Gå til innhold

Advokatsekretærstudiet

Shanka

Anbefalte innlegg

Jeg lurer på om jeg skal ta advokatsekretærutdanning, men lurer litt på åssen det er. Noen som studerer det, eller er utdannet som det? Hadde vært veldig interessant å høre litt om det.

Også lurer jeg på om det er noen skoler i Oslo som tilbyr dette studiet, noen som vet? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Treider har i hvertfall hatt dette studiet. Jeg tok dette over et år på Treider for mange år siden.

Har aldri hatt jobb som advokatsekretær, men har hørt at lønnen kan være direkte fornærmende - og hvis du får jobb på rette kontoret så kan den være super. Studiet kan jo være et steg på veien til å blir advokatassistent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lilletroll
har hørt at lønnen kan være direkte fornærmende - og hvis du får jobb på rette kontoret så kan den være super.

Dette stemmer ganske så nøyaktig..!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lønnen varierer så klart fra kontor til kontor, jeg jobber som advokatsekretær og har kr 123,- i timen, venninna mi som jobber på lidl tjener mer enn meg, så det er jo ikke akkurat noe å skryte av. Arbeidsoppgavene kan jo til tider være spennende, men består veldig mye av skriving etter diktafon samt regnskap og vanlige forefallende kontoroppgaver som arkivering, makkulering, sentralbordtjeneste osv. Om du velger studiet så råder jeg deg til å velge Treider fremfor MI.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min venninne tjener fastlønn i året på 340.000,- så er det vel noen tillegg også.

:) Man må spørre rundt på byråene for å få jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har ei venninne som er utdannet advokatsekretær, hun bor i stavanger.. og hun har spurt på samtlige kontorer i stavanger etter jobb, men har fått nei av samtlige.. Det er jo for all del mulig, men det er veldig vanskelig, og du må nok belage deg på å jobbe for vikarbyråer til å begynne med, da advokater vil ha erfarne sekretærer som regel..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På et av de store advokatfirmaene i Oslo (skal ikke nevne navn her!) starter advokatsekretærene på 400 000, mens fullmektigene begynner rundt 380 000... :overrasket:

Nå skal det sies at det ikke tar særlig mange år før fullmektigene har gått langt forbi sekretærene, men det skulle jo bare mangle!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sitter i kassa i en stor matvarebutikk. Tjener 128,-pr.time. Bra betalt for en forsåvidt enkel jobb. men det er slitsomt og temmelig kjedelig etterhvert. Mye å gjøre da,hver eneste dag.Så dagene flyr ihvertfall. Men det jeg ville frem til er at det er bedre å ta seg en utdannelse og jobbe noe man har lyst til og heller tjene litt mindre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En av mine medstudenter fikk jobb på advokatkontor. Hennes arbeidsoppgaver var: gå på posthuset etter innpost, skrive etter diktafon, runde til bank, leveringer på tinghuset etc, skrive etter diktafon, til posthuset med utpost. Slik gikk hennes dager til 195000 pr år. Hun ble ikke veldig lenge i den jobben for å si det slik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er det noen som studerer til advokasekretær på wang i Oslo/har studert der? Jeg lurer på å begynne der til høsten...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe som kan gi deg mye bedre jobbmuligheter som advokatsekretær, er å kunne godt skriftlig engelsk!

Mange advokater er dårlige i engelsk, og siden mesteparten av korrespondansen går skriftlig, er det alltid etterspørsel etter advokatsekretærer med disse kunnskapene. En venninne av meg tjente 380.000 for fem år siden, og ble tilbudt jobb samme sted nå for 450.000. Hun har solid engelsk-bakgrunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe som kan gi deg mye bedre jobbmuligheter som advokatsekretær, er å kunne godt skriftlig engelsk!

Mange advokater er dårlige i engelsk, og siden mesteparten av korrespondansen går skriftlig, er det alltid etterspørsel etter advokatsekretærer med disse kunnskapene. En venninne av meg tjente 380.000 for fem år siden, og ble tilbudt jobb samme sted nå for 450.000. Hun har solid engelsk-bakgrunn.

Ok! Vet du om hun har andre relevante arbeiderfaringer eller har studert noe annet enn advokasekreteerstudiet som var med aa avgjeere at hun fikk den jobben spersmaalstegn *beklager skriften*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Ok! Vet du om hun har andre relevante arbeiderfaringer eller har studert noe annet enn advokasekreteerstudiet som var med aa avgjeere at hun fikk den jobben spersmaalstegn *beklager skriften*

Hun hadde faktisk ikke tatt det studiet, men hadde grunnfag i engelsk, informatikk og kjemi, av alle ting. Og veldig gode attester fra strøjobber under studiene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En av mine medstudenter fikk jobb på advokatkontor. Hennes arbeidsoppgaver var: gå på posthuset etter innpost, skrive etter diktafon, runde til bank, leveringer på tinghuset etc, skrive etter diktafon, til posthuset med utpost. Slik gikk hennes dager til 195000 pr år. Hun ble ikke veldig lenge i den jobben for å si det slik.

Dårlig lønn, men arbeidsoppgavene kan hun jo strengt tatt ikke klage for mye på. Dette er jo mye av grunnen til at man faktisk ansetter sekretærerer, særlig i de mindre firmaene med litt eldre folk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...