Gå til innhold

Når blir det bedre? Baby virker misfornøyd hele tiden

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kort fortalt; baby på 4,5 uker som kun sovner på meg, må sitte i sofaen hele dagen. Han kan sovne i vogn av og til, men våkner ofte og må trilles til han sovner igjen. 

Han gråter når han blir lagt ned. Gråter om han blir satt i tripp trapp stol (babysett), vippestol eller lagt i babygym. Gråter på stellebord. Våkner ofte og klager seg. For å ikke snakke om egen seng, har helt gitt opp å prøve at han sover i egen seng om natten. 

Han har litt luft i magen, men roer seg når han får ligge på meg/puppen. 

Jeg tror ikke det er kolikk, for gråten stopper så lenge han får nærhet. Men det er så mye klaging og sutring ellers. 

Jeg er så sliten, sover lite om nettene da jeg må vente etter amming til han sovnet skikkelig djupt og prøve å lirke han fra meg. Våkner han må jeg starte prosessen på nytt😫 

Mannen jobber offshore så er mye alene og uten avlastning. Får hjelp av besteforeldre til trilling osv, men det er kun i 50% av tilfellene han faktisk sovner i vogna. Og ofte HYLER når han våkner, og da er det ikke gøy å sende han bort.

Leser om andre som får dusjet med baby i vippestol osv, men det er helt umulig her uten hyling. Spiser nesten bare fjordland middager med baby på meg. 

Har testet både bæresjal og sele, men det er ikke veldig populært. Har hendt noen ganger at han har sovnet, men føler det er begrenset hva som får bli gjort med den på siden jeg ikke kan bøye meg osv uten at han våkner.

Har en venninne som har en baby som er like gammel, og kjenner jeg blir litt bitter for hun har det så enkelt. Babyen vil IKKE sove på henne, men kan legges ned i vogn/seng og sover uten hjelp. Hun er ute på cafe, shopping og trilleturer og storkoser seg i permisjonen. Det er vel dette som er normalen? Hadde gledet oss til permisjonen sammen, men det er bare å glemme🥺 føler også hun gnir det litt inn med å sende snapper og hvor lett det er..

Jeg gråter mye, og er så lei meg. Er ikke slik jeg hadde sett for meg. 

Er det noen som har gode tips til meg? Eller som har hatt lignende babyer? Når blir det bedre?

Anonymkode: b8e5c...e7a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Må legge til at han hver kveld har en skikkelig gråteøkt og er helt utrøstelig. Dette er alltd rundt kl 21. Da fiser han en del. Varer i fra 30 min til 1,5 ,time😫

Skrevet
AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Har en venninne som har en baby som er like gammel, og kjenner jeg blir litt bitter for hun har det så enkelt. Babyen vil IKKE sove på henne, men kan legges ned i vogn/seng og sover uten hjelp. Hun er ute på cafe, shopping og trilleturer og storkoser seg i permisjonen. Det er vel dette som er normalen? Hadde gledet oss til permisjonen sammen, men det er bare å glemme🥺 føler også hun gnir det litt inn med å sende snapper og hvor lett det er..

Bare så det er sagt, det der er ikke normalen, nei. Det er en variant av normalen, men venninna di er nok på den heldige siden. 

Det er veldig vanlig at baby er ekstremt nærhetssøkende, og det er ikke uten grunn at de tre første månedene etter fødsel kalles fjerde trimester. Baby er ikke vant til livet utenfor magen og det er vanlig at de trenger mye nærhet for å roe seg. 

Anbefaler å lese deg opp på fjerde trimester og kveldsuro, så vil du se at det du beskriver er ganske normalt og at mange har det slik. 

Kan forøvrig legge til at det ikke er feil av deg å være sliten eller lei deg bare fordi dette er normalt. ❤️ At du er mye alene uten partner er nok også tøft. Men vit at du ikke er alene og at mye av det du opplever nå går over av seg selv, oftest i løpet av de tre første månedene.

Anonymkode: a9b92...c08

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Kort fortalt; baby på 4,5 uker som kun sovner på meg, må sitte i sofaen hele dagen. Han kan sovne i vogn av og til, men våkner ofte og må trilles til han sovner igjen. 

Han gråter når han blir lagt ned. Gråter om han blir satt i tripp trapp stol (babysett), vippestol eller lagt i babygym. Gråter på stellebord. Våkner ofte og klager seg. For å ikke snakke om egen seng, har helt gitt opp å prøve at han sover i egen seng om natten. 

Han har litt luft i magen, men roer seg når han får ligge på meg/puppen. 

Jeg tror ikke det er kolikk, for gråten stopper så lenge han får nærhet. Men det er så mye klaging og sutring ellers. 

Jeg er så sliten, sover lite om nettene da jeg må vente etter amming til han sovnet skikkelig djupt og prøve å lirke han fra meg. Våkner han må jeg starte prosessen på nytt😫 

Mannen jobber offshore så er mye alene og uten avlastning. Får hjelp av besteforeldre til trilling osv, men det er kun i 50% av tilfellene han faktisk sovner i vogna. Og ofte HYLER når han våkner, og da er det ikke gøy å sende han bort.

Leser om andre som får dusjet med baby i vippestol osv, men det er helt umulig her uten hyling. Spiser nesten bare fjordland middager med baby på meg. 

Har testet både bæresjal og sele, men det er ikke veldig populært. Har hendt noen ganger at han har sovnet, men føler det er begrenset hva som får bli gjort med den på siden jeg ikke kan bøye meg osv uten at han våkner.

Jeg gråter mye, og er så lei meg. Er ikke slik jeg hadde sett for meg. 

Er det noen som har gode tips til meg? Eller som har hatt lignende babyer? Når blir det bedre?

Der høres helt normalt ut. Min sov ikke i annet enn bevegelig vogn på flere måneder. Måtte til og med ut og trille midt på natten et par ganger. 

Anonymkode: c4eb6...e64

• Nyttig 1
Skrevet

De 3 første månedene er det veldig vanlig at baby har mye luft problemer, sover dårlig fordi de ikke har produsert sove hormon ( skjer ved 3 mnd) er urolig osv. De skal kontoras alt tilpasse seg livet utenfor mammas trygge mage. Tarmene skal komme i gang osv.

Jeg slet selv også veldig med dette med min.  

gjorde alt, men ingenting funket. Ha tolmodighet sa min mor, for etter 3 mnd blir alt mye bedre, og det hadde hun rett i. Så Hold ut og tenk at det blir bedre. 

Anonymkode: bcfe5...d7f

Skrevet

Dette høres ut som min baby. Babyen din er bare 4,5 uker. Du må egentlig bare slappe av og innse at dette er hverdagen en tid fremover. Baby som sover på deg mens du spiser Fjordland. Senk forventningene dine. Jeg var ikke på kafé de første 3 månedene. Men dette vil absolutt bli lettere etter hvert. :)  

Anonymkode: cac8c...949

Skrevet

Du, det er lov å være misunnelig på de som har det dritlett og trist over at din opplevelse ikke er slik. Noen av oss har uflaks, det er helt greit å synes at det er kjipt!

Anonymkode: 1d930...f0a

Skrevet

Er du sikker på han blir skikkelig mett? Om han får MME er han jo sannsynligvis det, men hvis du fullammer ville jeg vurdert å prøve litt MME i tillegg. Vi måtte be om det på sykehuset da han var utrøstelig selv etter pupp, og begynte med grøt rundt 4 mnd for det ikke var sjans å bli mett kun av pupp, selv om jeg hadde mye melk.

Anonymkode: 4a823...7a8

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

De første 3 mnd er det unntakstilstand. Alt er normalt.  Og det er normalt at noen mødre er usikkre.Mange små har problemer med magen. 

Mitt råd; kontakt helsestasjon og be om en prat. Og sov på dagen når babyen sover

Anonymkode: 77c1a...bfd

Skrevet

7 månader tok det 💚.

Anonymkode: 7bcee...322

Skrevet

Kan utdjupa litt meir da. Baby sov kun på meg eller far i korte duppar f.eks 10-20.min om gongen opp mot 9-10 gongar i døgnet på dagtid, sov 2t om natta, mat, sov 2t til, mat og sov 2t til. Så 6t søvn delt opp i tre periodar. Bæresele fungerte ok, vogn brukte vi ikkke fordi det vart hysterisk skriking vi seinare fant ut var pga intoleranse for kumelkprotein, som skapte refluks. Det gjekk ikkje ann å legga baby ned nokon plass, sikkelig frimerke. Det var også mykje mykje kveldsuro.

Vi kom oss igjennom det 🌈

Anonymkode: 7bcee...322

Skrevet
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Er du sikker på han blir skikkelig mett? Om han får MME er han jo sannsynligvis det, men hvis du fullammer ville jeg vurdert å prøve litt MME i tillegg. Vi måtte be om det på sykehuset da han var utrøstelig selv etter pupp, og begynte med grøt rundt 4 mnd for det ikke var sjans å bli mett kun av pupp, selv om jeg hadde mye melk.

Det er et godt innspill, det er verdt et forsøk. Dessverre sier all ammepropaganda at det er svært uvanlig at mor ikke har nok melk og at selv om babyen er urolig er det ikke fordi den er sulten og ikke får nok, men i praksis opplever noen dette.

Skrevet

Kan være babyen din er midt i et utviklings trinn, rundt uke 5 er det vanlig. Plutselig snur det. Les om utviklingstrinn.

Anonymkode: 2df42...fa1

Skrevet

Hørt om mange som har sånn bevegelig vippestol og sånn bevegelig vugge man henger i taket..som skal hjelpe på skrikende babyer. Kan være verdt å prøve, spesielt siden mannen jobber vekk og ikke er hjemme og ikke kan gi avlastning.

Anonymkode: d8a87...f32

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Det er et godt innspill, det er verdt et forsøk. Dessverre sier all ammepropaganda at det er svært uvanlig at mor ikke har nok melk og at selv om babyen er urolig er det ikke fordi den er sulten og ikke får nok, men i praksis opplever noen dette.

Ja, jeg tror ikke på det egentlig. Ikke om jeg skal legge egne erfaringer til grunn, i hvert fall. Det var sånn i starten hos oss (men det gikk seg riktignok til da produksjonen tok seg opp), men før 4 mnd lå han i evigheter på brystet i strekk og ble aldri fornøyd, og da var det tomt. Vår gutt har alltid vært stor for alderen og i øvre normalområde både under svangerskapet og på hver kontroll, så det kan kanskje være en faktor. Skader ikke å prøve litt MME i hvert fall, det verste som kan skje er at det ikke funker :)

Skrevet

Jeg vil nå si at det høres ut som at det du opplever er mer normalt enn venninnen din. Noen blir velsignet med sovebabyer. De fleste blir nok ikke. Overgangen fra 0-1 barn er jævlig tøff. Senk krav og forventninger. Dropp tanker om kafè og shopping med det første. Innse at de første månedene er unntakstilstand. Gjør det du må for å komme deg gjennom dagene. Jeg anbefaler moonboon på det varmeste, men det funker ikke for alle. Og til slutt; les om fjerde trimester og utviklingstrinn. Det blir bedre. Dette klarer du 🌸

Anonymkode: f5ed5...44a

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...