Gå til innhold

Hvordan tror dere det går med bolig markedet nå?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor høy blir renta? Vil bolig prisene synke? 

Anonymkode: dfd94...fa7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror ikke prisene vil synke nevneverdig i pressområder nei, til det er etterspørselen for stor. 

• Liker 1
Skrevet

Her blir nå boligene solgt nesten før de er på markedet til mer enn prisantydning så her i området så er det ikke tegn til at det lunkner.

Anonymkode: 618fc...fa7

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Her blir nå boligene solgt nesten før de er på markedet til mer enn prisantydning så her i området så er det ikke tegn til at det lunkner.

Anonymkode: 618fc...fa7

Hvilken by er det? 

Skrevet

Renta blir nok noe høyere, før man stopper opp. Deretter vil nok renta ligge på et ganske høyt nivå en stund.

Boligprisene vil nok ikke stige så voldsomt mye fremover, før de igjen vil stige mye når lønnsveksten kommer. Det skal mye til at prisene synker noe særlig i pressområdene. Prisene på bolig er jo høye av en grunn. Det er for få boliger der folk vil bo, dyrt å bygge nytt og en økende befolkning. 

• Nyttig 1
Skrevet

Her jeg bor, kom det samtidig 8 boliger til salgs, det er mange på engang og sjelden hendelse. Den ene boligen ble solgt med engang, ikke de andre foreløpig. Dette er alt boligene i 11,5-13,5 mil prisklasse.

Anonymkode: e7004...34b

Skrevet

Jeg jobber med boliger i en av Norges største byer. I byen jeg jobber i har prisene sunket kun de siste 2-3 månedene, og boligmarkedet står noe stille nå. Som er ulikt til andre år, ettersom august bruker å være en travel måned. Hva som forventes fremover, vil variere litt fra by til by. Det er også slik at etterspørselen flytter seg med renteoppgang - f.eks. så blir etterspørselen etter mindre leiligheter langt større i tider som dette. Og tilgangen på eneboliger blir veldig stor, da eneboliger og nybygg har lang liggetid på markedet pga. at færre får finansiering eller tør å investere i dette markedet.

Fremover så vil det nok ikke bli jubel i markedet. Ikke om renta fortsetter å stige som forventet også i september. Mye av poenget med regulering av styringsrenta er jo at konsumet skal ned, og det måles jo også i boligmarkedet. Er det derimot mange som sitter på gjerdet og ikke ønsker å investere i bolig nå, kan det jo være dumt å vente - det er nå man kan gjøre gode kjøp, så lenge man ikke binder renta og holder ut en stund med høyere rente. Når renta er lav igjen og alle som satt på gjerdet skal ut å by, vil budkriger komme tilbake og presse prisene oppover. 

Anonymkode: 4551f...b9c

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg jobber med boliger i en av Norges største byer. I byen jeg jobber i har prisene sunket kun de siste 2-3 månedene, og boligmarkedet står noe stille nå. Som er ulikt til andre år, ettersom august bruker å være en travel måned. Hva som forventes fremover, vil variere litt fra by til by. Det er også slik at etterspørselen flytter seg med renteoppgang - f.eks. så blir etterspørselen etter mindre leiligheter langt større i tider som dette. Og tilgangen på eneboliger blir veldig stor, da eneboliger og nybygg har lang liggetid på markedet pga. at færre får finansiering eller tør å investere i dette markedet.

Fremover så vil det nok ikke bli jubel i markedet. Ikke om renta fortsetter å stige som forventet også i september. Mye av poenget med regulering av styringsrenta er jo at konsumet skal ned, og det måles jo også i boligmarkedet. Er det derimot mange som sitter på gjerdet og ikke ønsker å investere i bolig nå, kan det jo være dumt å vente - det er nå man kan gjøre gode kjøp, så lenge man ikke binder renta og holder ut en stund med høyere rente. Når renta er lav igjen og alle som satt på gjerdet skal ut å by, vil budkriger komme tilbake og presse prisene oppover. 

Anonymkode: 4551f...b9c

Akkurat boligmarkedet står stille akkurat nå. Fordi mange vanlige lønnsmottagere ikke klarer å få lån til boliger over 3 millioner kroner med de rentene som er nå. Andre har god økonomi og kan lett kjøpe en bolig til 5 millioner. Problemet akkurat nå er at hele markedet i store deler av landet bortsett fra Oslo er helt sjokket over alle renteøkningene. Men leiemarkedet er jo ikke akkurat noe alternativ mange steder heller ! Så å sitte på gjerdet og vente ? Dette tar garantert år før det endrer seg, at renten eventuelt går ned. De fleste trenger jo et sted å bo i mye kortere perspektiv. Så er det stor mangel på boliger i mange av de største byene. Det er boligmangelen og at arbeidsledigheten er forholdsvis lav  som gjør at ikke vi får et enormt krakk!

Men krakket kan komme fordi nå må folk stramme inn livreimen!  Handle mindre og billigere mat, droppe ferier, utsette oppussing, utsette alt som kan utsettes!  Og bare konsentrere seg om boliglånet! Hva skjer da? Alle næringer vil bli rammet, og griper ikke regjeringen inn nå ( noe som ikke vil skje med tåkefyrsten) så vil arbeidsledigheten eksplodere! Vi får en krasjlanding i norsk økonomi er jeg stygt redd for.  Her i ligger det en stor treghet og svaret får vi om 1-2 år. Har ikke folk penger vil krakket i boligmarkedet komme uansett press eller ikke.

• Liker 1
Skrevet

Tror ikke prisene kommer til å synke, for det er færre som oppgraderer pga renten, så det kommer få hus ut på markedet.

Tilbud og etterspørsel vil derfor holde prisene oppe pga at det alltid finnes folk som trenger hus og som slåss om de få husene som er på markedet. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 26.8.2023 den 12.49):

Hvor høy blir renta? Vil bolig prisene synke? 

Jeg trodde at boligprisene kom til å synke nå i høst, men jeg ser at meglerne fremdeles priser ekstremt høyt, så de er i det minste optimister. 

(Ett av nabohusene her ble lagt ut til nesten 2 mill mer enn hva andre boliger i nabolaget har gått for det siste året.  Nå har det ikke vært visning ennå, men det skal bli utrolig spennende å se hva det faktisk går for)

Anonymkode: ff2e4...846

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...