Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg trenger litt inspirasjon!

Har noen samlet venner og familie til en hjemmesnekret "velkommen til verden"-markering, uten at det var i regi av en organisasjon? Hvordan gjorde dere det? Hadde dere noen form for seremoni, i så fall hvordan var det og hvem stod for den? Eller var det mer som en litt finere søndagsmiddag med storfamilien?

Vi er i en situasjon der den ene siden av familien blir nødt til å reise til et annet land, og prøver å finne en løsning der vi kan få plass til begge kulturer og ulike tradisjoner.

Anonymkode: 55944...c24

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Noen venner av oss hadde navnefest hjemme, som et vanlig selskap uten seremoni :) 

Skrevet
3 hours ago, Maskopi said:

Noen venner av oss hadde navnefest hjemme, som et vanlig selskap uten seremoni :) 

Inviterte de da til navnefest eller kalte det noe annet? Ble det holdt taler under selskapet?

Skrevet

Vi skal snart ha navnefest for vår treåring og ettåring, sammen. Vi kaller det navnefest i mangel på noe annet, egentlig. Har invitert nær familie, samt noen vennepar med barn som vi omgås jevnlig. Vi har vært klare på at dette er en casual greie for å gjøre litt stas på barna og samtidig samle folk vi er glade i og som betyr noe for barna. Vi har leid et mindre selskapslokale, det blir mat og kaker, og jeg skal holde en tale. Til sammen blir vi 20 voksne og 7 barn. Har fått veldig god tilbakemelding på dette, så jeg gleder meg til selskap om to uker! 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Inviterte de da til navnefest eller kalte det noe annet? Ble det holdt taler under selskapet?

Navnefest er jo ikke et begrep som er låst til noen seremoni. Det er en fest for at barnet er født. 

Anonymkode: dd135...9f6

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Vi hadde privat feiring. Kalte det "Velkommen til verden-feiring". Vi leide et lokale og hadde tapas og kaker etterpå. Litt som vanlig feiring av dåp. 

Vi var ikke ute etter gaver til barnet. Vi ønsket at begge familiene skulle samles, hele barnets nære "flokk". 

Anonymkode: 5c772...d0a

Skrevet

Vi hadde "velkommen til verden" feiring for begge våre unger. 

Ingen seremoni, hadde det bare akkurat som når folk har dåp/navnefest, bare uten seremonien. Altså, i en dåp er det en seremoni i kirken, og så fest etterpå. Vi hadde bare denne festen etterpå ;)

Altså samlet slekten til høytidelig feiring av den enorme begivenheten at vi hadde fått barn. Altså pynt og høytidelighet, koldtbord, kaker, osv. 

Anonymkode: 2cb47...cfe

Skrevet

Navnefest hjemme, foreldre holdt tale.

Anonymkode: a8495...efe

• 4 uker senere...
Skrevet

Jeg var i en slik fest nå i sommer. Foreldrene kalte det for en navnefest, men var ikke noe seremoni e.l. Alt var helt likt som alle dåpsselskaper jeg har vært i, men som sagt uten seremoni. Leid lokale, catering, pynt, gavebord, bunader, bildetaking osv. Man kan jo gjøre det akkurat som man vil :) Ingen som sier at man ikke kan ha dåp/navnefest uten å ha seremoni. Vi kalte det bare at vi feiret xxx. Vi skal dra til xxx's fest, som vi sa til barna våre og andre som spurte.

Anonymkode: 61688...adc

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...