Gå til innhold

Gravid og rett eller ikke rett på foreldrepenger?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei jeg er gravid med barn nummer 2 med termin i februar 2024. Jeg har fått 100% stilling med oppstart 1.september ( jeg signerte kontrakt i mai og fant at jeg var gravid i juni). Jeg jobber på samme arbeidsplass siden 2019,  med ulike prosent stillinger og nå før jeg fikk 100% hadde jeg 14,5% helgestilling ( dette pga første barnet har ikke fått bhg plass og kunne bare jobbe helg). Det står at man må ha inntekt de 6 av 10 mnd før permisjonen for å få rett, så det er akkurat 6 mnd til februar hva med hvis jeg blir sykemeldt før da? 

Anonymkode: affb5...5c4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Lev på mannen 

Anonymkode: d2fb3...5ed

Skrevet

Du er godt innafor, du vil jo ha jobbet ca 10 mnd. Sykemelding er uproblematisk 

Anonymkode: bf798...21d

Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Du er godt innafor, du vil jo ha jobbet ca 10 mnd. Sykemelding er uproblematisk 

Sorry! Du har kontrakt fra september seg jeg nå.. Da stiller det seg annerledes.

Skrevet

Men ja, du vil ha rett på foreldrepenger, men beløpet vil bli nedjustert. Man regner inntekten på de 6 beste månedene i løpet av 10 mnd. Du må jo jobbe ut februar for å ha vært ansatt i 6 mnd. 

Sykemelding er fortsatt ikke et problem 

Skrevet

Sykepenger teller som inntekt, men om du ikke har full opptjening iht folketrygden sånn at du får ek redusert sum sykepenger (ikke tilsvarende full lønn), tror jeg permisjonspengene vil beregnes ut i fra disse. 

Skrevet

Du må ha inntekt i 6 av de siste 10 mnd, dette kan være deltid så helgestillingen din teller med. Dette kravet oppfyller null problem, selv om du skulle blir sykemeldt

Også beregner de foreldrepenger utifra inntekten de siste 3 mnd. Hvis du har tjent mer de siste 3 mnd slik at det skiller seg fra årsinntekten kan de se nærmere på hvorfor, men siden det er fordi du har fått ny jobb 100% så er dette også null problem. Du får altså foreldrepenger utifra lønna i din nye jobb.

Anonymkode: 84fdb...077

• Liker 1
Skrevet

Inntekt som teller, spiller ingen rolle hvor mange arbeidsgivere man har hatt i perioden. 

Anonymkode: fc194...02e

Skrevet

Det er  3 krav du må fylle for å få foreldrepenger: 

Spiller ingen rolle hvor mange arbeidsgivere eller stillings% hos de ulike, men summen av inntekten din som avgjør hvor mye du får utbetalt. Men rett på foreldrepenger har du. 

Anonymkode: f3499...121

Skrevet

Så du jobber 14,5% nå og 100 % fra september? Så lenge du jobber minst 1 dag med septemberlønn er det grunnlaget ditt.

Anonymkode: daa1a...a61

Skrevet

Du vil få foreldrepenger ja. Om du sykemeldes gjør ikke dette noe fordi sykepenger er likestilt med lønn. Du må derimot jobbe minst 4 uker i ny jobb for å ha krav på sykepenger, så du må ikke sykmelde deg før etter minst 4 uker fra den nye septemberjobben. Når foreldrepengene så beregnes vil du nok dessverre akkuret Ikke rekke å få en 100% lønn som du får fra september, men litt nedjustert. Dette fordi du må jobbe 6 måneder av siste 10, dvs ut februar for å få den beste lønnen. Det rekker du vel akkurat ikke, så den siste måneden tar de utgangspunkt i den 14% stillingen din, og deler disse 6 månedene for å finne snittet. Men foreldrepenger får du jo.

Skrevet

Husk at permisjon begynner automatisk 3 uker før termin selv om du er sykmeldt eller jobber. Blir det da 6 mnd? 

Anonymkode: bd2e8...fa8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...