AnonymBruker Skrevet 26. august 2023 #1 Skrevet 26. august 2023 Min nevø mitt har fått noe penger i gave fra hans oldemor, som en arv. Det er jeg som har kontakten med denne oldemoren og organisert etter hennes ønske. Men nevøen min har lite kontakt med oldemoren sin. Han er en ungdomsgutt, gaming og kompiser er mye viktigere enn gamle slektninger, så eventuelle forslag jeg skulle ha om at han skriver et takkebrev eller ringer henne for å takke hadde nok blitt mottatt med et fnys. Han er i en alder hvor sånt er teit, tok bare mot pengene og trakk på skuldrene. Tror ikke han brydde seg om hvem det kom fra engang. Jeg tenker denne oldemoren ønsker en "takk", naturlig nok, og av årsaker jeg ikke vil gå innpå her er ikke foreldrene kapable til å være behjelpelig. Jeg ønsker å hjelpe denne oldemoren, eller burde jeg bare la det gå? Hva er forventet av meg? Ønsker ikke å lyve for henne og si at han ble så glad og så takknemlig heller.. Anonymkode: 3abf9...a98 1
Nymerïa Skrevet 26. august 2023 #2 Skrevet 26. august 2023 (endret) Ingenting er forventet av deg ettersom du ikke er forelderen. Men jeg ville ha invitert gutten med ut på cafe en dag, trukket fram et kort og penn og bedt han om å skrive og så hadde jeg levert det til henne. Nettopp fordi gutten ikke har fungerende foreldre er det uhyrlig viktig med andre voksenpersoner som kan være rollemodeller noen ganger. Jeg ser på dette som en gylden mulighet til å gjøre noe godt. Først og fremst for han. Endret 26. august 2023 av Nymerïa 19 1
AnonymBruker Skrevet 26. august 2023 #3 Skrevet 26. august 2023 Tenåring? Nytter ikke med «forslag» da… Kjøp et enkelt kort, gå inn på rommet hans og si han skal skrive et takkekort - for det er det folk gjør. Sukker og stønner sikkert litt, men skriver nok kortet for å få deg ut igjen 😅 Anonymkode: 8e721...37c 3 2
Hedda-78 Skrevet 26. august 2023 #4 Skrevet 26. august 2023 Når foreldrene ikke er kapable til å oppdra ungen i normal folkeskikk, må du gjøre det. Som de andre skriver: du må sørge for at han takker, i en eller annen form. Det er normalt at tenåringer sukker og stønner for den mimste ting, det gjør mine også. Men enkelte ting gjør man bare, sånn er livet. Han bør også skrive noe mer enn "Takk, Hilsen Ole", men noen lang avhandling er ikke nødvendig. En setning om hva han tenker å bruke pengene til er fint ( og det bør være noe fornuftig) 3
AnonymBruker Skrevet 26. august 2023 #5 Skrevet 26. august 2023 det burde selvfølgelig være mulig med litt normal "sosiale antenner" og folkeskikk, selv om man er en tenåring. Anonymkode: 2b17d...b2b 1 1
AnonymBruker Skrevet 26. august 2023 #6 Skrevet 26. august 2023 Man kan ikke skylde på at ungen er tenåring. Selv tenåringer er i stand til å oppføre seg ordentlig. Anonymkode: 75ca8...1aa 2 1
Bombasi Skrevet 26. august 2023 #7 Skrevet 26. august 2023 Det er ikke forventet noe av deg. Men jeg tenker du bør ta en prat med nevøen, og forlange at han sier takk på ett eller annet vis. Og med tanke på at det er pengegave så bør man enten møte opp hos oldemor eller ringe. Takkekort høres enkelt og likegyldig ut. For all del ikke lyv til oldemor. Altså takke på vegne av nevøen uten at takket er reelt. Du bør forsåvidt ikke takke på vegne av nevøen heller, det bør han fint klare selv! 2
AnonymBruker Skrevet 26. august 2023 #8 Skrevet 26. august 2023 Selv tenåringer vet at man takker for gaver. Og om ingen har lært ham det får du si litt tydlig ifra. Kjøp et kort som flere her foreslår, ta det med til ham, si klart ifra at når man får gaver så takker man ordentlig og fordi oldemor er gammel så liker hun slike ting som kort. Be ham skrive takk i kortet og si at du skal sende det for ham. Har han ikke blitt konfirmert? Er vel fremdeles vanlig med takkekort etter konfirmasjon? Anonymkode: f1710...654 2
AnonymBruker Skrevet 26. august 2023 #9 Skrevet 26. august 2023 Uff, får helt vondt av oldemoren hans 😔 Jeg har selv en tenåring. Og her hadde ikke en slik atferd vært akseptabelt og han hadde heller ikke oppført seg sånn. Synes ikke det er greit. I og med du ikke har lyst å ta kontakt med foreldrene er det ikke akkurat noe du kan gjøre. Si heller at han nok er veldig glad for pengegaven/arven (hvem ville ikke vært det?) Men har vansker med å vise takknemlighet, noe som nok er sant. Anonymkode: a48b7...4b0
Gjest Jon Are Skrevet 26. august 2023 #10 Skrevet 26. august 2023 Dette burde være en selvfølge at gutten gjorde. Jeg syns du skal ta pengene selv. Fortell oldemoren h ordan han er og få henne ril å gi det til deg wller en veldedig organisasjon.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå