Gå til innhold

Valp livredd for andre hunder

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi fikk en valp for en stund tilbake. Oppdretter og hunder ga et fint inntrykk med unntak av litt rot med tider osv. Når vi kom hjem og møtte den gamle og snille nabohunden oppdaget vi derimot et aldri så lite problem. Valpen er livredd andre hunder. Ikke i den grad at den trekker seg litt unna, men den får panikk, hyler og blir desperat. Også bjeffing på avstand eller på tv er visst veldig skummelt. Vi tok kontakt med oppdretter som sa vi skulle gi valpen ro et par uker. Etter et par uker tok vi kontakt og spurte om muligheten for å heve kjøpet da vi ikke følte oss rustet til å jobbe med en så redd hund, og var usikre på om det var noe vi kunne få til. Oppdretter sa at vi kunne få tilbake bare halve kjøpesummen, ettersom valpen var så redd og derfor av redusert verdi.. Vi takket nei, og oppdretter minnet oss på at h*n hadde førsterett og vi kunne derfor ikke selge til andre(usikker på det juridiske bak dette). Vi sitter nå med en livredd valp som vi er usikre på om vi klarer å hjelpe. Vi har jobbet med godbiter og avstand til andre hunder og kan nå passere små hunder på noen meters avstand uten panikk. Men vi er nødt til å legge opp turene slik at vi har flere meters klaring, og bjeffing er fremdeles en kraftig trigger. Dersom en hund skulle komme innenfor denne grensen er det total panikk. Noen andre som har vært borti dette og som har noen råd? Vi vet vi har nok gjort en bommert med oppdretter, men lite å gjøre med nå. 

Anonymkode: 3e5c8...1e3

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har dere gått på valpekurs og snakket med hundetrener om dette?

Hvor gammel var valpen da dere fikk den? Har den ikke søsken eller andre hunder hos oppdretter? Ikke blitt eksponert heller? 

Anonymkode: 0cf08...8bf

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvor gammel var valpen da dere fikk den? Har den ikke søsken eller andre hunder hos oppdretter? Ikke blitt eksponert heller? 

Vi skulle i utgangspunktet på valpekurs men usikker på om det er forsvarlig i en slik tilstand. Vi var på valpetreff for de "minste og reddeste" og selv på fanget vårt skalv han og var helt fra seg. Valpen var rundt 11 uker da vi fikk den. Var eksponert med søsken og mor og far og gikk helt fint med disse. Går også helt fint med vår andre hund av samme rase og som ligner på mor/far(samme størrelse og avtegn), mens nabohunden på samme størrelse men annen rase var helt krise. Den var og litt interessert i en annen valp på valpetreffet av samme rase, men siden det var andre rundt ble det umulig. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Oppdretter sa at vi kunne få tilbake bare halve kjøpesummen, ettersom valpen var så redd og derfor av redusert verdi.. Vi takket nei, og oppdretter minnet oss på at h*n hadde førsterett og vi kunne derfor ikke selge til andre(usikker på det juridiske bak dette). 

Om dere ikke føler dere klare for å jobbe med dette, ert det nok det beste for valpen å få et nytt hjem så fort som mulig.

Det er vanlig at oppdrettere har med en klausul om førsterett ved nytt salg i kontrakten, men om det prøves for retten vil dere vinne. En hund er en vare, når dere har kjøpt den er det opp til dere hva som skjer med den. Dog kan det bli en del styr å forholde seg til. 

Oppdretteren kan få  tilbud om forkjøpsrett, men de har ingen rett til å diktere prisen. Se hva dere evt kunne fått for valpen, og tilby oppdretter å kjøpe til den prisen. Vil de ikke det, så selger dere til noen andre. Det har dere deres fulle rett til, da oppdretter har fått mulighet til å kjøpe den tilbake. 

Men det er ikke sikkert halv pris er et så galt tilbud, dere vil nok ikke få så mye for en så redd og nervøs valp. 

Anonymkode: ad752...c68

• Liker 2
Skrevet

Hvilken rase er det snakk om? Tispe eller hannhund? Hvor lenge har dere hatt hunden nå?

Det er jo uheldig at valpen ikke har fått viktig sosial trening hos oppdretter, men det går an å fortsatt få det til. Men om dere ikke ønsker å ta den jobben, så er det nok bedre å omplassere valpen ja. 

Skrevet

Da min hund var hvalp var hun også livredd andre hunder. 
Redningen var nabohunden som var veldig tålmodig med valpen. 
Vi begynte med god avstand til hunden, så sirklet vi oss sakte mot henne. Etter noen dager turde valpen å stikke nesen helt bort til hunden.

Jeg holdt henne vekke fra viltre hunder, men stoppet gjerne ved rolige hunder når vi gikk tur. Da vanker det også en godbit. 
Nå er hun ikke redd andre hunder, men vil ikke hilse på de som bjeffer og er viltre.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Om dere ikke føler dere klare for å jobbe med dette, ert det nok det beste for valpen å få et nytt hjem så fort som mulig.

Det er vanlig at oppdrettere har med en klausul om førsterett ved nytt salg i kontrakten, men om det prøves for retten vil dere vinne. En hund er en vare, når dere har kjøpt den er det opp til dere hva som skjer med den. Dog kan det bli en del styr å forholde seg til. 

Oppdretteren kan få  tilbud om forkjøpsrett, men de har ingen rett til å diktere prisen. Se hva dere evt kunne fått for valpen, og tilby oppdretter å kjøpe til den prisen. Vil de ikke det, så selger dere til noen andre. Det har dere deres fulle rett til, da oppdretter har fått mulighet til å kjøpe den tilbake. 

Men det er ikke sikkert halv pris er et så galt tilbud, dere vil nok ikke få så mye for en så redd og nervøs valp. 

Anonymkode: ad752...c68

Takk for svar! Ja det er det vi også tenker, men vi får nok en profesjonell vurdering først. Jeg har aldri sett en valp som er så redd før så jeg føler meg ikke trygg på at dette er noe vi kan ordne selv. Det var godt å høre, mye mulig vi ikke får så mye igjen for en redd valp, men vi vil heller velge et godt hjem selv om vi går for denne avgjørelsen.

Skrevet

Da min unghund var liten valp ble den redd og løp hjem hvis den så en annen hund. Den ble også veldig redd for hunder som bjeffet til tross for at slektningene den vokste opp med bjeffet som bare det.😂 Det har vært en gradvis tilvendig men ikke vanskelig arbeid å trygge valpen synes jeg. Jeg lot valpen ha faste trygge voksne hunder å hilse på, og holdt den unna alle andre. Etterhvert fikk den et par små venner å leke med også. Etterhvert ble den tryggere og tryggere. Viktig å gi den god selvtillit og ikke si for mye nei til den. Pass på å rose den og la den gjøre ting den er god på. 

Anonymkode: 7d6e5...c18

Skrevet

Dere må snu synet andre hunder til å bli noe positivt.

Finn ut hva det beste valpen vet om å spise, kutt det i bittesmå biter og ta den med steder hvor den ser andre på avstand. Få valpens oppmerksomhet, gi masse ros og masse godbiter. Kast de gjerne ut over bakken eller 2seriemat" hvis bakken også er skummel. Snu og gå bort slik at valpen kan slappe av før dere går mot den andre hunden igjen og gir masse godteri. Dere skal ikke gå nære den andre hunde, hold god avstand, mange mange meter, skal bare se den på avstand.

På tur har dere også med masse godt og når dere ser andre hunder får dere valpens oppmerksomhet og gir godteri og ros. Der skal den lære at det er dere som er viktige, at de andre trenger den ikke bry seg om. 

Den er liten og det er nå den kan formes, så det er absolutt ikke håpløst. Vær så snill og gi den iallfall ikke opp, den er den uskyldige part.

Anonymkode: 4c5fb...e01

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Dere må snu synet andre hunder til å bli noe positivt.

Finn ut hva det beste valpen vet om å spise, kutt det i bittesmå biter og ta den med steder hvor den ser andre på avstand. Få valpens oppmerksomhet, gi masse ros og masse godbiter. Kast de gjerne ut over bakken eller 2seriemat" hvis bakken også er skummel. Snu og gå bort slik at valpen kan slappe av før dere går mot den andre hunden igjen og gir masse godteri. Dere skal ikke gå nære den andre hunde, hold god avstand, mange mange meter, skal bare se den på avstand.

På tur har dere også med masse godt og når dere ser andre hunder får dere valpens oppmerksomhet og gir godteri og ros. Der skal den lære at det er dere som er viktige, at de andre trenger den ikke bry seg om. 

Den er liten og det er nå den kan formes, så det er absolutt ikke håpløst. Vær så snill og gi den iallfall ikke opp, den er den uskyldige part.

Anonymkode: 4c5fb...e01

Vi jobber som sagt med dette, men er usikker på om vi har det som skal til for å snu dette når det er så kraftig redsel som her. Vi må nesten se på hva som kan gi valpen best mulig utgangspunkt for å unngå fryktaggresjon senere.

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 27.8.2023 den 12.23):

Eksponering/sosialisering er jo fy fy som kurs-filosofi. Blåser jeg i.. For det er akkurat det jeg ville ha gjort i ditt tilfelle. Finne en snill og trygg hund du/dere kan treffe jevnlig. Det enkleste er ofte det beste.

Ikke alltid disse kvasireseptene om 100% passeringstrening og annen a-sosialisering.

Anonymkode: f0b02...e8a

• Liker 1
Skrevet

Sosialisering med en trygg hund, helst motsatt kjønn kan være en god start. 

Anonymkode: a5765...166

Skrevet
36 minutter siden, AnonymBruker said:

Eksponering/sosialisering er jo fy fy som kurs-filosofi. Blåser jeg i.. For det er akkurat det jeg ville ha gjort i ditt tilfelle. Finne en snill og trygg hund du/dere kan treffe jevnlig. Det enkleste er ofte det beste.

Ikke alltid disse kvasireseptene om 100% passeringstrening og annen a-sosialisering.

Anonymkode: f0b02...e8a

Jeg vet ikke om et eneste kurs hvor eksponering/sosialisering er "fy-fy". Alle kurs jeg vet om fokuserer på hvor viktig dette er for valpen, men gjort på en god måte slik at valpen får gode erfaringer.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...