Gå til innhold

Trenger tips for å bli kvitt bananfluer.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva gjør du når det plutselig er bananfluer på kjøkkenet???

Anonymkode: 04689...ee7

Skrevet

Eddik og vann i like deler og noen få dråper zalo. Jeg har 2 glass stående når bananfluene blir plagsomme.

Anonymkode: adb63...f7c

• Liker 2
Skrevet

Jeg bruker hvitvin og en dråpe zalo i eggeglass. Ett på kjøkkenbenken og ett i søppelskapet. Funker som bare det.

Skrevet

Den ultimate fellen er visstnok rødvinseddik med litt zalo i. Dette er det de liker aller best, men det fikk jeg med meg for sent. De liker ting som gjærer, og dermed også aldrende/gammel frukt og mat. De elsker også skvetter etter sukkerholdig brus og saft. Jeg prøvde eddik med litt zalo i, og fanget 5 stk. Jeg prøvde også rødvin, og fanget noen få. Men når alt kommer til alt, så var det som funket best for meg å få ut alt av søppel, tomgods og kjøre en vask av slukene. Jeg hadde oppi litt plumbo rørvask (fåes kjøpt på europris, megaflis, jernia, byggvare etc.). Og ikke minst å vaske godt og holde rent. Gå ut med søppel så fort som mulig. Det er også verdt å nevne fluepapir med sånt klister på. Men det rakk jeg ikke å prøve før det gikk over, og nå er det nesten fluefritt her.

Jeg tror jeg fikk mine inn med noen bokser med sånne ekstremt søte druer. De gikk rett i søpla når jeg fikk en sverm av fluer i trynet når jeg åpnet de.

De er noen ordentlig slitsomme jævler. Jeg hadde både fruktfluer (de som ser ut som flyvende demoner fordi de er brune og har røde øyne), og typiske plantefluer/bananfluer som er svarte. Jeg kvittet med også med en del planter som var døende. 

Dette var min erfaring i hvert fall.

Anonymkode: 0db33...f53

• Liker 1
Skrevet

Sukker, eddik og et par dråper Zalo i en skål, fungerer bra. 

Skrevet

Lar svermen falle til ro. Lister meg inn på kjøkkenet med Max Smekker og KJØRER på med med voldsom veiving med rekkerten så det spraker i et lysshow uten like. Et par runder om dagen og banaflue-klanen er utryddet. Ja, så må du seff sørge for ikke å ha matrester i sluk eller gammel frukt liggende på benken, din gris. 

Anonymkode: 9a18d...4d2

• Nyttig 1
Skrevet

Jeg laget meg en bananfluefelle og hadde 2dl selvlaget Cider og en dråpe zalo i den. Det virket greit. Men så leste jeg at de går etter frukt som råtner (avgir CO2), så jeg hadde i et par t-skjeer med sukker, da ble fluene borte. 

Ellers må man hold benk og vask rein, og tømme matavfallet ofte. 

Skrevet

Samme som de over her, men jeg sverger til eplecidereddik i vannet. Jeg pleier å dekke glasset med plastfolie som jeg stikker hull i. Da kjenner jeg ikke eddikklukta så godt selv. Fluene klatrer inn og finner ikke like lett veien ut, så selv om de venter med å dyppe tærne nedi flyr de ikke avgårde dersom jeg passerer. Passer også på å gjøre sluk godt rent, heller i kokende vann osv.

Hadde nettopp en invasjon på kjøkken og bad som kom brått på etter at jeg hadde hatt dører og vinduer stående åpne og noen bananer på benken (og skall litt for lenge i avfallet).

Anonymkode: e7bc0...b84

Skrevet

Jeg bruker rødvin og zalo i små shotteglass :) men viktigst er å finne årsaken! Har du en skål gammel frukt? Tomme vinflasker? Lenge siden sluk er renset? Skitten rundt eller i søppelbøtte? Nye planter? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...