AnonymBruker Skrevet 26. august 2023 #1 Skrevet 26. august 2023 I kontrakten står det at leietaker må disponere boligen til visning, men når jeg skal ha visning så ser det ikke ut i boligen. Det er shabby, ikke særlig rotete men fryktelig møkkete og skittent. Typisk at rekkverket på trappen som er hvit har masse svarte flekker og fingeravtrykk, det er hår (mørkt langt hår) over i hele trappen og stuen, lukter innestengt og mer, matrester på kjøkkenbenken. Ikke klipper de gresset heller til tross på oppfordring. Dette står også i kontrakten. Hva gjør jeg? Jeg sier at de må rydde/vaske før jeg skal ha en visning og det er dette jeg ser når jeg åpner døren. Anonymkode: cf31c...1e1
AnonymBruker Skrevet 26. august 2023 #2 Skrevet 26. august 2023 Misvisende overskrift. Det skal stå IKKE. Anonymkode: cf31c...1e1
AnonymBruker Skrevet 26. august 2023 #3 Skrevet 26. august 2023 Slipper h*n å betale dei mnd du kjører visning siden du mener h*n skal vaske ut for hver gang du har visning ? Anonymkode: a9124...e18 11 3
Snublefot62 Skrevet 26. august 2023 #4 Skrevet 26. august 2023 Men de er kun forpliktet til å gi leiesøkende tilgang for å se. De er ikke forpliktet til å holde det rent eller ryddig. 14 3
AnonymBruker Skrevet 26. august 2023 #5 Skrevet 26. august 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Slipper h*n å betale dei mnd du kjører visning siden du mener h*n skal vaske ut for hver gang du har visning ? Anonymkode: a9124...e18 Selvsagt gjør de ikke det. Jeg forventer at de regelmessig gjør rent i en bolig de disponerer, slik som de fleste mennesker regelmessig gjør. Det skal ikke være et utvask, men det skal se ok ut mtp rensligheten. Anonymkode: cf31c...1e1 5
AnonymBruker Skrevet 26. august 2023 #6 Skrevet 26. august 2023 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Selvsagt gjør de ikke det. Jeg forventer at de regelmessig gjør rent i en bolig de disponerer, slik som de fleste mennesker regelmessig gjør. Det skal ikke være et utvask, men det skal se ok ut mtp rensligheten. Anonymkode: cf31c...1e1 Du får gi leigetager en oppside ved å gjøre det da, det er jo uansett leigetagerbytte så hør om h*n kan rydde og vaske litt ekstra for ett par tusen el.l. Anonymkode: a9124...e18 1
AnonymBruker Skrevet 26. august 2023 #7 Skrevet 26. august 2023 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Selvsagt gjør de ikke det. Jeg forventer at de regelmessig gjør rent i en bolig de disponerer, slik som de fleste mennesker regelmessig gjør. Det skal ikke være et utvask, men det skal se ok ut mtp rensligheten. Anonymkode: cf31c...1e1 Du har ingenting med hvordan det ser ut når leieforholdet varer. (Hvis ikke det er så lite renhold/ vedlikehold at det går ut over verdien på boligen). Det skal være skikkelig rent 2 ganger. Når leietaker flytter inn og når han flytter ut. (I de leieforhold jeg har hatt ser det alltid finere ut når jeg flyttet ut enn da jeg flyttet inn). Anonymkode: 41eda...85e 16 6
AnonymBruker Skrevet 26. august 2023 #8 Skrevet 26. august 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Du får gi leigetager en oppside ved å gjøre det da, det er jo uansett leigetagerbytte så hør om h*n kan rydde og vaske litt ekstra for ett par tusen el.l. Anonymkode: a9124...e18 Jammen ikke lett å være leietaker i dag. Jeg får heller skru opp prisen på boligen og heller velge noen mer «oppegående» personer neste gang. Anonymkode: cf31c...1e1 1
Snublefot62 Skrevet 26. august 2023 #9 Skrevet 26. august 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jammen ikke lett å være leietaker i dag. Jeg får heller skru opp prisen på boligen og heller velge noen mer «oppegående» personer neste gang. Anonymkode: cf31c...1e1 Det får du gjøre. Lykke til med det prosjektet. I mellomtiden kan du og sette deg inn i husleieloven så du vet hvilke plikter og rettigheter du har som utleier. For du bommer litt her. 17 2
AnonymBruker Skrevet 26. august 2023 #10 Skrevet 26. august 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jammen ikke lett å være leietaker i dag. Jeg får heller skru opp prisen på boligen og heller velge noen mer «oppegående» personer neste gang. Anonymkode: cf31c...1e1 Mer penger != Mer ryddig. Anonymkode: a9124...e18 2
AnonymBruker Skrevet 26. august 2023 #11 Skrevet 26. august 2023 I henhold til kontrakten høres det ikke ut som du kan gjøre noe med at det ikke vaskes før visning dessverre. Men det naturlige er å gjøre rent. Både for at det for din del skal være lettere å leie ut, og fordi det burde være direkte pinlig å la andre se at man er så uhygienisk. Kan du spørre om du raskt kan gå over overflater selv? Forklar situasjonen med at du prøver å finne ny leietaker. Jeg synes det er frekt av leietaker å ikke rengjøre boligen. Det gir jo et dårlig inntrykk for de som kommer på visning. Leietaker må jo uansett snart gjøre utvask av boligen i forbindelse med utflytting, så de burde begynt å gå over overflater allerede nå mtp at det er så inngrodd. Husker jeg en gang var på visning i en leilighet som var så skitten at det ubehagelig å være der. Selv om jeg visste det ville bli rengjort før overtakelse, så satt jeg med en så ekkel følelse at jeg avskrev leiligheten med en gang. Angående plenklipping så er det i kontrakten, så det må de forholde seg til. Om de ikke hører på deg, så må du eventuelt ta det videre, men spørs om det er verdt det nå som de uansett flytter ut. Høres ut som det er like greit at de flytter nå. Anonymkode: 005c7...c6d 5
AnonymBruker Skrevet 26. august 2023 #12 Skrevet 26. august 2023 AnonymBruker skrev (50 minutter siden): Selvsagt gjør de ikke det. Jeg forventer at de regelmessig gjør rent i en bolig de disponerer, slik som de fleste mennesker regelmessig gjør. Det skal ikke være et utvask, men det skal se ok ut mtp rensligheten. Anonymkode: cf31c...1e1 Så lenge det ikke utgjør en brannfare eller tilsvarende, har du faktisk absolutt ikke noe med deres renholdsrutiner. De skal kun stille boligen til disposisjon ved visning, ikke noe annet. Anonymkode: 26c74...a8d 9
AnonymBruker Skrevet 26. august 2023 #13 Skrevet 26. august 2023 32 minutter siden, AnonymBruker said: Du har ingenting med hvordan det ser ut når leieforholdet varer. (Hvis ikke det er så lite renhold/ vedlikehold at det går ut over verdien på boligen). Det skal være skikkelig rent 2 ganger. Når leietaker flytter inn og når han flytter ut. (I de leieforhold jeg har hatt ser det alltid finere ut når jeg flyttet ut enn da jeg flyttet inn). Anonymkode: 41eda...85e Selv om det i henhold til kontrakten først må være rent ved utflytting, så er det normal folkeskikk å rydde og vaske før visning. Når det er så skittent som det TS beskriver her, så gjør leietaker det faktisk vanskeligere for TS å få leid ut leiligheten. Anonymkode: 005c7...c6d 3
Snublefot62 Skrevet 26. august 2023 #14 Skrevet 26. august 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Selv om det i henhold til kontrakten først må være rent ved utflytting, så er det normal folkeskikk å rydde og vaske før visning. Når det er så skittent som det TS beskriver her, så gjør leietaker det faktisk vanskeligere for TS å få leid ut leiligheten. Anonymkode: 005c7...c6d Men fortsatt ikke noe utleier kan kreve. 15 3
AnonymBruker Skrevet 26. august 2023 #15 Skrevet 26. august 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Selvsagt gjør de ikke det. Jeg forventer at de regelmessig gjør rent i en bolig de disponerer, slik som de fleste mennesker regelmessig gjør. Det skal ikke være et utvask, men det skal se ok ut mtp rensligheten. Anonymkode: cf31c...1e1 Det kan du ikke forvente nei. Da får du nesten avtale at du kommer innom og tar en vask før visning. De har ansvar for utvask. Anonymkode: ac9a7...221 8
AnonymBruker Skrevet 26. august 2023 #16 Skrevet 26. august 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Selv om det i henhold til kontrakten først må være rent ved utflytting, så er det normal folkeskikk å rydde og vaske før visning. Når det er så skittent som det TS beskriver her, så gjør leietaker det faktisk vanskeligere for TS å få leid ut leiligheten. Anonymkode: 005c7...c6d Det er ikke leietakerens problem. Leietakeren har kun sin egen oppsigelsestid (og medfølgende utvask) å tenke på. For noen er det sikkert ‘vanlig folkeskikk’ å rydde og vaske før visning, for andre ikke. Kanskje ts kan være referanse for denne leietakeren, og dermed får vanskeligheter med å leie senere. Det får da evt leietakeren ta på sin egen kappe. Anonymkode: 26c74...a8d 8 2
AnonymBruker Skrevet 26. august 2023 #17 Skrevet 26. august 2023 Du kan ikke forvente eller forlange vasking, dersom det ikke står i kontrakten. I verste fall havner du med leietakere som gir fullstendig faen. Husker at vi var på en visning for mange år siden på en (i utgangspunktet) lekker og nokså dyr leilighet med flott utsikt på Nordstrand i Oslo. Leietakerne som bodde der hadde 3 store hunder, og latt hundene ta over alle rom. Det luktet ubeskrivelig jævlig. Hundemøkk overalt, til og med på kjøkkenet. Forundrer meg fremdeles over at utleier i det hele tatt vurderte å vise frem leiligheten. Og nei, vi leide ikke den. Anonymkode: e54e5...c06 4
Bacteria Skrevet 26. august 2023 #18 Skrevet 26. august 2023 (endret) Tror ikke at du kan gjøre noe med dette. Annet enn å be de pent. Men skjønner deg, har vært både utleier og leieboer. Hadde vært dritflau om det så for jævlig ut når utleier skulle ha visning, og skulle hatt en veldig god grunn for ikke å rydde og sørge for at leiligheten så nogenlunde ut. Dårlig stil. Det er utrolig mye grisete folk rundt omkring. Det er vanskelig å se det på de også. Er de du minst aner. Endret 26. august 2023 av Bacteria 3
Daria Skrevet 26. august 2023 #19 Skrevet 26. august 2023 Hvis du spør pent om de kan vaske litt, ikke sier at de må, er det mulig du møter litt mer velvilje. Andre aspekter her er jo hvor lang varsling du gir dem og om de flytter etter eget ønske. Det er du som skal finne nye leietakere, for dine nåværende har dette ingen betydning. 5
AnonymBruker Skrevet 26. august 2023 #20 Skrevet 26. august 2023 Da vi skulle flytte ut og utleier skulle holde visninger spurte han pent om vi kunne vaske, og som takk for bryet skulle vi sløyfe en tusenlapp fra månedsleien den måneden. Selvsagt gjorde vi det, så der har du et tips (Altså, det hadde jo vært nok å bare spørre pent, vi hadde gjort det uansett, men litt rabatt på husleien takker man jo ikke nei til) Anonymkode: f81d0...763 9 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå