AnonymBruker Skrevet 26. august 2023 #21 Del Skrevet 26. august 2023 8 minutter siden, AnonymBruker said: Ble det slik etter du mistet mensen? Eller hadde du det før også? Anonymkode: 283d1...5ea Jeg har hatt det før og. Hele greiene ble og verre etter covidinntoget til Norge. Jeg ble kjemperedd og mistet mensen først i to måneder. Flere ganger etter det og. Så tok jeg en akupunkturtime og fikk mensen tilbake. Så ekstremt stress og så mistet igjen og nå er jeg her igjen da. Verste er å ha så vondt uten å få noe som «releaser», dvs blødning. Anonymkode: a4ce9...965 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. august 2023 #22 Del Skrevet 26. august 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Kan jeg spørre hvilke matvarer du droppet? Sliter med smerter og vektøkning og at kiloene sitter virkelig bomfast, aner ikke hva jeg skal gjøre for kroppen min er blitt til en fremmed... Anonymkode: 008a4...c25 For min del har gluten og meieriprodukter vært verstinger. Jeg holder meg til et kosthold som gir stabilt blodsukker for å holde insulin på et minimum. Etter fire uker uten brødmat og stivelse klarte jeg plutselig å åpne syltetøyglass igjen uten at tommel-leddene hogg til og har langt færre dager med morgenstivhet og et styr for å kle på meg. Er nesten normalvektig fra før, men har gått ned 4 kg uten et eneste drag av sult og sover nå minst 6 timer hver natt (var nede på maks 3 t enkelt perioder). Spiser næringsrik lunsj og middag og ellers ingenting. Men har ikke lyst på mat! Nå er det lørdagskveld og jeg har kost meg med 1 glass rødvin og noen knekker mørk sjokolade. Savner ingenting annet snacks. Anonymkode: c3e08...e7e 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. august 2023 #23 Del Skrevet 26. august 2023 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): For min del har gluten og meieriprodukter vært verstinger. Jeg holder meg til et kosthold som gir stabilt blodsukker for å holde insulin på et minimum. Etter fire uker uten brødmat og stivelse klarte jeg plutselig å åpne syltetøyglass igjen uten at tommel-leddene hogg til og har langt færre dager med morgenstivhet og et styr for å kle på meg. Er nesten normalvektig fra før, men har gått ned 4 kg uten et eneste drag av sult og sover nå minst 6 timer hver natt (var nede på maks 3 t enkelt perioder). Spiser næringsrik lunsj og middag og ellers ingenting. Men har ikke lyst på mat! Nå er det lørdagskveld og jeg har kost meg med 1 glass rødvin og noen knekker mørk sjokolade. Savner ingenting annet snacks. Anonymkode: c3e08...e7e "Noe rødt i glasset og noen små biter mørk sjokolade"-parodien på middelaldrende damer som skal kose seg 😃 Hvorfor alltid vin og den bitre ekle mørke sjokoladen? Anonymkode: 1f718...248 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. august 2023 #24 Del Skrevet 27. august 2023 AnonymBruker skrev (7 timer siden): "Noe rødt i glasset og noen små biter mørk sjokolade"-parodien på middelaldrende damer som skal kose seg 😃 Hvorfor alltid vin og den bitre ekle mørke sjokoladen? Anonymkode: 1f718...248 Er enig med deg der - hva er det med middelaldrende kvinner og vin? Tror det er mange som demper angst med vin fordi vin er «stuerent» i en viss alder - og dessverre er det nok mange som drikker litt vel mye vin😬 Anonymkode: 47243...6a9 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. august 2023 #25 Del Skrevet 27. august 2023 At jeg er varm om natten og at minste lille stress og anstrengelser fører til svette... Anonymkode: 8ee14...f02 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. august 2023 #26 Del Skrevet 27. august 2023 Jeg har hatt blødningsforstyrrelser i over to år. Har havnet på legevakt flere ganger pga kraftige blødninger. Vet aldri når det begynner å blø, hvor lenge eller hvor mye det skal blø. Ingen sykluser lenger, bare kaos. Anonymkode: 68088...5b4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. august 2023 #27 Del Skrevet 27. august 2023 jeg har vel aldri vært et voldsomt optimistisk menneske, men jeg sliter nå så til de grader med selvmordssønsker at jeg faktisk noen ganger mister kontrollen over kroppen. Anonymkode: 5a01a...67d 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. august 2023 #28 Del Skrevet 27. august 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): jeg har vel aldri vært et voldsomt optimistisk menneske, men jeg sliter nå så til de grader med selvmordssønsker at jeg faktisk noen ganger mister kontrollen over kroppen. Anonymkode: 5a01a...67d Har du vært i kontakt med fastlegen din ang dette? dere som har målt hormoner/østrogen, hvilke verdier har dere og ev når fikk dere begynne med hormontilskudd? Anonymkode: 47243...6a9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. august 2023 #29 Del Skrevet 27. august 2023 AnonymBruker skrev (49 minutter siden): Jeg har hatt blødningsforstyrrelser i over to år. Har havnet på legevakt flere ganger pga kraftige blødninger. Vet aldri når det begynner å blø, hvor lenge eller hvor mye det skal blø. Ingen sykluser lenger, bare kaos. Anonymkode: 68088...5b4 Jeg også. 51 år. Hadde kraftige blødninger 150 dager dette året. Har også muskelknuter. Går på Ryoqo for muskelknuter og Cyklokapron for blødning, hjelper ikke. GU time snart, håper på operasjon. Hverdagen blir vanskelig Anonymkode: c7d33...378 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. august 2023 #30 Del Skrevet 27. august 2023 Hetetokter og kilo som smyger seg på særlig mage, lår og pupper. Anonymkode: bc835...b2c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. august 2023 #31 Del Skrevet 27. august 2023 AnonymBruker skrev (9 timer siden): "Noe rødt i glasset og noen små biter mørk sjokolade"-parodien på middelaldrende damer som skal kose seg 😃 Hvorfor alltid vin og den bitre ekle mørke sjokoladen? Anonymkode: 1f718...248 Lag deg en egen tråd. Anonymkode: ca42c...a9d 11 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. august 2023 #32 Del Skrevet 27. august 2023 Jeg har fått dårligere balanse. Klarer ikke å sykle lenger, og blir redd for å falle. Vet ikke om det er på grunn av overgangsalderen. Anonymkode: ca42c...a9d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. august 2023 #33 Del Skrevet 27. august 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg har fått dårligere balanse. Klarer ikke å sykle lenger, og blir redd for å falle. Vet ikke om det er på grunn av overgangsalderen. Anonymkode: ca42c...a9d Det tror jeg kan være alderen og mangel på trening, dessverre. Se det samme skjer med jevnaldrende menn hvis de ikke trener aktivt, og det har skjedd med meg også. Anonymkode: 45e6e...e67 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. august 2023 #34 Del Skrevet 27. august 2023 Er mye mer nedstemt og har generelt mindre glede i kroppen. Prøver å trene det bort men virker bare litt til tross for at jeg trener hardt 2-4 ganger i uken. Er 46 Anonymkode: ae23e...b40 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. august 2023 #35 Del Skrevet 27. august 2023 Er 59 år og mensen forsvant da jeg var 51. Hadde noen år hvor jeg enkelte dager var veldig trist og deppa, så mørkt på livet mitt, gråt og følte meg skikkelig dritt. Heldigvis skjedde det bare et par ganger per måned, ofte utløst av en bagatell. Jeg slet mye med hetetokter, og de kommer fremdeles tilbake i enkelte perioder. Må opp én til to ganger per natt for å tisse. Alt i alt føler jeg at overgangsalderen ikke var så ille som fryktet. Anonymkode: 35ad7...711 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. august 2023 #36 Del Skrevet 27. august 2023 Det verste for meg var tørre slimhinner. Sex var bare vondt. Prøvde med lokal behandling uten at det hjalp. Gikk over på hormontabletter. Endelig kunne jeg nyte sex igjen. Det lille jeg hadde av hetetokter forsvant da også. Begynte veldig tidlig med behandling og det er jeg glad for. Anonymkode: e770c...6fe Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. august 2023 #37 Del Skrevet 27. august 2023 Har hatt kraftige blødninger siden jeg var 51 år, var på legevakten 1 gang, men den unge legen kunne ikke fortelle meg hvorfor jeg hadde det, og om det hadde med overgangsalder og forstadiet å gjøre. Fikk ikke medisiner. Gikk deretter til min unge fastlege med problemet som tok blodprøve å sa at jeg var ikke i overgangsalder, men kunne heller ikke si om det hadde med forstadie å gjøre. Skulle ønske jeg hadde med leger over 50 år å gjøre som kunne forklare meg om overgangsalderplager. Nå er jeg 57 år, og har de siste 3 årene hatt mensen hver 3 mnd og da har jeg mensen i 1mnd i strekk, mye plaget med svie og kløe i underlivet, akkurat som det er piggtråd der. Har alltid hatt flat mage, men nå er jeg litt rundere over magen, ikke noe særlig med matlyst, går og sykler mye. Mye trøttere enn tidligere, har fulltidsjobb og trenger hvile på ettermiddag, Sover hele natten. Anonymkode: c482f...3c9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. august 2023 #38 Del Skrevet 27. august 2023 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Min største plage er helt klart det psykiske (angst, panikkanfall og nedstemthet). Anonymkode: a65a6...29c Merket at min sterke psyke kom i ubalanse, vektøkning, hetetokter. Fikk hormonbehandling på dagen og livet er som før😊 K48 Anonymkode: 524d1...5ff Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. august 2023 #39 Del Skrevet 27. august 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Merket at min sterke psyke kom i ubalanse, vektøkning, hetetokter. Fikk hormonbehandling på dagen og livet er som før😊 K48 Anonymkode: 524d1...5ff Samme her! Hormonbehandling måtte til for å få livskvalitet igjen. Det eneste jeg merker nå er at jeg må være mer bevisst på hva jeg spiser, om jeg vil holde vekten. Anonymkode: 1cb97...fcf 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. august 2023 #40 Del Skrevet 27. august 2023 AnonymBruker skrev (12 timer siden): For min del har gluten og meieriprodukter vært verstinger. Jeg holder meg til et kosthold som gir stabilt blodsukker for å holde insulin på et minimum. Etter fire uker uten brødmat og stivelse klarte jeg plutselig å åpne syltetøyglass igjen uten at tommel-leddene hogg til og har langt færre dager med morgenstivhet og et styr for å kle på meg. Er nesten normalvektig fra før, men har gått ned 4 kg uten et eneste drag av sult og sover nå minst 6 timer hver natt (var nede på maks 3 t enkelt perioder). Spiser næringsrik lunsj og middag og ellers ingenting. Men har ikke lyst på mat! Nå er det lørdagskveld og jeg har kost meg med 1 glass rødvin og noen knekker mørk sjokolade. Savner ingenting annet snacks. Anonymkode: c3e08...e7e Takk! Jeg tenker også på å kutte ned på brødmat, men sliter litt med hva jeg skal erstatte det med! Har en jobb som til tider er ganske krevende og er ofte så (fysisk) sliten på slutten av dagen at jeg bare gafler i meg det første jeg kommer over 😖 Anonymkode: 008a4...c25 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå