Gå til innhold

Hvor skal vi bo i eller nærme Oslo med barn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi flytter fra en stor europeisk hovedstad og leter etter et område vi kan bosette oss. Vi har 1 barn i barneskolealder (1 på vei) så gode skoler er øverst på listen. Vi er urbane, kultursultne folk så gode kultur og fritidsaktiviteter er viktige (aller helst gåavstand.) Vi er en tospråklig familie og er ute etter et sted som er multikulturelt og vil gjerne slippe merkepress, statusjag og at alle ser og kler seg helt likt . Ca 12-13 millioner i budsjett. Trenger å komme til Aker Brygge på 30 min kollektivt.

Anonymkode: 66abb...871

• Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Lillestrøm. 

Anonymkode: 023bc...435

• Liker 4
Skrevet

Kan du fortelle litt om Lillestrøm og hva som er bra? Kjenner ikke området :)

Skrevet

Torshov/Bjølsen?

Anonymkode: 88250...1a9

• Liker 6
  • Hjerte 1
Skrevet

Det er jo en liten by, men man har alt man trenger her fra gode shoppingmuligheter til fine kafeer og restauranter. Oslo er rett i nærheten (10 min med tog til Oslo S) både for jobb og større kulturopplevelser (men det er også mye kulturelt som foregår i selve Lillestrøm). En trygg by, fin natur i umiddelbar nærhet, et stort utvalg fritidsaktiviteter for barn og unge og gode skoler (både fra barneskolen og helt opp til videregående). 

Anonymkode: 023bc...435

• Nyttig 2
Skrevet

Nydalen, veldig fint! 

Anonymkode: 0ba1a...7c3

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Vi flytter fra en stor europeisk hovedstad og leter etter et område vi kan bosette oss. Vi har 1 barn i barneskolealder (1 på vei) så gode skoler er øverst på listen. Vi er urbane, kultursultne folk så gode kultur og fritidsaktiviteter er viktige (aller helst gåavstand.) Vi er en tospråklig familie og er ute etter et sted som er multikulturelt og vil gjerne slippe merkepress, statusjag og at alle ser og kler seg helt likt . Ca 12-13 millioner i budsjett. Trenger å komme til Aker Brygge på 30 min kollektivt.

Da ville jeg kanskje vurdert å bosette meg i Oslo, hva med områder som Manglerud, Østensjø, Godlia, Opsahl, Grefsen eller Kjelsås? Her er det mange ressurssterke mennesker, men du er ikke på vestkanten. Mange høyt utdannede kulturinteresserte mennesker her. Skal du få gåavstand til kulturtilbud må du nok bo nærmere byen, da er det jo fort leilighet det blir.

Nesodden er kanskje noe for dere, der er det masse natur, og svært pendlervennlig til Aker brygge. Det er og et miljø med en del alternative mennesker på Nesodden.

Ellers, hva med Asker eller Sandvika? 

• Liker 7
  • Nyttig 2
Skrevet

Lillestrøm. Midt i mellom Oslo og Gardermoen. En liten by som har alt. Mange gode bhg og skoler. Alt mulig av fritidsaktiviteter. Flotte restauranter ognm kulturliv. 

Anonymkode: 2313d...4cb

• Liker 2
Skrevet

St.Hanshaugen. 

Det er lite i det du beskriver som tilsier at turstier i skogen er det viktigste...

Anonymkode: 31551...4be

• Liker 7
Skrevet

Ja, helt klart St. Hanshaugen og opp mot Lindern. De har gode skoler i nærheten, godt miljø for oppvekst og du går ned til sentrum på 10 min. 

Anonymkode: 382a3...e74

• Liker 6
Skrevet

Frogner, Adamstuen, st.Hanshaugen, Sagene, Løkka. Så sentrumsnært som mulig (alle sentrumsskolene er relativt internasjonale (dog ikke alle direkte multikulturelle). Dere må til sentrum for å få  gå avstand til alt. Bolteløkka på Bislett går for å være en god skole.

Ellers har man jo den franske og den tyske, hvis det er det andre språket? 

Anonymkode: ed088...c21

• Liker 8
Skrevet

Moss eller Ski

Anonymkode: 0a94f...34b

• Liker 1
Skrevet

Bærum oppfyller alle kriteriene ts stiller.

Anonymkode: aa89f...ba4

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Bærum oppfyller alle kriteriene ts stiller.

Anonymkode: aa89f...ba4

Er det gåavstand til kulturopplevelser i Bærum? Tenker TS beskriver typisk sentralt i Oslo livsstil. (Jeg har bodd i Sandvika selv, synes ikke det var mye kultur der i forhold til Oslo)

Anonymkode: 88250...1a9

• Liker 10
Skrevet

Takk for alle innspill! Masse å sjekke ut. Ja nærhet til marka er ikke viktig for oss. Mange områder å sjekke ut i Oslo nå, det er supert. Vi har vært nysgjerrig på Nesodden så skal kikke på det og. Har noen erfaring med den internasjonale skolen?

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Takk for alle innspill! Masse å sjekke ut. Ja nærhet til marka er ikke viktig for oss. Mange områder å sjekke ut i Oslo nå, det er supert. Vi har vært nysgjerrig på Nesodden så skal kikke på det og. Har noen erfaring med den internasjonale skolen?

Nesodden er det motsatte av urbant.

Anonymkode: ed088...c21

• Liker 12
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvis marka ikke er viktig, hvorfor da flytte ut i skauen på Nesodden? Ikke akkurat urbant, og det er det prosjektet å komme seg hjem med ferge.

Anonymkode: 382a3...e74

• Liker 9
  • Nyttig 1
Skrevet

Hvordan er miljøet på Nesodden? Vi har ikke noe imot å pendle med båt for litt større opplevelser så lenge det er nok tilbud for barn etc i hverdagen. Må inn til sentrum for jobb uansett. Kanskje det bare er stress med den båten - men er nysgjerrig på å finne ut mer :)

• Liker 2
Skrevet

Sandvika er kjempefint mtp fritidsaktiviteter synes jeg hvertfall. Bodd på høvik i mange år, Sandvika er liksom den store byen rundt her unntatt oslo. Mye dans. 

Her er det press på merker osv da. Kanskje ikke i selve Sandvika?

Anonymkode: 7fd3f...f69

Skrevet

Tror det er lurt om dere starter å kikke på bydelene som utgjør indre by: innenfor Ring 2 vestover og opp til og med Kampen og Torshov østover. 

Anonymkode: 851a2...4c4

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...