AnonymBruker Skrevet 26. august 2023 #1 Skrevet 26. august 2023 Jeg har aldri truffet min far. Han så meg en gang når jeg var nyfødt. Grunnen til at det stoppet vet jeg ikke. Nå er jeg over 50 år og begynte å tenke på noe ei venninne sa. Hun spurte om jeg kom til å arve han?. Jeg vet ikke det. Og hvis jeg arver noe så føler jeg at det blir feil å ta imot noe? Hva tenker du? Regner med at han har barn som er oppvokst med han. Kanskje de føler at de fortjener det mer enn meg. Men regner egentlig med at jeg ikke er med i testamentet og ikke får noe Anonymkode: 917ba...f26
AnonymBruker Skrevet 26. august 2023 #2 Skrevet 26. august 2023 Du har krav på farsarv på lik linje som andre eventuelle halvsøsken. Du er særkullsbarnet hans. Anonymkode: f10fd...650 36 7
AnonymBruker Skrevet 26. august 2023 #3 Skrevet 26. august 2023 Syns nesten du har krav på mer arv enn eventuelle barn som har vokst opp med faren din. Uavhengig av grunn så valgte han deg bort, og det er ikke greit. Anonymkode: e0a1b...da1 31 4
AnonymBruker Skrevet 26. august 2023 #4 Skrevet 26. august 2023 Alle barn har en far. Selv om han har valgt å ikke ha nær kontakt i oppveksten din, så er han din far. Etter loven har du rett på farsarv, på lik linje som hans andre barn. Jeg ville tatt imot. Hans andre barn har allerede fått mer. Anonymkode: 8f5ac...903 17 2
Gjest theTitanic Skrevet 26. august 2023 #5 Skrevet 26. august 2023 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Jeg har aldri truffet min far. Han så meg en gang når jeg var nyfødt. Grunnen til at det stoppet vet jeg ikke. Nå er jeg over 50 år og begynte å tenke på noe ei venninne sa. Hun spurte om jeg kom til å arve han?. Jeg vet ikke det. Og hvis jeg arver noe så føler jeg at det blir feil å ta imot noe? Hva tenker du? Regner med at han har barn som er oppvokst med han. Kanskje de føler at de fortjener det mer enn meg. Men regner egentlig med at jeg ikke er med i testamentet og ikke får noe Anonymkode: 917ba...f26 Siden han ikke har vært der for deg så fortjener du det aller mest spør du meg.
AnonymBruker Skrevet 26. august 2023 #6 Skrevet 26. august 2023 Du har rett på pliktarven fra han. Anonymkode: a3732...89b 6
AnonymBruker Skrevet 26. august 2023 #7 Skrevet 26. august 2023 Klart du skal ta i mot, om det er noe å arve. Anonymkode: d0f22...c65 11 2
AnonymBruker Skrevet 26. august 2023 #8 Skrevet 26. august 2023 Takk for svarene. Det kan jo hende at det ikke er noe å arve også da. Når mamma er borte, så er det ingen å arve. Hun er ufør og bor i kommunal leilighet Anonymkode: 917ba...f26 3
AnonymBruker Skrevet 26. august 2023 #9 Skrevet 26. august 2023 Hvorfor skal du ta mer hensyn til dine evt halvsøsken enn deg selv? Anonymkode: c9d30...042 5
AnonymBruker Skrevet 26. august 2023 #10 Skrevet 26. august 2023 Jeg sitter også med en vond følelse over at jeg kanskje burde kontaktet han. Men så tenker jeg også at han kunne også ha kontaktet meg hvis han ville det Anonymkode: 917ba...f26 2 9 1
AnonymBruker Skrevet 26. august 2023 #11 Skrevet 26. august 2023 Mange arver fra slektninger de verken kjenner eller har møtt. Selv arvet jeg en slektning fra Sverige som ikke hadde andre arvinger. Aner ikke hvem han var engang. Synes ikke det er noe rart eller etisk feil ved at du arver din far uavhengig av hva slags forhold dere har hatt. Anonymkode: e496f...98f 8
AnonymBruker Skrevet 26. august 2023 #12 Skrevet 26. august 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg sitter også med en vond følelse over at jeg kanskje burde kontaktet han. Men så tenker jeg også at han kunne også ha kontaktet meg hvis han ville det Anonymkode: 917ba...f26 Det er vel strengt tatt han som skal sitte med den vonde følelsen i dette tilfellet. Anonymkode: e496f...98f 13 1 13
AnonymBruker Skrevet 26. august 2023 #13 Skrevet 26. august 2023 I mine øyne har du nesten mere rett på arven enn de andre. Han har jo ikke vet der for deg. Så jo, du har rett på arv på lik linje med de andre. Og det fortjener du, fordi du er hans barn. Ang kontakt .. han er den voksne. Han er faren din. Ansvaret ligger først og fremst hos han. Anonymkode: 80cb8...5b4 9 2
AnonymBruker Skrevet 26. august 2023 #14 Skrevet 26. august 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det er vel strengt tatt han som skal sitte med den vonde følelsen i dette tilfellet. Anonymkode: e496f...98f Jeg vet. Jeg hørte fra bestemor før hun døde at han hadde ringt henne når jeg var 1 år for å si at han ville se meg. Hun fortalte at mamma var forlovet og da trakk han seg unna. Jeg føler jo at han burde ha stått på mer hvis han ville se meg Anonymkode: 917ba...f26 3 2
Tvist Skrevet 26. august 2023 #15 Skrevet 26. august 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jeg sitter også med en vond følelse over at jeg kanskje burde kontaktet han. Men så tenker jeg også at han kunne også ha kontaktet meg hvis han ville det Anonymkode: 917ba...f26 Hvis du vil der og har ting du vil ha svar på, så bør du ikke vente. 5
Phoenix Heart Skrevet 26. august 2023 #16 Skrevet 26. august 2023 Du har krav på arven selv om du aldri har møtt ham. Du skal absolutt ikke ha noen dårlig samvittighet. 4
AnonymBruker Skrevet 26. august 2023 #17 Skrevet 26. august 2023 AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Jeg har aldri truffet min far. Han så meg en gang når jeg var nyfødt. Grunnen til at det stoppet vet jeg ikke. Nå er jeg over 50 år og begynte å tenke på noe ei venninne sa. Hun spurte om jeg kom til å arve han?. Jeg vet ikke det. Og hvis jeg arver noe så føler jeg at det blir feil å ta imot noe? Hva tenker du? Regner med at han har barn som er oppvokst med han. Kanskje de føler at de fortjener det mer enn meg. Men regner egentlig med at jeg ikke er med i testamentet og ikke får noe Anonymkode: 917ba...f26 Jeg har truffet min far og hatt noe kontakt med han i tidlig voksenår. Jeg har etter eget valg kuttet kontakt med han nå. Likevel så føler jeg at jeg fortjener arv fra han. Kanskje faktisk enda mer enn mine halvsøsken får. De har faktisk hatt gleden av å bli hjulpet av han økonomisk i alle år, mens jeg ikke har fått noe. Arven har du krav på. Anonymkode: 237e6...020 5 1
AnonymBruker Skrevet 26. august 2023 #18 Skrevet 26. august 2023 Klart du fortjener arven. Det er sikkert en fattig trøst men for 50 år siden var ikke fedre så involvert i barneoppdragelse. Barna var langt på vei ansett som en mors "eiendom" (og ansvar). Hvem vet om han innerst inne lider av sjelekvaler fordi han svikta deg? For det gjorde han virkelig. Ta imot arven og kryss fingra for at dine halvsøsken er forståelsesfulle. Anonymkode: 7b2db...5cd 2 1
Ulla Ullsokk Skrevet 26. august 2023 #19 Skrevet 26. august 2023 Hvis din mors mann adopterte deg, er det vel han du arver og ikke din far. Men tenk om han er en forsiktig type som ikke har turt å presse seg på? Min far hadde en sønn i Sverige som han ikks tok kontakt med fordi han ikke ville forstyrre/ødelegge hans liv. Herregud, sier de fleste yngre, men det var andre tider og ting vi ikke kan sette oss inn i. Jeg synes du bør kontakte han. Når han er død er det for sent. For alt du vet har han hatt lyst på kontakt hele livet. 4 1
AnonymBruker Skrevet 26. august 2023 #20 Skrevet 26. august 2023 Selvsagt har du krav på din del av arven. Der er en minsteplikt på arv som kommer før et evt testament kan si noe om fordelingen etter han. Har selv en far som det kun har vært sporadisk kontakt med opp gjennom oppveksten. Han har barn innen sitt ekteskap. Jeg vil uansett ha krav på min del og kommer til å ta det med meget god samvittighet! Jeg har vokst opp så å uten en farsfigur og har gått glipp av masse pga hans valg. Anonymkode: f661f...b83 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå