Gå til innhold

Leietaker gjør inne rent til visning.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg leier å mine huseiere skal selge å er jo en sjangs får at jeg må flytte (håper ikke det) men de trenger ikke fortelle meg at jeg må vaske , det ser jeg som en selvfølge😊 vil jo at de skal få solgt 🥰 pluss , jeg hadde blitt dødsflau hadde det ikke vært rent 😅

Anonymkode: 80038...b1a

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Selv om det i henhold til kontrakten først må være rent ved utflytting, så er det normal folkeskikk å rydde og vaske før visning. Når det er så skittent som det TS beskriver her, så gjør leietaker det faktisk vanskeligere for TS å få leid ut leiligheten.

Anonymkode: 005c7...c6d

Det er jo ikke leietakers problem at det kan være vanskeligere for ts å leie ut leiligheten? De skal jo uansett flytte snart, og har vel nok å gjøre mtp pakking og organisering til flyttingen om de ikke skal vaske først også. 

Om ts syns det er viktig å ha det vasket og rent til visning, så kan hun alltids tilby 1-2000 avslag på husleien for å få det vasket. Jeg var så heldig med mine utleiere at jeg fikk bo gratis siste måneden som takk for hjelp i forbindelse med vasking og gjøre leiligheten fin til visning. De skulle selge huset, så de var vel litt mer avhengig av at det så pent ut. 

Anonymkode: e23a0...146

• Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

I kontrakten står det at leietaker må disponere boligen til visning, men når jeg skal ha visning så ser det ikke ut i boligen. Det er shabby, ikke særlig rotete men fryktelig møkkete og skittent. Typisk at rekkverket på trappen som er hvit har masse svarte flekker og fingeravtrykk, det er hår (mørkt langt hår) over i hele trappen og stuen, lukter innestengt og mer, matrester på kjøkkenbenken. Ikke klipper de gresset heller til tross på oppfordring. Dette står også i kontrakten. Hva gjør jeg? Jeg sier at de må rydde/vaske før jeg skal ha en visning og det er dette jeg ser når jeg åpner døren.

Anonymkode: cf31c...1e1

Hvor mange visninger har du egentlig?

Det normale er at man samler interesserte til å komme på noenlunde samme tidspunkt. På det du skriver virker det som om du har mange visninger - da tenker jeg at det er i din egen interesse å gjøre en avtale om at de rydder og vasker til en eller to visninger, men at de da også får avslag i prisen siste måned!

Hvis ikke kan du jo alltids vente med å ha visning til vedkommende har flyttet ut.

Anonymkode: 80326...16b

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, AnonymBruker said:

Det er jo ikke leietakers problem at det kan være vanskeligere for ts å leie ut leiligheten? De skal jo uansett flytte snart, og har vel nok å gjøre mtp pakking og organisering til flyttingen om de ikke skal vaske først også. 

Om ts syns det er viktig å ha det vasket og rent til visning, så kan hun alltids tilby 1-2000 avslag på husleien for å få det vasket. Jeg var så heldig med mine utleiere at jeg fikk bo gratis siste måneden som takk for hjelp i forbindelse med vasking og gjøre leiligheten fin til visning. De skulle selge huset, så de var vel litt mer avhengig av at det så pent ut. 

Anonymkode: e23a0...146

Jeg sier heller ikke at det er leietaker sitt ansvar, men de aller fleste ønsker jo å være behjelpelige. 

Må si jeg lurer på hvor skittent mange her har det når det tydeligvis er så vanskelig å få vasket leiligheten. De aller fleste vasker da leiligheten sin regelmessig uansett slik at det ikke skaper ekstra arbeid ved visning. Det er jo ikke snakk om nedvask og styling, bare at det ser akseptabelt ut. Tenker dette er noen som sliter når de ikke klarer å opprettholde et normalt renhold.   

Synes det stiller seg annerledes ved salg av bolig som for deg. Det stiller helt annet krav til at det også ser fint ut. 

Anonymkode: 005c7...c6d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor holde visninger mens leietaker bor der, og ikke etter utflytting? Er enormt stress å måtte ut av eget hjem for at vilt fremmede skal komme og se der du bor. 

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

11 hours ago, AnonymBruker said:

Jammen ikke lett å være leietaker i dag. Jeg får heller skru opp prisen på boligen og heller velge noen mer «oppegående» personer neste gang. 

Dersom du skrur opp prisen risikerer du tiltrekke deg mennekser med dårlig økonomisk sans. De med god økonomisk sans velger rimelige leiligheter, selv om leilighetene er i dårligere stand. De somikke bryr seg tar gjerne dyrere. Og de er ikke nødvendigvis opptatt av å rydde heller....

Anonymkode: dec78...7d2

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Motelvibes skrev (35 minutter siden):

Hvorfor holde visninger mens leietaker bor der, og ikke etter utflytting? Er enormt stress å måtte ut av eget hjem for at vilt fremmede skal komme og se der du bor. 

Dette er grunnen til at jeg hater å leie. Under pandemien måtte jeg gå ute i kulden 3 timer, uten en kafe eller noe sted å stikke innom, pga visning. Var i tillegg forkjølet og i dårlig form. Men det jeg er mest redd for er at de som er på visning kan stjele ting. Har mac og andre dyre ting, så det ble en omfattende vekkrydding og vasking før visning. Min desidert verste opplevelse var en gang jeg leide en bolig som skulle selges. Etter 6 mnd leietid sto jeg ansvarlig for ut/nedvask før salg. Hadde 3 mnd depositum jeg måtte ha tilbake, så det ble en jævlig jobb. Når det er sagt, så hadde jeg blitt sinnsykt flau over en dritten leilighet! vasker jo jevnlig. 

Anonymkode: 0b97c...c57

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Jammen ikke lett å være leietaker i dag. Jeg får heller skru opp prisen på boligen og heller velge noen mer «oppegående» personer neste gang. 

Leietaker er den som leier. Du mener vel utleier

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok ikke så mye du kan kreve her, TS. Alternativt kan du tilby å gjøre det selv, det er jo du som har primær interesse av at det blir gjort. 
Og - hvor lang tid i forveien kommuniserer du visningen til leieboer? Jeg har selv vært leieboeren som fikk klager på at det var rotete og ikke vasket på visning. Men utleier sa ikke noe til meg om at det var visning, de bare låste seg inn uten tillatelse mens jeg ikke var hjemme. Jeg hadde selvsagt vasket hvis jeg hadde visst noe… Så da kan de skylde seg selv, og min sympati var ikke-eksisterende. 

Anonymkode: caed4...bea

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det er nok ikke så mye du kan kreve her, TS. Alternativt kan du tilby å gjøre det selv, det er jo du som har primær interesse av at det blir gjort. 
Og - hvor lang tid i forveien kommuniserer du visningen til leieboer? Jeg har selv vært leieboeren som fikk klager på at det var rotete og ikke vasket på visning. Men utleier sa ikke noe til meg om at det var visning, de bare låste seg inn uten tillatelse mens jeg ikke var hjemme. Jeg hadde selvsagt vasket hvis jeg hadde visst noe… Så da kan de skylde seg selv, og min sympati var ikke-eksisterende. 

Anonymkode: caed4...bea

Dette er da ikke lov å gjøre😳

Anonymkode: 0b97c...c57

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...