Gå til innhold

På armene å!!!?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei. 
jeg fylte nettopp 30 år, og jeg har kroppen fult av cellulitter! Jeg føler og ser nå at jeg får cellulitter på overarmen å?! Er det mulig? Hva kan jeg gjøre for å redusere? Jeg er ikke spesielt overvektig, veier 63 og er 162 høy

Anonymkode: 76bff...2af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Og dette er fullstendig krise, eller?

Anonymkode: 2650d...9a3

Ja! Har godtatt at det er masse på lår/rumpe osv men vil ikke ha på armene å

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger ikke ha så mye fett før det blir cellulitter. Det hjelper å trene! Er 170 og 56 kilo, har ikke cellulitter. Hadde litt bak lårene etter andre fødsel, men det forsvant når jeg kom tilbake i form👍

Anonymkode: a1bac...580

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Ja! Har godtatt at det er masse på lår/rumpe osv men vil ikke ha på armene å

Du får Google deg frem til noe som hjelper siden du ikke vil innse at det er en helt naturlig ting.

Anonymkode: 2650d...9a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

80% av kvinner har celulitter. Det er med andre ord unormalt å ikke ha celulitter.

Det er strengt tatt nesten som kjønnskarakteristika å regne.

Anonymkode: 35582...f72

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cellulitter er resultat av infeksjon. Betennelser blir normalt kurert av immunforsvaret, så vi kan kanskje anta at cellulitter er forårsaket av dårlig fungerende immunforsvar? 

Sitat

Cellulitis is defined as an acute 
inflammation of the skin and 
subcutaneous tissue which is 
commonly caused by Streptococcus 
pyogenes or Staphylococcus aureus 
(Morton and Swartz, 2004).

Oversatt:

Cellulitt er definert som akutt
betennelse i huden og subkutant vev som er ofte forårsaket av Streptococcus
pyogenes eller Staphylococcus aureus. 

Kilde: https://woundsinternational.com/journal-articles/cellulitis-and-lymphoedema-a-vicious-cycle/

Anonymkode: f4d6d...28c

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Trenger ikke ha så mye fett før det blir cellulitter. Det hjelper å trene! Er 170 og 56 kilo, har ikke cellulitter. Hadde litt bak lårene etter andre fødsel, men det forsvant når jeg kom tilbake i form👍

Anonymkode: a1bac...580

Er 165 og 48 kg, har cellulitter, trener 5 dager i uken. Ikke alltid trening hjelper. 

Anonymkode: a305c...ef7

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Cellulitter er resultat av infeksjon. Betennelser blir normalt kurert av immunforsvaret, så vi kan kanskje anta at cellulitter er forårsaket av dårlig fungerende immunforsvar? 

Tull. Slutt å spre feilinformasjon.

Årsak til cellulitter?

Det finnes ingen direkte årsak til cellulitter, men det finnes mange faktorer som kan påvirke årsaken:

• Arv: Genetiske faktorer som fordeling av kroppsfett, metabolismehastighet, etnisitet og hudtykkelse kan påvirke utviklingen av cellulitter. 
  • Kjønn: Tilstanden kan forekomme hos begge kjønn, men i større grad hos kvinner. Dette skyldes at fordelingen av fett, muskel og bindevev er annerledes hos menn og kvinner. 
  • Kvinnelige hormoner: Kvinnelige hormoner er med på å påvirke fordelingen av fett på kroppen. Ettersom kvinner blir eldre, vil østrogennivået reduseres. Dette kan bidra til å gi endret hudstruktur. Likevel kan ikke tilstanden behandles med hormonterapi.
  • Alder: Huden blir mindre elastisk og tynnere gjennom årene 
  • Usunn livsstil: Lite fysisk aktivitet og usunne matvarer kan øke risikoen. Dette er imidlertid ingen direkte årsak til cellulitter. Det gjelder heller ikke for overflødig fett, men det kan gjøre problemet mer synlig.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også hatt cellulitter siden sent i tenårene. Men det blir mindre hvis man går ned i vekt. Jeg har alltid vært normalvektig, men desto mindre overarmer og lår, desto mindre cellulitter, selv om de aldri forsvinner helt. Ikke engang som undervektig.  

Det kan også være lipødem, og da er ikke dette noe som kan styres, verken vektoppgang eller cellulitter.

Anonymkode: 77663...cf1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Adrenalina1 skrev (14 minutter siden):

Tull. Slutt å spre feilinformasjon.

Årsak til cellulitter?

Det finnes ingen direkte årsak til cellulitter, men det finnes mange faktorer som kan påvirke årsaken:

• Arv: Genetiske faktorer som fordeling av kroppsfett, metabolismehastighet, etnisitet og hudtykkelse kan påvirke utviklingen av cellulitter. 
  • Kjønn: Tilstanden kan forekomme hos begge kjønn, men i større grad hos kvinner. Dette skyldes at fordelingen av fett, muskel og bindevev er annerledes hos menn og kvinner. 
  • Kvinnelige hormoner: Kvinnelige hormoner er med på å påvirke fordelingen av fett på kroppen. Ettersom kvinner blir eldre, vil østrogennivået reduseres. Dette kan bidra til å gi endret hudstruktur. Likevel kan ikke tilstanden behandles med hormonterapi.
  • Alder: Huden blir mindre elastisk og tynnere gjennom årene 
  • Usunn livsstil: Lite fysisk aktivitet og usunne matvarer kan øke risikoen. Dette er imidlertid ingen direkte årsak til cellulitter. Det gjelder heller ikke for overflødig fett, men det kan gjøre problemet mer synlig.

Forskjellen på informasjonen du presenterer og informasjonen jeg presenterer, er at din informasjon er hentet ut av løse lufta, mens jeg henviser til fagfellevurdert, vitenskapelig litteratur med mer enn 40 henvisninger videre til fagfellevurdert, vitenskapelig litteratur.

Det er et fritt land, så du kan påstå hva du vil, men å avfeie vitenskapelig evidens med løst plukka påstander fra Google, det er litt drøyt. Før du slenger med leppa om feilinformasjon, bør du legge fram vitenskapelig litteratur som kan etterprøves.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Forskjellen på informasjonen du presenterer og informasjonen jeg presenterer, er at din informasjon er hentet ut av løse lufta, mens jeg henviser til fagfellevurdert, vitenskapelig litteratur med mer enn 40 henvisninger videre til fagfellevurdert, vitenskapelig litteratur.

Det er et fritt land, så du kan påstå hva du vil, men å avfeie vitenskapelig evidens med løst plukka påstander fra Google, det er litt drøyt. Før du slenger med leppa om feilinformasjon, bør du legge fram vitenskapelig litteratur som kan etterprøves.

Ok. Hvor er lenkene til den «fagfelleevaluerte, vitenskapelige litteraturen»? Du kan påstå at du har «vitenskap» i ryggen alt du vil. Men jeg tror ikke mer på deg enn på VG eller naboen om du ikke hoster opp bevis. 

Og en internettbedrift av tvilsomt renommé skal følge samme reglene: bevis, bevis, bevis. Du kan ikke bare Google deg frem til en side med 3-4000 lesere totalt verden over (som trolig er færre enn «aliens-today») som sier de er «fagfelleevalusert» (hvem sine fagfeller? Hvilke utdannelse har de? Hvilken erfaring innen cellulitter? Etc - etc) og påstå det er «vitenskap». Jeg kan også finne en tilfeldig side på nett som sier aliens gir ts cellulitter. 

Og det, ts (og andre her i tråden) bør være en leveregel. Stol ikke på råd fra noen, svigermor, pappaen din, brøytebilsjåføren, dama på apoteket, læreren til ungene eller nrk nyheter: kan de ikke gi deg lenker til faktiske artikler du kan sjekke alderen på forfatteren av etc? Anta det er rent vrøvl. 

Anonymkode: f4eaa...1d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei trådstarter.

Da tittelen på tråden er mangelfull, stenges tråden. Viser til forumets retningslinjer:

* Trådtitler på forumet er begrenset til 140 tegn. Vi anbefaler våre brukere å benytte seg av gode titler for å beskrive trådens innhold og dermed treffe riktige mottakere. Tråder med tittelen "Hjelp?" og lignende ufullstendige titler vil stenges. Trådstarter kan velge mellom enten å sende PM til moderator med ønske om endring av tittel, eller selv starte en ny tråd med forbedret tittel.

Du kan enten sende moderator en PM med ønsket oppdatering av tittelen, så vil tråden åpnes igjen, eller starte en ny tråd med mer beskrivende tittel.

_popcorn_, adm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...