Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hvordan vet man om man er blitt gravid når man går på disse pillene?

Tar jeg helt feil når jeg sier at den menstruasjonen du får når du går på p-piller er falsk og ikke er et bevis på at man ikke er gravid?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har lest (i en sånn der "spørr legen spalte" at selv om den pillemensen er falsk, så er kroppen "sterkere" enn pillene, og vil normalt gjøre så du ikke får pillemens heller om du er blitt gravid.

Dersom man bruker p-piller og mistenker at man kan ha blitt gravid, så bør man vel ta en test da. For ja.. om du uansett ikke har mens når du går på de pillene, så er ikke bortfall av mens noe du reagerer på, så da er det vel andre symptomer man får da, inntil man skjønner at... kanskje ta en test?

Sannelig om jeg vet....

Skrevet

Får man ikke mensen når man går på cerazette? Hva er spesielt med de p-pillene? Har hørt at det er kun gestagen. Jeg mister litt sexlysta av p-pillene, og mistenker at det er østrogenet. Hvertfall det legen mente det kunne være. Kanskje cerazette er tingen da??

Skrevet

Jeg har gått på Cerazette siden april, og har ikke hatt mensen, men den mistet jeg også på Trinordiol. Jeghar hatt noen småblødninger ved enkelte anledninger (helt uforutsigbart), og det er litt irriterende å ikke helt vite.

Andre bivirkninger kan jeg ikke uttale meg om, jeg byttet fordi jeg ville ha mindre hormoner. Cerazette inneholder ikke østrogen, og er vel teknisk sett en minipille av den grunn. Den er bortimot like sikker som piller med østrogen, og har et slingringsmonn på 12 timer.

Skrevet
Får man ikke mensen når man går på cerazette? Hva er spesielt med de p-pillene? Har hørt at det er kun gestagen. Jeg mister litt sexlysta av p-pillene, og mistenker at det er østrogenet. Hvertfall det legen mente det kunne være. Kanskje cerazette er tingen da??

Mange mister mensen med cerazette (men ikke alle). Jeg fikk ingen mens når jeg brukte dem, men istedet blødde jeg litt hver eneste dag så det var i grunnen ingen god erstatning. Det som er spesielt med Cerazette er at den er østrogenfri, dvs at den gir langt færre bivirkninger (vel, da jeg fortalte legen min om disse blødningene sa han at veldig mange hadde klaget på det samme). Den er altså egentlig en minipille, men den har i motsetning til andre minipiller samme slingringsmonn som p-piller. Vanlige minipiller må tas innenfor 27 timer siden siste pille (altså et 3 timers slingringsmonn), mens Cerazette, som p-piller, kan tas innenfor 36 timer (12 timers slingringsmonn). Bra om man er litt glemsk. Opplever du bivirkninger med vanlige p-piller vil du kanskje få det mye bedre med Cerazette. Selv merket jeg ingen forskjell, annet enn blødningene, men det var altså ille nok til at jeg sluttet. Tar heller vanlig mens en gang i mnd enn daglige småblødninger.

Skrevet

Det er nå så ymse... jeg blør gjerne tre uker i strekk på Cerazette, og skal slutte nå.

Da jeg brukte hormonspiral, sa legen at det var vanlig å miste mensen, og at jeg kunne ta en test første og andre måneden, og deretter gå ut fra at det var ok.

Skrevet

Er det ikke sånn at man bare får blødninger i begynnelsen? Det dere skriver ang blødninger hver dag høres jo litt "skummelt" ut, men er jo verd et forsøk. Dessuten er jeg ganske surrete når det gjelder å ta p-pilla, så dette høres perfekt ut :)

Gjest fornøyd ;-)
Skrevet

Hei!

Starta på cerazette før jul, på første mensdag. Den mensen varte litt lengre enn normalt, men ikke mer enn et par dager. Siden har jeg ikke hatt mens i det hele tatt, og er fornøyd så langt. Håper det fortsetter sånn da jeg har så store plager med blødningene. Av andre bivirkninger så hadde jeg kanskje litt kort lunte de første ukene, merker ikke noe spesielt nå.

Jeg hadde valget mellom spiral, men fokk problemer med innsettelsen. Legen mente jeg da kunne velge mellom å dra på sykehuset for å få satt den inn der, eller prøve cerazette. Klart jeg valgte det som er minst "vondt".

Skrevet
Er det ikke sånn at man bare får blødninger i begynnelsen?

I følge pakningsvedlegget og legen min skal evt bivirkninger gå over etter 2-3 mnd, jeg brukte Cerazette i over 4 mnd, med konstante blødninger og da orket jeg ikke mer. Det er ikke spesielt skummelt, og blødningene forsvant straks jeg sluttet, så det er jo verdt et forsøk.

Skrevet
Hei!

Starta på cerazette før jul, på første mensdag. Den mensen varte litt lengre enn normalt, men ikke mer enn et par dager. Siden har jeg ikke hatt mens i det hele tatt, og er fornøyd så langt. Håper det fortsetter sånn da jeg har så store plager med blødningene.

Akkurat samme opplevelsen har jeg også hatt. Er nå nesten ferdig med det tredje brettet og er storfornøyd. Har hatt noen små blødninger, eller jeg kan ikke egentlig kalle det det engang! Bare litt brunlig utflod.

Eneste bakdelen har vært at jeg gikk litt ned i vekt (er ganske tynn) og fikk litt mindre pupper.

Men jeg var også veldig plaget med tilbakevendende soppinfeksjoner og ustabilitet, og har ikke merket noen ting som helst til dette siden jeg byttet til Cerazette!!

Skrevet

Jeg begynte på Cerazette første mensdag i januar i fjor. Den mensen gikk som vanlig og siden har jeg ikke blødd det grann.

Jeg må unngå østrogen pga allergi, og Cerazette er den eneste minipillen jeg ikke har hatt noen bivirkninger av.

Skrevet

Fikk min første lille blødning 4 dager etter at jeg begynte på det 3 brettet, men gikk over etter 3 dager. Har fått litt mer kviser, men ikke plagsomt mye etter at jeg begynte. Ellers ingen bivirkninger. Sexlysten er ihvertfall ikke borte. Det ble den da jeg gikk på Trionetta og Yasmin.

Eneste er at jeg jo ikke har peiling på hvilke symptomer å se etter om jeg skulle bli gravid når jeg ikke har mensen. Men regner nå ikke med å bli gravid så lenge jeg tar pillene til rett tid hver dag.

Men tanta mi fikk to av ungene sine mens hun gikk på p-pillen.. så litt skummelt er det.

Skrevet

Får dere mensmurringer av Cerazette? Her har det murret i to uker nå, så jeg tror jo støtt jeg skal få mensen. Jeg har brukt pillene i 5 måneder, og har ikke hatt så mye som et blodspor siden jeg begynte.

Skrevet

Har aldri merket noe til mensmurring, magevondt eller pms etter at jeg begynte på Cerazette.

Skrevet (endret)

Eneste måten å være omtrentlig sikker på at en ikke er gravid er vel å teste seg med jevne mellomrom? Vet jeg hadde gjort det om jeg gikk på preparater som fjernet mensen. Tror vel nesten jeg hadde gjort det uansett om graviditet var en mulighet og jeg ikke hadde såpass god kontroll på syklusen som jeg har. Koster ikke SÅ mye å ta en test en gang i måneden eller noe slikt.

http://www.billige-tester.com/ er en av de billigere stedene. Husk at det er lurt å bestille for over 150 (pga porto) men under 200 (pga moms)

Endret av Iceglow
Skrevet

Cerazette fungerte greit nok da jeg trengte det. Jeg småblødde først i 4 uker for deretter ikke å blø noe som helst i et halvt år. Da satte de daglige småblødningene inn. Heldigvis for meg sluttet jeg å amme rundt denne tiden og kunne gå tilbake til mine gamle p-piller som jeg alltid har vært fornøyd med. Da kom også sex-lysten tilbake - og småkvisene forsvant!

Når det gjelder usikkerhet rundt graviditet med manglende blødning er det vel enklest å ta en test fra tid til annen. Ellers, ihvertfall for min del, gir kroppen flere andre snodige tegn på svangerskapet som ikke lot seg bortforklare (kvalme, ømme bryster og ekstrem trøtthet f.eks.) I utgangspunktet er jo disse pillene veldig sikre hvis de blir brukt etter forskriftene.

Skrevet
Får dere mensmurringer av Cerazette? Her har det murret i to uker nå, så jeg tror jo støtt jeg skal få mensen. Jeg har brukt pillene i 5 måneder, og har ikke hatt så mye som et blodspor siden jeg begynte.

Jeg har ikke prøvd Cerazette, men har fått mensmurringer på de fleste andre piller jeg har brukt. Det har skremt meg litt, fordi jeg tror enten 1) jeg får mensen (selv om jeg pleier å hoppe over) 2) er gravid. Tror ikke det er noe å bekymre seg for egentlig. Legen har sagt at det nok er en bivirkning av pillene.

Gjest KATTAstrofe
Skrevet
Er det ikke sånn at man bare får blødninger i begynnelsen?

Jeg blødde litt hver dag i to måneder, deretter ingenting i fem måneder, og så begynte jeg å blø hver dag igjen.

• 2 uker senere...
Skrevet

Eneste bakdelen har vært at jeg gikk litt ned i vekt (er ganske tynn) og fikk litt mindre pupper.

--Og i tillegg mister mensen! Perfekt for meg :ler:

Nei men altså, jeg lurer på. Hvordan gjør man med overgang fra p-sprøyte til Cerazette?

Jeg skal stikke sprøyte igjen snart, og gruer meg som bare det til stikket (sprøyteskrekk..) så vurderer å gå over til Cerazette.. Ikke keen på å få tilbake mensen nemlig..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...