Gå til innhold

Du som har ME

Anbefalte innlegg

Skrevet

heisann! Lurer på hvilke tester du som har ME måtte gjennom under utredningen, for å utelukke andre sykdommer? og hvor lang tid tok det fra du hadde mistanke om ME, til du fikk diagnosen?

Anonymkode: aad29...0c7

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

heisann! Lurer på hvilke tester du som har ME måtte gjennom under utredningen, for å utelukke andre sykdommer? og hvor lang tid tok det fra du hadde mistanke om ME, til du fikk diagnosen?

Anonymkode: aad29...0c7

Det tok en del år å få diagnosen, men husker ikke hvor lenge. Man får diagnosen av en spesialist, men så må de bekreftes gjerne en og to ganger av andre spesialister.  Tar alt mulig rart av tester.

Anonymkode: a8727...7df

Skrevet

Tok lang tid å få diagnosen. Først hadde jeg vedvarende symptomer 6 mnd sammenhengende før uredning ble vurdert. Husker jeg måtte sloss for å få legen min til å sende henvisning. Hadde vært syk ca 9 mnd da det endelig ble gjort, og hadde vært 100% sykemeldt i lengre tid. Det tok nok nesten 3 år å få diagnosen, hvis ikke jeg husker feil.

Lang ventetid å komme til spesialister til utredning. I forhold til NAV så hadde de krav om hvilke spesialister som var godkjent å sette ME diagnose i forhold til ufør. Noe av det første som ble utredet, var min mentale helse. Altså utredning hos klinisk psykolog for å utelukke psykosomatiske årsaker til utmattelse. Så var det veldig mye blodprøver. Jeg slapp å ta tarmundersøkelser siden jeg tidligere hadde tatt det. Jeg hadde også tatt røntgen av bryst/lunger før utredningen, og et par år tidligere tatt MR av hodet. Jeg hører mange som ikke har tatt disse undersøkelsene under utredning, knapt nok utredning hos psykolog. 

"Før diagnosen kan stilles, må vi utelukke at det er andre årsaker til symptomene dine. Dette gjøres ved å ta røntgenbilde av brystet, ultralyd av magen, MR av hodet, og EEG, i tillegg til en rekke blodprøver.

Diagnosen stilles på bakgrunn av symptomene du har, og ikke biologiske funn. Det er viktig å ha et helhetlig perspektiv på sykdommen. Det betyr at både medisinske og psykososiale forhold som skole, fritid eller følelsesmessige forhold, blir tatt med i betraktningen ved utredning og oppfølging."

Anonymkode: 8c5ea...c23

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Jeg skjønte ikke at det var ME jeg hadde før fastlege sa hen mistenkte det etter 1 1/2 år etter jeg ble brå-syk «over natta». Før han sa det så hadde jeg vært igjennom det meste innenfor spesialisthelsetjenesten på sykehus nevrologisk, indremedisinsk, ØNH, DPS. Div fysiske undersøkelser gastro , CT og MR. Ble etter det henvist ME senteret på Aker hvor jeg var i en 10 mnds tverrfaglig sec op utredning. Fikk diagnosen der 3 år etter jeg ble sykemeldt. 

Anonymkode: 045f3...8c5

Skrevet

Nevrografi, EEG, CT av hodet, EKG, litervis med blodprøver, ryggmargsprøve. Sikkert mer som jeg har glemt. 

Anonymkode: 852d1...dd2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...