Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er en 34 år gammel kvinne og flyttet med mannen min til et tettsted for 3 år siden.

Jeg prater om vær og vind med naboene og foreldre i bhg til barna, men utenom dette synes jeg det er vanskelig å bygge nærere relasjoner.

Jeg har i tillegg hjemmekontor i en bedrift som ligger lengre unna.

Hvordan få venner her? Jeg skulle så gjerne blitt bedre kjent med folk i nærheten. Savner at noen ringer på døra for en kopp te på kvelden, eller kommer innom i hagen for en kopp kaffe i helgen, stikke en tur på kino... etc.

Jeg er sjenert av meg også, noe som gjør at det hele er hakket mer utfordrende🙈

Anonymkode: a70f1...b89

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Inviter barn fra bhg hjem til dere. Når de er små er foreldrene også med. Og kanskje du blir bedre kjent med dem. 

Anonymkode: 16c1e...662

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Inviter barn fra bhg hjem til dere. Når de er små er foreldrene også med. Og kanskje du blir bedre kjent med dem. 

Anonymkode: 16c1e...662

Jeg har prøvd, men det virker ikke som det er av interesse. Da prates det heller om at "joda, det må vi få til en eller annen gang..." Barnet er lite enda og de andre foreldrene virker mer opptatte av å sosialisere storesøsknene 😅 Og jeg er så redd for å være pushy 😵‍💫

Skrevet

Bli med i lag og foreninger? :)

Anonymkode: b1e52...00d

• Liker 6
Skrevet

Hvor bor du? 😊 Jeg kjenner på det samme 🫠

Anonymkode: 600af...9e6

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Bli med i lag og foreninger? :)

Noen forslag til hvordan finne de? De fleste foreninger her som jeg kjenner til har så godt som bare folk 50+. Og selv om jeg kommer godt over ens med den aldersgruppen er jeg veldig interessert i å finne noen på egen alder som er på samme sted i livet...😅

Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker said:

Noen forslag til hvordan finne de? De fleste foreninger her som jeg kjenner til har så godt som bare folk 50+. Og selv om jeg kommer godt over ens med den aldersgruppen er jeg veldig interessert i å finne noen på egen alder som er på samme sted i livet...😅

Jeg bor på et veldig lite sted, så det er egentlig vanskelig å unngå lag og foreninger :ler: Men her har faktisk kommunen en grei oversikt på sin hjemmeside, i tillegg til at det legges ut mye informasjon på facebook (finnes egne grupper for både stedet og kommunen). Det pleier også stå en del nyttig informasjon i lokalavisen.

Ellers skjønner jeg godt at du foretrekker å bli kjent med andre på samme alder, men kanskje de på 50+ er foreldrene til de du ønsker å bli kjent med, og at de kan være "inngangsporten" til nye venner? :)

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg har også forsøkt å være med på forskjellige foreninger i nærområdet. Problemet er at det ofte er en liten "klikk" som sitter i ledelsen innenfor disse organisasjonene. 

Og denne lille gjengen har jo selvfølgelig hengt sammen der i opp til mange år, før jeg forsøker å bli med der. Så de henger jo heller sammen med hverandre, i stedet for å aktivt forsøke å inkludere noen nykommere som meg der. 

Anonymkode: 3b271...300

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Jeg bor på et veldig lite sted, så det er egentlig vanskelig å unngå lag og foreninger :ler: Men her har faktisk kommunen en grei oversikt på sin hjemmeside, i tillegg til at det legges ut mye informasjon på facebook (finnes egne grupper for både stedet og kommunen). Det pleier også stå en del nyttig informasjon i lokalavisen.

Ellers skjønner jeg godt at du foretrekker å bli kjent med andre på samme alder, men kanskje de på 50+ er foreldrene til de du ønsker å bli kjent med, og at de kan være "inngangsporten" til nye venner? :)

Anonymkode: 

Jeg var faktisk inne på kommunens sider nå og sjekket! Men det var ikke noe spennende for meg der🙈 Fotball, ski, idrett, hunder, korps, søm og golf.

Kanskje jeg får opprette min egen:

Vennetrengende småbarnsmødre som mistet seg selv på veien?😂

• Liker 3
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Jeg var faktisk inne på kommunens sider nå og sjekket! Men det var ikke noe spennende for meg der🙈 Fotball, ski, idrett, hunder, korps, søm og golf.

Kanskje ikke så dumt! Det kan jo være flere i samme situasjon som deg, som du bare ikke vet om. :)

• Liker 4
Skrevet

Hvis du liker å synge, sjekk om det er et kor du kan bli med i. Jeg har sunget i kor hele livet og har fått mange venner der, har inntrykk av at de fleste klikker med en eller flere kormedlemmer og treffes på privaten. Vi er også veldig sosiale, så det er lett å si "noen som blir med på å ta et glass vin på lørdag?" og så kommer det en gjeng, og forslår man en konsert får man stort sett alltid med seg minst en eller to andre. 

Turlaget har ofte fellesturer, disse har en større aldersspredning enn man skulle tro. Du kan også sjekk ut om barnas turlag her noe for hele familien som kan være aktuelt for dere. 

Anonymkode: 26d99...91a

• Liker 3
Skrevet

Arranger et treff for foreldrene på avdelingen til barnet ditt. Så kommer de hjem til deg og du lager en arena til å bli kjent.

Lag en symbosk førjulspakke,.sjokolade osb, og levere på døra til naboene. De som vi ha kontakt følger opp. Vi gjorde det og har fått venner for livet.

Anonymkode: 59f38...820

• Liker 1
  • 2 uker senere...
Skrevet

Jeg sliter med det samme selv. 

Frivillig arbeid i en interesseorganisasjon er kanskje den beste arenaen for å møte helt nye folk, og det er gjerne folk som har tid og lyst til overs. Sangkor kan funke for noen, men da er det viktig at koret ikke er et kommunal kor (mestringskor). I slike mestringskor er det ingen som har ork til nye vennskap. Jeg har fått 1 god venn via et politisk parti, mens de andre i politiske partiene er kun opptatt med seg selv. Hvis du har interesse for kunstneriske aktiviteter, kan du kanskje melde deg på et kurs, men jeg vet ikke hvor inkluderende arena det er. 

Styr unna kristne menigheter. Der er folk hyggelige i starten, men etter en stund er det ghosting og hjernevasking. Veldig nedverdigende. 

Et annet tips er å bli kjent med folk i samme økonomisk situasjon som deg. En av mine tidligere kompiser (89-modell) hadde mye mer penger enn meg og han levde på sine rike foreldre. Han hadde ingen egne meninger om noe som helst. Jeg husker han var veldig uselvstendig, umoden og bortskjemt. Etter en lengre periode måtte vi bare kutte kontakten. Det var selvfølgelig litt sårt at vi kutta kontakten, men vi hadde alt for ulike liv. 

Jeg lever veldig mye i ensomhet selv. Folk flest er opptatt med seg selv og sine gamle venner. Det er sjeldent at folk svarer meg tilbake og jeg er den som ofte tar kontakt med folk. 

Håper det ordner seg for deg :) 

Anonymkode: fe3ee...d6f

Skrevet

Meld deg til verv i barnehagen, FAU på skolen etter hvert, arrangerer gatefest, bli med i kor eller liknende, last ned appen Hey girl, skriv ærlig på Facebook at du gjerne vil bli kjent med flere - alt krever en del mot når man er sjenert, men jeg håper det ordner seg for deg!

Skrevet
On 8/26/2023 at 7:35 PM, AnonymBruker said:

Jeg har også forsøkt å være med på forskjellige foreninger i nærområdet. Problemet er at det ofte er en liten "klikk" som sitter i ledelsen innenfor disse organisasjonene. 

Og denne lille gjengen har jo selvfølgelig hengt sammen der i opp til mange år, før jeg forsøker å bli med der. Så de henger jo heller sammen med hverandre, i stedet for å aktivt forsøke å inkludere noen nykommere som meg der. 

Anonymkode: 3b271...300

Det lignende har jeg opplevd. Særlig i FRI, Pride og Mental Helse her i området. Flere er kjærestepar og enkelte i styret er faktisk forelder og voksent barn. Såklart henger de med hverandre, men har ikke plass til nye. 

En annen ulempe er at folk i de fleste foreningene er 50+. Det passer litt dårlig for meg som er 27 år. Jeg vil gjerne være med folk på min egen alder. 

Anonymkode: fe3ee...d6f

Skrevet

Jeg ville satset på venner i barnehagen! Jeg traff mange nye venner når barna var små. Vi avtalte å dra på stranda, til besøksgård, lekeplass osv. Jeg tok med barna og aktivt oppsøkte lekeplasser jeg visste det ville være barn fra barnehagen. Snakket med foreldrene om løst og fast. Og så plutselig var det gått noen år, og vi var blitt gode venner.

Anonymkode: 0f37a...b19

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 26.8.2023 den 18.36):

Jeg har prøvd, men det virker ikke som det er av interesse. Da prates det heller om at "joda, det må vi få til en eller annen gang..." Barnet er lite enda og de andre foreldrene virker mer opptatte av å sosialisere storesøsknene 😅 Og jeg er så redd for å være pushy 😵‍💫

Hvor gammelt er barnet ditt?

Foreslå en konkret dag!

Jeg er litt stressa både når vi drar til bhg, og fra. Så jeg kunne nok svart "ja, det må vi få til en dag" og "løpt". Jeg reflekterer lite over hvordan jeg fremstår, men det er nok stressa og uinteressert.

Har vært altfor stressa lenge.. Føler ikke overskudd til å prate med verken andre foreldre eller ansatte. Vil at barna skal ha så kort dag i bhg som mulig, da blir det hektisk før og etter jobb. Har måttet roe ned på jobb nå, jobber færre timer 2 dager i uka. Det hjelper.

Jeg manna meg opp nå og sendte mld til ei mor som virker hyggelig og interessert i å bli litt kjent. Det er meldt finvær på lørdag, jeg spurte om de ville komme og grille. Barna kan leke i hagen😊

Anonymkode: 1dcf2...94b

• Liker 1
Skrevet

Du kan ta iniativ til å opprette «forening» for mødrene til barn på samme alder som barnet ditt? Jeg går i forening på 16.året med mødre som har barn ca samme kull som en av mine. Her er det en forlengelse av barselgruppa, mange av oss fant tonen og har bare fortsatt 😅 noen har falt fra, og andre har kommet til. Møtes helst 1 kveld i måneden, men kan variere litt. Byttes på å være vert - men dersom det ikke passer å ha folk hjem når det er din tur, møtes vi kanskje ute og spiser, eller går tur e.l Dette er både sosialt og hyggelig, men har også vært nyttig i tilfeller der det har vært uroligheter i klassen - at mødrene kjenner hverandre og kan «ta tak» tidlig. Noen av oss er jo venner «privat» også, men flere er det egentlig kun der jeg omgås med, så man blir jo kjent med mennesker man ikke nødvendigvis ellers hadde vært venn med 😊

Anonymkode: 9ffe4...e3b

• Liker 2
  • 2 uker senere...
Skrevet

Har akkurat samme utfordring og tenker mye på det! Du bor ikke tilfeldigvis i nærheten?🙃

Jeg bor på mannens hjemsted, et lite sted der alle har god oversikt over alle. Jeg har fått meg venner her, men føler veldig at jeg den som driver vennskapet og alltid tar initiativ. Får ofte svar: ja, det må vi gjøre! men så renner det ut i sanden. Blir av og til invitert i litt større lag, men ser ofte at det skjer mye der jeg ikke er invitert (ulempen med å bo på er lite sted). Jeg har gode kollegaer, søsken, og en veldig god egen familie med små barnehagebarn så burde kanskje vært fornøyd, men jeg savner nære venner. 

Jeg har komt dithen at jeg driver med mye selvransakelse, tar jeg for mye eller lite plass, gjør eller sier jeg noe feil osv. Men jeg har spurd de få nære relasjoner jeg har og de avviser dette. Jeg har tidligere aldri hatt problemer med å få venner heller. Virker som om det bare generelt er mer utfordrende når en blir eldre, og både eget og andres liv er mer satt. 

K35

Anonymkode: b1df7...cb9

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 26.8.2023 den 20.31):

Å opprette noe eget er slettes ikke dumt!

Er jo slik med alle ting og tilbud - noen må ta iniativet. :)

Erfaringsmessig så liker lokalavisen å skrive om slikt, folk som finner på nye nytt og starter opp. Noe som skjer i lokalmiljøet, sant? Og likeledes har jeg opplevd at lokale bedrifter er positivt innstilt til sponsing for oppstart, hjelp med lokaler til å møtes kan en kanskje få hos kommunen?

Som oftest er det mange som sitter med samme følelsen av at tilbudet en ønsker seg mangler :)

Og uansett - ved å sette fjeset ditt i lokalavisa, det alene vil gjøre at mange flere kommer til å snakke med deg, være interessert i hvem du er og ha en følelse av at her er ei som prøver å få til noe positivt på vårt tettsted :)

Og husk - orienter deg rundt på Facebook, annonser i lokalavisen og endatil oppslag på lokalbutikken nå utover høsten. Mange ting som starter opp for ny sesong nå.

Spør gjerne forelder i barnehagen og andre du har anledning til å småprate litt med, om det finnes noen fritidsaktiviteter i området. 

Anonymkode: 5ddaf...0f4

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...