AnonymBruker Skrevet 26. august 2023 #1 Skrevet 26. august 2023 Hunden min er 2,5 år. Stor blandingshund, ca 27 kg. Har gått flere lydighetskurs og har mye på plass. Rolig og fin inne. Den er veldig årvåken ute og litt «på vakt». Hun kan fortsatt få raptuser og kan impulsivt kaste seg i båndet for å endre retning. Kan gå pent i bånd på kommando, men kan glemme seg og fortsatt trekke voldsomt i båndet når hun blir ivrig og særlig på nye steder. Når hun er fri og kalles inn, kan hun gjerne finne på litt ramp og løpe en ekstra runde før hun kommer. Tenker dette er innenfor normalen og i forhold til alder. Vi fortsetter å trene hver dag Men- jeg ser ofte rolige voksne hunder, som går pent og trofast ved siden av eieren. En hund man kan si «bli» til og så blir den i «uendelig av tid». Som kommer på et blunk ved innkalling 100% av gangene. Min hund kan også det i treningssituasjon (har nylig tatt bronsjemerket). Men ville likevel ikke stolt på henne i enhver situasjon. Veldig få unghunder er 100% lydige og rolige. Spørsmålet mitt er: Hvilken alder er det vanlig at hunden blir helt til å stole på? (forutsatt at man trener og gir hunden det den trenger). Dere som har hunder som helt uproblematisk kan la dem være løse blant folk, aldri drar i båndet på tur, aldri mer rampestreker, i hvilken alder ble hunden sånn? Når ble hunden din «voksen-lydig»? Anonymkode: 929c6...13d
AnonymBruker Skrevet 26. august 2023 #2 Skrevet 26. august 2023 Flott å høre at du trener hver dag. Det er det eneste som hjelper. Veldig mange trener jo ikke hundene sine i det hele tatt. Så ikke gi opp. Det er forskjell på raser. Noen hunder er ganske barnslige hele livet. Kontakttrening er kjempeviktig, styrker båndet mellom dere. Det at de mister hodet og løper er ganske naturlig. Min kan gjøre hvis den ser en hund el. katt. Men uten det kommer hun alltid på innkalling. Tren dette først uten at den kan bli forstyrret, så etterhvert med mer og mer forstyrring. Anonymkode: d8ac2...048
AnonymBruker Skrevet 26. august 2023 #3 Skrevet 26. august 2023 Er så ulikt, både rase og individ spiller inn. Den ene hunden min blir aldri voksen, er blitt gammel nå men holder fortsatt på slik som din…..men er også super i trening👍🏼 den andre hunden min har et helt annet lynne, og er mye roligere i alle situasjoner - men sta som et esel i trening😂😂 Anonymkode: 50f4d...390 3
AnonymBruker Skrevet 26. august 2023 #4 Skrevet 26. august 2023 AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Hunden min er 2,5 år. Stor blandingshund, ca 27 kg. Har gått flere lydighetskurs og har mye på plass. Rolig og fin inne. Den er veldig årvåken ute og litt «på vakt». Hun kan fortsatt få raptuser og kan impulsivt kaste seg i båndet for å endre retning. Kan gå pent i bånd på kommando, men kan glemme seg og fortsatt trekke voldsomt i båndet når hun blir ivrig og særlig på nye steder. Når hun er fri og kalles inn, kan hun gjerne finne på litt ramp og løpe en ekstra runde før hun kommer. Tenker dette er innenfor normalen og i forhold til alder. Vi fortsetter å trene hver dag Men- jeg ser ofte rolige voksne hunder, som går pent og trofast ved siden av eieren. En hund man kan si «bli» til og så blir den i «uendelig av tid». Som kommer på et blunk ved innkalling 100% av gangene. Min hund kan også det i treningssituasjon (har nylig tatt bronsjemerket). Men ville likevel ikke stolt på henne i enhver situasjon. Veldig få unghunder er 100% lydige og rolige. Spørsmålet mitt er: Hvilken alder er det vanlig at hunden blir helt til å stole på? (forutsatt at man trener og gir hunden det den trenger). Dere som har hunder som helt uproblematisk kan la dem være løse blant folk, aldri drar i båndet på tur, aldri mer rampestreker, i hvilken alder ble hunden sånn? Når ble hunden din «voksen-lydig»? Anonymkode: 929c6...13d Stor forskjell fra hund til hund, noen er den fødte følger og andre mer eventyrere. Noen har god impulskontroll og andre ikke. Av mine nåværende 4 hunder så er en en utbryterkonge av dimensjoner som alltid tøyer strikken maksimalt og alltid er på leting etter nye løsninger på å oppnå det den selv vil. Ingen utfordring er for stor for den. En er relativt god på å følge, men velger sitt eget om den tenker det virkelig er verdt det, men jevnt over grei. Den var forøvrig en helt grusom valp og unghund. En har gått i hælene siden den var valp og er ganske blottet for kreativitet og humor, men veldig seriøs i arbeid, og den siste var født lydig. Den er så opptatt av å gjøre rett at den nesten ikke kan ha regler. Jevn over er det jo hvor mye den trener på å gjøre feil som gir hva utfallet blir på sikt. Men de fleste hunder blir ikke slik du tenker en voksen hund er. Men i 3-5 års alder blir de fleste voksen. Noen blir som en godt satt 40 åring fornøyd med a4 livet, andre mer som Harila. Anonymkode: 9ef0f...60d 1 1
AnonymBruker Skrevet 26. august 2023 #5 Skrevet 26. august 2023 AnonymBruker skrev (55 minutter siden): . Tren dette først uten at den kan bli forstyrret, så etterhvert med mer og mer forstyrring. Anonymkode: d8ac2...048 Takk for svar. Hun kommer alltid dersom det ikke er forstyrrelser. Og også ofte i forstyrrelser. Men ikke bombesikkert - og kan lett velge å løpe etter en katt eller ekorn, eller ta en liten ramperunde 🤪 Det er den 100%’en jeg lurer på når kommer. Anonymkode: 929c6...13d
AnonymBruker Skrevet 26. august 2023 #6 Skrevet 26. august 2023 Trener du mye med forstyrrelser? For det er gjerne det som må til for å få den graden av lydighet tror jeg. Ellers merker jo også hunder når det "bare trening", spesielt om man kun trener på samme steder alltid. Jeg har unghund selv, så lurer jo også ofte på når det vi trener på skal sitte skikkelig. MEN igår hadde jeg med hunden på badestedet og da ble hun liggende og vente på meg mens jeg svømte i 5 minutter til tross andre folk og en annen hund.. Jeg innrømmer at ved første turen i vannet så gikk hun og fikk kos hos noen rett ved, men da prøvde jeg igjen og da skjønte hunden at nå skulle den ligge der og vente. Anonymkode: 9ce9b...6cc 1
AnonymBruker Skrevet 26. august 2023 #7 Skrevet 26. august 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Trener du mye med forstyrrelser? men da prøvde jeg igjen og da skjønte hunden at nå skulle den ligge der og vente. Anonymkode: 9ce9b...6cc Synes det er mange forstyrrelser i hverdagen egentlig, for bor i by så ser mye folk og hunder daglig. Men skulle gjerne trent med fler forstyrrelser ja, for hun er «perfekt» i treningssituasjoner men ikke alltid når det virkelig gjelder. Så flink din hund var! Uten bånd? Anonymkode: 929c6...13d
AnonymBruker Skrevet 26. august 2023 #8 Skrevet 26. august 2023 1 hour ago, AnonymBruker said: Synes det er mange forstyrrelser i hverdagen egentlig, for bor i by så ser mye folk og hunder daglig. Men skulle gjerne trent med fler forstyrrelser ja, for hun er «perfekt» i treningssituasjoner men ikke alltid når det virkelig gjelder. Så flink din hund var! Uten bånd? Anonymkode: 929c6...13d Jeg bor også i by, så prøver å trene litt på steder med folk, hunder og mer ukontrollert miljø enn hagen, hundeskolen og nærmiljøet. Ja, ble ganske imponert over hvor flink hun var den dagen, så håper å gjenta det. Hun hadde bånd på, men hun var ikke bundet fast. Anonymkode: 9ce9b...6cc 1
AnonymBruker Skrevet 28. august 2023 #9 Skrevet 28. august 2023 AnonymBruker skrev (På 26.8.2023 den 19.49): Synes det er mange forstyrrelser i hverdagen egentlig, for bor i by så ser mye folk og hunder daglig. Men skulle gjerne trent med fler forstyrrelser ja, for hun er «perfekt» i treningssituasjoner men ikke alltid når det virkelig gjelder. Så flink din hund var! Uten bånd? Anonymkode: 929c6...13d Hvis hun er perfekt i treningssituasjoner, ville jeg tatt treningen ut på tur. Start enkelt og gjør enkle øvelser når du egentlig bare går tur. Hunder er dårlige på å generalisere. Vil du ha en hund som lyder på samme måte på tur som på trening, må du trene på tur. Og bygge gradvis opp også der. Anonymkode: 04b7d...c02
AnonymBruker Skrevet 28. august 2023 #10 Skrevet 28. august 2023 Lurt å trene ute. F. eks i en park eller lignende. Ellers tok det vel 4-5 år før jeg var 100% sikker på at hunden kunne alt i enhver situasjon. Hun ble roligere også i den alderen. Hun var flink lenge før det altså, men det var da jeg var veldig trygg på at hun hørte på meg uavhengig forstyrrelser og lignende. Anonymkode: 8db1f...d51
AnonymBruker Skrevet 28. august 2023 #11 Skrevet 28. august 2023 Kjem an på kva rase hunden din er blanding av. Eg har lapphunder, og dei blir vaksne når dei bikker 4. Etter det er dei meir eller mindre til å stole på. Anonymkode: 69b56...729
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå