Gå til innhold

Kjører mye bil, men opplever aldri noe ​🚗

Anbefalte innlegg

Gjest Vikarsykepleier
Skrevet

Har du opplevd ulykker eller nesten-ulykker, eller sett elger og andre dyr som kan plutselig hoppe ut i veien når du kjører?

Jeg tror aldri jeg har opplevd å sitte i kø på grunn av ras eller bilulykker foran meg, eller dyr som har hoppet ut foran bilen i fart (jeg har sett elg på åkeren da). Jeg syns det er så rart siden jeg kjører så mye, og tenker det må være ekstremt sjeldent? 🚗

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva er å kjøre mye? 

Har forøvrig både hatt dyr rett foran bilen, elg over bilen, stått i kø for ras, alvorlige ulykker, flom, snøstorm og stengte fjell er mer s rutine om vinteren.  Mye utforkjøringer og saksinger på vinteren på fjellene.
Men for det aller meste skjer det ingenting. 

Anonymkode: 55c12...971

Gjest Vikarsykepleier
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hva er å kjøre mye? 

Har forøvrig både hatt dyr rett foran bilen, elg over bilen, stått i kø for ras, alvorlige ulykker, flom, snøstorm og stengte fjell er mer s rutine om vinteren.  Mye utforkjøringer og saksinger på vinteren på fjellene.
Men for det aller meste skjer det ingenting. 

Anonymkode: 55c12...971

Jeg er bemanningsvikar så jeg kjører mye rundt i Norge for å bemanne sykehjem/sykehus/hjemmesykepleien, altså ikke bare i byer. 

Er det proff bilist/sjåfør siden du har opplevd så mye?

Skrevet

Hvor mange km kjører du i året? 

Skrevet

Har opplevd at hjort hopper ut i veien. Og var første person på stedet ved et snøras en gang. Var bare plutselig en hvit vegg rett foran meg. Begynte å lure på om jeg hadde kjørt feil på en strak vei 😅 

En bil brøt vikeplikten en gang og kjørte inni meg.

Utenom det har jeg opplevd lite. Men jeg kjører ikke mye heller. Har heldigvis aldri opplevd alvorlige bilulykker..

Anonymkode: 89354...ca3

Skrevet

Har ankommet som bil nr 2 til dødsulykke, stått flere ganger (aner ikke hvor mange) lenger bak i køer pga ulykker av ulik alvorlighetsgrad, sist på onsdag var det vel.... Har opplevd at veier har stengt på ekstremt kort varsel pga snøvær/flom/ras, måttet bråbremse flere ganger pga vilt som plutselig er ute i veien (men har heldigvis aldri truffet noen). Har også opplevd å være bare et par km unna på vei dit da en bro kollapset.

Jeg synes tvert i mot det er ganske "vanlig" at noe skjer, det smeller på E6 her om ikke daglig, så ihvertfall ukentlig føler jeg....

Bor på Østlandet, i Viken.

Anonymkode: 95d24...02b

Skrevet

Har kjørt bil i snart 35 år. Har ikke opplevd så mye, ble stående i kø etter at en bil med ungdommer hadde kjørt i fjellveggen, og  har fått en motorsykkel i sida på bilen (det var mc-føreren som ikke overholdt vikeplikten, heldigvis ingen personskade). Og så fikk jeg knust et sidespeil en gang. Har aldri sett en bobil forsvinne så fort før…

Bor i et område med ekstremt mye hjort, og er veldig oppmerksom når jeg kjører etter at det har blitt mørkt.

Anonymkode: 4ebf3...1d5

Skrevet

Du har vel bare vært heldig da.

Om en ikke har opplevd å være involvert i nestenulykker, det er noe som går mest på oppmerksomhet og kjørestil. Å ikke ha opplevd vilt i vegen, ras, kø pga ulykke har mer med flaks å gjøre.

Vilt har gjerne faste ruter de går og går ofte disse trekka til nogenlunde faste tider. Ras går jo når som helst når forholdene ligger til rette for det. Og ulykker inntreffer som regel når noen kjører som en idiot f.eks for høy fart, for trøtt, for uoppmerksom.

Har kjørt bil i 25år nå, stått i kø pga ras 1 gang, kø pga ulykke 2 ganger og nesten kollisjon med hjort 1 gang. Så det er jo ikke akkurat slik at det skjer ting så veldig ofte akkurat.

Ser derimot rådyr/hjort/elg daglig der jeg kjører.

Skrevet

25 år bak rattet, det allermeste på Vestlandet. Jeg ser hjort hele den sesongen de oppholder seg "nede", altså fra omtrent om tre uker til utpå våren. Rotter, ekorn, rev, mink og annet småkryp springer over veien her ganske ofte. På fjellovergangene er ikke rype og rein spesielt sjeldne.

Ulykker er det også for mange av. Ras ser man jo her bestandig. Det verste jeg har sett var en unggutt som hadde fått knekt av venstre bakhjul av en stein. Bilen hadde sklidd inn i en tunnel, så der var han jo i sikkerhet.

Av menneskelige ulykker synes jeg motorsykkel er verst. Det skal ingenting til før de er helt blodige og stygt skada. Jeg blir ofte litt rørt av det også; vanskelig å se slikt. Så dette er ikke noe du bør savne, akkurat.

Anonymkode: 6262c...112

• Liker 1
  • Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...