AnonymBruker Skrevet 26. august 2023 #1 Skrevet 26. august 2023 Jenta mi på ungdomsskolen har flere venner i b klassen enn i d klassen som hun nå går i og ønsker å bytte til b klassen. Men er dette en grunn til å bytte klasse? Går i 9. Anonymkode: 6cfff...c96
AnonymBruker Skrevet 26. august 2023 #2 Skrevet 26. august 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jenta mi på ungdomsskolen har flere venner i b klassen enn i d klassen som hun nå går i og ønsker å bytte til b klassen. Men er dette en grunn til å bytte klasse? Går i 9. Anonymkode: 6cfff...c96 Har hun ingen venner i egen klasse etter ett år på ungdomsskolen? Da ville jeg kanskje ha prøvd å få bytte. Hvis hun har en eller flere venner i klassen, bare flere i den andre, er det ikke grunn til å bytte synes jeg. Anonymkode: d3c09...baf 3
AnonymBruker Skrevet 26. august 2023 #3 Skrevet 26. august 2023 Min sønns kompis ville bytte men det var ikke mulig. Anonymkode: b1de6...f76
Arkana Skrevet 26. august 2023 #4 Skrevet 26. august 2023 Det kommer helt an på skolen. Noen bytter gjerne, andre ikke, men jeg tror de fleste vil at det skal være en god grunn til byttet for ellers risikerer man en opphopning av elever i en populær klasse. At vennene går i ulike klasser er jo uansett ingen hindring for å være sammen på fritiden og jeg ser at av min ungdomsskoleelevs vennegjeng går 5 i hans klasse og to i to andre klasser og det har aldri vært noe problem. Det virker på innlegget ditt som at hun tross alt ikke er venneløs i egen klasse. 2
AnonymBruker Skrevet 26. august 2023 #5 Skrevet 26. august 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Har hun ingen venner i egen klasse etter ett år på ungdomsskolen? Da ville jeg kanskje ha prøvd å få bytte. Hvis hun har en eller flere venner i klassen, bare flere i den andre, er det ikke grunn til å bytte synes jeg. Anonymkode: d3c09...baf Jo, men hun har flere i den andre klassen. Anonymkode: 6cfff...c96
AnonymBruker Skrevet 26. august 2023 #6 Skrevet 26. august 2023 Jobber i skole. Det skal ofte være mer tungtveiende grunner til å bytte. Hun kjenner og har noen venner i klassen? Hun kan også være med de andre i friminuttene. Klassene er gjerne sammensatt med forskjellige kjønn og behov og antall. Jeg vil tro hun får nei mm det er mobbing/utestengelse som skjer. Anonymkode: b97e3...b8e 4 1
AnonymBruker Skrevet 26. august 2023 #7 Skrevet 26. august 2023 Nei, det er ingen grunn til bytte. Det er ofte mange hensyn å ta i forhold til klassebytte, det må derfor være tungtveiende grunner til at man vurderer dette. Anonymkode: 4c290...150 2
AnonymBruker Skrevet 26. august 2023 #8 Skrevet 26. august 2023 Man bytter ikke klasse eller skole av trivielle årsaker. Mobbing eller andre helsemessige årsaker av mer alvorlig grad er grunn god nok til å bytte klasse eller skole. Man skal da ikke sitte og fnise med venninner i timene uansett, de møter hverandre i friminutt og ellers på fritid for sosial hygge. Men er det andre tungtveiende grunner kan du selvsagt høre med ledelsen om muligheter for klassebytte, men det skal mye til for å få det gjennom. Anonymkode: 4bbfa...69e 3
AnonymBruker Skrevet 26. august 2023 #9 Skrevet 26. august 2023 Jeg har et barn som nektet å gå inn i klasserommet pga elementer som var utagerende og skremmende. H*n ble sittende på biblioteket og ville etterhvert ikke på skolen. Etter 6mnd fikk vi mulighet til å bytte klasse. Jeg tror ikke at det er så lett å få byttet bare pga preferanser. Det kommer sikkert an på klassesituasjon/fordeling ellers. Jeg er forøvrig skremt over hvor tafatt skolen er ovenfor barn som ødelegger skoledagen (og skolegangen) for en hel klasse. De har rett på undervisning de også, men det er helt urimelig at 25 elever skal miste undervisningen fordi 2 har rett på å være i klassen. Da må man heller ta dem ut og gi dem et tilrettelagt opplegg. Anonymkode: 95418...016 2 1 1
AnonymBruker Skrevet 26. august 2023 #10 Skrevet 26. august 2023 Videregående skolen jeg jobber på har i år blitt nedringt og fått fulle innbokser fra foreldre til elever på vg1 som ønsker å bytte klasse for å være med alle vennene sine. Det er definitivt noe som har forandret seg de siste årene, med stadig mer kravstore curlingforeldre. Det byttes kun klasser om det er svært gode grunner tilstede. Anonymkode: ff675...ca8 1
AnonymBruker Skrevet 26. august 2023 #11 Skrevet 26. august 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Videregående skolen jeg jobber på har i år blitt nedringt og fått fulle innbokser fra foreldre til elever på vg1 som ønsker å bytte klasse for å være med alle vennene sine. Det er definitivt noe som har forandret seg de siste årene, med stadig mer kravstore curlingforeldre. Det byttes kun klasser om det er svært gode grunner tilstede. Anonymkode: ff675...ca8 Sammer her, synes pågangen øker. Opplevd elever opp mot 20 år som vil bytte klasse. Hva skjer når man skal ut i jobb, bytte kollegaer? Anonymkode: 1cf6f...a23 1
Kalikalinka Skrevet 26. august 2023 #12 Skrevet 26. august 2023 AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Jeg er forøvrig skremt over hvor tafatt skolen er ovenfor barn som ødelegger skoledagen (og skolegangen) for en hel klasse. De har rett på undervisning de også, men det er helt urimelig at 25 elever skal miste undervisningen fordi 2 har rett på å være i klassen. Da må man heller ta dem ut og gi dem et tilrettelagt opplegg. Anonymkode: 95418...016 Som lærer er jeg faktisk helt enig. Det er fortvilende for alle å forholde seg til. Også for de som «ødelegger», for de lærer jo heller ingenting.
AnonymBruker Skrevet 26. august 2023 #13 Skrevet 26. august 2023 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Jeg har et barn som nektet å gå inn i klasserommet pga elementer som var utagerende og skremmende. H*n ble sittende på biblioteket og ville etterhvert ikke på skolen. Etter 6mnd fikk vi mulighet til å bytte klasse. Jeg tror ikke at det er så lett å få byttet bare pga preferanser. Det kommer sikkert an på klassesituasjon/fordeling ellers. Jeg er forøvrig skremt over hvor tafatt skolen er ovenfor barn som ødelegger skoledagen (og skolegangen) for en hel klasse. De har rett på undervisning de også, men det er helt urimelig at 25 elever skal miste undervisningen fordi 2 har rett på å være i klassen. Da må man heller ta dem ut og gi dem et tilrettelagt opplegg. Anonymkode: 95418...016 Jeg forstår at du ikke har tilbrakt mye tid i skolen. Det er ikke folk, det er ikke ressurser, det er ikke rom. Vi har i dag, 500 flere elver, enn det skolen har plass til. Som pedagog, er jeg enig, men jeg er bare EN. Tar jeg Johannes ut av klassen for å sette han på en grupperom, firer Kåre Pernille ut av vinduet med et laken i fra 2.etasje. I en klasse på 16 elever, er det 9 med diagnose. 4 er søkt inn på individuelt inntak og de har rettigheter, mange rettigheter, men jeg er fremdeles bare EN. Elevens rettigheter i dag er så sterke, selv om det går på bekostning av alle andre. En må nok begynne med lovverket først, så må de øke bemanningen og pengesekken. Skal Johannes på grupperom, må han ha tilsyn og noe meningsfullt å drive med. Gjerne noe praktisk. Anonymkode: 4c290...150
Anonym90059005 Skrevet 26. august 2023 #14 Skrevet 26. august 2023 Dette blir sikkert neste ledd i SV-skolen, at barn/ungdom kan få bytte klasse som de selv ønsker. Enda et steg mot en skole hvor lærere er fratatt all makt og myndighet og hvor elevers rettigheter til medbestemmelse skaper en stadig svakere skole med dårligere læring og dannelse.
Anonym90059005 Skrevet 26. august 2023 #15 Skrevet 26. august 2023 Kalikalinka skrev (2 minutter siden): Som lærer er jeg faktisk helt enig. Det er fortvilende for alle å forholde seg til. Også for de som «ødelegger», for de lærer jo heller ingenting. Men dette er jo noe lærere selv har vært med på å skape, den skolen dere jobber i. Dette er hva venstresiden ønsker, og de aller fleste lærere stemmer på venstresiden. 1
AnonymBruker Skrevet 26. august 2023 #16 Skrevet 26. august 2023 Anonym90059005 skrev (5 minutter siden): Men dette er jo noe lærere selv har vært med på å skape, den skolen dere jobber i. Dette er hva venstresiden ønsker, og de aller fleste lærere stemmer på venstresiden. For øyeblikket så er det ingen av partiene som er på rett spor når det gjelder skole. Høyresiden med deres testregime er ikke noe bedre og den nye læreplanen deres er elendig. Men når det er sagt, så kjenner jeg meg ikke igjen i at de fleste lærere stemmer på venstresiden. Lærere er som folk flest, delt og mange av mine kollegaer, står på valglistene for høyresiden. Anonymkode: 4c290...150 1 1
AnonymBruker Skrevet 26. august 2023 #17 Skrevet 26. august 2023 Samfunnet er ikke villige til å bruke «uendelig» mye penger på antall lærere eller lønna til hver enkelt. Det vil alltid være for lite. Innenfor de rammene som budsjett og andre «naturgitte» begrensninger så er det forstemmende hvis «rettigheter» gir oss en dårligere skole enn vi ellers kunne ha hatt. I ytterste, usaklige konsekvens, så er det bedre å nekte klassens bølle undervisning (evt putte ham inn i et polstret kott) enn at han skal få nekte 29 andre undervisning. Men langt bedre selvsagt on man greier å gi alle et tilpasset opplegg. Dette fra en som selv var en idiot på skolen men aldri stygg mot de andre. Anonymkode: 95418...016
Anonym90059005 Skrevet 26. august 2023 #18 Skrevet 26. august 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): For øyeblikket så er det ingen av partiene som er på rett spor når det gjelder skole. Høyresiden med deres testregime er ikke noe bedre og den nye læreplanen deres er elendig. Men når det er sagt, så kjenner jeg meg ikke igjen i at de fleste lærere stemmer på venstresiden. Lærere er som folk flest, delt og mange av mine kollegaer, står på valglistene for høyresiden. Anonymkode: 4c290...150 Hva du kjenner deg igjen i er ikke så relevant når vi har faktiske data på dette. Det har vært undersøkelser flere ganger som har vist at lærere stemmer rødgrønt, at rundt 35% av lærere stemmer SV og 30% AP. Antar MDG har kan ha tatt noen av disse nå, men poenget står. En enorm skjev vekting fra samfunnet for øvrig. Og AP lar som kjent SV i all for stor grad dure på i skolepolitikken, da blir det en slappere og slappere skole uten krav, hvor elever gis mer makt/medbestemmelse, ønsker gjerne å fjerne karakterer og eksamen og alt annet som vil devaluere skolen fullstendig. Å tro at ungdommer på 13-18 år vil velge det som er lurt for seg selv er så grenseløst naivt som det går an.
Arkana Skrevet 26. august 2023 #19 Skrevet 26. august 2023 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Sammer her, synes pågangen øker. Opplevd elever opp mot 20 år som vil bytte klasse. Hva skjer når man skal ut i jobb, bytte kollegaer? Anonymkode: 1cf6f...a23 Det er jo ikke helt sammenlignbart, for som voksen står man fritt til å søke en annen jobb om man ikke trives der man er. Som barn er man prisgitt klassesammensetningen som er bestemt av andre og har ingen mulighet til å endre situasjonen annet enn hvis det er tungtveiende grunner til det. Nå mener jeg altså ikke at elever bare skal bytte klasse etter eget forgodtbefinnende, men å sammenligne det med den friheten voksne i jobb har synes jeg likevel er helt feil.
AnonymBruker Skrevet 26. august 2023 #20 Skrevet 26. august 2023 Hvordan skal det gå med disse ungdommene som blir dullet med hele tiden... Lær de at noen ganger kan ikke alt gå som de vil Anonymkode: 6d4f1...f0d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå