AnonymBruker Skrevet 26. august 2023 #1 Skrevet 26. august 2023 Hei dere! Jeg har lenge hatt lyst til å lage et lite rom til oss voksne autister her inne og håper tråden får lov til å stå Ser at det er mange med behov for å skrive om løst og fast og håper denne tråden kan være et godt sted for mange. Jeg er selv under utredning for Asperger (vet at diagnosen forsvinner etterhvert, men de operer i aller høyeste grad på «gamlemåten» i Norge enda). Er i midten av 30-årene, småbarnsmor og i full jobb. Da problemene (som alltid har vært der) begynte å tårne seg opp på uforståelig vis begynte jeg å gjøre research selv. Scorer 38 på AQ test og 163 på RAADS-R. Er derimot maske-ekspert og ingen hadde gjettet dette om meg, inkludert fastlegen som kjenner problemene mine godt. Veldig spent på utfallet av utredning! Anonymkode: 36f31...a82 1
AnonymBruker Skrevet 27. august 2023 #2 Skrevet 27. august 2023 Så fint initiativ 😊 Jeg fikk min diagnose da jeg var 40, for snart 3 år siden. Jeg har aldri klart å være i arbeidslivet mer enn et par måneder før jeg ble sykemeldt. Og jeg har fikk diagnosen generalisert angst tidlig i tyveårene. Batteriet mitt blir fort tomt, og jeg sliter med å bli altfor stresset. Jeg har fått det mye bedre etter diagnosen. Nå har jeg fått bruksanvisningen!❤️ Anonymkode: 92308...ddc
AnonymBruker Skrevet 27. august 2023 #3 Skrevet 27. august 2023 Jeg hadde samme score som deg, ts. Det var faktisk mine voksne barn som ba meg ta testen 😕 Jeg har ikke tenkt på diagnosen selv. Men når jeg leser om den ser jeg at mye kan stemme. Men kan man være autist om man ikke har orden og liker rutineoppgaver? Anonymkode: b1578...3c9
Laraa Skrevet 27. august 2023 #4 Skrevet 27. august 2023 Jeg synes en kollega av meg forklarte det så godt at jeg skulle ønske jeg hadde sagt det selv. Folk med autisme er jo helt normale folk som har litt større behov enn folk flest for ro, alenetid og fase rammer. Hun vet ikke at jeg har autisme, men jeg satte pris på at hun ikke har en masse fordommer. Det er desverre nok av folk som hiver seg over wikipedia og tror grøss og gru versjonen de finner om autister homofile og utlendinger på sosiale medier er fasiten
AnonymBruker Skrevet 27. august 2023 #5 Skrevet 27. august 2023 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Jeg hadde samme score som deg, ts. Det var faktisk mine voksne barn som ba meg ta testen 😕 Jeg har ikke tenkt på diagnosen selv. Men når jeg leser om den ser jeg at mye kan stemme. Men kan man være autist om man ikke har orden og liker rutineoppgaver? Anonymkode: b1578...3c9 Det er svært vanlig for autister å ha problemer med å ha orden, kanskje vanligere enn gjennomsnittet. Litt mer usikker på rutineoppgaver, men jeg er heller ikke veldig glad i dem. Ønsker å bli mentalt stimulert, og hjernedødt arbeid er lite stimulerende. Uansett trenger du ikke å ha alle symptomer for å være autist. Anonymkode: 3ed21...51e 1
AnonymBruker Skrevet 27. august 2023 #6 Skrevet 27. august 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er svært vanlig for autister å ha problemer med å ha orden, kanskje vanligere enn gjennomsnittet. Er det? Jeg skulle gjerne ha lest mer om dette, men linkene jeg finner omhandler stort sett sånne stereotypiske ting jeg ikke kjenner meg så veldig igjen i. Har noen gode lenker, eventuelt tips om bøker? Anonymkode: b1578...3c9
AnonymBruker Skrevet 27. august 2023 #7 Skrevet 27. august 2023 2 hours ago, AnonymBruker said: Jeg hadde samme score som deg, ts. Det var faktisk mine voksne barn som ba meg ta testen 😕 Jeg har ikke tenkt på diagnosen selv. Men når jeg leser om den ser jeg at mye kan stemme. Men kan man være autist om man ikke har orden og liker rutineoppgaver? Anonymkode: b1578...3c9 Jeg har 38 på AQ og 120 på RAADS, og skal utredes. Jeg har mange ting ved meg som er veldig typisk ASP, altså høytfungerende autist. Men jeg er kaos og sliter med å holde orden. Jeg har ingen gode rutiner i min hverdag, annet enn å stå opp og dusje. Ingen tilfeller er like, så du kan godt være autist til tross for uorden osv. Men det kan selvsagt være andre ting også. Jeg skal utredes privat, jeg har lite tillit til dps. Anonymkode: 8ed4d...de5
Gjest Lykkedykker Skrevet 27. august 2023 #8 Skrevet 27. august 2023 Jeg ble utredet privat ifjor. Og fikk da diagnosen ASD. Er 35, mann. Har alltid hatt problemer med å holde meg i jobb. Har nok hatt over 30 arbeidsforhold siden jeg var 16år. Og det var grunnen til at jeg ønsket å bli utredet, har fast jobb nå, men frykten for å falle tilbake til arbeidsledighet er der hele tiden. Har barn nå, så er ikke bare meg selv jeg har å tenke på lengre.
AnonymBruker Skrevet 27. august 2023 #9 Skrevet 27. august 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg har mange ting ved meg som er veldig typisk ASP, altså høytfungerende autist. Hva da, for eksempel? Det jeg ser med meg selv er at jeg masker en del, hermer etter andre folk og hva de sier og gjør, litt som skuespill. Så har jeg noe jeg gjør med fingrene når jeg er stressa, som jeg har forstått kan være stimming. Jeg klarer bare å forholde meg til en ting om gangen og det er ekstremt ubehagelig med uforutsigbare ting. Jeg liker ro og orden, men klarer ikke være så ryddig selv. Jeg kan ikke bruke klær med ekkel tekstur. Jeg synes blikkontakt kan være ubehagelig, mange sier jeg stirrer. I oppveksten fikk jeg ofte kommentarer på at jeg sa frekke ting, selv om jeg ikke mente å være frekk. Jeg har problemer med å forstå ironi, og ler aldri av sarkasme. Jeg tenker forskjellig fra andre folk, ofte mer bokstavelig på en måte. Jeg starter ofte i motsatt ende av å løse oppgaver. Jeg liker å ta på enkelte ting når jeg er stresset eller redd, grønne potteplanter med tykke blader, glatte kopper, ting som kan gli under fingrene. Hvis vi er flere i en samtale eller jeg snakker i telefonen, vet jeg ikke når det er min tur til å snakke. Jeg forstår ikke hint og indirekte tale og trenger at noen «oversetter» for meg. Jeg kan få sammenbrudd av ting andre ikke synes er så viktige, men bare inni meg, men det er helt forferdelig. Anonymkode: b1578...3c9 1
AnonymBruker Skrevet 27. august 2023 #10 Skrevet 27. august 2023 Ja, og så virkelig hater jeg høye lyder, spesielt høy musikk og folk som snakker høyt. Da blir jeg helt ute av meg. Samme med sterkt lys. Bruker alltid solbriller. Anonymkode: b1578...3c9
AnonymBruker Skrevet 27. august 2023 #11 Skrevet 27. august 2023 2 hours ago, Laraa said: Folk med autisme er jo helt normale folk som har litt større behov enn folk flest for ro, alenetid og fase rammer. Tror ikke man gjør hverken autister eller neurotypiske en tjeneste ved å bagatellisere det på denne måten. Anonymkode: 204d7...9f9 2
AnonymBruker Skrevet 27. august 2023 #12 Skrevet 27. august 2023 Lykkedykker skrev (7 minutter siden): Jeg ble utredet privat ifjor. Og fikk da diagnosen ASD. Er 35, mann. Hva var det som gjorde at du ønsket utredning? Anonymkode: b1578...3c9
AnonymBruker Skrevet 27. august 2023 #13 Skrevet 27. august 2023 5 minutter siden, AnonymBruker said: Hva da, for eksempel? Det jeg ser med meg selv er at jeg masker en del, hermer etter andre folk og hva de sier og gjør, litt som skuespill. Så har jeg noe jeg gjør med fingrene når jeg er stressa, som jeg har forstått kan være stimming. Jeg klarer bare å forholde meg til en ting om gangen og det er ekstremt ubehagelig med uforutsigbare ting. Jeg liker ro og orden, men klarer ikke være så ryddig selv. Jeg kan ikke bruke klær med ekkel tekstur. Jeg synes blikkontakt kan være ubehagelig, mange sier jeg stirrer. I oppveksten fikk jeg ofte kommentarer på at jeg sa frekke ting, selv om jeg ikke mente å være frekk. Jeg har problemer med å forstå ironi, og ler aldri av sarkasme. Jeg tenker forskjellig fra andre folk, ofte mer bokstavelig på en måte. Jeg starter ofte i motsatt ende av å løse oppgaver. Jeg liker å ta på enkelte ting når jeg er stresset eller redd, grønne potteplanter med tykke blader, glatte kopper, ting som kan gli under fingrene. Hvis vi er flere i en samtale eller jeg snakker i telefonen, vet jeg ikke når det er min tur til å snakke. Jeg forstår ikke hint og indirekte tale og trenger at noen «oversetter» for meg. Jeg kan få sammenbrudd av ting andre ikke synes er så viktige, men bare inni meg, men det er helt forferdelig. Anonymkode: b1578...3c9 Blir utslitt av sanseinntrykk og være rundt mennesker for mye Blir trigget av visse fakter hos mennesker. F.eks stemmen deres kan gjøre meg veldig stresset. Intimsonen min er ganske stor, og jeg kan bli veldig stresset hvis noen kommer for nær fysisk, med mindre det er naturlig. Jeg veksler mellom å like berøring og få helt panikk av berøring. Besatt av datoer og tall Kommuniserer stort sett greit med folk, men samtidig så kan jeg snakke folk til døden. For kommer vi inn på et tema jeg er begreistret for, så forstår jeg ikke når jeg skal slutte. Jeg strever med relasjoner, og isolerer meg lett over lang tid Kan flakke en del med blikket under samtaler, dvs at øyekontakten kommer og går (mer enn normalt) Blir veldig stresset av at folk går foran meg og bak meg, særlig samtidig. Hvis jeg hører noen kommer i rask gange bak meg, så går stressnivået opp. Folk må gå i samme tempo som meg. For å nevne noe. Anonymkode: 8ed4d...de5
AnonymBruker Skrevet 27. august 2023 #14 Skrevet 27. august 2023 Så gøy å se at flere vil være med og dele 😍 interessant å se hva andre opplever som vanskelig. Kjenner meg igjen i mye av dette jeg og. Spesielt lyd! Jeg takler lyd ekstremt dårlig, men henger meg mer opp i små lyder, f.eks en kran som drypper eller elektrisk sus fra dimmede lyspærer. Også har jeg misofoni, klikker av spiselyder! Dongeristoff er grusomt, det samme er velur! Tåler ikke at klær strammer eller klør og har inneforstått både meg selv og de rundt meg med at jeg bor i yogabukser og myke treningstopper 😂 Har mye angst og ocd - det er vel dette som skaper de mest synlige problemene med å takle hverdagen, men utspringet til disse problemene ligger jo i at jeg sliter veldig med kommunikasjonen. Noen som har fått tilrettelegging på jobb? Det er håpet mitt med å gjennomføre utredning, å utløse rett til tilrettelegging, ellers er jeg redd jeg ikke kommer til å vare så mange fler år i arbeidslivet. Anonymkode: 36f31...a82
AnonymBruker Skrevet 27. august 2023 #15 Skrevet 27. august 2023 25 minutter siden, AnonymBruker said: Blir utslitt av sanseinntrykk og være rundt mennesker for mye Blir trigget av visse fakter hos mennesker. F.eks stemmen deres kan gjøre meg veldig stresset. Intimsonen min er ganske stor, og jeg kan bli veldig stresset hvis noen kommer for nær fysisk, med mindre det er naturlig. Jeg veksler mellom å like berøring og få helt panikk av berøring. Besatt av datoer og tall Kommuniserer stort sett greit med folk, men samtidig så kan jeg snakke folk til døden. For kommer vi inn på et tema jeg er begreistret for, så forstår jeg ikke når jeg skal slutte. Jeg strever med relasjoner, og isolerer meg lett over lang tid Kan flakke en del med blikket under samtaler, dvs at øyekontakten kommer og går (mer enn normalt) Blir veldig stresset av at folk går foran meg og bak meg, særlig samtidig. Hvis jeg hører noen kommer i rask gange bak meg, så går stressnivået opp. Folk må gå i samme tempo som meg. For å nevne noe. Anonymkode: 8ed4d...de5 Kanskje jeg mente liten intimsone Anonymkode: 8ed4d...de5
AnonymBruker Skrevet 27. august 2023 #16 Skrevet 27. august 2023 Dongeristoff er grusomt ja og alle klær som strammer.må gå i løse klær2. Kan ikke bruke bh fordi det strammer. Aldri klart å ha kjæreste pga trekkene. Dårlig sosialt, tåler ikke nærhet, øyekontakt, berøring, høye lyder så barn kan jeg aldri få og det vet jeg. Må gå med headsett overalt. Må gå med solbriller hele tiden ute. Får raserianfall og slår folk om ting blir feil. Må ha samme rutiner hver dag. Tåler ikke kjøpesentre for mye lys og folk. Anonymkode: c77d0...211
AnonymBruker Skrevet 27. august 2023 #17 Skrevet 27. august 2023 3 hours ago, Laraa said: Folk med autisme er jo helt normale folk som har litt større behov enn folk flest for ro, alenetid og fase rammer. Dette var altfor forenklet og ble veldig feil for meg å lese. Først kommer det an på hvor på spekteret du er. Er du høytfungerende ASP, eller sterkt rammet. Og selv innen ASP, så er det flere grader av funksjonsnivå. Mange kan ikke være i arbeidslivet. Både pga kommunikasjonsproblemer med kolleger, men også sanseinntrykk. Og ramler man utenfor her, er det vanskelig å få gode rutiner slik at man mesterer hverdagen. Mange er alene og isolert pga store relasjonsproblemer. Tvangstanker som sliter en ut og holder en våken. Angst og depresjon er vanlig for mange, fordi man ble mobbet i hele oppveksten fordi man var annerledes. Man blir mislikt fordi man er direkte og mangler sosiale antenner/filter. Anonymkode: 8ed4d...de5
AnonymBruker Skrevet 27. august 2023 #18 Skrevet 27. august 2023 1 minutt siden, AnonymBruker said: Dongeristoff er grusomt ja og alle klær som strammer.må gå i løse klær2. Kan ikke bruke bh fordi det strammer. Aldri klart å ha kjæreste pga trekkene. Dårlig sosialt, tåler ikke nærhet, øyekontakt, berøring, høye lyder så barn kan jeg aldri få og det vet jeg. Må gå med headsett overalt. Må gå med solbriller hele tiden ute. Får raserianfall og slår folk om ting blir feil. Må ha samme rutiner hver dag. Tåler ikke kjøpesentre for mye lys og folk. Anonymkode: c77d0...211 Jeg takler ikke sokker, så høst/vinter er et mareritt Anonymkode: 8ed4d...de5
AnonymBruker Skrevet 27. august 2023 #19 Skrevet 27. august 2023 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Jeg takler ikke sokker, så høst/vinter er et mareritt Anonymkode: 8ed4d...de5 Er motsatt. Takler ikke å være barveint. Å gå med bukse, genser og så plutselig ha føttene nakne blir helt feil for kroppen min. Da blir de varmt oppe og kaldt nede. Det går ikke Anonymkode: c77d0...211
AnonymBruker Skrevet 27. august 2023 #20 Skrevet 27. august 2023 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Er motsatt. Takler ikke å være barveint. Å gå med bukse, genser og så plutselig ha føttene nakne blir helt feil for kroppen min. Da blir de varmt oppe og kaldt nede. Det går ikke Anonymkode: c77d0...211 Enig! Aldri skjønt den greia med at mange autister misliker sokker. Jeg er helt avhengig av sokker (myke og sømløse riktignok). Skikkelig ubehagelig med bare bein 😂 Anonymkode: 36f31...a82
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå