AnonymBruker Skrevet 27. august 2023 #1 Skrevet 27. august 2023 Hva er beste måte å forhandle rente med banken. Skal jeg ringe eller sende melding i nettbanken, og hvilke argumenter bruker jeg? Banken har kun et landsdekkende nummer, så da havner jeg hos en kundekonsulent i Oslo, mens om jeg sender melding, havner den hos en saksbehandler ved mitt lokale bankkontor (som ikke har et telefonummer) Og må jeg innhente tilbud fra andre banker, eller holder det feks å si at jeg er en trofast kunde som har vært uten betalingsanmerkninger i 30 år? Anonymkode: 77f73...ed3
Bombasi Skrevet 27. august 2023 #2 Skrevet 27. august 2023 Finn en realistisk bank med lavere rente enn du har, og så sender du melding til banken din om at du har fått tilbud fra denne banken med X% rente og spør om banken din kan matche dette ellers gjennomfører du bankbyttet. Du trenger ikke innhente et faktisk tilbud fra en annen bank. Det er bare for å presse nåværende bank litt.
Visningsnavnene Skrevet 27. august 2023 #3 Skrevet 27. august 2023 (endret) Jeg brukte renteradar.no etter tips fra kollega. Vi fikk begge bedre rente hos nåværende bank. Det kostet 400 kr å bruke, men det ble spart inn etter noen måneder allerede. Prosessen var også veldig smart, og ga en forhåndsutfylt epost du kunne sende til banken din via chat/epost, som viser tilbud fra annen bank (om det finnes noen som gir bedre tilbud). Jeg måtte purre på min bank en gang, men jeg skjønner at de har masse å gjøre. Hele prosessen tok vel mellom 3-4 uker. Happy happy. Endret 27. august 2023 av Visningsnavnene
AnonymBruker Skrevet 27. august 2023 #4 Skrevet 27. august 2023 Visningsnavnene skrev (9 minutter siden): Jeg brukte renteradar.no etter tips fra kollega. Vi fikk begge bedre rente hos nåværende bank. Det kostet 400 kr å bruke, men det ble spart inn etter noen måneder allerede. Prosessen var også veldig smart, og ga en forhåndsutfylt epost du kunne sende til banken din via chat/epost, som viser tilbud fra annen bank (om det finnes noen som gir bedre tilbud). Jeg måtte purre på min bank en gang, men jeg skjønner at de har masse å gjøre. Hele prosessen tok vel mellom 3-4 uker. Happy happy. Sorry. Det første nettsiden ber om er bankid, noe jeg aldri kommer til å legge inn hos en tredjepart. De skal altså ha fri tilgang til hele nettbanken min. Nei takk. Anonymkode: 77f73...ed3 1 1
AnonymBruker Skrevet 27. august 2023 #5 Skrevet 27. august 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Sorry. Det første nettsiden ber om er bankid, noe jeg aldri kommer til å legge inn hos en tredjepart. De skal altså ha fri tilgang til hele nettbanken min. Nei takk. Anonymkode: 77f73...ed3 Hø? Gir du tilgang til hele nettbanken ved å logge deg inn med bankid? Det stemmer ikke, du dokumenterer at du er deg. De får ikke tilgang til nettbanken din. (Du står selvsagt fritt til å ikke ville logge deg inn) Anonymkode: 66f04...872 2 4
AnonymBruker Skrevet 27. august 2023 #6 Skrevet 27. august 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hø? Gir du tilgang til hele nettbanken ved å logge deg inn med bankid? Det stemmer ikke, du dokumenterer at du er deg. De får ikke tilgang til nettbanken din. (Du står selvsagt fritt til å ikke ville logge deg inn) Anonymkode: 66f04...872 https://e24.no/privatoekonomi/i/OQde5l/it-eksperter-kritiske-til-renterobot Anonymkode: 77f73...ed3
AnonymBruker Skrevet 27. august 2023 #7 Skrevet 27. august 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): https://e24.no/privatoekonomi/i/OQde5l/it-eksperter-kritiske-til-renterobot Anonymkode: 77f73...ed3 Ikke det jeg problematiserte. Mer at bankid gir noen tilgang til nettbanken din. Jeg har i hen mening om renteroboten. vi bruker bankid for å komme inn på systemene på jobb. Bruker det og på helsenorge og for å logge inn på mine sider for forsikringen min. Ingen av disse har tilgang til nettbanken min selvom jeg logger meg inn. Anonymkode: 66f04...872 1 2
AnonymBruker Skrevet 27. august 2023 #8 Skrevet 27. august 2023 Sjekk hva andre banker tilbyr, få oversikt over hva boligen din er verdt og belåningsgraden din. Stort sett er det en fordel å ha belåningsgrad på rundt 50%, det er en sweetspot der banken tjener godt på deg og du har mye sikkerhet i boligen. Spørr bare rett frem om hva banken vil tilby, bedre rente, bedre villkår ellers, bedre priser på andre tjenester evt om de ikke kan gjøre så mye på renta. At du har vært kunde over tid og ikke har betalingsanmerkninger driter banken i, de bryr seg mer om at du er villig til å bytte for bedre vilkår. Anonymkode: cb95d...a39
AnonymBruker Skrevet 29. august 2023 #9 Skrevet 29. august 2023 Sendte en melding banken og skrev at jeg alltid har vært en trofast kun, men nå så meg nødt til å sjekke om det var mulig å få lavere rente etter siste tids mange rentehopp. Fikk svar i dag og fikk 0,5% lavere på to av fire lån og de stoppet siste renteheving. Sparer da rundt 6000 i året, så var verdt det 😊 Anonymkode: 77f73...ed3 1
AnonymBruker Skrevet 29. august 2023 #10 Skrevet 29. august 2023 Hot tips: bare si at du har fått tilbud om xxx rente i xxx bank (må såklart være realistisk, se på hjemmesiden i den andre banken feks) og spør om banken din kan matche. Trenger ikke argumentere eller lage så mye greier rundt det, det er uansett ikke relevant. Vi setter sjeldent ned pga argumenter, kan vi sette ned pga annet lånetilbud så gjør vi det uten så mye mikkmakk. Mvh finansrådgiver Anonymkode: 9fc93...0d2
AnonymBruker Skrevet 29. august 2023 #11 Skrevet 29. august 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hot tips: bare si at du har fått tilbud om xxx rente i xxx bank (må såklart være realistisk, se på hjemmesiden i den andre banken feks) og spør om banken din kan matche. Trenger ikke argumentere eller lage så mye greier rundt det, det er uansett ikke relevant. Vi setter sjeldent ned pga argumenter, kan vi sette ned pga annet lånetilbud så gjør vi det uten så mye mikkmakk. Mvh finansrådgiver Anonymkode: 9fc93...0d2 Men Sbanken setter ikke ned renten? Anonymkode: d21b7...5d3
AnonymBruker Skrevet 30. august 2023 #12 Skrevet 30. august 2023 Du har de beste kortene om du får et konkret tilbud hos en annnen bank. Ikke bare henvis til finansportalen f.eks. Finn ut hvilke banker som ligger øverst på disse sidene, og be om et konkret tilbud. Bruk så dette tilbudet i din egen bank, og gi beskjed at du bytter bank om de ikke reduserer renten din. Punktum. Banken bryr seg ikke om livshistorien din etc. De bryr seg om å ha de som kunde. Vil de ha deg som kunde, så svarer de. Hvis de driter i om du bytter bank, så får du ingen reduksjon. Jeg fikk nettopp et nytt tilbud hos en annen bank som var 0,25% lavere enn min bank. Lite? Mulig det, men jeg ønsker ikke å ha dette etterslepet, og ga beskjed om at de måtte matche dette om de ville forstette å ha meg som kunde. Ikke bare matchet de det, men de satte den ned 0,3%. Vi har ikke så veldig stort lån, så det utgjør jo ikke all verdens, men det ble jo noen tusen i året. Vi har et langt kundeforhold i banken, så det er mulig det hjalp litt. Anonymkode: bd68f...292
Fru Uperfekt Skrevet 30. august 2023 #13 Skrevet 30. august 2023 AnonymBruker skrev (På 27.8.2023 den 10.32): Hva er beste måte å forhandle rente med banken. Skal jeg ringe eller sende melding i nettbanken, og hvilke argumenter bruker jeg? Banken har kun et landsdekkende nummer, så da havner jeg hos en kundekonsulent i Oslo, mens om jeg sender melding, havner den hos en saksbehandler ved mitt lokale bankkontor (som ikke har et telefonummer) Og må jeg innhente tilbud fra andre banker, eller holder det feks å si at jeg er en trofast kunde som har vært uten betalingsanmerkninger i 30 år? Anonymkode: 77f73...ed3 Pleier å innhente tilbud + sjekke verdi
AnonymBruker Skrevet 30. august 2023 #14 Skrevet 30. august 2023 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Men Sbanken setter ikke ned renten? Anonymkode: d21b7...5d3 Hva vil du fram til...? Anonymkode: 9fc93...0d2
newman01 Skrevet 30. august 2023 #15 Skrevet 30. august 2023 On 8/27/2023 at 10:49 AM, Visningsnavnene said: Jeg brukte renteradar.no etter tips fra kollega. Vi fikk begge bedre rente hos nåværende bank. Det kostet 400 kr å bruke, men det ble spart inn etter noen måneder allerede. Prosessen var også veldig smart, og ga en forhåndsutfylt epost du kunne sende til banken din via chat/epost, som viser tilbud fra annen bank (om det finnes noen som gir bedre tilbud). Jeg måtte purre på min bank en gang, men jeg skjønner at de har masse å gjøre. Hele prosessen tok vel mellom 3-4 uker. Happy happy. Fantastisk forretningsidé da. Kreve 400kr pr kunde i betaling for samme tjenesten som den statlige gratistjenesten Finansportalen tilbyr... Om 1000 personer biter på har man tjent nesten en halv million. Utover det er Boliglån – Finansportalen et fint sted å starte. På samme side kan man også sjekke sparekontorente, forsikringer, pensjon, fond og andre finansielle tjenester. Her kan man fort spare en månedslønn om man har vært litt sløv 1
AnonymBruker Skrevet 30. august 2023 #16 Skrevet 30. august 2023 Jeg sendte bare mail til min kundebehandler om de kunne gjøre noe med renta (sa ingenting om å bytte bank) da droppet de siste renteheving (dette var vel etter de 2-3 første hevingene). Neste renteheving droppet de for alle kunder, så satte de opp 0,5 gangen etter der. Ikke fått mail om den aller siste hevingen enda. Uansett ligger jeg 0,5 bak og havner vel på 5,15 om de setter opp nå (har 4,75 per 30/8, rammelån). Det er likt med Bulder. Mulig jeg prøver meg på en senking til ettersom bankene nå tjener rått på differansen mellom spare- og utlånsrenta. Jeg tenker at de fint kan sette meg tilbake på samme rente som ordinært lån uten å risikere noe. Jeg er ganske lojal, og har skaffet dem et par kunder (min ex og min mor). Dette er Landkreditt, jeg er fornøyd med dem (får uansett neppe 2,7 mill. noe annet sted nå som alenemor i Oslo 😅). Det eneste Bulder har bedre er at de gir utbytte. Anonymkode: a6913...7cf
AnonymBruker Skrevet 30. august 2023 #17 Skrevet 30. august 2023 Må man betale takstmann for å få takst på huset om en ikke skal selge? Vil be om rentenedsettelse og få ny takst på huset som har steget i verdi. Anonymkode: 4210b...e97
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå