Gå til innhold

Hvordan få 2-åringen til å gå opp alle trappene?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi bor i 4. Etasje i en blokk uten heis. De siste mnd har det vært min hovedkamp at 2-åringen skal gå opp trappene selv. Rent fysisk er det ikke noe problem. Men det er ekstra utfordrende siden vi ofte er slitne når vi kommer hjem etter en lang dag. Utnytta sommeren ekstra pga dette.

Så de siste 6 ukene kan jeg telle på en hånd hvor mange ganger jeg har endt med å bære henne. Dvs at hun nesten alltid ender opp med å faktisk gå, og jeg føler meg superkonsekvent. Men, etter disse snart 2 mnd med åvære konsekvent, ser jeg fortsatt ikke noe "framskritt". Det tar fortsatt gjerne en halvtime å komme seg opp (selv om hun kunne klart det på 2 minutter), og det krever fortsatt veeeeldig mye. Det kan gjerne være at hun ruller rundt og vræler i protest 5-6 ganger, eller at vi kommer oss opp noen etasjer før hun springer ned igjen, og ler - gjerne flere ganger på rad. 

Jeg har prøvd de fleste tilnærminger. I starten brukte vi mye lek, som kosedyr som "fløy" til neste avsats og vinka til henne. Eller "lokking" til neste avsats. 

Nå orker jeg ikke det lenger, det koster meg altfor mye. Så nå går jeg kanskje opp en trapp og venter til hun kommer, og trøster henne evt hvis hun blir veldig lei seg. Jeg kan holde hånda hennes hvis hun går, men holder ikke hvis hun begynner å tulle. Så jeg har en mye mer streng tilnærming nå. Både lek- og streng tilnærming tar like lang tid, eneste forskjellen er at det koster meg mindre å være streng. 

Hun får selvfølgelig alltid masse skryt når hun kommer opp, og "high five" og hun er alltid kjempefornøyd med seg selv da. Men det hjelper ikke å minne henne på det når vi først prøver å gå opp trappa.

Jeg hadde et håp for at det skulle gå litt raskere etter 2 mnd med å være konsekvent, men det gjør virkelig ikke det. 

Å bære henne opp er ikke aktuelt, unntatt noen helt sjeldne unntakstilfeller (veldig seint hjem, f.eks.)

Noen som har tips!???

Anonymkode: bd292...15d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tenk deg at trappetrinnene var like høye som stoler. For det er de jo for en toåring med korte bein. Hadde du gått opp fire etasjer uten å klage?

• Liker 14
Skrevet

Har også bodd i fjerde etasje uten heis. Da eldste var 2 og ikke ville gå så bar jeg. Å bruke en halvtime opp trappene hadde jeg ikke brukt tid på, og det kan være mange trappet for en toåring etter en lang dag. Det blir folk av dem og de går tidsnok selv uansett. 

Anonymkode: a6a72...c5d

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet

Velge deg en annen kampsak? Bære opp 3 etasjer, gå 1, når det går bra børe 2, gå 2 osv. 

Anonymkode: f972a...b39

• Liker 8
Skrevet

Ts her

Akkurat nå så føles dette som min viktigste kampsak fordi jeg blir så sjuukt sliten av å bære henne opp - hun er mye tyngre og større enn 2åringer flest, og jeg har som regel med meg andre ting å bære som gjør at det blir umulig å få henne med meg samtidig. Er 100% alene med henne, og siden hun alltid er med meg så betyr det at alt som skal ut eller inn av leiligheten må håndteres med henne på slep! = sjukt slitsomt å måtte bære henne i tillegg. Og nå har jeg brukt 2 mnd på dette, så det føles sååå bortkasta om jeg skal gi opp. Bruker heller en halvtime hver gang... 

Og hun kan springe opp alle trappene, sånn rent fysisk sett... 

Det å gå ned har vi heldigvis naila ganske bra nå, selv om jeg setter av 10 minutter ekstra for å rekke ting. Hun spør jo om jeg kan bære henne 10 ganger, men aksepterer et nei. Er det jeg håper for å gå opp også...

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Ts her

Akkurat nå så føles dette som min viktigste kampsak fordi jeg blir så sjuukt sliten av å bære henne opp - hun er mye tyngre og større enn 2åringer flest, og jeg har som regel med meg andre ting å bære som gjør at det blir umulig å få henne med meg samtidig. Er 100% alene med henne, og siden hun alltid er med meg så betyr det at alt som skal ut eller inn av leiligheten må håndteres med henne på slep! = sjukt slitsomt å måtte bære henne i tillegg. Og nå har jeg brukt 2 mnd på dette, så det føles sååå bortkasta om jeg skal gi opp. Bruker heller en halvtime hver gang... 

Det å gå ned har vi heldigvis naila ganske bra nå, selv om jeg setter av 10 minutter ekstra for å rekke ting. Hun spør jo om jeg kan bære henne 10 ganger, men aksepterer et nei. Er det jeg håper for å gå opp også...

Bæresele. Jeg bar mine daglig til de var nesten 4, de er spreke og aktive barn nå, som driver med idrett på høyt nivå. Dette er en meningsløs kamp, når de er klare så går de selv. Med ergonomisk bæresele slipper du å bli så sliten. 

Anonymkode: 5c712...047

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Hun er bare to år gammel. Det er tungt for henne å gå opp alle trappene, og i tillegg er hun nok sliten etter å ha brukt kroppen hele dagen på barnehagen eller hvor enn hun har vært. I tillegg tror jeg din «kampsak» har gjort situasjonen mer komplisert for deg. Hvis du blir streng og kanskje sint på henne kommer hun hvertfall ikke til å være samarbeidsvillig. 

Jeg er faktisk i helt samme situasjon som deg. Jeg bor også i fjerde etasje uten heis. Her har vi bodd siden barnet mitt var rundt to år. I starten orket ikke hun heller å gå opp trappene. Hun kunne legge seg ned å hyle for hun orket ikke. En gang hadde jeg masse poser å bære i tillegg til at hun nektet å gå. Jeg var ikke helt i humør, og jeg ble sur for at hun ikke bare kunne gå opp. Det ble med den ene gangen, for jeg innså at barnet mitt ikke har valgt å bo i fjerde etasje uten heis, og det er helt urimelig å forvente at en toåring skal orke å gå så langt etter en lang dag. Så jeg bærte henne opp når hun trengte det, og gikk heller to ganger for å få med meg poser og andre ting. I dag er barnet fem år, og stort sett har vi kappløp om hvem som kommer først. Hvis ikke går hun rolig helt på egen hånd. 

Poenget mitt er at dette er en kamp du ikke trenger å ta. En dag snart blir hun stor nok til at hun kan gå trappene helt på egen hånd. Men akkurat nå er hun liten, og hun trenger at du hjelper henne opp trappene. Ikke lag dårlig stemning med barnet ditt over noe som ikke er verdt det. 

Anonymkode: b94f2...7d3

• Liker 4
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Ts her

Jeg forstår at du har valgt dette som kampsak, men som en annen skriver. Barnet ditt er bare to år og sliten etter dagen. Om en stund vil hun være klar til å gå selv, men frem til det trenger hun hjelp. Å bli streng og stille krav gir bare dårlig stemning, og gir lite mestring for datteren din. Gå heller to ganger så du får med deg alt du trenger å ha med enn å presse og kreve.

Anonymkode: f972a...b39

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

2 åring i hardtrening 😬

Anonymkode: 35f31...c1f

Skrevet

Herregud for en kampsak... hun er to år og du har valgt å bo et sted med så mange trapper. Du vil ikke vinne denne kampen med en sliten toåring.

Anonymkode: 31d51...3ae

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Kan hun motiveres av å ha en egen minihandlepose å bære opp? 

Om ikke så tenker jeg at en sliten 2åring godt kan bæres 1-3etager etter en dag i barnehagen. Er ikke boligen godt nok barnesikret så du kan få 2åringen hjem først, også gå 1-3etager ned igjen for å hente varer/sekker...

• Liker 1
Skrevet

Vi har også bodd i 4. Etasje, og vi lot ungene gå det de orket, også bar vi. Det er IKKE en kampsak. Og du lager deg bare trøbbel ved å forvente dette. 

Anonymkode: cdeff...4d4

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Har hatt et barn som nesten alltid ville bæres etter bhg. Først nå som hen er 4 år går hen trappene selv om hen er sliten. Innimellom blir barnet fortsatt båret et stykke ved behov. En sliten kropp som har vært flink hele dagen i barnehagen har kanskje ikke så mye igjen å gå på. Tror jeg ville tatt en pause fra trappetreningen og prøvd igjen litt senere. Kanskje barnet må gå i helgene for eksempel.

Anonymkode: 08113...d08

• Liker 1
  • Hjerte 2
Skrevet

Kan du prøve leietau. Ikke at du skal dra henne opp. Men kanskje det hjelper. 

Hadde ellers brukt alle triks i boken. Klistremerker, premie. Premien kan være 1 smågodt ting eller 1 firkant sjokoladebit etter middag. Evt 1 kjeks. 

10 klistremerker = et eller annet favoritt. Feks at dere gjør noe ekstra sammen, trolldeig, bake. 

Ellers tipper jeg dette vil forbli en kampsak en stund til. Hun er bare 2.  Føler med deg. 

Anonymkode: ddd30...870

Skrevet

Fire etasjer for en toåring er veldig mye.

Justert for kroppstørrelse så er det som en voksen skulle gå opp 23 etasjer hver dag. Det går rent fysisk. Alle voksne klarer det. Men de færreste gidder. Så hvorfor skal man forvente mer av små barn enn av seg sselv?

Anonymkode: ec360...03e

• Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...