AnonymBruker Skrevet 26. august 2023 #1 Skrevet 26. august 2023 Har en på 14 mnd, og jeg føler vi fremdeles går rundt og logger søvn, teller timer, sørger for (evt bekymrer oss for) selvstendig innsovning. Når sluttet "alt" å handle om søvn? Anonymkode: 1e42b...2c0
AnonymBruker Skrevet 26. august 2023 #2 Skrevet 26. august 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Har en på 14 mnd, og jeg føler vi fremdeles går rundt og logger søvn, teller timer, sørger for (evt bekymrer oss for) selvstendig innsovning. Når sluttet "alt" å handle om søvn? Anonymkode: 1e42b...2c0 He he, har en fjortenåring her og vi holder fortsatt på😅 Anonymkode: 538a5...36f
AnonymBruker Skrevet 26. august 2023 #3 Skrevet 26. august 2023 Hvorfor gjør dere det? Kan ikke huske å ha brydd oss om det siden barnet vårt var helt lite, opptil han var 4 mnd maks. Bekymrer oss ikke for selvstendig innsovning heller, han må ha mye støtte og han er 17 mnd. Det går seg til av seg selv etter hvert. Anonymkode: 2079d...647 1 1
AnonymBruker Skrevet 26. august 2023 #4 Skrevet 26. august 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): He he, har en fjortenåring her og vi holder fortsatt på😅 Anonymkode: 538a5...36f Bare av nysgjerrighet: hva holder dere på med? Bekymrer man seg da også for om de sover nok/for lite/for mye? Spør bare fordi jeg trenger å komme meg ut av min egen "baby"-boble Anonymkode: 1e42b...2c0
AnonymBruker Skrevet 26. august 2023 #5 Skrevet 26. august 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hvorfor gjør dere det? Kan ikke huske å ha brydd oss om det siden barnet vårt var helt lite, opptil han var 4 mnd maks. Bekymrer oss ikke for selvstendig innsovning heller, han må ha mye støtte og han er 17 mnd. Det går seg til av seg selv etter hvert. Anonymkode: 2079d...647 Vi har opplevd at baby har hatt behov for det. Vært vanskelig å legge hvis hun er for lite trøtt, våknet noe hyppigere hvis vi er for sent ute. Men nå føler jeg vi er inne i en tralt som Er vanskelig å komme ut av. Vi har blitt så vant til det. Anonymkode: 1e42b...2c0
AnonymBruker Skrevet 26. august 2023 #6 Skrevet 26. august 2023 Er lettere nå, men styrer fortsatt litt med søvnen. Barnet er 2 år. Anonymkode: 86867...6c5
AnonymBruker Skrevet 26. august 2023 #7 Skrevet 26. august 2023 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Bare av nysgjerrighet: hva holder dere på med? Bekymrer man seg da også for om de sover nok/for lite/for mye? Spør bare fordi jeg trenger å komme meg ut av min egen "baby"-boble Anonymkode: 1e42b...2c0 Ja passer på at det blir nok mange timer søvn sånn at skoledagen gir best mulig utbytte. Hver søndag kveld er det vanskelig å sovne fordi man har sovet lenge, og så skal man tidlig opp mandag. Ingen verdensproblemer og vi har hatt noen år imellom ca fire og ti der vi stresset mindre med søvn. Anonymkode: 538a5...36f
asterix Skrevet 26. august 2023 #8 Skrevet 26. august 2023 Aldri tenkt på det. Lot våre sove når de var trøtte og våkne når de ville det. Det regulerte seg helt selv etter hvert. 2
AnonymBruker Skrevet 26. august 2023 #9 Skrevet 26. august 2023 1 minutt siden, asterix said: Aldri tenkt på det. Lot våre sove når de var trøtte og våkne når de ville det. Det regulerte seg helt selv etter hvert. Samme her Anonymkode: 3bb20...5d7
AnonymBruker Skrevet 26. august 2023 #10 Skrevet 26. august 2023 Med eldste på 4 år så styrer vi fortsatt en del. Men kun fordi han reagerer utrolig negativt på lite søvn, og han kan henge bakpå i flere dager etter natt med lite søvn… han trenger fortsatt mye støtte til å sovne, og våkner en del på nettene. lillesøstera har jeg sluttet å bekymre meg for søvn for lenge siden. Merker ingneting på henne uansety hvor mye eller lite hun sover. Klarer seg fint. Sovner selv, og finner roen selv om hun våkner på natta. Anonymkode: 001f9...c13
AnonymBruker Skrevet 27. august 2023 #11 Skrevet 27. august 2023 Det gikk gradvis over noen mnd før 4 år. Fram til det brukte vi mye energi på å sørge for at han skulle sove i tide. Og nok. Om vi ikke passa på ødela det nattesøvnen ei uke. Med eldste var det ikke sånn. Hun fikk sove når hun var trøtt og våkne når hun våkna. Unntaket var en periode vi måtte begrense dagsovingen. For hun var sånn som tok igjen søvn på dagen og sovna seinere og seinere på kvelden, og mer og mer på dagen, hvis hun fikk styre selv (det var en gang etter fylte 2 år dette ble en utfordring) Anonymkode: 77b35...b55
AnonymBruker Skrevet 27. august 2023 #12 Skrevet 27. august 2023 Når er barna her 2,5 og 4,5. Men beinharde rutiner har hjulpet oss fra start. Barna har samme leggerutinet hver dag, året rundt og uansett hvor vi er. Nå er de sluttet med dagsoving, men da de enda sov var huckleberry sleep schedule til stor hjelp for å forstå barns søvnrytme. De står opp å legger seg til samme tid hele tiden, nå fra 19-07. Sørger for uteaktivitet hver dag, er været helt krise trimmer vi litt inne, meget begrenset tv tid. Fra 18-19 har vi mat, kveldstell, pusser tenner og leser bok. Eldste sovner greit, minste trenger mer støtte rundt søvn, hun sovner ikke selv, mens 3,5 åringen kan sovne selv, sitter vi somregel på rommet med barnet til de er sovnet. Er vi bare en voksen til legging på eldste sovne selv Anonymkode: 25f43...57e
AnonymBruker Skrevet 27. august 2023 #13 Skrevet 27. august 2023 Vi har tenkt lite på rutiner fra start, selv om det har vært noen der hele tiden, som vi opplevde oppsto av seg selv. Vi har ikke opplevd styr med søvn, med unntak av noen måneder da den yngste fortsatt trengte å sove i barnehagen, sovnet sent på kvelden på hverdager og var veldig trøtt da hun måtte opp neste morgen. Både barn og foreldre er ulike. Så hverken strikte rutiner eller, «ikke styr sånn med den søvnen, det kommer av seg selv», er noen universalløsning. Dermed mener jeg svaret på TS sitt spørsmål er vanskelig å svare på også. Men det går nok ofte i perioder. Jeg har hørt flere oppleve det blir lettere når barnet ikke lenger trenger dagsøvn. Anonymkode: 2d48a...76f
AnonymBruker Skrevet 27. august 2023 #14 Skrevet 27. august 2023 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Hvorfor gjør dere det? Kan ikke huske å ha brydd oss om det siden barnet vårt var helt lite, opptil han var 4 mnd maks. Bekymrer oss ikke for selvstendig innsovning heller, han må ha mye støtte og han er 17 mnd. Det går seg til av seg selv etter hvert. Anonymkode: 2079d...647 Vår yngste trengte det. Han klarte ikke regulere det selv, så da måtte vi passe på for han. Selvstendig innsovning brydde vi oss ikke så mye om, det viktigste var innsovning i det hele tatt, og for at det skulle skje måtte vi fra ca 3-9 mnd telle minutter fra siste lur på dagtid, etter det var fulgte vi klokkeslett. Gjett om vi er glade for at den tida er over. Det har tatt mye energi og frustrasjon. Spesielt når det skjedde ting der vi måtte avvike fra rutiner 🙁 Anonymkode: 77b35...b55
AnonymBruker Skrevet 27. august 2023 #15 Skrevet 27. august 2023 Da hun sluttet med dupp, 2,5-3 år gammel. Før det var søvn et evig styr. Anonymkode: 87a11...4af
AnonymBruker Skrevet 27. august 2023 #16 Skrevet 27. august 2023 Søvn har ikke vært noe jeg har tenkt mye på fra de var små av, tatt det litt som det kommer og fått god rutine fra de var 4-5mnd. Derimot har vi støtt på søvnvansker når eldste bikket 10år, innsovning ble vanskelig og endte med få timer søvn og et søvnmønster som ikke fungerte med skole og stå opp tidlig. En heftig periode på noen år, lite søvn i denne alderen ødelegger utrolig mye annet også, og var slitsomt for hele familien. Etterhvert kom vi oss inn på BUP og fikk hjelp, barnet går nå på Melatonin og har en ok søvnrytmen. Så, barn og søvn og tanker/utfordringer rundt dette kan komme i alle aldre. Anonymkode: a24fd...e5e
AnonymBruker Skrevet 27. august 2023 #17 Skrevet 27. august 2023 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Når er barna her 2,5 og 4,5. Men beinharde rutiner har hjulpet oss fra start. Barna har samme leggerutinet hver dag, året rundt og uansett hvor vi er. Nå er de sluttet med dagsoving, men da de enda sov var huckleberry sleep schedule til stor hjelp for å forstå barns søvnrytme. De står opp å legger seg til samme tid hele tiden, nå fra 19-07. Sørger for uteaktivitet hver dag, er været helt krise trimmer vi litt inne, meget begrenset tv tid. Fra 18-19 har vi mat, kveldstell, pusser tenner og leser bok. Eldste sovner greit, minste trenger mer støtte rundt søvn, hun sovner ikke selv, mens 3,5 åringen kan sovne selv, sitter vi somregel på rommet med barnet til de er sovnet. Er vi bare en voksen til legging på eldste sovne selv Anonymkode: 25f43...57e Sover de gjennom natten selv om de trenger støtte? Anonymkode: 1e42b...2c0
AnonymBruker Skrevet 27. august 2023 #18 Skrevet 27. august 2023 Tja, har to på 5 og 6 og jeg må jo fortsatt passe på at de legger seg til grei tid for å fungere neste dag. De kan heller ikke sovne i bilen eller på sofaen etter en lang dag, da blir kvelden pyton for alle. Så sånn sett styres vi jo fortsatt av søvn og rutiner. Begge våkner også hver natt og kommer inn til oss. I ferier er det ikke like mye hensyn å ta heldigvis. Anonymkode: 16752...27e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå