Gå til innhold

Noen som har hatt småbarn med herpes/munnsår?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Jeg er nesten helt sikker på at jeg har smittet barnet mitt på 3 år med munnsår. Så nå venter jeg på første utbrudd.Har hørt at første utbrudd er ganske ille. Hva har deres erfaringer vært? 

Anonymkode: 85956...8d3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke sikkert barnet ditt får utbrudd i det hele tatt. Det værste scenariet vil være feber, dårlig matlyst, smerter i såret, smerter ved spising og nedsatt allmenntilstand. 

Mamma smittet meg da jeg var liten. Fikk mitt første utbrudd dagen etter jeg fødte min egen datter. 35 år. (Bittelitt tøff fødsel 😅). Var bare et vanlig herpes munnsår på overleppen. Syns det var litt trist å ikke kunne kysse på babyen min, men det gikk heldigvis fort over. 

Anonymkode: 5c281...4b7

Skrevet

Jeg er redd jeg har smittet mine barn også. Aner ikke hvordan jeg selv er blitt smittet, har aldri hatt noen munnsår før det plutselig kom etter siste fødsel. Og det er ganske ille med de blemmene… har ikke visst hva det var og har kysset barna og drukket av samme glass også noen ganger, dessverre. Var hos legen da det var plagsomt og da var det herpes…. Utrolig kjipt at jeg sannsynligvis har smittet dem, håper bare de slipper utbrudd. Veldig mange er jo smittet uten å ha utbrudd. Legen sa 70-80 prosent av befolkningen har blitt smittet da, og mange får ikke symptomer. Håper det samme for ditt barn❤️

Anonymkode: f7da3...0c6

Skrevet

Hos vår 2 åring ble det ganske ille... Store blemmer og sår både i munnen og på utsiden. Så skikkelig vondt ut 🥺 Vi visste ikke at det var det så vi gikk til legen som testet for alt mulig og det slo ut på herpes. 

Anonymkode: e4730...d0c

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Jeg er redd jeg har smittet mine barn også. Aner ikke hvordan jeg selv er blitt smittet, har aldri hatt noen munnsår før det plutselig kom etter siste fødsel. Og det er ganske ille med de blemmene… har ikke visst hva det var og har kysset barna og drukket av samme glass også noen ganger, dessverre. Var hos legen da det var plagsomt og da var det herpes…. Utrolig kjipt at jeg sannsynligvis har smittet dem, håper bare de slipper utbrudd. Veldig mange er jo smittet uten å ha utbrudd. Legen sa 70-80 prosent av befolkningen har blitt smittet da, og mange får ikke symptomer. Håper det samme for ditt barn❤️

TS: Da er det slik som her.Føler meg dum.Skjønte ingenting og har kysset og dullet og delt kopper. 

Har gått en uke og ingenting.Igår tok 3 åringen tannbørsten min i munnen.Nå er jeg panisk. Hvor gammel er dine og hvor lenge siden er det siden smitte?

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hos vår 2 åring ble det ganske ille... Store blemmer og sår både i munnen og på utsiden. Så skikkelig vondt ut 🥺 Vi visste ikke at det var det så vi gikk til legen som testet for alt mulig og det slo ut på herpes. 

Anonymkode: e4730...d0c

Å nei….Det er dette jeg gruer meg til :(

Hvor lenge var barnet borte fra bhg (har 3 omsorgsdager igjen og ikke råd til noen fridager).

Klarte barnet å sove på natta? Var det store plager med mye gråt? Åå hater å se barne mine i smerter😭

Skrevet

Minste her var 1år, og ble kjempedårlig! Ikke smittet av oss foreldre, men hadde dårlig immunforsvar pga diverse sykdommer og ble et lett bytte… 

Hun fikk store blemmer i munn/svelg, høy feber, og veldig utilfreds. Klarte ikke å spise, så måtte på legevakt å få bedøvende spray til munn, så klarte vi å få i henne litt melk. Det var helt grusomt husker jeg.

Hun fikk deretter herpes munnsår HELE tiden etterpå! Og det var alltid 2-4 store betente blemmer, som alltid var vonde og klarte ikke åpne munn skikkelig osv. Var en heftig periode på mange år, hvor disse munnsårene dukket opp jevnt og trutt, og hun var temmelig lei selv også. Hun smittet også meg og faren, som ingen av oss aldri hadde hatt dette før. 

Fra 1-8år var disse munnsårene en evig plage for oss (ja oss, da det preget oss alle). Og det var flere ganger vi måtte holde henne hjemme fra skolen feks, pga smerter. Nå er hun 16år, og siste årene har de kommet sjeldnere og hun har fått Zovirax på tabletter som funker litt bedre enn salven. 

Anonymkode: 473a7...f64

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

TS: Da er det slik som her.Føler meg dum.Skjønte ingenting og har kysset og dullet og delt kopper. 

Har gått en uke og ingenting.Igår tok 3 åringen tannbørsten min i munnen.Nå er jeg panisk. Hvor gammel er dine og hvor lenge siden er det siden smitte?

Mine er 8 og 2. begge har nok vært smittet en god stund, jeg fikk blemmer første gang etter siste fødsel 2 år siden og først nå jeg fant ut hva det var. Jeg har ikke vært veldig plaget, tenkte lenge at det var noe som ville gå over av seg selv. Ingen av barna har fått utbrudd ennå❤️. Er veldig mange som er smittet uten å få det. Typisk litt nedsatt immunforsvar, som nevnt over, som kanskje blir mer dårlige. Innbiller meg at nedsatt immunforsvar ifm. graviditet/fødsel som gjorde at det slo ut hos meg. Krysser fingrene for ingen utbrudd hos dere! Uansett er vanskelig å unngå smitte, finnes overalt.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Mine er 8 og 2. begge har nok vært smittet en god stund, jeg fikk blemmer første gang etter siste fødsel 2 år siden og først nå jeg fant ut hva det var. Jeg har ikke vært veldig plaget, tenkte lenge at det var noe som ville gå over av seg selv. Ingen av barna har fått utbrudd ennå❤️. Er veldig mange som er smittet uten å få det. Typisk litt nedsatt immunforsvar, som nevnt over, som kanskje blir mer dårlige. Innbiller meg at nedsatt immunforsvar ifm. graviditet/fødsel som gjorde at det slo ut hos meg. Krysser fingrene for ingen utbrudd hos dere! Uansett er vanskelig å unngå smitte, finnes overalt.

Takk!

Fikk barna dine utbrudd?

Skrevet

Herpes 1 smitter kun én gang. Dvs hun vil aldri få Hsv1 i underlivet senere om hun får munnsår /forkjølelsessår nå. 

Det vil også virke litt beskyttende ( mot store utbrudd) av Herpes 2.

Anonymkode: aa650...606

Skrevet
AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Herpes 1 smitter kun én gang. Dvs hun vil aldri få Hsv1 i underlivet senere om hun får munnsår /forkjølelsessår nå. 

Det vil også virke litt beskyttende ( mot store utbrudd) av Herpes 2.

Anonymkode: aa650...606

Så er noen fordeler 🫣

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Takk!

Fikk barna dine utbrudd?

Nei, ikke fått så langt😊

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Nei, ikke fått så langt😊

Takk for svar.Da er det litt håp i at de ikke bli så syke :(

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...