Gå til innhold

Fant ut at jeg er gravid etter jeg signerte kontrakt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, jeg har signert en kontrakt med 100% stilling i juni med oppstart 1.sep. Jeg fant ut at jeg var gravid (andre barn) etter to uker jeg signerte kontrakten. Nå var jeg på kontroll og det ser ut at jeg er allerede 15 uker på vei. Det en uke jeg starter med den nye jobben og jeg har lyst å fortelle arbeidsgiveren allerede nå før jeg starter at jeg er gravid. Detter var uforventet og uplanlagt og føler at hun blir nok veldig misfornøyd med det. Mange sier at jeg bør starte først med jobben og da forteller henne men føler at dette er ubehagelig og urettferdig å dra på jobb og at hun bør vite jo at jeg er gravid? De som anbefalte meg det sier også at hun kunne jo slette kontrakten så jeg kan jo miste den stillingen jeg har fått. Er dette sant? Er det lov?
Dette føles så ubehagelig og er en veldig ærlig person. Hva tenker dere? 

Anonymkode: 436b8...344

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er ikke lov, men jeg ville ventet til 1 september. Det er ikke lenge til :) 

Anonymkode: 585e9...074

• Nyttig 4
Skrevet

Hva slags jobb er dette? Kan du ikke jobbe mens du er gravid, om så en stund?

Anonymkode: bbffc...13c

Skrevet

Du har bedre stilligsvern som gravid enn ellers, så du trenger ikke bekymre deg for å få sparken. 

Arbeidsgiveren din har ikke lov til å spørre om du er gravid på intervju, og har egentlig ikke rett til å vite noe før ganske langt uti svangerskapet. Tror det er sånn i sjette måned eller noe sånt man må si ifra, så de kan planlegge for permisjon osv.

Skrevet

Hun kan ikke slette kontrakten, det er ulovlig å diskriminere mot gravide arbeidstakere. Svangerskap skjer, det vet de, om sjefen blir misfornøyd er det synd, men det er ikke ditt problem

• Liker 1
Skrevet

Jobb der i to uker, gjør et kjempegodt arbeid også sier du i fra. 

Du kan selvsagt ikke miste jobben pga graviditet! Kvinner blir gravide, dette er noe alle vet. 

Anonymkode: 540b7...d69

• Liker 5
Skrevet

De kan ikke trekke tilbake jobbtilbudet pga graviditet. Å ansette kvinner i fruktbar alder innebærer en sjanse for at de kan bli gravide. Men du kan fortsatt jobbe 4-5 mnd før permisjonen starter. Er bare å vente til en stund etter du har begynt med å fortelle det.

Anonymkode: 28e7b...01a

• Liker 4
Skrevet

Skjedde nøyaktig det samme med meg for litt siden. Fant ut at jeg var gravid en uke etter signert ny arbeidsavtale og sendt oppsigelse. Fortalte det første dagen og de tok det veldig pent 😊 

Anonymkode: 8424e...012

• Liker 1
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker said:

Hva slags jobb er dette? Kan du ikke jobbe mens du er gravid, om så en stund?

Anonymkode: bbffc...13c

Det er som spl og ja jeg kan jobbe det er bare at jeg synes at det er bare litt urettferdig å dra på jobb hver dag gravid og arbeidsgiver ikke vet det ennå? Føler det er bar ubehagelig

Skrevet

jeg syns du bør si det

Anonymkode: 483be...eb5

Skrevet
AnonymAvy skrev (17 minutter siden):

Det er som spl og ja jeg kan jobbe det er bare at jeg synes at det er bare litt urettferdig å dra på jobb hver dag gravid og arbeidsgiver ikke vet det ennå? Føler det er bar ubehagelig

Det er ingen krav om å gi beskjed så tidlig. Skjønner at det føles ubehagelig men du har ikke gjort noe galt  :) Gratulerer med nr.2 på vei, det må være et sjokk å oppdage så langt på vei :)

Anonymkode: e6f9b...001

Skrevet

Du har ikke merket noe som helst og er nå nesten 4 mnd på vei?

Anonymkode: a30f8...a43

• Liker 1
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg fant ut i juni, altså jeg tror jeg var 4 uker på vei. ☺️

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Kanskje lese hi? 

Anonymkode: 0751c...49d

Skrevet

Gratulerer! ❤️ 

Arbeidsgiveren din kan verken si deg opp eller annullere kontrakten dere har inngått. Det er ulovlig å diskriminere i Norge. Ville jobbet en uke eller to, og deretter varslet. Dersom du synes det er vanskelig går det fint å snakke med sjefen med en gang. Dette burde ikke være noe problem :) 

Anonymkode: 05981...11e

Skrevet

Dette skjer «hele tiden». Jeg ble også gravid i tiden mellom signert avtale og oppstart. Litt pinlig, men uproblematisk. Sa fra etter en ukes tid i ny jobb, da det viste seg å være forhold der som ikke lot seg kombinere med graviditet. 

Anonymkode: 8fd1d...d6d

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 26.8.2023 den 16.26):

Hei, jeg har signert en kontrakt med 100% stilling i juni med oppstart 1.sep. Jeg fant ut at jeg var gravid (andre barn) etter to uker jeg signerte kontrakten. Nå var jeg på kontroll og det ser ut at jeg er allerede 15 uker på vei. Det en uke jeg starter med den nye jobben og jeg har lyst å fortelle arbeidsgiveren allerede nå før jeg starter at jeg er gravid. Detter var uforventet og uplanlagt og føler at hun blir nok veldig misfornøyd med det. Mange sier at jeg bør starte først med jobben og da forteller henne men føler at dette er ubehagelig og urettferdig å dra på jobb og at hun bør vite jo at jeg er gravid? De som anbefalte meg det sier også at hun kunne jo slette kontrakten så jeg kan jo miste den stillingen jeg har fått. Er dette sant? Er det lov?
Dette føles så ubehagelig og er en veldig ærlig person. Hva tenker dere? 

Anonymkode: 436b8...344

De kan ikke slette eller trekke tilbake kontrakten, så de som sier det aner ikke hva de snakker om. Og diskriminering ovenfor gravide er ikke lovlig. Så ikke bekymre deg for stillingen din. 

Når jeg ble gravid med mitt første barn var det like etter kontraktskriving også. Var ingen problem. Jeg fortalte nærmeste leder om graviditeten, men avventet med å fortelle det til resten av kollegaene. 

Åpenhet lønner seg tenker jeg. Uavhengig av hva leder vil tenke eller mene om det. Alt i alt må du gjøre det som føles rett for deg. 

Anonymkode: 95b05...f9c

Skrevet

Jeg skjønner at du føler litt på det TS. Men alle profesjonelle arbeidsgivere er vant til at ansatte blir gravide eller har samboere/koner/kjærester som blir gravide. Og om man tenker på det så er det jo ikke så innmari stor forskjell for arbeidsgiver om du er gravid nå eller om du ble det etter å ha jobbet der i et år? Prøv å se det på den måten :) Hvis du fant ut i juni så har du vel termin i februar og får da jobbet en del før du går ut i perm hvis det er en arbeidsplass som funker sammen med graviditet. Jeg ville nok vært grei og sagt ifra når jeg startet sånn at de kan tilpasse eventuell opplæring og høstens arbeidsoppgaver. Jeg sa ifra tidlig på min arbeidsplass selv om man ikke må det, fordi jeg ikke ønsket å bli satt på et langvarig prosjekt der jeg visste at jeg måtte steppe ut og overføre kompetanse til en ny etter noen måneder. Andre må si ifra tidlig pga tilrettelegging.

Anonymkode: fdabd...e81

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 26.8.2023 den 18.11):

Kanskje lese hi? 

Anonymkode: 0751c...49d

Ja, kanskje jeg burde det

Skrevet
AnonymAvy skrev (På 26.8.2023 den 17.19):

Jeg fant ut i juni, altså jeg tror jeg var 4 uker på vei. ☺️

Ok, skjønner. Lykke til 🙂

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...