Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg får bare lyst til å grine!! 

Jeg er 33 år. Jeg har 2 barn på 7 og 3 år. Jeg har brukt isotretinoin i 6 måneder for 6 år siden, og prøvde igjen men måtte avbryte for kanskje 2 år siden. 

Jeg spiser sunt, holder meg nesten helt unna sukker, ikke drikker jeg brus, ikke spiser jeg fast food. Jeg lager smoothies, sunn mat, fiber masse vann etc. etc. jeg går til behandlinger når jeg har råd, og jeg har sikkert studert meg frem til en bachelor i hudpleie. Jeg har led lys maske jeg bruker daglig, BHA/aha peeling en gang i uken, også videre også videre.

Hvorfor i HELVETE får jeg perioder med ekstremt mye kviser?? Selvfølgelig i nedre del av ansiktet rundt PMS og mensen. Så ja, det er hormonellt. Jeg bruker kobberspiral som prevansjon. 

Er jeg dømt til å se ut som en tenåringsjente i 1-2 uker i måneden frem til overgangsalderen, eller finnes det noe annet jeg kan gjøre? 

Tusen takk for all hjelp hvis den finnes🫶

Anonymkode: 32659...f5f

• Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tetracyclin fungerer. Sol fungerer. Bruk riktig type produkter i ansiktet, ikke overdriv. Kosthold og søvn, og stress spiller inn.

Anonymkode: 19776...b5f

• Liker 2
Skrevet

Jeg sleit med kviser i mange år. Begynte å spise vitaminer. Får i meg bl.al. 50 mg sink hver dag, og det har hjulpet veldig. Nesten ikke kviser lenger.

• Nyttig 1
Skrevet

Jeg har prøvd tetracyclin før iso, fungerte ikke på meg, men kan kanskje prøve igjen🤔 Jeg tar sink og c-vitamin hver dag..🫶

Skrevet

Oppsøk en god hudlege!

Anonymkode: 180df...041

Skrevet

Ville unngått melkeprodukter, det er hormoner i dem

Anonymkode: bcb07...3c2

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Ville unngått melkeprodukter, det er hormoner i dem

Anonymkode: bcb07...3c2

Det gjorde jeg for lenge siden..🫶

TS

Skrevet

Jeg er like gammel som deg og har en nokså lik situasjon som deg. 

For min del har det fungert tidligere med enkelte p pillere (som Diane). Jeg hadde definitivt brukt de om jeg ikke hadde fått bivirkninger i form av null sexlyst. 

Hormonell akne er noe skikkelig møkk. Jeg er ferdig med barn og har vurdert å høre med legen om sterilisering kan være en løsning (jeg får kviser 1-2 uker før mensen, resten av syklusen er huden helt fin. 

Anonymkode: 0b21a...b49

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Jeg er 33 år. Jeg har 2 barn på 7 og 3 år. Jeg har brukt isotretinoin i 6 måneder for 6 år siden, og prøvde igjen men måtte avbryte for kanskje 2 år siden. 

Jeg spiser sunt, holder meg nesten helt unna sukker, ikke drikker jeg brus, ikke spiser jeg fast food. Jeg lager smoothies, sunn mat, fiber masse vann etc. etc. jeg går til behandlinger når jeg har råd, og jeg har sikkert studert meg frem til en bachelor i hudpleie. Jeg har led lys maske jeg bruker daglig, BHA/aha peeling en gang i uken, også videre også videre.

Hvorfor i HELVETE får jeg perioder med ekstremt mye kviser?? Selvfølgelig i nedre del av ansiktet rundt PMS og mensen. Så ja, det er hormonellt. Jeg bruker kobberspiral som prevansjon. 

Er jeg dømt til å se ut som en tenåringsjente i 1-2 uker i måneden frem til overgangsalderen, eller finnes det noe annet jeg kan gjøre? 

Har du forsøkt å de-parasittisering? Altså få ut parasitter? Burde gjøres jevnlig. Acne kan komme av parasitter i systemet. 

Anonymkode: 4f5df...be8

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Har du forsøkt å de-parasittisering? Altså få ut parasitter? Burde gjøres jevnlig. Acne kan komme av parasitter i systemet. 

Hvordan får man ut disse?

Anonymkode: 99e48...c8f

Skrevet (endret)

Medisiner mot slikt finnes. 

Endret av Motelvibes
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvordan gjør man det? 

TS

Skrevet
Motelvibes skrev (1 time siden):

Medisiner mot slikt finnes. 

Jeg har som skrevet gått på isotretinoin, før man får det må man prøve alt annet. Så jeg er kjent med det. Med mindre du vet om noe annet enn den tradisjonelle behandlingen hudleger gir?

TS

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg har som skrevet gått på isotretinoin, før man får det må man prøve alt annet. Så jeg er kjent med det. Med mindre du vet om noe annet enn den tradisjonelle behandlingen hudleger gir?

TS

Hormonelle kviser er VANSKELIG å få gjort noe med, men det som hjelper meg er sink, det tørker ut huden litt, og unngå kunstig søtning faktisk. Det giret opp kvisene realt til pmsen kom. Samt sukker og raske karbohydrater og usunt fett før pms uka

Anonymkode: 2bd1a...27c

Skrevet

For min del har det fungert tidligere med enkelte p pillere (som Diane). Jeg hadde definitivt brukt de om jeg ikke hadde fått bivirkninger i form av null sexlyst. 

Hormonell akne er noe skikkelig møkk. Jeg er ferdig med barn og har vurdert å høre med legen om sterilisering kan være en løsning (jeg får kviser 1-2 uker før mensen, resten av syklusen er huden helt fin. 

Beklager men sterilisering vil ikke gjøre noe på hormonell akne, eneste de gjør er å fjerne egglederene dine, du vil ha mensen med de påfølgende hormonene hver mnd uansett 🥴 

Selv merker jeg stor forskjell på hvor mange kviser jeg får under mensen ( er sterilisert på 3 året) på hvor mye sjokolade jeg spiser 🤪 jeg har et freepass under menstruasjon, men har forsøkt å skjerpe meg og får da ingen kviser. Har hendt jeg har brukt basiron noen dager før menstrasjon, og også en til to dager i menstrasjon, da holder jeg det også i sjakk. 

Anonymkode: fdc75...01e

Skrevet

Jeg er sterilisert og har ikke fått mindre kviser av det, dessverre. Selvom man er sterilisert får man mensen og eggløsning så hormonene er der. I tillegg har jeg fått mensensmerter ut av en annen verden etter dette inngrepet. Går nå på minipiller for å se om det kan dempe smertene

Anonymkode: 3724c...68f

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Jeg er sterilisert og har ikke fått mindre kviser av det, dessverre. Selvom man er sterilisert får man mensen og eggløsning så hormonene er der. I tillegg har jeg fått mensensmerter ut av en annen verden etter dette inngrepet. Går nå på minipiller for å se om det kan dempe smertene

Anonymkode: 3724c...68f

Hmm.. kanskje derfor jeg også har plutselig fått mensensmerter da.. aldri vært plaget med det, men etter sterilisering så kan jeg ikke gå de første to dagene.. har egentlig trodd det var pga covid vaksine

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Beklager men sterilisering vil ikke gjøre noe på hormonell akne, eneste de gjør er å fjerne egglederene dine, du vil ha mensen med de påfølgende hormonene hver mnd uansett 🥴 

Selv merker jeg stor forskjell på hvor mange kviser jeg får under mensen ( er sterilisert på 3 året) på hvor mye sjokolade jeg spiser 🤪 jeg har et freepass under menstruasjon, men har forsøkt å skjerpe meg og får da ingen kviser. Har hendt jeg har brukt basiron noen dager før menstrasjon, og også en til to dager i menstrasjon, da holder jeg det også i sjakk. 

Jeg er også litt sånn som tenker «mensen er fripass dager»😅, særlig mtp sjokolade, men har også latt være å spise det under pms og mensen og fortsatt fått kviser så da har jeg tenkt, faen heller, da gidder jeg ikke det! Skal prøve bastion tips, takk!😊👍

TS

Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Hvorfor måtte du avbryte iso? Kanskje du heller burde stått på en lavere dose? 

Jeg måtte avbryte iso da jeg var rundt 24 fordi leveren min ikke tålte det. Nå som jeg er 35 har jeg nettopp tatt en kur og tålte det fint.

Anonymkode: 4f6bd...edd

Skrevet

Vedlikeholder du med krem? Tok tetracyclin for to år siden. Brukt skinoren hver dag siden. Slurver jeg kommer det tilbake.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...