Gå til innhold

Nekte 15 åring å være sammen med venner som har dårlig innflytelse på henne.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jenta må har ei venninne,  som stadig får henne oppi trøbbel.  Denne venninna får henne for eksempel til å lyve om hvor hun er, nekter henne å være med andre venninner. Vi har pratet med datteren vår om at denne venninna ikke er bra venn. Men det nytter ikke,  det virker som venninna har henne rundt lillefingeren og manipulere datteren vår.

Trenger råd her.

Anonymkode: 4593c...e3d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Familievernkontoret før ting utvikler seg. Se bare til jentegjengene i Kristiansand. 

Anonymkode: 64cb2...ce7

• Liker 1
Skrevet

Her må du nok bruke kvinnelisten din. Å nekte fører som regel bare til at denne venninnen blir mer gjev.. Bare saboter i det stille. Finn på gøye ting, og legg opp til at det er en annen som blir invitert med - feks finn på noe med en annen venninne og hennes mor? 

Anonymkode: 7c5e6...fa2

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Jenta må har ei venninne,  som stadig får henne oppi trøbbel.  Denne venninna får henne for eksempel til å lyve om hvor hun er, nekter henne å være med andre venninner. Vi har pratet med datteren vår om at denne venninna ikke er bra venn. Men det nytter ikke,  det virker som venninna har henne rundt lillefingeren og manipulere datteren vår.

Trenger råd her.

Hvilken type trøbbel havner hun opp i? Det er ikke venninna som FÅR din datter til å gjøre disse tingene. Det er din datter som selv VELGER å havne i trøbbel, lyve og trekke seg unna andre venner. Hun må få konsekvenser for egne handlinger. Lyver hun om hvor hun er, må hun miste frihet. Trekker hun seg unna andre venninner, mister hun disse. 

• Liker 9
  • Nyttig 2
Skrevet

Som en konsekvens kan jeg beslage mobilen,  nekte henne å ut i dag og si hun må komme rett hjem etter skolen neste uke,  eller et det ulovlig?

Skrevet
ESFP skrev (32 minutter siden):

Hvilken type trøbbel havner hun opp i? Det er ikke venninna som FÅR din datter til å gjøre disse tingene. Det er din datter som selv VELGER å havne i trøbbel, lyve og trekke seg unna andre venner. Hun må få konsekvenser for egne handlinger. Lyver hun om hvor hun er, må hun miste frihet. Trekker hun seg unna andre venninner, mister hun disse. 

De er veldig lettpåvirket i den alderen. Greit å være selektiv tidlig. 

Skrevet
Motelvibes skrev (2 minutter siden):

De er veldig lettpåvirket i den alderen. Greit å være selektiv tidlig. 

Ja, de er veldig lettpåvirket, men de har uansett ansvar for egne handlinger. Da må de oppdage hva som vil skje om de velger å la seg påvirke av andre. Foreldre som skylder på barns venner fordi ungene ikke oppfører seg, må ta seg en bolle og innse at det er eget barn som ikke oppfører seg. 

Man kan ikke bestemme hvem en 15 åring skal bruke tid sammen med, men man kan velge å lære ungdommen å kjenne på kroppen hvilke konsekvenser det vil få om hun gjør handlinger som ikke aksepteres. 

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet

Her fikk datteren min konsekvenser hver eneste gang hun gjorde noe som ikke var greit med denne venninen. Jeg forklarte henne at venninne hennes valgte dårlige avgjørelser hele tiden og siden du ikke klarer si nei får du ikke være med henne og du får konsekvenser for alt som ikke er ok. Jeg fysisk hentet henne ved flere anledninger. De fikk ikke være sammen på skolen siden en del skjedde der også, der bestemte lærerene at de ikke fikk være sammen og håndhevet det der.

Anonymkode: ced65...ae1

• Nyttig 1
Skrevet

Empati og det å ta hensyn til andre må læres når vi er små barn...se ut i samfunnet hvor narsissisme, hensynsløshet og mobbing tiltar fordi barn er opplært til egoisme uten noen form for normer og grense setting..

Anonymkode: ffb2d...926

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Trenger råd her.

En 15-åring bør ha livslærdom og trygghet på seg selv med seg hjemmenfra til å stå imot slikt. 
Det at du sier «venninna får deg/henne med på» viser meg at du ikke forstår situasjonen. Din datter har valgt sin venninne. Hun valgte henne av en grunn. Når du sier «min lille engel blir ledet ut i fare» tar du ansvaret for eget liv vekk fra der det hører hjemme. Ingen kan lede oss ut i noe vi ikke velger å la oss lede ut i, ts.

Så legg skylden der den alltid hører hjemme - hos myndige voksne. Altså deg og jentas far/mor.

Anonymkode: ec9ef...2ad

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

En 15-åring bør ha livslærdom og trygghet på seg selv med seg hjemmenfra til å stå imot slikt. 
Det at du sier «venninna får deg/henne med på» viser meg at du ikke forstår situasjonen. Din datter har valgt sin venninne. Hun valgte henne av en grunn. Når du sier «min lille engel blir ledet ut i fare» tar du ansvaret for eget liv vekk fra der det hører hjemme. Ingen kan lede oss ut i noe vi ikke velger å la oss lede ut i, ts.

Så legg skylden der den alltid hører hjemme - hos myndige voksne. Altså deg og jentas far/mor.

Anonymkode: ec9ef...2ad

Ja, selvfølgelig alltid er det foreldrene sin feil. 🙄

.

Skrevet
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Som en konsekvens kan jeg beslage mobilen,  nekte henne å ut i dag og si hun må komme rett hjem etter skolen neste uke,  eller et det ulovlig?

Det vil ikke hjelpe å beslaglegge telefoner, det er alltids noen som låner henne en eldre telefon.

Anonymkode: a352e...5c6

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Ja, selvfølgelig alltid er det foreldrene sin feil. 🙄

.

I slike tilfeller så ER det jo en svært vesentlig del - selvtillit i å stå trygg i seg selv og egne valg er noe som må LÆRES opp. Vi som foreldre kan ikke forventa at barna skal oppdage slik lærdom på egenhånd. Og for å være ærlig, så er det jo ofte slik at foreldrene selv ikke har lært dette på egenhånd. Det er vanskelig å lære bort selvtillit om man ikke har det i seg selv. 

Anonymkode: e4689...197

• Nyttig 1
Gjest Refreng
Skrevet

Jeg ville lurt på hvorfor jeg ikke hadde klart å lære datteren min å sette grenser og si nei. Har jeg vært for streng der hun føler at hun får alltid kjeft dersom hun sier nei til meg? Tørr hun ikke sette grenser, for hun er vant til at jeg blir sint eller irritert når hun gjør det mot meg? Har jeg lært henne at det er ok å si nei, selv når andre blir sinte på henne?

Skrevet
51 minutter siden, AnonymBruker said:

Foreslår at du går med i en foreldregruppe der barna er tenåringer i risikosonen. Bare det at du spør her om dette er ulovlig sier meg at du ikke har de riktige verktøyene til å håndtere en tenåring som tar dårlige valg. 

Anonymkode: 84125...f73

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Foreslår at du går med i en foreldregruppe der barna er tenåringer i risikosonen. Bare det at du spør her om dette er ulovlig sier meg at du ikke har de riktige verktøyene til å håndtere en tenåring som tar dårlige valg. 

Anonymkode: 84125...f73

Men det er jo ikke lov å straffe ungene sine i dag 

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Men det er jo ikke lov å straffe ungene sine i dag 

Straff er lov. Hun er 15 år og kan nå straffes med bøter eller fengsel. Hvis hun ikke tidligere har lært forskjell på rett og galt og ikke har fått konsekvense, kan det bli vanskelig for henne å forstå en straff om hun blir tatt i å begå et lovbrudd som stjeling, hærverk eller lignende. Det er ikke lov med fysisk straff. Men det er lov og helt nødvendig at barn og ungdom får konsekvenser for sine handlinger. 

• Liker 1
Skrevet

Ikke så mye å gjøre, resultatet av oppdragelse og verdier kommer nå 

Anonymkode: ffd34...dba

Skrevet

Husk at det er jenta di som velger å gjøre disse tingene. Og det er jenta di som velger å være sammen med venninna. Å skylde på venninna blir for dumt. Ta ansvaret ditt som forelder, og ta innover deg at den lille jenta di er akkurat som venninna du misliker så sterkt. 

Også får du lære jenta di å si nei når hun syns ting har gått for langt. Men for alt du vet, kan det være jenta di som er pådriveren til mye av trøbbelet du mener venninna får henne opp i. Gjør jenta di noe skikkelig galt, får du be politet ta en bekymringssamtale med henne, og gi deg råd til hvilke instanser du bør koble på for å få henne på rett spor igjen. Men skal du være en av de personene som skal få datteren din på rett spor igjen, så må du slutte å leve i den troa på at det er venninna som får datteren din i trøbbel!

Anonymkode: 57846...ba9

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Ja dette er lov, du bestemmer! 

Anonymkode: 4814e...176

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...