AnonymBruker Skrevet 26. august 2023 #1 Del Skrevet 26. august 2023 Alle disse oppskriftene på lavkarbo knekkebrød er rett og slett grusomme. Det knekkebrødet jeg liker, for jeg vil helst spise mat jeg liker selv om at det kanskje ikke er det sunneste alternativet, har 8g karbohydrater per knekkebrød. Når knekkebrødet har 8g karbo, pålegget har 0g karbo. Er det virkelig så grusomt å spise 3 knekkebrød om dagen? Og alt annet jeg spiser gjør at det blir maks 50g karbohydrater på en dag? Er det lavt nok for en lavkarbodiett? Eller må man ty til grusom mat for å mestre en lavkarbo diett? Anonymkode: 7761f...ca4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. august 2023 #2 Del Skrevet 26. august 2023 Må du spise Knekkebrød da? Det finnes jo mye annen mat enn kornprodukter som metter mye bedre. Anonymkode: 2006f...1c5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. august 2023 #3 Del Skrevet 26. august 2023 Det er flere varianter av lavkarbo. 50 gram karbohydrater per dag vil si en moderat lavkarbodiett. Det er da helt innafor det, hvis det er det som fungerer for deg. Anonymkode: 4c7ea...281 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. august 2023 #4 Del Skrevet 26. august 2023 AnonymBruker skrev (45 minutter siden): Må du spise Knekkebrød da? Det finnes jo mye annen mat enn kornprodukter som metter mye bedre. Anonymkode: 2006f...1c5 Ja, jeg må spise knekkebrød. Å være sulten er ikke et problem, jeg føler ikke sult. Anonymkode: 7761f...ca4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. august 2023 #5 Del Skrevet 26. august 2023 AnonymBruker skrev (43 minutter siden): Det er flere varianter av lavkarbo. 50 gram karbohydrater per dag vil si en moderat lavkarbodiett. Det er da helt innafor det, hvis det er det som fungerer for deg. Anonymkode: 4c7ea...281 Så hva er den strengeste varianten? 0 til 50? Anonymkode: 7761f...ca4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. august 2023 #6 Del Skrevet 26. august 2023 Hva er hensikten med denne dietten? Er det noe grunn til at du må kutte hele denne næringsgruppen? Jeg forstår at man dropper sukkervarer, untraprossesert mat osv pga helsa, men 3 grove knekkebrød om dagen er virkelig ikke noe problem når du faktisk liker disse godt. Vi må ikke bli komplett fanget i egen navle her, løfte blikket ut mot verden også. Ekstremt priviligert å være såpass opptatt av, og detaljstyre eget mat. Anonymkode: 090de...7a7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. august 2023 #7 Del Skrevet 26. august 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Så hva er den strengeste varianten? 0 til 50? Anonymkode: 7761f...ca4 Maks 20 gram er ketogen lavkarbo. Anonymkode: 4c7ea...281 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. august 2023 #8 Del Skrevet 26. august 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hva er hensikten med denne dietten? Er det noe grunn til at du må kutte hele denne næringsgruppen? Jeg forstår at man dropper sukkervarer, untraprossesert mat osv pga helsa, men 3 grove knekkebrød om dagen er virkelig ikke noe problem når du faktisk liker disse godt. Vi må ikke bli komplett fanget i egen navle her, løfte blikket ut mot verden også. Ekstremt priviligert å være såpass opptatt av, og detaljstyre eget mat. Anonymkode: 090de...7a7 Jeg er ikke TS, men noen har helseproblemer som gjør at man ikke tåler korn særlig godt. Jeg bør helst ligge helt unna korn, merker stor bedring i betennelse og energi når jeg dropper det. Anonymkode: 4c7ea...281 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. august 2023 #9 Del Skrevet 26. august 2023 AnonymBruker skrev (55 minutter siden): Er det virkelig så grusomt å spise 3 knekkebrød om dagen? hvis tre knekkebrød er alt du spiser pr. dag, så trenger du ikke bekymre deg for å være "utro" mot dietten 😁 Anonymkode: 77bbf...d46 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. august 2023 #10 Del Skrevet 26. august 2023 Jeg spiser de tynne fiber knekkebrødene( 2 stk sånne er ca 1 vanlig). Anonymkode: 083ad...776 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. august 2023 #11 Del Skrevet 26. august 2023 https://www.bramat.no/forsiden/tester/3786-bramat-tester-hjemmebakte-knekkebrod-2023?showall=1 Anonymkode: 01942...da2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. august 2023 #12 Del Skrevet 26. august 2023 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Jeg er ikke TS, men noen har helseproblemer som gjør at man ikke tåler korn særlig godt. Jeg bør helst ligge helt unna korn, merker stor bedring i betennelse og energi når jeg dropper det. Anonymkode: 4c7ea...281 Men derfor må jo ts svare hva som er hennes hensikt med dette. For ofte er det jo vektnedgang, og da er det jo virkelig ikke knekkebrødene som har påført henne overvekten, og derfor unødvendig å fokusere på disse når hun skal ned. Tåler man ikke korn, spør man jo ikke om man kan spise 3 knekkebrød daglig. Da unngår man selvfølgelig dette. Men hvorfor skal du i såfall droppe epler og gulrøtter? De inneholder jo også karbohydrater. Anonymkode: 090de...7a7 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. august 2023 #13 Del Skrevet 26. august 2023 AnonymBruker skrev (39 minutter siden): Men derfor må jo ts svare hva som er hennes hensikt med dette. For ofte er det jo vektnedgang, og da er det jo virkelig ikke knekkebrødene som har påført henne overvekten, og derfor unødvendig å fokusere på disse når hun skal ned. Tåler man ikke korn, spør man jo ikke om man kan spise 3 knekkebrød daglig. Da unngår man selvfølgelig dette. Men hvorfor skal du i såfall droppe epler og gulrøtter? De inneholder jo også karbohydrater. Anonymkode: 090de...7a7 Poenget mitt med å ikke tåle korn, er at det ofte kan være mengden korn det er snakk om. Mange er vant til å spise veldig mye korn, og dermed er 3 knekkebrød om dagen kanskje det som blir balansen som fungerer. I hvertfall i en overgangsfase. Ikke alle klarer å gå fra høykarbo til lavkarbo uten korn på 1-2-3, og derfor har en roligere tilnærming. Og det er stor forskjell på karbohydrater fra gulrot vs pasta. Mange på lavkarbo kutter ofte ut all frukt, eller ihvertfall holder det til et minimum (slik at de holder seg innenfor maks daglig). Anonymkode: 4c7ea...281 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. august 2023 #14 Del Skrevet 27. august 2023 AnonymBruker skrev (22 timer siden): Alle disse oppskriftene på lavkarbo knekkebrød er rett og slett grusomme. Det knekkebrødet jeg liker, for jeg vil helst spise mat jeg liker selv om at det kanskje ikke er det sunneste alternativet, har 8g karbohydrater per knekkebrød. Når knekkebrødet har 8g karbo, pålegget har 0g karbo. Er det virkelig så grusomt å spise 3 knekkebrød om dagen? Og alt annet jeg spiser gjør at det blir maks 50g karbohydrater på en dag? Er det lavt nok for en lavkarbodiett? Eller må man ty til grusom mat for å mestre en lavkarbo diett? Anonymkode: 7761f...ca4 Hva er « ekte knekkebrød «? om 50 g karbohydrater er for mye, kommer jo an på dietten. Du kommer neppe i ketose. Før var lavkarbo enkelt, under 20 g. Nå er det jo et paraplybegrep for sikkert 50 dietter, som varierer fra 5- 120 g karbohydrater . For en gammel traver som meg henger ikke 50 g karbo på lavkarbo på greip, men antar du spiser en moderatkarbovariant? Hva er det du ønsker og oppnå med kostholdet? nei, man må ikke ty til grusom mat for og mestre lavkarbo, man trenger ikke ty til knekkebrød engang. Anonymkode: ba216...62a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. august 2023 #15 Del Skrevet 27. august 2023 AnonymBruker skrev (22 timer siden): Så hva er den strengeste varianten? 0 til 50? Anonymkode: 7761f...ca4 Nei. 0 er nesten umulig, men eggfaste er det nærmeste du kommer. Keto er under 5 eller 10. ( avhengig av person til person) tradisjonelt er lavkarbo under 20. under 50 er moderatkarbo. mange i dag bruker lavkarbo som et paraplybegrep for en masse dietter, veldig forvirrende. Moderat lav karbo 🤷♀️ hvorfor fortsatte man ikke og kalle det moderat, lav moderat gir jo ingen mening 😅 du har også karboredusert som kan være opp til 120. Anonymkode: ba216...62a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. august 2023 #16 Del Skrevet 27. august 2023 AnonymBruker skrev (22 timer siden): Hva er hensikten med denne dietten? Er det noe grunn til at du må kutte hele denne næringsgruppen? Jeg forstår at man dropper sukkervarer, untraprossesert mat osv pga helsa, men 3 grove knekkebrød om dagen er virkelig ikke noe problem når du faktisk liker disse godt. Vi må ikke bli komplett fanget i egen navle her, løfte blikket ut mot verden også. Ekstremt priviligert å være såpass opptatt av, og detaljstyre eget mat. Anonymkode: 090de...7a7 Ekstremt privilegert og kunne spise på seg sykdommer også. Hjelper det verden om vi spiser mer knekkebrød? Aner ikke hva ts sin hensikt er, men min var og bli frisk. Er det ille for verden at jeg er så privilegert at jeg ikke spiser knekkebrød til hverdags? Anonymkode: ba216...62a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. august 2023 #17 Del Skrevet 27. august 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ekstremt privilegert og kunne spise på seg sykdommer også. Hjelper det verden om vi spiser mer knekkebrød? Aner ikke hva ts sin hensikt er, men min var og bli frisk. Er det ille for verden at jeg er så privilegert at jeg ikke spiser knekkebrød til hverdags? Anonymkode: ba216...62a Selvfølgelig er det bare å droppe mat som gjør deg syk. Men å drive å flisespikke på 50 vs 45g karbo. Droppe det knekkebrødet hun faktisk liker og trives med pga en app sier at da kommer antall gram opp til 50g. Personen vurderer faktisk å bare spise det hun beskriver som grusom mat for at tallene skal bli riktig. Så da er det naturlig å spørre om hensikten. For er det faktisk en sykdom hvor dette blir viktig for tilheling er det jo noe helt annet. Men om det er vektnedgang (som det faktisk er for de fleste), syns jeg kommentaren min var helt innafor. Se på helheten av kostholdet, hva var det i kostholdet som gjorde at du fikk fedme? Det er faktisk lurt å løfte blikket litt. Det framstår pinlig. Anonymkode: 090de...7a7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. august 2023 #18 Del Skrevet 27. august 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Selvfølgelig er det bare å droppe mat som gjør deg syk. Men å drive å flisespikke på 50 vs 45g karbo. Droppe det knekkebrødet hun faktisk liker og trives med pga en app sier at da kommer antall gram opp til 50g. Personen vurderer faktisk å bare spise det hun beskriver som grusom mat for at tallene skal bli riktig. Så da er det naturlig å spørre om hensikten. For er det faktisk en sykdom hvor dette blir viktig for tilheling er det jo noe helt annet. Men om det er vektnedgang (som det faktisk er for de fleste), syns jeg kommentaren min var helt innafor. Se på helheten av kostholdet, hva var det i kostholdet som gjorde at du fikk fedme? Det er faktisk lurt å løfte blikket litt. Det framstår pinlig. Anonymkode: 090de...7a7 Lavkarbo er en helsediett, overvektige vil gå ned i vekt som en del av bedre helse. Jeg har aldri vært feit, så har ikke gått ned i vekt av lavkarbo, men har fått mye mindre smerter i kroppen. Nei, hvis hun ikke har betennelse eller noe, og dette bare gjelder vekt trenger ikke 5 g bety så mye, men jeg fikk ikke det samme som deg ut av innlegget, så jeg spurte også hva hensikten var. Jeg er absolutt privilegert som er født i Norge, og litt uheldig som er født med en kronisk sykdom, og det hjelper jo ikke på verdensproblemer om jeg hiver i meg karbohydrater og har masse smerter, så jeg skjønner ikke hva det og kutte ned på karbo har med egen navle og flytte blikket ut mot verden og gjøre. Klarer du og gå på jobb dagen etter hvis du spiser masse karbohydrater? Vel fint for deg. Hva ts sin historie er vet jeg ikke, men det gjør jo ikke du heller… Det er jo meningsløst og spise noe grusomt, men hva er « kjøpeknekkebrød « ? Og hvorfor må hun spise knekkebrød? Hvis det ikke er noe formål med dietten kan hun jo spise hva som helst, men det går altså an og ha løftet blikk og å se ut i verden uten og spise knekkebrød, og uten og spise 50 g karbohydrater hver dag. Anonymkode: ba216...62a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. august 2023 #19 Del Skrevet 27. august 2023 AnonymBruker skrev (På 26.8.2023 den 14.40): Alle disse oppskriftene på lavkarbo knekkebrød er rett og slett grusomme. Det knekkebrødet jeg liker, for jeg vil helst spise mat jeg liker selv om at det kanskje ikke er det sunneste alternativet, har 8g karbohydrater per knekkebrød. Når knekkebrødet har 8g karbo, pålegget har 0g karbo. Er det virkelig så grusomt å spise 3 knekkebrød om dagen? Og alt annet jeg spiser gjør at det blir maks 50g karbohydrater på en dag? Er det lavt nok for en lavkarbodiett? Eller må man ty til grusom mat for å mestre en lavkarbo diett? Anonymkode: 7761f...ca4 3 knekkebrød med 8 g karbohydrater pr stk tåler de fleste! Anonymkode: 7060d...296 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå