AnonymBruker Skrevet 27. august 2023 #1 Skrevet 27. august 2023 Vet ikke om jeg har lagt den under rett kategori.. Min onkel døde og han har ingen egne barn, han har to søsken. Samt 7 onkelbarn. Det er min mor som har stått som nærmeste pårørende, og det er hun, min far og jeg som har vært der for han. Onkel har vært syk de siste årene og har trengt hjelp til det meste, og det er vi som har hjulpet han, fulgt han til div osv. Hans andre bror har liksom meldt seg ut for lenge siden, og de har bare snakket litt på telefonen innimellom. Broren sa at min mor får ordne med alt, han kunne kanskje hjelpe litt til med praktiske ting, som å tømme leiligheten. Saken er at mye av det kommer til å falle på min mann og meg, det er nok vi som kommer til å stå for det meste av vask, tømme, evt fikse ting i leiligheten og gjøre den klar for salg, kjøre og kaste det som skal kastes osv. Det meste kommer nok til å havne på dynga da det er gammelt og slitt. Dvs at det kommer til å gå mange timer der. Mine søsken bor ikke her, så det er vanskelig for dem å komme og hjelpe, og mine fettere og kusine tviler jeg på at kommer til å hjelpe, jeg har ikke sett dem på mange år. Mine foreldre er ikke så unge og sliter litt med helsen, de vil nok hjelpe det de kan, men hovedtyngden kommer til å havne på mannen og meg. Min onkel hadde ikke mye, men han hadde litt i banken - etpar 100 000kr, samt at han hadde noe lån på leiligheten. Arven vil vel bli fordelt på søskene hans. Det som er igjen etter at alt som skal betales er betalt. (Han snakket lenge om å skrive testamente, men jeg tror ikke han kom så langt, der han ville gi meg mesteparten.) Dette handler ikke om arv for min del bare sånn at det er sagt, men er jeg fæl som sier at jeg vil ha noe for å ordne alt? Anonymkode: 21c14...654
AnonymBruker Skrevet 27. august 2023 #2 Skrevet 27. august 2023 Det er arvingenes ansvar å enten ordne opp, eller betale noen andre for å gjøre det. Klart du ikke skal gjøre dette gratis hvis du ikke arver noe. Anonymkode: 34f81...833 10 5
AnonymBruker Skrevet 27. august 2023 #3 Skrevet 27. august 2023 Det beste er kanskje å leie inn noen som kan gjøre jobben? Da slipper dere dårlig stemning noen veier. Anonymkode: a7284...e6f 13 1 2
AnonymBruker Skrevet 27. august 2023 #4 Skrevet 27. august 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det beste er kanskje å leie inn noen som kan gjøre jobben? Da slipper dere dårlig stemning noen veier. Anonymkode: a7284...e6f Dette. Et annet alternativ er å sjekke hvor mye det koster å få gjort jobbene, så kan dere evt vurdere å gjøre det noe rimeligere. Anonymkode: 94ca9...3d2 8 1 1
AnonymBruker Skrevet 27. august 2023 #5 Skrevet 27. august 2023 Ts her. Takker for svar. Ja, det er gjerne mulig å leie inn andre til å gjøre det, samtidig føler jeg at jeg må/vil gjøre det selv. Han var onkelen min, og jeg vil gjerne gjøre det for han. Kanskje jeg kan gjøre noe, og leie inn noen til å feks male og fikse det som trengs, bestille nedvask og leie folk til å kjøre ting på dynga. Jeg skal snakke med min mor og de om det. Anonymkode: 21c14...654
AnonymBruker Skrevet 27. august 2023 #6 Skrevet 27. august 2023 Lei inn noen, så slipper dere debatten. Evt sjekk priser og ta betalt for det selv, Anonymkode: d8407...90b 2
AnonymBruker Skrevet 27. august 2023 #7 Skrevet 27. august 2023 Akkurat dette er ganske lett. Lei mest mulig hjelp, eller avtal en sum for arbeidet. Det blir ganske mye etter et levd liv. Anonymkode: 413d4...c21 2
AnonymBruker Skrevet 27. august 2023 #8 Skrevet 27. august 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Ts her. Takker for svar. Ja, det er gjerne mulig å leie inn andre til å gjøre det, samtidig føler jeg at jeg må/vil gjøre det selv. Han var onkelen min, og jeg vil gjerne gjøre det for han. Kanskje jeg kan gjøre noe, og leie inn noen til å feks male og fikse det som trengs, bestille nedvask og leie folk til å kjøre ting på dynga. Jeg skal snakke med min mor og de om det. Anonymkode: 21c14...654 Jo, det er helt innenfor at en har lyst å gjøre det selv, men det er ikke ensbetydene med at andre partene skal slippe å betale noe for innsatsen du virkelig gjør, selv om du vil gjøre det pga at han var din onkel. Anonymkode: 2ce00...0d6 2 1
AnonymBruker Skrevet 27. august 2023 #9 Skrevet 27. august 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jo, det er helt innenfor at en har lyst å gjøre det selv, men det er ikke ensbetydene med at andre partene skal slippe å betale noe for innsatsen du virkelig gjør, selv om du vil gjøre det pga at han var din onkel. Anonymkode: 2ce00...0d6 Men da må man avtale kostnad før jobben blir gjort og ikke komme med krav i etterkant. Anonymkode: 32248...7f3 9 1 2
Brunello Skrevet 27. august 2023 #10 Skrevet 27. august 2023 Man sier at enten blir det offentlig skifte eller så gjør dere det for kr 500,- i timen. 2
AnonymBruker Skrevet 27. august 2023 #11 Skrevet 27. august 2023 Problemet ved å sette bort alt er jo at små ting som kan ha sentimental verdi også forsvinner. Dere kan ikke ta en lørdag alle sammen og gå igjennom litt samlet først? Da har man også vist onkel litt respekt ved at ikke alt går på dynga… Dersom dere blir sittende med mye jobb er det riktig at dere blir kompensert litt for dette, ta dere en prat innad i familien og hør hva de andre tenker. Utvask / maling etc er greit å sette bort til andre. Anonymkode: 116ee...e1c 3
CAPS LOCK Skrevet 27. august 2023 #12 Skrevet 27. august 2023 AnonymBruker skrev (12 timer siden): er jeg fæl som sier at jeg vil ha noe for å ordne alt? Anonymkode: 21c14...654 Nei, men du må gjøre en avtale med alle arvingene før du går i gang. 3
AnonymBruker Skrevet 27. august 2023 #13 Skrevet 27. august 2023 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Men da må man avtale kostnad før jobben blir gjort og ikke komme med krav i etterkant. Anonymkode: 32248...7f3 Ja, selvsagt. Kan sammenligne det med et jobbintervju. Bare når det kommer til dødsfall og arv så har det en tendens til å vise frem den mest drittsekk-person oppførsel på mange. For å si det slik så ville jeg heller gått inn i et arbeidsforhold uten å blitt enig om lønn først enn i en arvestrid. Der har jeg befunnet meg tidligere og det var akkurat som en flokk med katter som kom til fight, med klørne ute og freste helt vilt. Ble helt målløs der jeg befant meg. At folk kan oppføre seg slik. Anonymkode: 2ce00...0d6 2
AnonymBruker Skrevet 27. august 2023 #14 Skrevet 27. august 2023 Ja, jeg må evt avklare det med de andre i forkant. Anonymkode: 21c14...654
Andro Skrevet 27. august 2023 #15 Skrevet 27. august 2023 (endret) Det er helt vanlig å skrive timer for rydding, bortkjøring og nedvask, slik at dette trekkes fra boet før oppgjør til arvingene. Informer de øvrige arvingene om at du kommer til å gjøre opprydding og klargjøring av bolig mot betaling. Da kan de jo velge selv om de tar et tak, eller om de skal arve mindre. Endret 27. august 2023 av Andro 1
AnonymBruker Skrevet 27. august 2023 #16 Skrevet 27. august 2023 Skal leiligheten selges selg den som den står. Ikke noe vits å bruke penger på maling, skruer og reprasjon på et hus du ikke vil ha noe av verdistigningen for. Jeg hadde blitt med broren og kjørt søppel. Thats IT. Da er det klart for salg. Det er også mulig å kjøre loppemarked fra dødsbo. Da slipper du å kjøre alt. Ville bedt om feks 60% av inntekter ved dødsbo loppemarked. Om ikke ville jeg kun kjørt søppel en eller to formiddager gratis. De færreste maler og styrer når dødsbo skal selges. De som kjøper kommer bare til å male over uansett, endre planløsning osv. Anonymkode: 80175...1c6 3
AnonymBruker Skrevet 27. august 2023 #17 Skrevet 27. august 2023 Andro skrev (52 minutter siden): Det er helt vanlig å skrive timer for rydding, bortkjøring og nedvask, slik at dette trekkes fra boet før oppgjør til arvingene. Informer de øvrige arvingene om at du kommer til å gjøre opprydding og klargjøring av bolig mot betaling. Da kan de jo velge selv om de tar et tak, eller om de skal arve mindre. Ok, så jeg fremstår ikke "grisk" eller noe sånt? Fint å høre at det er vanlig. AnonymBruker skrev (48 minutter siden): Skal leiligheten selges selg den som den står. Ikke noe vits å bruke penger på maling, skruer og reprasjon på et hus du ikke vil ha noe av verdistigningen for. Jeg hadde blitt med broren og kjørt søppel. Thats IT. Da er det klart for salg. Det er også mulig å kjøre loppemarked fra dødsbo. Da slipper du å kjøre alt. Ville bedt om feks 60% av inntekter ved dødsbo loppemarked. Om ikke ville jeg kun kjørt søppel en eller to formiddager gratis. De færreste maler og styrer når dødsbo skal selges. De som kjøper kommer bare til å male over uansett, endre planløsning osv. Anonymkode: 80175...1c6 Loppemarked var ikke så dumt! Kan man gjøre det i boligen? Hvordan får man dette ut, altså "reklamere" for det? Det er kanskje ikke noe vits å pusse for mye opp, man vil ikke få noe særlig igjen for det. Men det må vaskes tenker jeg. Og tømmes. Anonymkode: 21c14...654 1
AnonymBruker Skrevet 27. august 2023 #18 Skrevet 27. august 2023 La arvingene ordne det selv ellers sliter du deg ut for ingenting. Anonymkode: 8ba12...0ba 1
AnonymBruker Skrevet 27. august 2023 #19 Skrevet 27. august 2023 Ikke sikkert du fåt takk engang. Og arver de penger kan de betale et firma. Anonymkode: 8ba12...0ba 1
Apis Skrevet 27. august 2023 #20 Skrevet 27. august 2023 Kanskje dere arvinger kan ha et møte ganske fort, der dere bestemmer hva som skal gjøres og hvordan? 1 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå