Gå til innhold

Skal på møte med mange mennesker tett i tett og vurderer å bruke munnbind

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ser ingen andre som bruker dette nå, men jeg er ikke helt frisk og vil ikke pådra meg noe utenfra. Er munnbind aktuelt for noen av dere hvis dere skal på steder der mange må sitte tett i tett og snakke henvendt mot hverandre? 

Anonymkode: 593b8...fe4

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Om min egen helse tilsier at det er nødvendig, ja.

• Liker 1
Skrevet

Nei. Omgås ikke folk som spytter og nyser på andre. 

Anonymkode: 90279...5f9

• Nyttig 2
Skrevet

Munnbind beskytter de andre mot deg. Ikke deg mot de andre. Så bruk gjerne munnbind. Men da er for å beskytte de andre. Ikke beskytte deg. 

Skal du beskytte deg, er de andre som må bruke munnbind.

Anonymkode: ef8a4...509

• Liker 2
  • Nyttig 3
Skrevet

Nei, jeg bruker ikke munnbind med mindre det er pålagt.

Anonymkode: 3b613...95d

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg bruker ikke munnbind, men reagerer ikke om jeg ser at noen bruker det. Om jeg blir veldig forkjølet så vil jeg nok ta på munnbind igjen ja😷

Anonymkode: 60ddb...782

• Liker 1
Skrevet

hvis det noensinne skulle blitt pålagt igjen, da gjør jeg vel det, men aldri aldri aldri ellers. Hatet det og synes det er ufattelig merkelig at folk fremdeles løper rundt - til og med ute i friluft - med munnbind. Det må dreie seg om psykisk sjukdom. Ekstrem angst for ett eller annet.

Anonymkode: 2b400...a4c

• Liker 5
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

hvis det noensinne skulle blitt pålagt igjen, da gjør jeg vel det, men aldri aldri aldri ellers. Hatet det og synes det er ufattelig merkelig at folk fremdeles løper rundt - til og med ute i friluft - med munnbind. Det må dreie seg om psykisk sjukdom. Ekstrem angst for ett eller annet.

Det er helt normalt (og god folkeskikk) å bruke munnbind hvis man selv er syk og "må" ut der det er andre mennesker, f.eks. legekontor eller sykehus.

Anonymkode: 6979b...487

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

De er modige nok til å la fremmede sprøyte ting de ikke aner hva er rett inn i blodet på seg, men luft, det er de redde for. 

Det er merkelig. 

Anonymkode: babb8...dfc

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

De er modige nok til å la fremmede sprøyte ting de ikke aner hva er rett inn i blodet på seg, men luft, det er de redde for. 

Det er merkelig. 

Anonymkode: babb8...dfc

Å kjære vene, tror du det du skriver her gir noen mening? Har sjelden lest noe så ulogisk.

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er helt normalt (og god folkeskikk) å bruke munnbind hvis man selv er syk og "må" ut der det er andre mennesker, f.eks. legekontor eller sykehus.

Nei det er ikke normalt. Dette ble innført under pandemien, og har aldri vært normalen her. 

Anonymkode: 0a156...cef

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Munnbind beskytter de andre mot deg. Ikke deg mot de andre. Så bruk gjerne munnbind. Men da er for å beskytte de andre. Ikke beskytte deg. 

Nettopp 👍🏻👍🏻👍🏻

Anonymkode: a5b89...b28

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Å kjære vene, tror du det du skriver her gir noen mening? Har sjelden lest noe så ulogisk.

Jeg synes ikke det var ulogisk. Det som er ulogisk er at folk generelt ikke stiller flere spørsmål rundt ting.

Anonymkode: cde92...098

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

De blå munnbindene har omtrent bare visuell effekt og kan kastes i søppelbøtten, mens FFP2-ansiktsmaskene filtrerer 94% av luften som pustes inn og ut:

https://www.apotek1.no/smittevern/munnbind-ved-smittevern

Sitat

Hva er forskjellen på de ulike munnbindene?

Medisinske munnbind er til engangsbruk, og anbefales av Folkehelseinstituttet (FHI) til personer som er syke eller personer som er i nær kontakt med syke personer. Medisinske munnbind kan grovt deles inn i tre ulike klasser (typer) – I, II og IIR. Klasse I har høy filtreringsgrad og regnes som godt nok til bruk av befolkningen. Klasse II og IIR har litt høyere filtreringsgrad enn klasse I. Klasse IIR er i tillegg laget for å beskytte mot væskesprut.

Åndedrettsvern er klassifisert som verneutstyr og er ansiktsmasker med filter som forhindrer inhalering av støv og partikler i luften. Åndedrettsvern er primært anbefalt av FHI til helsepersonell med nær pasientkontakt og som er utsatt for smitte med luftbårne virus og bakterier (sporer). Åndedrettsvern kommer i tre ulike klasser, FFP1, 2 og 3, hvor FFP3 er klassen som gir mest beskyttelse.

Tøymunnbind kan brukes av friske personer som ønsker å dekke nese og munn når de er utendørs. Tøymunnbind gir ikke like god beskyttelse som medisinske munnbind, og er derfor ikke anbefalt av FHI til syke personer eller personer som har nær kontakt med syke personer

911311-pearl866x?context=bWFzdGVyfGltYWd

Anonymkode: f5ed1...eaa

• Nyttig 1
Skrevet

Ja, det kunne jeg fint ha gjort. 

Noen kommer alltid med vrøvl når det er snakk om munnbind. Jeg har nå brukt munnbind i forbindelse med mange hundre smittsomme pasienter etter hvert, og jeg har aldri blitt smittet av noe på jobb. Og jeg har vært borti alt fra noro til corona. Folk får gjerne påstå at munnbind ikke hindrer smitte men det holder i massevis for meg. Før munnbind ble allemannseie var jeg sjuk minst fire ganger i året.

Anonymkode: bdc3f...b50

• Liker 1
  • Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...