AnonymBruker Skrevet 26. august 2023 #1 Skrevet 26. august 2023 For N'te gang har jeg ringt 112 pga vold i nabohuset. I dag sprang hun ut av huset i opprevet genser, så mye at hun ikke kunne dekke til kroppen og brystene. Forrige gang ble hun slått så hardt at hun falt ned terrassetrappen fra 2. Etage. Jeg ringte altså nødnummeret og de visste med en gang hvem det gjaldt. Hun fra politiet kverulerte med meg på telefonen i 12 (!) Minutter før hun sa at de skulle sende en bil. Jeg ble rett og slett overrasket over dette. En av tingene som ble kverulert på fra politibetjenten sidekart, at de ikke kunne sende bil før jeg navnga hun som trengte hjelp. Jeg visste ikke navnet, og spurte kvinnen flere ganger uten å få svar. Dette opplyste jeg til politiet, men gav adresse og husnummer og presiserte at dette ikke er første ga gen, og at politiet har vært her flere ganger, så de burde vite hvem dette gjaldt selv om jeg ikke kunne oppgi personens navn. Politibetjenten bekreftet da at de viste godt hvem det var, men fortsatte å spørre om navn, litt passivt aggressivt over telefonen. De fikk snakke direkte med kvinnen fra min telefon, og jeg overhørte hele samtalen. Og politibetjenten fortsatte å være kverulerende ovenfor kvinnen. Kvinnen ba politiet flere ga ger om å komme å hjelpe mens hun prøvde å få frem hva som hadde skjedd. Jeg tenkte flere ganger i den samtalen, at hvis jeg hadde trengt hjelp og hadde blitt møtt av en slik kverulering, så hadde jeg lagt på for lenge siden. Tilslutt tok jeg telefonen fra kvinnen og måtte snakke "alvorlog" med politibetjenten og beordre henne til å sende en bil. Hun svarer med at "husk at samtalen blir tatt opp på bånd" h or jeg svarer at "det er jeg veldig glad for at den blir". Etter 12 minutter så sier hun at hun skal få tak i en bil. Hvor jeg spør om hun ikke allerede har gjort dette for 10 minutter siden. Så svarer hun frekt at det har jeg ikke noe med. Herlighet! Er det virkelig slik møtet med nødnummer til politiet er? De gjentagende voldsepisodene, samt stigende alvorlighetsgrad gjør at jeg (og andre naboer) frykter at dette kommer til å ende i partnervold snart. Men politiet virker bare drittlei og irritert... hvor er medmenneskelighet hos de vi trenger at beskytter oss?! Anonymkode: 5639b...910 15 24 4
AnonymBruker Skrevet 26. august 2023 #2 Skrevet 26. august 2023 *ende i partnerdrap* (ikke partnervold, autokorrekt hjalp litt for mye her) Anonymkode: 5639b...910 3 4
AnonymBruker Skrevet 26. august 2023 #3 Skrevet 26. august 2023 Du sier at dette har skjedd en del ganger. Har vært borti en del av disse i jobbsammenheng der politiet oppretter sak uten kvinnens samtykke som de har rett til men der hun nekter å vitne. Dette gjentar seg en del ganger til politiet blir drittleie og ikke gidder å ha noe med det å gjøre lenger. Ikke greit, men nok veldig vanlig. Anonymkode: e6984...692 13 7
AnonymBruker Skrevet 26. august 2023 #4 Skrevet 26. august 2023 Jeg blir dessverre ikke lenger overrasket. Jeg ville seriøst vurdert å snakke med lokalavisen. Avisen kan få vite hvem du og kvinnen er, men at de holder identitet anonym. Dette kan løfte saken slik at politiet lokalt også må svare for seg oppover i systemet - i hvert fall om det samtidig klages på episoden (noter deg dato og klokkeslett). En annen ting er at her har det tydeligvis vært gjentatt partner-/familievold og volden eskalerer i alvorlighet. Det gjør at politiet både kan og bør anmelde forholdet selv, selv om kvinnen ev. ikke tør gjøre det selv. Og de kan og bør da også hjelpe henne til nærmeste Krisesenter. Noter alt du vet, alle gangene du har ringt politiet, detaljer i det hele - slik at du har det i tilfelle det du frykter skulle skje (måtte det ikke skje!). For i så fall er det så utrolig viktig at noen kan kjempe kvinnens sak i ettertid og vise til hvor politiet sviktet. Anonymkode: d85d4...002 16 2 4
AnonymBruker Skrevet 26. august 2023 #5 Skrevet 26. august 2023 Det er mulig å klage. https://www.politiet.no/kontakt-politiet/klage-pa-politiet/klage-pa-tilsette-i-politiet/ Anonymkode: d2124...88b 7 2 7
AnonymBruker Skrevet 26. august 2023 #6 Skrevet 26. august 2023 Ja uff, klag. Det er jo ikke akkurat slik at politiet ikke ville rykket ut hvis du ble vitne til blind vold på gata. Sorry, har du ikke navnet må han bare ligge der.. Hvorfor skulle det være annerledes med partnervold? Anonymkode: 77bb7...0e5 12 12
Duff Skrevet 27. august 2023 #7 Skrevet 27. august 2023 Fy fader sier jeg bare. Sånt kan man bare ikke godta. 😡 3 1 1
AnonymBruker Skrevet 27. august 2023 #8 Skrevet 27. august 2023 Send klage. Ellers endres aldri noe. Det er forøvrig det samme om man ringer 113. Er vist populært å be folk ta Taxi til legevakten med blodpropp, sepsis og what not nå for tiden. Taxiene burde snart fått seg en sirene de kan dra på med når de er vikar for ambulansene. Anonymkode: d0cd4...87c 13 4
AnonymBruker 42 Skrevet 27. august 2023 #9 Skrevet 27. august 2023 Har du hørt noen av "911"-samtalene ifra "statene", eller andre land? Det er tragisk at sånt skjer i Norge også, men jeg faktisk ikke overasket heller, desverre... Jeg hadde lagt inn en klage om jeg opplvede noe sånt selv (som noen allerede har linket til). 1
AnonymBruker Skrevet 27. august 2023 #10 Skrevet 27. august 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Send klage. Ellers endres aldri noe. Det er forøvrig det samme om man ringer 113. Er vist populært å be folk ta Taxi til legevakten med blodpropp, sepsis og what not nå for tiden. Taxiene burde snart fått seg en sirene de kan dra på med når de er vikar for ambulansene. Anonymkode: d0cd4...87c Det er fordi en hel haug med idioter har lært seg hva de skal si for å få ambulanse, og dermed er ambulansen opptatt når det kommer en reel situasjon. Man kan ikke gå utifra at fordi det de 10 første gangene personen ringte 113 var det bare tull så er det det nå også, hvis noen ringer med brystsmerter for eks. Gjett hvilket helvete det hadde blitt om det plutselig var et hjerteinfarkt og AMK hadde sagt nei du får ikke bil denne gangen. Anonymkode: 8e400...06e 6 1
AnonymBruker Skrevet 27. august 2023 #11 Skrevet 27. august 2023 Blir ikke partneren arrestert? Ta henne med bort derifra om dere kan, hvorfor gjør ikke politiet det? Syns det med at hun må vitne, anmeldelser osv er noe kødd, de vet alle hva som skjer og hvordan psykologien til voldsofre kan gjøre den prossedyren vanskelig. At det går an Stakkars deg også, skummelt og forferdelig å vite at noen blir skadd like i nærheten uten at det er hjelp å få Anonymkode: 481f6...837 3 4 2
AnonymBruker Skrevet 27. august 2023 #13 Skrevet 27. august 2023 Altså hvis dette skjer jevnlig og hun fortsetter å være sammen med partneren sin så velger hun det jo selv. Folk blir utsatt for blind vold overalt for tiden. Hvor mye ressurser skal politiet bruke på en og samme person som åpenbart ikke kan/vil reddes? Anonymkode: 35ba1...455 7 4
AnonymBruker Skrevet 27. august 2023 #14 Skrevet 27. august 2023 Å hjelpe noen som ikke vil hjelpes er nesten umulig. Om hun en gang oppsøker politiet og ber om hjelp så får hun det garantert. Anonymkode: eb7d7...979 4 5
AnonymBruker Skrevet 27. august 2023 #15 Skrevet 27. august 2023 Du aner ikke hvilke andre ting politiet er opptatt med, du vet heller ikke om hun som svarer allerede forsøker å finne en ledig patrulje uten å si det til deg. Når kvinnen er ute av huset er hun jo ikke lenger i umiddelbar fare, så det har ingenting å si om politiet kommer etter 10 minutter eller 1 time. Dersom dette har skjedd gjentatte ganger og kvinnen velger å gå tilbake til mannen hver gang er det heller ingenting politiet kan gjøre med det. De kan anmelde, men dersom kvinnen ikke vil vitne blir saken henlagt. Hva skal politiet gjøre da mener du? Man kan ikke holde folk innesperret i Norge uten lov og dom bare fordi du som nabo syns det skal være sånn. Jeg jobbet mange år på legevakt der vi hadde kvinner (og faktisk et par menn) innom som ville registrere skader de hadde fått ifm vold fra partner, men anmelde eller får hjelp til å komme seg vekk ville de ikke. De ville bare ha skadene registrert dersom de engang ba om skilsmisse. Man kan ikke hjelpe folk med tvang, man kan tilby og informere om hjelpetilbud, men frem til offeret selv sier ja og vil ha hjelp er det lite å gjøre faktisk. Anonymkode: 13053...2a5 11 2
AnonymBruker Skrevet 27. august 2023 #16 Skrevet 27. august 2023 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Du aner ikke hvilke andre ting politiet er opptatt med, du vet heller ikke om hun som svarer allerede forsøker å finne en ledig patrulje uten å si det til deg. Når kvinnen er ute av huset er hun jo ikke lenger i umiddelbar fare, så det har ingenting å si om politiet kommer etter 10 minutter eller 1 time. Dersom dette har skjedd gjentatte ganger og kvinnen velger å gå tilbake til mannen hver gang er det heller ingenting politiet kan gjøre med det. De kan anmelde, men dersom kvinnen ikke vil vitne blir saken henlagt. Hva skal politiet gjøre da mener du? Man kan ikke holde folk innesperret i Norge uten lov og dom bare fordi du som nabo syns det skal være sånn. Jeg jobbet mange år på legevakt der vi hadde kvinner (og faktisk et par menn) innom som ville registrere skader de hadde fått ifm vold fra partner, men anmelde eller får hjelp til å komme seg vekk ville de ikke. De ville bare ha skadene registrert dersom de engang ba om skilsmisse. Man kan ikke hjelpe folk med tvang, man kan tilby og informere om hjelpetilbud, men frem til offeret selv sier ja og vil ha hjelp er det lite å gjøre faktisk. Anonymkode: 13053...2a5 Allikevel trenger vel ikke politiet å kverulere med en bekymret nabo som bare vil hjelpe. Anonymkode: 86b9a...eae 20 2 2
AnonymBruker Skrevet 27. august 2023 #17 Skrevet 27. august 2023 Hvis dere bor i Oslo/Østlandet så hadde vel politiet en rimelig hektisk natt pga alt regnet som kom iløpet av natta. Dersom den adressa er registrert som gjenganger med partnervold så kan det også ha noe å si. Det at naboen din også kommet seg ut av huset og i trygghet kan også ha mye å si på om det virkelig var nødvendig å sende ut en patrulje der og da. Hadde du varslet politiet og sagt at du hører mye bråk inne hadde de nok kommet med engang. Anonymkode: 7ee6a...282 1 1
AnonymBruker Skrevet 27. august 2023 #18 Skrevet 27. august 2023 Klag. Plutselig kan det stå om livet. Anonymkode: b40e5...7f2 1 1
AnonymBruker Skrevet 27. august 2023 #19 Skrevet 27. august 2023 det må være grusomt frustrerende å være politi som gang på gang på gang skal "redde" noen som likevel gang på gang på gang går tilbake til samme uholdbare situasjon. Hun skaper jo med overlegg masse unødvendig tilleggsjobb for politiet Anonymkode: baebb...c89 8 5
AnonymBruker Skrevet 27. august 2023 #20 Skrevet 27. august 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Klag. Plutselig kan det stå om livet. Anonymkode: b40e5...7f2 Ja, når det står om livet, og du dør, fordi politiet skal dra til samme adresse 100 ganger, og ikke til deg, da kan kvinneguiden juble, fordi politiet dro dit. Dere virker tro at å klage bringer mer ressurser til politiet, dere bare omfordeler. Sagt det samme når politiet henla en sak, kvinneguiden sier alltid klage klag klag, og ja klager du masse er det faktisk mulig at de tar opp en sak de har henlagt, men det dere ikke ser er at når de gjenåpner den saken henlegger de 2 nye saker for å sørge for ressurser for den ene dere klaget på. Mindre saker blir løst pga klaging, ikke flere.... en løser ikke problemet med klaging Virker som folk lever i en eventyrverden hvor politiet kan trylle. Det er nesten ingen politifolk i Norge, for folk ønsker ikke å betale mye skatt, kan vi ikke klage på det. Særlig kvinner betaler ALT for lite skatt, der kan klaging nytte. Kvinner får 15 millioner mer i ytelser og tjenester enn de betaler inn skatt i løpet av livet. Kan jeg klage på det noe sted ? Vet du hvor mange politifolk vi kunne ansatt for 15 millioner kroner PER KVINNE i Norge, det er mye penger det... Anonymkode: fa74c...8f9 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå