Gå til innhold

Overgangsalder, hva er din største plage?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hvis man kutter sukker, hvitt mel og snacks så trenger man ikke legge på seg. Spise minimalt og trene enda mer. Drikke kun vann, og maks 3 små måltider pr dag. Jeg ser mange slanke 45+ så tror det går an å holde vekten. 

Anonymkode: 7d0ad...16e

Hadde jeg spist minimalt hadde jeg ikke klart å bygge muskler når jeg trener styrke, og jeg hadde vært tom for energi.

Anonymkode: 1f718...248

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

4 hours ago, AnonymBruker said:

Hvis man kutter sukker, hvitt mel og snacks så trenger man ikke legge på seg. Spise minimalt og trene enda mer. Drikke kun vann, og maks 3 små måltider pr dag. Jeg ser mange slanke 45+ så tror det går an å holde vekten. 

Jeg tror ikke du skjønner hvordan kroppen fungerer. Spise minimalt og trene enda mer? Det du beskriver er hvordan mennesker med spiseforstyrrelser lever. Organene våre trenger energi for å fungere. Du tenker tydeligvis heller ikke på hvordan en så ekstrem livsstil vil påvirke psyken, som flere her i tråden allerede sliter med etter overgangsalderen. Mange har søvnproblemer, mange føler seg deprimerte og slitne. Da er det faktisk ikke 'bare' å spise minimalt og dra den utmattede, energiløse, utsultede kroppen sin på trening hver dag.

Man skal leve også etter overgangsalderen, ikke bare eksistere. Hvilken glede tror du du får av en slank kropp hvis du ikke har energi til å gjøre noe av det du liker? Hvis dagene består av sult, trening, og ellers å sitte utmattet i en stol med stadig dårligere helse mens kroppen svikter fordi den får for lite mat?

Anonymkode: e1085...294

• Liker 4
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Kan man ha helt regelmessig menstruasjon men likevel være i overgangsalderen? 

Anonymkode: 4182e...6ea

Ja, det kan man. 

Overgangsalderen (perimenopausen) starter hos de fleste mange år før man mister eller får uregelmessig menstruasjon. 

Anonymkode: a65a6...29c

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Joda, få ortoreksi og hold deg tynn. Hvilket liv.

Altså, noen kvinner er naturlig slanke, og legger ikke så lett på seg. De er de "heldige," de trenger ikke å sulte seg og trene som toppidrettsutøvere, selv ikke etter overgangsalderen. Noen blir også tynnere og tynnere med årene. Det er nok genetisk.

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hetetokter, søvnforstyrrelser, tørre slimhinner og bortfall av seksuell lyst, smerter i alle ledd, vektøkning, «sur kjerring», hjertebank, energiløs…

Har det ikke bra, skal til fastlegen og be om hjelp, evt henvisning til gyn. Er 56 år, mistet mensen for 3 år siden. Brukt lokale vagetorier men synes ikke det hjelper. Hva anbefaler dere ift HTS?

Anonymkode: 479ab...b4e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 uker senere...

Hos meg er det angst, panikkanfall og nedstemthet som er det verste. Føler jeg kun eksisterer, men lever ikke. Tør nesten ikke være alene hjemme, har blitt helt avhengig av mannen min, tør ikke reise på ferie osv. 

Har ingen livskvalitet og tenker oftere og oftere at "dette orker jeg ikke lengre", men klamrer meg fast. Hadde ALDRI trodd at OA kunne være så jævlig. 

Går til gynekolog og psykolog, har prøvd "alt" men ingenting hjelper. 

• Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 måneder senere...

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 26.8.2023 den 20.32):

Min største plage er helt klart det psykiske (angst, panikkanfall og nedstemthet). 

Hvordan blir det mtp angst og slik hvis man slet med det før overgangsalderen? 

Anonymkode: 26ee8...e2c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 27.9.2023 den 3.06):

Hos meg er det angst, panikkanfall og nedstemthet som er det verste. Føler jeg kun eksisterer, men lever ikke. Tør nesten ikke være alene hjemme, har blitt helt avhengig av mannen min, tør ikke reise på ferie osv. 

Har ingen livskvalitet og tenker oftere og oftere at "dette orker jeg ikke lengre", men klamrer meg fast. Hadde ALDRI trodd at OA kunne være så jævlig. 

Går til gynekolog og psykolog, har prøvd "alt" men ingenting hjelper. 

Men hva er grunnen til det at overgangsalderen forårsaker angst? Hormoner? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Men hva er grunnen til det at overgangsalderen forårsaker angst? Hormoner? 

Hormoner ja. Når vi mister østrogen. Mulig hormonbehandling hjelper?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hetetokter og dårlig søvn på grunn av det. Var 47 da det begynte brått. Gynekolog påsto at jeg ikke var kommet i overgangsalderen like før mensen begynte å tulle. Først ved at jeg blødde mer enn vanlig (var forresten da jeg var til ham), og så ved at det ble brått stopp. Mange egg igjen og lenge til sa han. Min lege fnyser av hans utsagn. Jeg er så i overgangsalderen som man kan være sier hun. Jeg er definitivt enig med henne. 

Anonymkode: 9aced...733

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Min største plage er kanskje endring av personlighet. Jeg kjenner ikke meg selv igjen jeg! 😔

Ellers er det nok humørsvingninger, temperament… og søvnproblemer. Men hjernetåke er rimelig kjipt det også. Hodet mitt fungerer jo ikke! Og så nattesvette 🥵 er flere plager, men de går det liksom an å leve med. Så dette er nok de verste.

Anonymkode: a314d...4b2

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 3.1.2024 den 4.14):

Hormoner ja. Når vi mister østrogen. Mulig hormonbehandling hjelper?

Men hormonbehandling er jo ikke bra for helsa 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har noen prøvd sånne hjemmetester for å sjekke om man er i overgangsalderen, eller er det bare humbug?

Jeg mistenker at jeg kan være på vei inn i overgangsalderen, men jeg hater å gå til lege om det ikke er absolutt nødvendig, så skulle gjerne i hvert fall hatt en pekepinn før jeg bestiller time. 

Anonymkode: a7ae5...b49

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Våkenhet om natta og vektoppgang (sliter med å få av meg ekstrakiloer som har kommet fra intet).

Anonymkode: ad239...741

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Våkenhet om natta og vektoppgang (sliter med å få av meg ekstrakiloer som har kommet fra intet).

Opplever kilo som bokstavelig talt kommer på over natta. Jeg kan veie en kilo mer på morgenen enn på kvelden før. Og kan fysisk kjenne den kiloen på sideflesket, er ikke snakk om at det er noe feil med badevekten. 

Anonymkode: 78188...352

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Men hormonbehandling er jo ikke bra for helsa 

Jovisst, du erstatter noe du skal ha fra naturens side, men som kroppen får stor mangel på. 

Anonymkode: 37a32...69c

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 28.8.2023 den 23.50):

Jeg godtar ikke vektøkning og endret kropp, så derfor trener jeg mye. Er mange kvinner som er flotte og slanke hele livet.

Ja, men for noen er det lettere enn for andre. Jeg har dessverre stillesittende jobb og lang reisevei, så blir dessverre ikke så mye fysisk aktivitet som jeg selv ønsker og trives med 😕

AnonymBruker skrev (På 29.8.2023 den 8.49):

Enig i det. Mitt problem er at kiloene kom "uten at jeg tenkte over det" i en tid med ny jobb og mye stress, samt at jeg gikk fra mye bevegelse til minimalt med tid pga jobb og reisevei. De kiloene jeg la på meg, får jeg bare ikke av igjen. Går ned 2 kilo, så stopper det 😕 Før i tida, raste jeg ned i vekt selv om jeg spiste mer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 4.1.2024 den 9.38):

Jovisst, du erstatter noe du skal ha fra naturens side, men som kroppen får stor mangel på. 

Anonymkode: 37a32...69c

Tja. P-piller er jo ikke bra for helsa. Også hormoner. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kortere menstruasjonssyklus. Hver tredje uke. Siden jeg har migrene hver gang er det plagsomt. Angsten, depresjon og søvnløshet er der, men omtrent likt som før. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hjernetåke. Føler at jeg har demens i tidlig stadium..

Anonymkode: 0ac4e...b58

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...