Gå til innhold

Hvor mye skal til før barn blir overtrøtt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Med baby var det jo snakk om bare et kvarter på overtid så var hylvete løs. Med eldste sluttet jeg etterhvert å tenke på dette med å passe på at at barnet ble overtrøtt, det gikk liksom fint uansett 😊 Men med yngste er jeg plutselig litt usikker. Vi er veldig rigide med rytmer og rutiner, men jeg er usikker på om det er nødvendig. Hun er 1,5 år. Hva er deres erfaringer? Hvor mye på overtid "må til" før deres på samme alder ble overtrøtt alá baby? Hvor krise er det hvis luren bare blir halvparten av det den burde? Når begynner det at de er trøtt og utslitt bare å føre til at de sover godt og lenge om natten?

Anonymkode: 9b122...4f8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Med yngste har det alltid måtte ekstremt mye til før det tulla med søvnen (husker ikke nøyaktig, for det skjedde så sjeldent). Kunne bli grinete så tannpuss og kveldsstell ble vanskelig, men da slokna hun bare etterpå. Eldste ble fire nå nettopp og der skjedde noe en gang i løpet av det siste halvåret. Fram til det måtte vi være ekstremt rigide på leggetid og på roe ned på kvelden, og lurene på dagtid var korte nok som de var og kunne ikke bli kortere. 

Anonymkode: d002a...0b3

Skrevet

Jeg tror nesten en bare må prøve seg frem. Men vår eldste har jeg aldri opplevd noen typisk overtøtthet, hverken som baby eller senere.  Det vil si, hun har nok blitt overtrøtt i blant, men blir da bare veldig blid, tøysete og aktiv frem til hun er i seng, og sovner raskt uansett. 

Med den yngste har vi heller ikke trengt å tenke så mye på det. Men i perioder som baby sov hun urolig og var mer våken på natten hvis det hadde skjedd mye uvant dagen før, og vi konkluderte med at hun ble overstimuler og/eller overtrøtt. Nå er hun 3 og har akkurat sluttet med dagsoving, og det er veldig tydelig. Kommer vi ti minutter for sent i seng, tar det 1 time med mye uro før hun sovner, mot to minutter hvis vi er presise. Det har vil aldri opplevd tidligere.  

Anonymkode: f5a67...c08

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...