AnonymBruker Skrevet 26. august 2023 #1 Skrevet 26. august 2023 Jeg ble mobbet hele barneskolen. Det var en gjengleder som styrte alt, og hennes undersåtter gjorde som hun ville, helt fra første klasse. Hun hadde all makt. Hun bestemte hvem som skulle mobbes og hva som var in. Jeg ble mobbet for alt mulig. Feil klær, hadde med feil shampoo til gymmen, hadde feil type skøyter, hadde feil sekk, snakket feil, tenkte feil, alt jeg gjorde var feil. Det var utfrysning og latterliggjøring. I tillegg var det stygge pek som å få alle jentene i klassen til å si at de kom i bursdagen min og så kom de ikke. Og jeg ble glad for at de ikke kom. Det sier litt. De årene de kom i bursdagen min var det bare for å ødelegge hele dagen. På ungdomsskolen kom jeg unna henne og hadde de beste skoleårene jeg har hatt, og jeg har greid meg bra som voksen. Men jeg ble preget av barneskoleårene. Nå har denne gjenglederen gått ut og varslet om mobbing som hun har opplevd på en arena som voksen. Hun får massevis av støtte og folk snakker om hvor bra person hun er og hvor forferdelig det er med mobbing og hvor vanskelig dette må være for henne. Hun er fortsatt en veldig populær person. Jeg har så langt bare holdt kjeft. Men det hadde vært godt å si noe på en eller annen måte. Men jeg vet ikke om det hadde fungert å hinte på noe vis. Eller hva godt det hadde gjort. Det er mulig hun ikke husker hva hun gjorde mot meg. Det var nok mye mer "minneverdig" for meg. Hun må nesten ha glemt hvordan hun var, for å tørre å gå så hardt ut mot mobbing nå...? Hva hadde dere gjort? Fortsette å holde kjeft, eller si noe? I så fall hvordan hadde dere gjort det? Anonymkode: 78903...9b0 5 2
Raven.Writingdesk Skrevet 26. august 2023 #2 Skrevet 26. august 2023 La det være. Du vil ikke vinne noe på å henge henne ut. Hvis du husker dette gjør også en hel horv av andre det samme. Snakk heller med noen som du kan stole på hvis du kjenner behov for å prate med noen, men ikke gå etter henne, det vil kun slå tilbake på deg selv ❤️ 4 1
AnonymBruker Skrevet 26. august 2023 #3 Skrevet 26. august 2023 La det være hun skjønner nok selv at karma har innhentet henne. Anonymkode: 493bb...10c 2 1
AnonymBruker Skrevet 26. august 2023 #4 Skrevet 26. august 2023 La det være og heller "kos" deg i det skjulte med situasjonen hennes. Flere av de som mobbet meg har lagt ut på fb kampanjer mot mobbing når de ble foreldre. Jeg tenker det bare er fint at de får opp øynene litt. Anonymkode: 8e950...359
AnonymBruker Skrevet 26. august 2023 #5 Skrevet 26. august 2023 AnonymBruker skrev (40 minutter siden): La det være og heller "kos" deg i det skjulte med situasjonen hennes. Flere av de som mobbet meg har lagt ut på fb kampanjer mot mobbing når de ble foreldre. Jeg tenker det bare er fint at de får opp øynene litt. Anonymkode: 8e950...359 Men hvordan kan du egentlig vite ar de har "fått opp øynene" liksom? Kanskje de har glemt all dritten de fant på som barn. Eller kanskje dem gir blanke pokker, selv om de kan huske det? Anonymkode: 18a88...828 2
AnonymBruker Skrevet 26. august 2023 #6 Skrevet 26. august 2023 Hun er jo i sin fulle rett til å oppleve mobbing som kjipt nå som voksen - og hun kan jo ha forandret seg. Det blir kleint å konfrontere henne åpent på sosiale medier, særlig når dette foregikk fra 6års alder. Men om du ønsker kan du jo sende henne en PM og bare si det som det er. Trist at hun opplever det hun gjør, skal innrømme det er rart å lese når hun var den verste mobberen selv helt frem til du slapp unna og fikk en helt annen hverdag. Anonymkode: 9318d...e3f 2 2
AnonymBruker Skrevet 26. august 2023 #7 Skrevet 26. august 2023 Vær mot andre slik du vil andre skal være mot deg… så kos deg heller i det skjulte om du vil! jeg jublet høyt når jeg var alene hjemme og fikk vite at en av de verste mobberne mine døde allerede når vi gikk i tiende klasse, men utad var jeg bare nøytral. Anonymkode: 233f8...612 2
AnonymBruker Skrevet 26. august 2023 #8 Skrevet 26. august 2023 Det interessante med i dagens samfunn er at alle kan FØLE seg... også mobbet, og i disse dager hvor man ikke kan være kritisk til andres følelser, prøve å rasjonalisere disse følelsene, så må du akseptere alles følelser. Anonymkode: f6fd3...615 2
NiceOrNothing Skrevet 26. august 2023 #9 Skrevet 26. august 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Hun er jo i sin fulle rett til å oppleve mobbing som kjipt nå som voksen - og hun kan jo ha forandret seg. Det blir kleint å konfrontere henne åpent på sosiale medier, særlig når dette foregikk fra 6års alder. Men om du ønsker kan du jo sende henne en PM og bare si det som det er. Trist at hun opplever det hun gjør, skal innrømme det er rart å lese når hun var den verste mobberen selv helt frem til du slapp unna og fikk en helt annen hverdag. Anonymkode: 9318d...e3f Enig , hvis jeg i det hele tatt skulle nevnt noe , ta det privat . Men tror dessverre ikke mobbere er istand til å se / reflektere over hva de har påført andre . Godt mulig den saken hun nå står fram med er ren projeksjon . Altsa at hun fortsatt er den som mobber , men at nå som hun er voksen opplever hun motstand / utfrysning pga egen adferd . Å opplever seg da som «mobbet «. 3 1
AnonymBruker Skrevet 26. august 2023 #10 Skrevet 26. august 2023 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Men hvordan kan du egentlig vite ar de har "fått opp øynene" liksom? Kanskje de har glemt all dritten de fant på som barn. Eller kanskje dem gir blanke pokker, selv om de kan huske det? Anonymkode: 18a88...828 Har det noe å si for deg? Endrer det mobbingen du ble utsatt for? Hvorfor bruke masse tid og energi på noe du ikke kan gjøre noe med? Bearbeid mobbingen, blokker mobberene hvis de plager deg og jobb med deg selv for å legge det bak deg. Anonymkode: 8e950...359 1
AnonymBruker Skrevet 26. august 2023 #11 Skrevet 26. august 2023 En av mine mobbere ble barneskolelærer og stod med blanke øyne i lokalavisa og snakket om antimobbekampanjer.. Anonymkode: a5f2b...a07 1
AnonymBruker Skrevet 26. august 2023 #12 Skrevet 26. august 2023 TS her. Takk for svar, det gjorde det litt lettere for meg. Har tenkt at nå går sjansen fra meg til å konfrontere og at det er feigt av meg å være redd henne fortsatt, men da føles det litt greiere å ikke si noe. Det er ikke det at jeg vil ha hevn eller vil at det skal gå henne dårlig, det vil jeg ikke. Jeg tror det som gjør det verst er urettferdigheten. Den støtten hun får fra andre som backer henne så veldig på feil grunnlag hvis dere skjønner. Jeg hadde syntes det var trist selv, hvis jeg brukte tid og krefter på å støtte noen som var stikk motsatt av det jeg trodde. Er sjokkerende at hun fortsatt er så populær og har vært det hele veien, til tross for oppførselen gjennom så mange år, og sikkert flere år etter at jeg slapp unna. Det er noe med å se at så antisosial oppførsel lønner seg som bare blir helt feil. Man kan jo håpe at hun har endret seg. Men endrer man seg så fundamentalt, når mobbete oppførsel har fungert hele oppveksten? Jeg tviler vel. Anonymkode: 78903...9b0 2 1
AnonymBruker Skrevet 26. august 2023 #13 Skrevet 26. august 2023 Det er veldig vanlig at barn som opplever mobbing selv kan begynne med dette. Å stemple en 6 åring som slem og mobber er uansett litt spesielt. De er bare barn og hjernen er lasangt fra utviklet, ei heller empati og forståelse. Anonymkode: 7a37d...de5
AnonymBruker Skrevet 26. august 2023 #14 Skrevet 26. august 2023 Det er ingen motsetning mellom å ha vært/være en mobber og bli mobbet. Begge deler kan skje samtidig, Anonymkode: 0dffc...ceb
AnonymBruker Skrevet 26. august 2023 #15 Skrevet 26. august 2023 Blir litt som denne her, der det etter hvert kom frem at pappaen heller ikke hadde vært så snill alltid alltid:https://www.nrk.no/innlandet/hjemmelekse-mot-mobbing-traff-blink-pa-facebook-1.13101277 Men budskapet står seg, oppgaven han gir døtrene sine er helt super! Mange som har stått frem i slike kampanjer har også en bakgrunn som mobbere, blant annet Eivor Evenrud https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/7emL4/staar-frem-som-mobber-paa-barneskolen-vi-var-grusomme-og-vi-skjoente-det-ikke Anonymkode: b62a8...68f
AnonymBruker Skrevet 26. august 2023 #16 Skrevet 26. august 2023 Ofte mobber barn og unge av usikkerhet, uten at de egentlig skjønner at det de driver med er mobbing. Barn kan også mobbe fordi de selv blir mobbet eller for å vise at de er kule som kan redusere sjansen for å bli mobbet. Dette skjer mye ubevisst. Ungdom er ikke utviklet nok i hodet til å forstå konsekvensene og de som mobber sliter selv med egen utilstrekkelighet. Ikke for å forsvare henne, men det er ofte slik. En gruppe mobber en. En mobber aldri ei hel gruppe. At hun opplever mobbing i voksen alder er trist. Folk forandrer seg når de modnes. De fleste som mobber på barneskolen mobber ikke som voksne. Anonymkode: 5f163...9f1
AnonymBruker Skrevet 26. august 2023 #17 Skrevet 26. august 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): En av mine mobbere ble barneskolelærer og stod med blanke øyne i lokalavisa og snakket om antimobbekampanjer.. Anonymkode: a5f2b...a07 Hadde en praksislærer (som var barne/ungdomsskolelærer) som mobba meg og som også sto i lokalavisa og snakket om antimobbingkampanje. Anonymkode: 6750d...060 2
AnonymBruker Skrevet 26. august 2023 #18 Skrevet 26. august 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): TS her. Takk for svar, det gjorde det litt lettere for meg. Har tenkt at nå går sjansen fra meg til å konfrontere og at det er feigt av meg å være redd henne fortsatt, men da føles det litt greiere å ikke si noe. Det er ikke det at jeg vil ha hevn eller vil at det skal gå henne dårlig, det vil jeg ikke. Jeg tror det som gjør det verst er urettferdigheten. Den støtten hun får fra andre som backer henne så veldig på feil grunnlag hvis dere skjønner. Jeg hadde syntes det var trist selv, hvis jeg brukte tid og krefter på å støtte noen som var stikk motsatt av det jeg trodde. Er sjokkerende at hun fortsatt er så populær og har vært det hele veien, til tross for oppførselen gjennom så mange år, og sikkert flere år etter at jeg slapp unna. Det er noe med å se at så antisosial oppførsel lønner seg som bare blir helt feil. Man kan jo håpe at hun har endret seg. Men endrer man seg så fundamentalt, når mobbete oppførsel har fungert hele oppveksten? Jeg tviler vel. Anonymkode: 78903...9b0 Så leit å høre om mobbingen! ❤️ Det fortjente du ikke. Du sier at hun får støtte på feil grunnlag. Ja, hun var en mobber fra 6-13 års alder. Vet du om hun ble bedre med årene? Mange gjør nok dumme og slemme ting i den alderen. Det betyr ikke nødvendigvis at de blir mobbere som voksen. Om hun nå er en hyggelig dame er det vel ikke så sjokkerende at hun får støtte? Eller kjenner du henne fortsatt? Synes aldri mobbing er greit, men barn kan være ordentlig slemme. Det betyr ikke at de er dømt til å fortsette slik inn i voksenlivet. Anonymkode: 5bf80...b9d
AnonymBruker Skrevet 26. august 2023 #19 Skrevet 26. august 2023 Uff, så fælt å høre om årene dine på barneskolen. Barn kan være skikkelige mobbere, selv om de ser uskyldige ut. Når det er sagt er jo de aller fleste av oss heldigvis annerledes enn vi var som 11-åringer. Kjenner du henne nå? Det er jo ikke så rart at hun får støtte om hun har vært en fin person de siste tiårene? Synes ikke man skal dømme voksne for hva de gjorde som barn. Det betyr selvfølgelig ikke at mobbing er greit, men det er lov å forandre seg. Håper det går bra med deg nå ❤️ Anonymkode: 5bf80...b9d
AnonymBruker Skrevet 26. august 2023 #20 Skrevet 26. august 2023 Det kan godt være at hun er mobberen nå også. Angrep er det beste forsvar. Anonymkode: 146b4...ce5 1 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå