Gå til innhold

Foreldre som kjefter på fotballdommere

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har akkurat lest en henstilling til foreldre/ledere på en fotballturnering, om å ikke være ufine mot ungdommer som er dommere. Hva er det som skjer i hodet på voksne folk som kjefter på ungdom sånn? Greit å være engasjert, men herregud,det er bare barnefotball! Tenk om det var ditt barn som var dommeren? 

Anonymkode: e0c06...f00

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kunne aldri ha falt meg inn. For det første så er det jo bare ett spill. For det andre så tenker jeg at det er dommeren som bestemmer på banen, og at det er viktig at barn lærer dette. Foreldre skal backe opp denne holdningen. I tillegg er det jo ett situasjonsøyeblikk. Oppfatter dommeren det slik fra sin vinkel, ja så er det slik fra den vinkelen. Jeg må stole på at dommeren prøver å gjøre det riktige, og ikke at dommeren er en sabotør som er partisk og har bestemt seg for å ha ett favorittlag.

Anonymkode: 57146...c93

• Liker 2
Skrevet

De tror at barna dems skal bli nye Håland. Løpe ned banen og score mål for Manchester city. De tror at talentspeiderne ser på hvor mange mål barna dems scorer når de går på barneskolen. Latterlig igrunn. Enkelte folk eier ikke folkeskikk.

Anonymkode: 0d95b...e36

• Liker 2
Skrevet

Jeg har vært på mange fotballkamper de 16 årene  min sønn har spilt fotball, og hørt ofte at foreldre har være uenige med dommeren og hørt de snakke om det til andre foreldre, men aldri hørt at de har kjeftet høyt på dommeren.

Jeg har sagt hardt ifra til et par fotballtrenere som har bannet, og vært ufine i språket til barn (12-14 åringer) på laget sitt.

Anonymkode: f3dbe...d99

Skrevet

Jeg har barn aktiv i barnefotball. Jeg opplever at man KUN snakker til dommer når hen ikke tar tak i stygt spill. Det er ikke til å stikke under en stol at det er mye ukultur i barnefotballen; man topper lagene - og ikke minst det at de voksene overser stygt spill og dårlig oppførsel. Vi opplever mange stygge og farlige hendelser - da sier man i fra. Først til lagledere og foreldre, også dommer om det ikke funker. Dommerne er ofte så unge at mange har problemer med å sette ned foten - de er jo ofte barn de og. 

Anonymkode: aab4a...b13

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har barn aktiv i barnefotball. Jeg opplever at man KUN snakker til dommer når hen ikke tar tak i stygt spill. Det er ikke til å stikke under en stol at det er mye ukultur i barnefotballen; man topper lagene - og ikke minst det at de voksene overser stygt spill og dårlig oppførsel. Vi opplever mange stygge og farlige hendelser - da sier man i fra. Først til lagledere og foreldre, også dommer om det ikke funker. Dommerne er ofte så unge at mange har problemer med å sette ned foten - de er jo ofte barn de og. 

Anonymkode: aab4a...b13

Det er en ting, kjefting å roping av stygge ting er noe annet.

Skrevet

Har sett en del av dette. Og jeg blir flau. 
Vi har vært på cuper og kamper med guttene fra de var 8 år gamle. 
Enkelte foreldre har en iboende drøm om fotballkarriere for poden sin, de har selv spilt fotball og og fotball er blodig alvor. 
Så glemmer de at disse podene er små barn, som egentlig synes det er kult å møte vennene sine, han på seg potballsko og løpe. De gleder seg ofte mest til pølse og kake etter kampen. 
De unge dommerne er under opplæring, og klart de gjør noen feil, men skal foreldre og trenere skjelle de ut blir det mange som slutter. 
Dommeren har mandat til å gi rødt kort til trenere 

Anonymkode: 6fc3b...235

• Liker 1
Skrevet

Vi var en gang på kamp der dette skjedde, en dommer i 16-års-alderen ble loddrett skjelt ut av en far på gjestelaget  (10-åringer…) Jeg hadde tenkt å si noe selv, men før jeg rakk ble han «tatt hånd om» av den ene treneren, og fikk beskjed om å vente i bilen 😅 Aldri opplevd dette ellers, men ser det blir skrevet om innimellom. Tror ikke det er et stort problem, men burde ikke forekomme i det hele tatt… 

Anonymkode: fcf93...675

• Liker 1
Skrevet

Tragisk oppførsel på enkelte voksne foreldre! Har dessverre vært vitne til det noen ganger. I sommer ble en bestefar bortvist fra kamp pga helt idiotisk oppførsel! Denne mannen er kjent for temperamentet sitt, og jeg forstår ikke hva han hadde der å gjøre! 

Anonymkode: c60c3...732

Skrevet

Å kjefte på dommeren er en uting, og å rope stygge ting skal men selvsagt ikke gjøre. 

men, jeg har vært på nippet et par ganger selv hvor det har vært sommere fullstendig uten pondus og vilje til å bruke fløyten. Vi har vært ute dommere som ikke blåser når spillet er så røft at barn dyttes over inngjæringen (3-er fotball med lite bane med hvitt gjerde rundt). Og dommere som ikke griper inn når ballen legges på midtstreken etter mål, og laget som scoret stormer frem og er først på ballen. Barn som regelrett har pløyd over andre spillere uten noen som helst reaksjon. Da hadde både jeg, og trenerene problemer med å holde oss. Trenerene tok det opp med dommer underveis i kampen (uten bruk av kjeft og ukvemsord, men helt sikkert med en litt oppgitt mine). Vi har også sendt inn klage på dommere i ettertid. Det er som dere skriver barn som er dommere også, og man skal ikke forvente allverdens. Men, samtidig kan de faktisk ikke være dommere hvis de ikke har et minimum av evne til å stoppe spill som er ute av kontroll. Min gutt sin første mini fotballcup (3 kamper på en dag) endte med at tre av spillerene på laget hans sluttet umiddelbart etterpå, og nå 2 år senere har ingen av dem begynt igjen. Opplevelsen de hadde ved å møte flere toppede lag, ekstremt røft spill og dommere som ikke gjorde noe som helst gjorde at det hele ble en svært negativ opplevelse. Mye tårer og småskader der og da, en en fotballinteresse som døde. 

Anonymkode: 05dff...777

Skrevet

Jeg kan irritere meg over dårlige dommere, men jeg holder det fot meg selv 

Anonymkode: 21444...94a

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Å kjefte på dommeren er en uting, og å rope stygge ting skal men selvsagt ikke gjøre. 

men, jeg har vært på nippet et par ganger selv hvor det har vært sommere fullstendig uten pondus og vilje til å bruke fløyten. Vi har vært ute dommere som ikke blåser når spillet er så røft at barn dyttes over inngjæringen (3-er fotball med lite bane med hvitt gjerde rundt). Og dommere som ikke griper inn når ballen legges på midtstreken etter mål, og laget som scoret stormer frem og er først på ballen. Barn som regelrett har pløyd over andre spillere uten noen som helst reaksjon. Da hadde både jeg, og trenerene problemer med å holde oss. Trenerene tok det opp med dommer underveis i kampen (uten bruk av kjeft og ukvemsord, men helt sikkert med en litt oppgitt mine). Vi har også sendt inn klage på dommere i ettertid. Det er som dere skriver barn som er dommere også, og man skal ikke forvente allverdens. Men, samtidig kan de faktisk ikke være dommere hvis de ikke har et minimum av evne til å stoppe spill som er ute av kontroll. Min gutt sin første mini fotballcup (3 kamper på en dag) endte med at tre av spillerene på laget hans sluttet umiddelbart etterpå, og nå 2 år senere har ingen av dem begynt igjen. Opplevelsen de hadde ved å møte flere toppede lag, ekstremt røft spill og dommere som ikke gjorde noe som helst gjorde at det hele ble en svært negativ opplevelse. Mye tårer og småskader der og da, en en fotballinteresse som døde. 

Anonymkode: 05dff...777

Det "men"-et ditt er så stort, at det er litt vanskelig å tro på at du mener det øverste du skriver. 

Ære være de unge, håpefulle dommerne som gidder. Det du beskriver er selvfølgelig ikke noe man kan skylde på dommerne for i det hele tatt, det er jo de voksne i barnefotballen landet rundt som er skyld i dette. Trenere og foreldre. 

Barnefotballen er pill råtten, og klimaet rundt de unge dommerne er et symptom på dette. Og det du skriver, med topping av lag og manglende fair play. 

Anonymkode: 97c45...caa

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...