AnonymBruker Skrevet 26. august 2023 #1 Skrevet 26. august 2023 Jeg er en såkalt supertaster og lukter mye bedre enn feks mannen min. Jeg synes glass får en litt ekkel lukt etter vask. Ikke sterkt, og oppvaskmaskinen er ren og vasker bra. Renses jevnlig. Verre hvis vi feks har spist egg Hva hjelper her? Salt? Skyllemiddel? Skylle ekstremt godt? Ps, jeg vet det ikke er maskinen det er noe galt med. Merker dette på jobb og hos andre også. Vi bruker det varmeste programmer og maskina åpner seg automatisk Anonymkode: 1e8b3...1a4 1 1
Gjest Dingeldangel Skrevet 26. august 2023 #2 Skrevet 26. august 2023 Jeg merker lukt med en gang det er tomt for glansemiddel.
AnonymBruker Skrevet 26. august 2023 #3 Skrevet 26. august 2023 5 minutter siden, Dingeldangel said: Jeg merker lukt med en gang det er tomt for glansemiddel. Okey! Da må jeg kjøpe inn dette pronto. Anonymkode: 1e8b3...1a4
AnonymBruker Skrevet 26. august 2023 #4 Skrevet 26. august 2023 Kan være du må fylle på med salt også. Har du gummilister innvendig i maskinen, altså ytterst? Der samler det seg utrolig mye dritt, i tillegg filteret i bunnen. Gå nøye gjennom (inni) lister med en tynn børst, qtips, etc. Anonymkode: e1559...a5d
AnonymBruker Skrevet 26. august 2023 #5 Skrevet 26. august 2023 Lukten kan kanskje komme av at du holder døren stengt når maskinen ikke er i bruk, samt at du ofte bare bruker øko-program som f.eks er bare 50-55C og dermed ikke tar bakterier og lukt like godt. Sjekk også den lille koppen/silen i bunnen av maskinen om det ligger mye ekkelt der og rens den. Hvis du bruker et billig jallavaskepulver så kan det være en ide å prøve noe annet. Personlig pleier jeg alltid å bare kjøre 70-graders program uansett hva jeg vasker, og passer på å åpne døren så snart oppvasken er ferdig slik at maskinen får tørket innvendig, ideelt sett mens maskinen fortsatt er varm. Ellers når døren skal være "lukket" så drar jeg ut den øvre kurven litt slik at døren støtter seg inntil med en liten glipe og har aldri døren helt stengt (utenom når maskinen går, selvsagt ). Da jeg flyttet inn her var maskinen ganske nedkalket og hadde en rar lukt etter forrige eier. Jeg kjøpte da et sånt maskinrensepulver fra Sun fra dagligvarebutikk som fungerte overraskende bra. Det fjernet all kalk og rar lukt. Kjører man 70-graders program innimellom er det nok også mer med på å forebygge dårlig lukt av mugg og bakterier som måtte bygge seg opp. Og vaskepulver er ubestridelig best. Blir det "søl" ved at man bommer under påfyll så skylles jo det vekk sammen med vask. Det er også gjort tester som viser at pulver ER mer effektivt enn tabletter, fordi tablettene bruker tid på å løse seg opp. Så slutt med de tablettene, folkens. Og et lite tips til: Noen maskiner har faktisk en skjult meny man kan trykke seg inn på hvor man velger om man bruker pulver, tabletter, vasker med eller uten glansemiddel osv. Om det har mye å si, vet jeg ikke. Men den endrer kanskje lengden på ulike faser av vaskeprogrammet, eller når vaskepulveret/tabletten slippes ut osv. Det kan være lurt å google manualen og se om maskinen har noe slikt. Anonymkode: 10271...267 1
AnonymBruker Skrevet 26. august 2023 #6 Skrevet 26. august 2023 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Lukten kan kanskje komme av at du holder døren stengt når maskinen ikke er i bruk, samt at du ofte bare bruker øko-program som f.eks er bare 50-55C og dermed ikke tar bakterier og lukt like godt. Anonymkode: 10271...267 Viktig poeng. Jeg lar alltid min maskin stå på gløtt, i hvertfall mesteparten av tiden. Kjører kokvask regelmessig, og skyller av oppvasken godt før den settes i maskinen. Fyller på med salt ca hver 4 mnd. Anonymkode: e1559...a5d
Gjest Dingeldangel Skrevet 26. august 2023 #7 Skrevet 26. august 2023 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Okey! Da må jeg kjøpe inn dette pronto. Anonymkode: 1e8b3...1a4 Si gjerne i fra om det hjalp, for jeg har følt meg litt «sær» når jeg har klaget på lukt, og blant annet kjøpt inn glansemiddel på jobb, for å få bukt med problemet andre plasser😂
AnonymBruker Skrevet 26. august 2023 #8 Skrevet 26. august 2023 Vent, hæ? Salt?? Er det noe alle oppvaskmaskiner må ha? Hvor fyller man på det? Aldri hørt om 😂 Anonymkode: 00548...f53 3
AnonymBruker Skrevet 26. august 2023 #9 Skrevet 26. august 2023 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Vent, hæ? Salt?? Er det noe alle oppvaskmaskiner må ha? Hvor fyller man på det? Aldri hørt om 😂 Anonymkode: 00548...f53 https://www.elkjop.no/magazine/oppvaskmaskin/guide-salt-redder-oppvaskmaskinen Det sies det kun er nødvendig der det er mye kalk i vannet. Jeg vet ikke om det er mye kalk der jeg bor, men jeg vet at maskinen forteller meg å fylle på ca 3 ganger i året Anonymkode: e1559...a5d
AnonymBruker Skrevet 26. august 2023 #10 Skrevet 26. august 2023 Har maskinen din plastbunn innvendig? Flere modeller fra bosch og Siemens har dette, der lukter det ikke godt når de blir noen år. Anonymkode: f9e82...a34
AnonymBruker Skrevet 26. august 2023 #11 Skrevet 26. august 2023 57 minutter siden, Dingeldangel said: Si gjerne i fra om det hjalp, for jeg har følt meg litt «sær» når jeg har klaget på lukt, og blant annet kjøpt inn glansemiddel på jobb, for å få bukt med problemet andre plasser😂 Hehe, ja.. Hvis dette virker skal jeg fylle på jobb også. Sliter med å drikke vann fra glass der. Hilsen prinsessen på erten Anonymkode: 1e8b3...1a4 1
AnonymBruker Skrevet 28. august 2023 #12 Skrevet 28. august 2023 On 8/26/2023 at 10:53 PM, Dingeldangel said: Si gjerne i fra om det hjalp, for jeg har følt meg litt «sær» når jeg har klaget på lukt, og blant annet kjøpt inn glansemiddel på jobb, for å få bukt med problemet andre plasser😂 Jeg tror det hjelper! Vil også tipse at edikk var genialt til å rense maskina med. En god slunk på varmeste program. I motsetning til Sun sitt rensemiddel så lukter det ikke rensemiddel etterpå Skal fylle på jobb også nå 😅 Anonymkode: 1e8b3...1a4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå