Gå til innhold

Går det an å velge barneskole?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har funnet et helt perfekt hus for oss, men selvsagt ligger det i en annen skolekrets med skole som ikke har spesielt godt rykte. Skjønner jo at det ikke kan være sånn at folk kan velge og vrake i skoler, for da hadde det blitt kaos. Men finnes det noen muligheter for å søke seg til en annen skole? Eller er det helt umulig med mindre man bytter pga. mobbing eller lignende?

Anonymkode: 50d61...d86

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kommer an på reglene i din kommune.

Anonymkode: 72320...b5b

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Spørs hvordan reglene er for det, der du bor? Når jeg var ung bodde jeg rett ved en barneskole, tok kanskje 2 minutter å gå fra huset vårt og til den skolen. Men den skolen var ikke så bra. Så jeg fikk gå på en annen skole i bygda. Reiste 30 min en vei med buss hver dag til den andre skolen isteden. 

Anonymkode: 61d5c...0c9

Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Vi har funnet et helt perfekt hus for oss, men selvsagt ligger det i en annen skolekrets med skole som ikke har spesielt godt rykte. Skjønner jo at det ikke kan være sånn at folk kan velge og vrake i skoler, for da hadde det blitt kaos. Men finnes det noen muligheter for å søke seg til en annen skole? Eller er det helt umulig med mindre man bytter pga. mobbing eller lignende?

Anonymkode: 50d61...d86

Man velger skolekrets ved å kjøpe bolig i den skolekretsen man ønsker. Bolig i en god skolekrets koster noen millioner ekstra.

Skrevet

Går barnet allerede på en annen skole eller har det ikke begynt ennå?

Jeg tror det er større mulighet for å få fortsette på den skolen man allerede går på etter flytting enn å få begynne på en skole i en annen skolekrets. Også er det sikkert forskjell mellom kommuner/fylker også hva reglene er? Jeg tror ikke det er umulig å få gå på skole i annen krets men barna som bor der har nok førstepri og da kommer det jo an på antall skoleplasser og sånn.

Ville forsøkt å lese på nettsidene til egen kommune/fylke (husker ikke om barneskole styres av kommune eller fylke men tror det er kommune?)

Anonymkode: ec3a2...e83

Skrevet

Det kommer an på om kommunen har fritt skolevalg, samt noen andre praktiske hensyn.

Her har kommunen i utgangspunktet fritt skolevalg, men det kan være vanskelig å få byttet til skolekretsen vi bor i for barn i visse årskull fordi noen klasser er større eller har mange elever med store utfordringer som tilsier at elevtallet i kullet bør begrenses. Her skal det likevel ikke være noe problem å få beholde en allerede etablert skoleplass.

En naboby har også i utgangspunktet fritt skolevalg, men den ene skolekretsen i utkanten er blitt utvidet langt utenfor opprinnelig grense på grunn av utvikling av mange store nye boligfelt de siste 10-15 årene, og kapasiteten er mer enn sprengt - de har hatt inntil dobbelt så mange elever som bygget er utformet for og det har tildels vært uholdbare utfordringer med plassmangel. Her er det ikke et alternativ å få beholde etablert skoleplass om man flytter ut av kretsen.

Kort sagt må du undersøke hvilke regler som gjelder i din kommune; det enkleste vil være å sende en forespørsel til rektor, det er uansett der du skal henvende deg ved søknad om å ha skoleplass når du tilhører annen skolekrets.

Anonymkode: 80eba...425

• Liker 1
Skrevet

Det er mulig, men vi kan ikke vite hvordan akkurat din kommune og de aktuelle skolene forholder seg til den problemstillingen. Hvis det er avgjørende for om dere skal flytte eller ikke ville jeg ringt på forhånd og hørt om det er sannsynlig, ellers må dere bare søke og se. Her hos oss er alle barneskolene helt fulle og alle som har flyttet til ny skolekrets (selv om de bor slik at de lett kunne fortsatt på samme skole) har måttet bytte for de har knapt kapasitet til elevene som hører til skolekretsen og kan ikke ta inn andre i tillegg. 

• Liker 2
Skrevet

Om skolen er full, hjelper det lite med et teoretisk "fritt skolevalg".

I tillegg må man, om planen er å bli lenge i huset, vurdere hvilken ungdomsskole man hører til når den tid kommer. 

Vi har kjøpt bolig med tanke på skolekrets for ungdomsskole, siden vi bor like ved en grense for en skole vi ikke vil ha ungdommer på.

• Liker 1
Skrevet

Skolekretser forandrer seg hele tiden, av flere grunner, så man er aldri garantert at den skolen man hører til når man flytter dit er den samme når barna faktisk begynner på skolen. Da vi flyttet hit vi bor nå hørte vi til en annen barneskole enn den vi hørte til da barna begynte på skolen (vi hadde ingen preferanser, begge er gode skoler og vi bor nøyaktig midt mellom dem slik at skoleveien også er lik). Ungdomsskolekretsene har også forandret seg. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...