AnonymBruker Skrevet 26. august 2023 #1 Skrevet 26. august 2023 Jeg har full forståelse for at det er lange køer i spesialisthelsetjenesten og at andre tilfeller er mer akutte/viktigere enn min plage. Likevel holder jeg på å klikke. Jeg er henvist til øre nese hals pga kronisk nesetetthet. Har vart i halvannet år minst. Jeg har ikke time før 17.oktober. Hvordan holde ut til da? Er det krise å bli avhengig av otrivin før vurderingen av ØNH? Vet ikke om jeg orker mer og frister å bare kaste inn håndkleet og hive innpå med otrivin . Er dritt fuckings lei Anonymkode: f337d...318
AnonymBruker Skrevet 26. august 2023 #2 Skrevet 26. august 2023 Klikke av tett nese? Anonymkode: 87055...2a8 1
AnonymBruker Skrevet 26. august 2023 #4 Skrevet 26. august 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Klikke av tett nese? Anonymkode: 87055...2a8 Ja, når du går sånn dag ut og dag inn og er pottetett og du føler du ikke får nok luft/oksygen, så er det til å klikke av. Jeg får jo ikke ordentlig puste. I tillegg har jeg rundt 80 % lungekapasitet (nei,har ikke røykt), som gjør at jeg nok kjenner det ekstra ille fordi jeg i utgangspunktet sliter med pusten. Anonymkode: f337d...318 2
AnonymBruker Skrevet 26. august 2023 #5 Skrevet 26. august 2023 Snuppiluppi84 skrev (1 minutt siden): Gå privat. Vet ikke om det finnes helprivate ØNH her. Ser ut som alt er med henvisning. Har blitt henvist til en privat med avtale Anonymkode: f337d...318
Snuppiluppi84 Skrevet 26. august 2023 #6 Skrevet 26. august 2023 Har du fått tatt ct? Blir nok enda mer venting hvis ikke...
AnonymBruker Skrevet 26. august 2023 #7 Skrevet 26. august 2023 Snuppiluppi84 skrev (Akkurat nå): Har du fått tatt ct? Blir nok enda mer venting hvis ikke... CT av hva? Har bare tatt MR av hodet (pga annen utredning) Anonymkode: f337d...318
AnonymBruker Skrevet 26. august 2023 #9 Skrevet 26. august 2023 Snuppiluppi84 skrev (17 minutter siden): Bihulene Har ikke gjort det nei Anonymkode: f337d...318
AnonymBruker Skrevet 26. august 2023 #10 Skrevet 26. august 2023 Jeg ville ringt ØNH og sagt at jeg kan stille på kort varsel hvis de skulle få en avbestilling (hvis det er en mulighet for deg, da). Anonymkode: e2389...339 1
AnonymBruker Skrevet 26. august 2023 #11 Skrevet 26. august 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg ville ringt ØNH og sagt at jeg kan stille på kort varsel hvis de skulle få en avbestilling (hvis det er en mulighet for deg, da). Anonymkode: e2389...339 Jeg kan ringe igjen og høre Jeg fikk egt time 1.desember, men fikk flyttet den til 17.oktober. Hjelper jo litt, men skulle gjerne hatt en time før Anonymkode: f337d...318
AnonymBruker Skrevet 26. august 2023 #12 Skrevet 26. august 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Vet ikke om det finnes helprivate ØNH her. Ser ut som alt er med henvisning. Har blitt henvist til en privat med avtale Anonymkode: f337d...318 Du kan ringe å si at du plages veldig og be om å få stå på liste hvis de får avbestillinger Anonymkode: 1e1a0...09b
AnonymBruker Skrevet 27. august 2023 #13 Skrevet 27. august 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Du kan ringe å si at du plages veldig og be om å få stå på liste hvis de får avbestillinger Anonymkode: 1e1a0...09b Jeg skal ringe dem på mandag. Kanskje det er lurt av meg å oppgi at jeg har fått målt lungekapasiteten til 79-80% og generelt sliter med pusten. Situasjonen blir jo litt annerledes da enn hvis de tror at jeg er ung og helt fysisk frisk(noe jeg ikke er) Anonymkode: f337d...318
AnonymBruker Skrevet 27. august 2023 #14 Skrevet 27. august 2023 Det koster ca 2000 kr for time privat hos øre nese hals. Hadde jeg hatt det sånn som du beskriver så hadde jeg påkostet meg det og heller levd av suppe i en mnd. Finner de noe på den konsultasjonen så rykker du frem i køen for videre behandling. Anonymkode: 4bb11...52b 2
AnonymBruker Skrevet 27. august 2023 #15 Skrevet 27. august 2023 AnonymBruker skrev (55 minutter siden): Det koster ca 2000 kr for time privat hos øre nese hals. Hadde jeg hatt det sånn som du beskriver så hadde jeg påkostet meg det og heller levd av suppe i en mnd. Finner de noe på den konsultasjonen så rykker du frem i køen for videre behandling. Anonymkode: 4bb11...52b Ja, jeg ville gjerne gjort det hvis jeg fant en helprivat ØNH i området. Har til nå ikke funnet noen. Noen som vet i Agder? Anonymkode: f337d...318
AnonymBruker Skrevet 27. august 2023 #16 Skrevet 27. august 2023 Tok 1år før jeg fikk time til gastroskopi. Går på medisiner som ikke funker og er altfor ofte kvalm/kaster opp magesyre. Forstår frustrasjonen. Du har i hvert fall time som du kan forholde deg til og trøste deg med det. Jeg venter fortsatt på time for å rette opp kjeven min som er ute av ledd på begge sider, gått med det i mange år uten å blitt tatt seriøs. Så så lenge jeg vet jeg i det minste får time en gang så er jeg glad, men gudene vet hvor lang tid det kommer til å ta. Anonymkode: 2aa67...e5b 1
AnonymBruker Skrevet 27. august 2023 #17 Skrevet 27. august 2023 Inntil videre så kan du investere i en slik https://www.farmasiet.no/catalog/oye-ore-og-nese/neseplager/rhino-horn-nesehorn,5035199?gclid=CjwKCAjwxaanBhBQEiwA84TVXM2_dxMiBSPWVT9EVXCqwlCHvVns6XKP5f8YwQPQjtDMQHPNDVUIDBoCgLUQAvD_BwE Og så kan du gjøre detektiv arbeid selv. For hva skjedde for ett og et halvt år siden? Her tror jeg du skal se litt på boligen din, råte/mugg f.eks, kanskje noe allergi etter oppussing? Oppblomstring av midd? Kjøpt nye dyner? Har du nå planter du har som du ikke hadde før? Det er som oftest en årsak. Jeg er allergiker og det er utrolig mange ting som påvirker meg, noe mer enn annet. Selv kjenner mine allergier ganske godt, og jeg velger å holde meg unna endel. Det kan være at du ikke har vært plaget før, men nå er det noe du reagerer på -så da bør du finne ut av hva det er og fjerne det eller holde deg unna det. Prøv der først! Du kan kjøpe allergimedisin som f.eks Zyrtec 10mg uten resept på apoteket, og tror kanskje det er mulig å få en respekt på den enkleste blå astma medisinen direkte fra fastlege mens du venter. Du kan også finne ut av om det er noe i kostholdet. Det kan være alt fra et e-stoff til et nytt krydder. Har du fått dilla på noe du ikke hadde dilla på før? Du kan også bli litt heh... primitiv, og gå til steder hvor ingen hører og ser deg (fordi vi faktisk lever i sivilisasjonen). Skogen er fin, sjøen. Og hoste og harke og få dritten ut. Pust det ut. Pust dypt og pust ut, pust dypere og pust ut. Hold for neseborene og snyt det ut. "Trekk heisen" og spytt det ut. Hold hodet oppover og la det renne ned. Få det ut. Over tid så samler det seg opp. Få det ut og kjenn på den rene følelsen igjen. Det hjelper faktisk mye å begynne å synge, høyt av full kraft. Og lære seg å puste med nesen først og fremst. Og saltvann hjelper. Og damp. Det hjelper også å tette seg opp i ryggen. Og det hjelper å slappe av. Og mest av alt så hjelper det å finne ut av hva det er som irriterer nesen og luftveiene.. hva har endret seg med livet ditt eller i omgivelsene dine? Anonymkode: e82fc...19b
AnonymBruker Skrevet 27. august 2023 #18 Skrevet 27. august 2023 Altså… ved et enkelt googlesøk «øre nese hals privat Agder» kom det opp tre private tilbydere i Kristiansand + Aleris i Lillesand, garantert flere. Du har virkelig ikke gjort noen innsats selv…? Anonymkode: 05eea...d64 1
AnonymBruker Skrevet 27. august 2023 #19 Skrevet 27. august 2023 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Ja, jeg ville gjerne gjort det hvis jeg fant en helprivat ØNH i området. Har til nå ikke funnet noen. Noen som vet i Agder? Anonymkode: f337d...318 Google eller spør legen. om det er avtalespesialist i Arendal du er henvist til som er samlokalisert på helsehuset sier de at all tilleggsinfo og pushing for å få tidligere time må gå gjennom fastlegen. De har heller ikke åpnet opp for timer på kort varsel. Hva står i henvisningen din? Er det informasjon som mangler eller har de vurdert hastegraden din basert på riktig informasjon? Anonymkode: 1bcb8...f77
AnonymBruker Skrevet 30. august 2023 #20 Skrevet 30. august 2023 Enkleste veien til hastetime hos avtalespesialist er via fastlegen, erfaringsmessig. Jeg fikk time på dagen en gang. Når det er sagt, har du prøvd kortisonnesespray? Tror du får kjøpt det reseptfritt også, evt be fastlegen om resept. Det tar noen dager før det virker ordentlig, men hvis du holder ut uten otrivin noen dager, blir der mye bedre. Anonymkode: eb88d...4f3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå