AnonymBruker Skrevet 26. august 2023 #1 Skrevet 26. august 2023 Jeg er bonusfar og trodde det kom til å bli som å være far/omsorgsperson til mitt eget utflyttede barn, men det er det ikke. Har kjent dama sitt barn siden hun var 7 og nå er hun 14, midt i puberteten og mye fakter som tenåringsjenter har. Sønnen min var ganske enkel; fotballgutt og brukte alle kvelder og helger til trening og kamper, eller bare være på banen med kompisene. Kom så vidt hjem for å spise, dusje og se litt på tv. Brukte mobilen kun for å se fotballkamper og litt serier, og jeg visste hvor jeg hadde han hen. Jeg bestemte leggetider og innetider, og var sikker i avgjørelsene jeg tok som berørte mitt barn. Han var rolig og behagelig å være sammen med uten mye drama. Å være bonusfar er stikk motsatt. Jeg skal være med å bestemme over et barn/tenåring som har en far allerede, og som har en annen oppdagelse enn det jeg står for. Mitt bonusbarn gjør meg mer irritabel fordi hun trekker grensene mer enn hva jeg er vant til. Masse drama med veninner, er på tiktok konstant og er ikke vant til å vise hensyn, så vi andre som er i samme rom som henne må høre på det hun ser på mobilen, står i dusjen 30 min og lar pengene renne ut i sluket, og selv om moren er enig med meg er det alltid jenta som "vinner" fordi hun får lov til alt hun vil hos pappaen sin og truer med å være mer hos han. Min samboer og hennes ex har heller ikke noe samarbeid, noe jeg mener er helt på trynet. Jeg må bare dilte etter jentas mor, for hvis jeg bestemmer for mye eller blir sint/irritert så er jeg den slemme stefaren osv Savner ofte sønnen min selv om han hadde en periode der han var litt sur. Er det alltid sånn? Anonymkode: 81aec...cca 2 12 4
AnonymBruker Skrevet 26. august 2023 #2 Skrevet 26. august 2023 de fleste tenåringsjenter er totalt ufordragelige. Forstår deg godt Anonymkode: e8cad...47c 9 7
AnonymBruker Skrevet 26. august 2023 #3 Skrevet 26. august 2023 Si i fra til jentungen at heretter er én dusj 10-12 minutter. Gi beskjed om at deretter skrur du av hovedvannkrana, så om hun står med sjampoo i håret da, så verst for henne. Og snakk med partneren din om at dette regimet der en fjortiss får herske i hjemmet ikke kan pågå lenger. Få henne på ditt lag. Om jentungen truer med å flytte til far, så la henne. Hun hadde sikkert gjort det fra før om det var noe stas, så det er tomme trusler - hun vet hun har moren i en skruestikke. Jeg er også mor til en gutt, og han var null problem i puberteten og tenårene. Grei og ordentlig, aldri noe sinneutbrudd eller rabalder. Anonymkode: 265df...997 16 9
AnonymBruker Skrevet 26. august 2023 #4 Skrevet 26. august 2023 Er bonusmor selv, men her bestemmer jeg regler og grenser på lik linje som far. Mor har andre regler enn hos der de vilja si på alt, men de velger heller å være her selv om vi er strengere. Så la nå jenta dra til faren hvis hun truer med det. For hvis mor ikke tar seg sammen vil denne jenta bli fordrageligheten selv 🤦🏽♀️ Denne praten må dere ta. Men tenåringer er grusomme. Var det selv 😅 Men det roer seg etterhvert. Har 2 bonusjenter og de er på vei inn i puberteten og gleder meg ikke. Men de er trygge på min rolle og selv om dagene kan være hormonstyrt ordner det seg 🥰 Anonymkode: 0ebd0...5ca 5 1
AnonymBruker Skrevet 26. august 2023 #5 Skrevet 26. august 2023 Syns du skal spørre samboer om dere kan ta noen timer i parterapi og snakke om dette. Det er mye verre å være bonus..! Anonymkode: 6b276...346 2
AnonymBruker Skrevet 26. august 2023 #6 Skrevet 26. august 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Si i fra til jentungen at heretter er én dusj 10-12 minutter. Gi beskjed om at deretter skrur du av hovedvannkrana, så om hun står med sjampoo i håret da, så verst for henne. Og snakk med partneren din om at dette regimet der en fjortiss får herske i hjemmet ikke kan pågå lenger. Få henne på ditt lag. Om jentungen truer med å flytte til far, så la henne. Hun hadde sikkert gjort det fra før om det var noe stas, så det er tomme trusler - hun vet hun har moren i en skruestikke. Jeg er også mor til en gutt, og han var null problem i puberteten og tenårene. Grei og ordentlig, aldri noe sinneutbrudd eller rabalder. Anonymkode: 265df...997 Moren sier bare at alle jenter er sånn og faren og bonusmor har ingen problemer med lange dusjer, drama og nykker. Vi bor i liten leilighet og de bor i stort hus der jenten har eget bad. Ts Anonymkode: 81aec...cca
AnonymBruker Skrevet 26. august 2023 #7 Skrevet 26. august 2023 Utrykket bonusbarn er jo helt på trynet. Endelig var du ferdig med barnepass også får du en uoppdragne tenåring i fanget? Det er ingen bonus, det er en straff. Anonymkode: 519cf...41b 6 1 4
AnonymBruker Skrevet 26. august 2023 #8 Skrevet 26. august 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Moren sier bare at alle jenter er sånn og faren og bonusmor har ingen problemer med lange dusjer, drama og nykker. Vi bor i liten leilighet og de bor i stort hus der jenten har eget bad. Ts Anonymkode: 81aec...cca Det er en stoppekran i leiligheter også. Just sayin'.... Ditt hus, dine regler. Ikke la hvordan det er hos faren få bestemme hva som skal gjelde hjemme hos dere. Jentungen får spare de lange dusjene til hun er hos faren da. Sånn er det bare. Hadde virkelig ikke giddet å la en tenåring bestemme. Anonymkode: 265df...997 3
AnonymBruker Skrevet 26. august 2023 #9 Skrevet 26. august 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Utrykket bonusbarn er jo helt på trynet. Endelig var du ferdig med barnepass også får du en uoppdragne tenåring i fanget? Det er ingen bonus, det er en straff. Anonymkode: 519cf...41b Bonusmor og bonusfar høres hyggeligere ut, enn stemor og stefar som får deg til å tenke på den onde stemoren fra eventyr og stefedre som begår overgrep. Ts Anonymkode: 81aec...cca 6
Gjest WhisperingWind Skrevet 26. august 2023 #10 Skrevet 26. august 2023 Her må jo mor på banen. Hadde datteren min truet med å flytte til far fordi det var mer fri flyt der, vær så god. Mitt hjem, mine regler. Trusler hadde jeg aldri godtatt.
AnonymBruker Skrevet 26. august 2023 #11 Skrevet 26. august 2023 Synes oppførselen hennes høres ganske standard ut for en tenåring. Eneste jeg reagerer på er mobilbruk med lyd foran dere. Jeg forstår at dusjingen er plagsom, men husk at kvinner/jenter ofte har en mer omfattende prossess enn gutter i samme alder. Det er hårvask og alt som følger med det, barbering, osv. Hører også at du synes fotballkamper på mobil er bedre enn Tik Tok-videoer. Hvorfor tenker du slik? Er det ikke det samme om barnet er interessert i fotball eller sminke/dans? Høres ut som om du tenker at typisk "tenåringsjente-ting" er verre enn "tenåringsgutte-ting". Det synes jeg er urettferdig overfor henne. Anonymkode: c5058...fc3 8 3
AnonymBruker Skrevet 26. august 2023 #12 Skrevet 26. august 2023 Dess mer jeg bestemmer over jenta, dess flere diskusjoner med moren hennes. Det siste året har blitt mye bedre, men det er takket være meg og mine regler om rydding og det å vise hensyn. Hadde aldri trodd at tenåringsjenter kunne være grisete, men det har jeg erfart nå; -Legge fra seg åpne bind på gulvet ved wc -Tørker snørr på teppet i sofaen hvis hun er forkjølet, nyser og får det på hendene sine -Kaster brukte q-tips i toalettet selv om jeg har sagt hundre ganger at det skal de ikke, og legger fra seg snørrete snytepapir overalt. -Skru på vannet når hun er på wc slik at vi ikke skal høre lyder, og ikke huske å skru det av slik at det renner over, eller at alt varmtvannet blir brukt opp. Ts Anonymkode: 81aec...cca 2
AnonymBruker Skrevet 26. august 2023 #13 Skrevet 26. august 2023 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): eg er også mor til en gutt, og han var null problem i puberteten og tenårene. Grei og ordentlig, aldri noe sinneutbrudd eller rabalder. Samme her, er glad jeg har en gutt ja 🥰 Tror jeg passer best til det, hehe. Jeg hører de stormfulle diskusjonene til naboens tenåringsdatter ved siden av her noen ganger. Anonymkode: b8fce...6b0 2
AnonymBruker Skrevet 26. august 2023 #14 Skrevet 26. august 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Dess mer jeg bestemmer over jenta, dess flere diskusjoner med moren hennes. Det siste året har blitt mye bedre, men det er takket være meg og mine regler om rydding og det å vise hensyn. Hadde aldri trodd at tenåringsjenter kunne være grisete, men det har jeg erfart nå; -Legge fra seg åpne bind på gulvet ved wc -Tørker snørr på teppet i sofaen hvis hun er forkjølet, nyser og får det på hendene sine -Kaster brukte q-tips i toalettet selv om jeg har sagt hundre ganger at det skal de ikke, og legger fra seg snørrete snytepapir overalt. -Skru på vannet når hun er på wc slik at vi ikke skal høre lyder, og ikke huske å skru det av slik at det renner over, eller at alt varmtvannet blir brukt opp. Ts Anonymkode: 81aec...cca Det var da fælt som du generaliserer alle tenåringsjenter? Du tror ikke at tenåringsgutter kan gjøre det samme? Helt enig i at. det du beskriver her er uakseptabelt. Det er likevel urettferdig å tro at alle tenåringsjenter er slik basert på din egne, svært begrensede kunnskap. Anonymkode: c5058...fc3 6 1
AnonymBruker Skrevet 26. august 2023 #15 Skrevet 26. august 2023 Jeg var rimelig ufordragelig som 14-åring jeg også. Men det som min stefar gjorde, som gjør at jeg har et veldig godt forhold til han i dag - var å være kompis. Han la seg ikke oppi oppdragelsen til min mor og far i det hele tatt. Han brydde seg om alt tenåringsdramaet, guttetrøblet og alt imellom. Han visste jeg ville bruke lang tid på å åpne meg, men han ga ikke opp med å være kompis. Når den døren åpnet seg, var vi bestevenner for livet. Det har gjort at jeg den dag i dag spør han om råd hvis det skulle være noe. Jeg har også et veldig godt forhold til min far, men på en annen måte enn hva jeg har med min stefar. Han så det som sin oppgave å være min lagspiller fremfor oppdragelsesvakt. Så, jeg mener mor må på banen. Hvis mor ikke greier å forklare datteren sin hvor dyrt en dusj faktisk er, så hadde jeg forlangt at hun betalte ekstrautgiftene på strømmen. Anonymkode: 6636a...e1b 2 2 3
AnonymBruker Skrevet 26. august 2023 #16 Skrevet 26. august 2023 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Utrykket bonusbarn er jo helt på trynet. Endelig var du ferdig med barnepass også får du en uoppdragne tenåring i fanget? Det er ingen bonus, det er en straff. Anonymkode: 519cf...41b Det er jo ikke straff når det er frivillig. Anonymkode: 76283...274 1 2
AnonymBruker Skrevet 26. august 2023 #17 Skrevet 26. august 2023 Først: husk at det er forskjell på å være glad i, og å like. Det er viktig at du er tydelig på at du er glad i henne, men at hun nå er vanskelig å like. Der tipper jeg du og samboeren er temmelig likestilt faktisk. Og plutselig er hun vanskelig å like hos pappaen også, og at hun ikke bare kan velge å være mer der…. Sett tydelige grenser, flytter hun til pappaen så gjør hun det. Bonusen er at dere har mer overskudd til å like henne når hun belaster dere mindre Anonymkode: a9d61...912
AnonymBruker Skrevet 26. august 2023 #18 Skrevet 26. august 2023 14 minutter siden, AnonymBruker said: Bonusmor og bonusfar høres hyggeligere ut, enn stemor og stefar som får deg til å tenke på den onde stemoren fra eventyr og stefedre som begår overgrep. Ts Anonymkode: 81aec...cca Høres det ikke hyggeligere ut at denne tenåringen bor hos sin egen far, siden hun også truer med det? Anonymkode: 519cf...41b 1
AnonymBruker Skrevet 26. august 2023 #19 Skrevet 26. august 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Dess mer jeg bestemmer over jenta, dess flere diskusjoner med moren hennes. Det siste året har blitt mye bedre, men det er takket være meg og mine regler om rydding og det å vise hensyn. Hadde aldri trodd at tenåringsjenter kunne være grisete, men det har jeg erfart nå; -Legge fra seg åpne bind på gulvet ved wc -Tørker snørr på teppet i sofaen hvis hun er forkjølet, nyser og får det på hendene sine -Kaster brukte q-tips i toalettet selv om jeg har sagt hundre ganger at det skal de ikke, og legger fra seg snørrete snytepapir overalt. -Skru på vannet når hun er på wc slik at vi ikke skal høre lyder, og ikke huske å skru det av slik at det renner over, eller at alt varmtvannet blir brukt opp. Ts Anonymkode: 81aec...cca ÆSJ! Anonymkode: 5bb37...a67
AnonymBruker Skrevet 26. august 2023 #20 Skrevet 26. august 2023 4 minutter siden, AnonymBruker said: Det er jo ikke straff når det er frivillig. Anonymkode: 76283...274 “frivillig” Anonymkode: 519cf...41b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå