenes elker Grimstad.

Grimstad har universitet.

Anonymkode: dd152...349

• Liker 1
Skrevet

Bor på Saltrød,  skjønner tankene dine men er ikke enig i at her er mye rus og fattige uten utdanning. Som alle bydeler har man alle varianter av samfunnets mennesker her. Boligene på denne siden av byen er på den rimelige siden, kanskje nettopp på grunn av "ryktene" om hvor dårlig det er å bo her. 

Jeg trives godt på Saltrød 😊

Anonymkode: 830fd...acd

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Kan noen tipse meg om et sted det trygt og rolig å bo i Arendal, og ikke veldig tett med hus? Med bra kollektivtilbud? 

Det jeg tenker foreløpig:

Myra - for dyrt og kaksete, for tettbygd og for mange småbarnsfamilier

Saltrød/Rykene -dårlig rykte. Narkotika, rus, mange fattige og uten utdanning?

Nyli- ekstremt tettbygd, dårlige sosiale levevilkår, rus, ghetto

Hisøy - for de rike

Birkenlund - litt som Nyli? 

Nedenes - for usentralt? Bønder som jobber og sprer møkk året rundt?

Asdal - dårlig område?

Sentrum utgår. 

Foreløpig tenker jeg mest på Tromøy, men få tilgjengelige boliger og langt fra sentrum. 

Noen med innspill? Bør jeg heller lete i nabobyene? Vet ingenting om bomiljø osv der. 

Vil helst ha en liten, rimelig enebolig med stor uteplass, har dyr. 

Hva med froland? Det er kort vei til Arendal og mye boliger med større tomt og nærhet til marka. Passer fint med dyr.

Tromøya er fint, men bortover mot kongshavn føles det veldig usentralt. Bruk tid på å velge hvor på Tromøya om du velger å bo der. 

hisøy er ikke bare for de rike. Jeg har enebolig med inngjerdet hage og nærhet til marka på hisøy. Klarte det på en vanlig inntekt.

Anonymkode: 7dde4...5c8

Skrevet

Er helt uenig i Rykene påstanden din. Ikke slik i det hele tatt.

Anonymkode: c8dd6...33b

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Bor på Saltrød,  skjønner tankene dine men er ikke enig i at her er mye rus og fattige uten utdanning. Som alle bydeler har man alle varianter av samfunnets mennesker her. Boligene på denne siden av byen er på den rimelige siden, kanskje nettopp på grunn av "ryktene" om hvor dårlig det er å bo her. 

Jeg trives godt på Saltrød 😊

Anonymkode: 830fd...acd

Er enig i at saltrød er bedre enn ryktet sitt og et fint sted å bo 😊 Det kan ta lenger tid å selge bolig der, det var min bekymring og grunnen til at jeg ikke flyttet dit. Mulig det han endret seg, kanskje sjekke med meglere?

Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Hva med froland? Det er kort vei til Arendal og mye boliger med større tomt og nærhet til marka. Passer fint med dyr.

Tromøya er fint, men bortover mot kongshavn føles det veldig usentralt. Bruk tid på å velge hvor på Tromøya om du velger å bo der. 

hisøy er ikke bare for de rike. Jeg har enebolig med inngjerdet hage og nærhet til marka på hisøy. Klarte det på en vanlig inntekt.

Føler Froland er veldig innlandet/skog og i alle fall ikke by… 

Du kjøpte kanskje bolig for noen år siden? Prisene har jo gått opp veldig mye de siste tre årene. 

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Er helt uenig i Rykene påstanden din. Ikke slik i det hele tatt.

Anonymkode: c8dd6...33b

Hvordan er det da? Leste bare levekårsundersøkelsen, der virka det som at Rykene hadde menneskene med flest sosiale problemer, lavest utdanning osv

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Er enig i at saltrød er bedre enn ryktet sitt og et fint sted å bo 😊 Det kan ta lenger tid å selge bolig der, det var min bekymring og grunnen til at jeg ikke flyttet dit. Mulig det han endret seg, kanskje sjekke med meglere?

Er det ikke veldig tettbygd på saltrød? Og langt fra sentrum? Hva er fint med å bo der (ikke kjent der)?

Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Nedenes elker Grimstad.

Grimstad har universitet.

Ja, men ønsker ikke å bo nær universitet. Ser for meg mye ungdommer som bor der med tilhørende festbråk. 

Hvorfor anbefaler du Nedenes?

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ja, men ønsker ikke å bo nær universitet. Ser for meg mye ungdommer som bor der med tilhørende festbråk. 

Hvorfor anbefaler du Nedenes?

Nedenes har gode bussforbindelser. 

Skrevet

Det er jo variasjoner på alle stedene du skriver om. Men veldig fordomsfullt da.

Men dyr? Mer enn hund, katt og kaniner? Da bør en jo holde seg i litt mer usentrale strøk. Myra utenfor de utbygde områdene er fint. Longum/Brekka. Krever bil da. 

Nyli har mye hus bygd sent 60-/tidlig 70-tall med forholdsvis store tomter og nærme lysløypa/skauen og mye buss og ca 2 km til sentrum. Siden det er mye husbankhus er de forholdsvis små. Det er gammelt arbeiderklassestrøk, men tror ikke det er mer rus der enn andre steder, det var mye rot på 80-tallet, det ryktet henger nok igjen.  Tettbygd er kanskje mer Jovannslia med rekkehus. Innenfor Birkenlund har en jo Solåsen og Ribberåsen som er bra. 

Anonymkode: 56c45...e71

Skrevet

Hvis du bosetter deg på Tromøy risikerer du at barnene dine skriver 6 bind om deg!

Anonymkode: e20ee...f63

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er jo variasjoner på alle stedene du skriver om. Men veldig fordomsfullt da.

Men dyr? Mer enn hund, katt og kaniner? Da bør en jo holde seg i litt mer usentrale strøk. Myra utenfor de utbygde områdene er fint. Longum/Brekka. Krever bil da. 

Nyli har mye hus bygd sent 60-/tidlig 70-tall med forholdsvis store tomter og nærme lysløypa/skauen og mye buss og ca 2 km til sentrum. Siden det er mye husbankhus er de forholdsvis små. Det er gammelt arbeiderklassestrøk, men tror ikke det er mer rus der enn andre steder, det var mye rot på 80-tallet, det ryktet henger nok igjen.  Tettbygd er kanskje mer Jovannslia med rekkehus. Innenfor Birkenlund har en jo Solåsen og Ribberåsen som er bra. 

Ja, det blir vel gjerne fordomsfullt når man bare kjenner rykter, søker på Internett og ikke er sånn veldig kjent. Så jeg bør i alle fall holde meg unna Jovannslia? 

Hva med der de bygger så veldig for tiden, Jovann? Er det samme? 

Longum, var det ikke der den skyteepisoden var? Trodde det var et belastet område. Er det samme som Stoa?

Hvis du bosetter deg på Tromøy risikerer du at barnene dine skriver 6 bind om deg!

Anonymkode: e20ee...f63

Haha, tviler. Er vel strengt tatt kun en Knausgård!

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Nedenes har gode bussforbindelser. 

Det er bra. Mye bønder der?

Skrevet

Mer enn hund, katt

Hund og katt. Og er fostermor for dyr som trenger det, midlertidig. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ja, det blir vel gjerne fordomsfullt når man bare kjenner rykter, søker på Internett og ikke er sånn veldig kjent. Så jeg bør i alle fall holde meg unna Jovannslia? 

Hva med der de bygger så veldig for tiden, Jovann? Er det samme? 

Longum, var det ikke der den skyteepisoden var? Trodde det var et belastet område. Er det samme som Stoa?

Jovann er gamle Rønningen gård. Jeg aner ikke hvordan miljøet er der, men salget har gått tregt og det blir satt opp mye leiligheter og rekkehus. De har utkjørsel til Torsbudalen, ikke Jovannslia. Du ville nok ha bodd der den gangen det var småbruk med kuer og hester hvis du trives med dyr, nå blir det tettbygd som de fleste nye steder. Jovannslia har mest rekkehus, noen litt slitne. Deler av det helt ok. Mange av husene i Mauråsveien har god utsikt. Men du ville jo ha tomt med god plass rundt. 

Ta deg en tur og kikk på steder, luft bikkja, les postkasser, se på hvor godt husene ser ut til å være vedlikeholdt. Ikke baser huskjøp på tilfeldige folk på nett. 
Longum er ikke Stoa, det var tidligere i to ulike kommuner. Det er et godt stykke mellom de to stedene. 
Jeg ville tenkt på trafikkstøy og solforhold. Turmuligheter for bikkja. Holdt meg unna de største opphopingene av kommunale boliger for folk med rusproblemer. Så er det å se hvor en kan finne det en leter etter på det budsjettet en har. Avstand til jobb, skole til eventuelle barn…

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Holdt meg unna de største opphopingene av kommunale boliger for folk med rusproblemer.

Ja, det er klart, men hvor er de?? 

Skrevet

Noen som vet hvor disse kommunale boligene er?

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Noen som vet hvor disse kommunale boligene er?

På Torbjørnsbu og Saltrød boligstiftelse blant anna

Skrevet

En kan ikke velge sine naboer. Det kan være greit når en flytter til et sted, men så flytter folk ut og nye kommer inn. Det er pluss og minus alle steder. Er du avhengig av buss, styr unna nyli/lynghaugen/bratthenget, for der har de endret rutene. Ingen busser går der lengre. 

Anonymkode: 27e5d...3a0

Skrevet

Trives veldig godt på saltrød:)

Ikke mye rus og slikt som du beskriver her. Veldig koselig område med hyggelige naboer,trygt og godt for barn og dyr.

Anonymkode: 064e1...234

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...